1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



21 липня 2020 року

м. Київ

справа № 822/2240/17

адміністративне провадження № К/9901/55357/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю., Стеценка С.Г., -

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра) на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 30 січня 2018 року (прийняте судом у складі судді Ковальчук О.К.) та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 06 червня 2018 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Граб Л.С., суддів: Гонтарука В.М., Білої Л.М.) у справі за позовом Держгеонадр до Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноліт-Кривин" (далі - ТОВ "Моноліт-Кривин"), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, - Старокривинська сільська рада Славутського району Хмельницької області, про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У серпні 2017 року Держгеонадра звернулася до суду з позовом до ТОВ "Моноліт-Кривин", у якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 07 лютого 2013 року № 5726, виданого ТОВ "Моноліт-Кривин".

На обґрунтування позову зазначила, що відповідач використовує надра не для тієї мети, для якої їх було надано, чим порушує вимоги статті 26 Кодексу України про надра, тому наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5726 від 07.02.2013 року. Також вказує, що ТОВ "Моноліт-Кривин" не виконало вимоги припису від 15.12.2015 року № 1004-14/16 та не надало до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр матеріали для проведення перевірки.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Хмельницький окружний адміністративний суд рішенням від 30 січня 2018 року у задоволенні позову відмовив.

Вінницький апеляційний адміністративний суд постановою від 06 червня 2018 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про те, що наявність порушень на які посилається позивач, не є підставою для анулювання спеціального дозволу на користування надрами. Крім того, позивач доказів використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, та порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, не надав.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

06 липня 2018 року Держгеонадра звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення, постановлені у цій справі, скасувати і ухвалите нове - про задоволення позову.

У скарзі зазначає, що суди неправильно застосували норми матеріального права та допустили порушення норм процесуального права, висновки суду не відповідають обставинам справи, судом неповно з`ясовано обставини, що мають значення у справі.

Посилаються на те, що законодавчого акта, який би встановлював мораторій на проведення перевірок надрокористувачів не прийнято. До Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (далі - Порядок № 1294), зміни не вносились.

Мораторій на проведення контролюючими органами перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців, встановлений пунктом 8 розділу ІІІ "Прикінцеві положення" Закону України від 28 грудня 2014 року № 76-VІІІ "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (далі - Закон № 76-VІІІ), закінчився 01 липня 2015 року.

Обмеження встановлені пунктом 3 розділу ІІ "Прикінцеві положення" Закону України від 28 грудня 2014 року № 71-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", розповсюджується тільки на здійснення перевірок у відносинах, що виникають у сфері справляння податків і зборів і здійснюються Державною фіскальною службою та її територіальними органами.

Перевірка проводилася відповідно до норм чинного законодавства. Держгеонадра вжила всі належні заходи щодо повідомлення позивача про проведення перевірки та надсилання припису з додатком № 1, за належною адресою, вказаною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців.

27 січня 2017 року на адресу державної реєстрації відповідача направлено лист з проханням надати до Держгеонадр власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами відповідно до спеціального дозволу. Зазначений лист повернувся з відміткою "за закінченням терміну зберігання".

Відповідачем порушено вимоги статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Держгеонадрами вжито усіх належних заходів щодо повідомлення відповідача про проведення перевірки та надсилання припису. Відповідач не виконував свої безпосередні обов`язки щодо відпрацювання вхідної кореспонденції.

Надрокористувач наділений не правом, а обов`язком вчасно усунути виявлені порушення.

У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Моноліт-Кривин" просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06 липня 2018 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Гімон М.М., судді: Бучик А.Ю., Мороз Л.Л.

Верховний Суд ухвалою від 11 липня 2018 року відкрив касаційне провадження.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19 червня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 18 червня 2019 року № 757/0/78-19 визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г., справу передано головуючому судді.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

07.02.2013 Держгеонадра надала ТОВ "Моноліт-Кривин" спеціальний дозвіл на користування № 5726 строком на 13 років.

На підставі наказу від 24.09.2015 № 299 позивачем видано направлення від 04.12.2015 № 937-14/06 на проведення планової перевірки суб`єкта господарювання ТОВ "Моноліт-Кривин".

10.12.2015 посадовими особами Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України складено акт № 06-05/24/2015-62/п (187) про недопущення до перевірки у зв`язку з відсутністю за адресою ТОВ "Моноліт-Кривин" керівника, заступника керівника або уповноваженою особи відповідача.

15.12.2015 позивач виніс припис № 1004-14/06, яким у строк до 16.01.2016 зобов`язав ТОВ "Моноліт-Кривин" надати матеріали для проведення перевірки, а також інші матеріали, що підтверджують виконання питань згідно з додатком № 1 до цього припису.

22.01.2016, у зв`язку з невиконанням підприємством вимог вказаного припису, Центральний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України надіслав на адресу позивача подання № 63-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5726 від 07.02.2013.

Наказом від 18.02.2016 № 65 Державна служба геології та надр України надала відповідачу 30-денний строк для усунення виявлених порушень.

Наказом від 23.08.2016 № 272 позивач зупинив дію дозволу на користування надрами № 5726 від 07.02.2016.

27.01.2017 листом № 1851/13/14-17 позивач запропонував відповідачу у 15-денний строк з моменту отримання листа, висловити власну позицію щодо припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу № 5726 від 07.02.2013.

У вересні 2017 року, посилаючись на порушення відповідачем умов користування надрами, визначених статтею 24 Кодексу України про надра, позивач звернувся до суду з позовом про припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5726 від 07.02.2013.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі - Положення № 1174).

Згідно з підпунктом 12 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Стаття 19 Кодексу України про надра передбачає, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).

Згідно із статтею 2 завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Відповідно до статті 19 зазначеного Кодексу право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу. При укладенні угод про розподіл продукції надра надаються в користування на підставі угоди про розподіл продукції з оформленням спеціального дозволу на користування надрами та акта про надання гірничого відводу.

Згідно із пунктом 5 статті 26 Кодексу України про надра, користування надрами припиняється у тому числі (…) у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Закон України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 877-V) визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до статті 11 Закону № 877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

Згідно з Угодою про умови користування надрами від 07.02.2013 № 5726 (далі - Угода № 5726), яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5726 від 07.02.2013, надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією Угодою та нормами діючого законодавства (п.п. 1.1 п. 1 Угоди), у тому числі дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами, допускати представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю (п.п. 5.3 п. 5 Угоди).


................
Перейти до повного тексту