ПОСТАНОВА
Іменем України
21 квітня 2020 року
Київ
справа № 826/14796/17
провадження № К/9901/39211/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В.,
при секретарі Буденку В.В.,
за участю Мельничука А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Генеральної прокуратури України про зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Генеральної прокуратури України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Шевченко Н.М. від 14 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Твердохліб В.А., Костюк Л.О., Троян Н.М. від 13 лютого 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Генеральної прокуратури України про зобов`язати вчинити дії, в якому просив:
- зобов`язати Генеральну прокуратуру України видати довідку про заробітну плату з 1 вересня 2017 року по теперішній час на посаді старшого слідчого в особливо важливих справах Генеральної прокуратури України, в якій зазначити: основний оклад, класний чин, вислугу років, щомісячну премію, на яку нараховуються страхові внески, доплати, які передбачені чинним законодавством, а саме, надбавка за виконання особливо важливої роботи, надбавка слідчим за вислугу років, матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових потреб .
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою окружного адміністративного суду м. Києва від 14 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2018 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.
Зобов`язано Генеральну прокуратуру України видати ОСОБА_1 довідку про заробітну плату з 1 вересня 2017 року на посаді старшого слідчого в особливо важливих справах Генеральної прокуратури України, яку позивач обіймав на момент виходу на пенсію, з урахуванням всіх складових заробітної плати, на яку нараховуються страхові внески.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що обов`язок щодо видачі довідки про заробітну плату державного службовця за посадою, яку він займав до виникнення права на пенсію, покладено на державний орган (установу, організацію, підприємство), в якому працювала особа до виходу на пенсію.
Висновки про відсутність підстав для перерахунку пенсії відносяться виключно до компетенції органу, який законом уповноважений на здійснення такого перерахунку.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Генеральна прокуратура України звернулася із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову окружного адміністративного суду м. Києва від 14 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2018 року в частині задоволених позовних вимог та ухвалити в цій частині нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з 2 жовтня 2006 року перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Дарницькому районі м. Києва та отримує пенсію за вислугу років, відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII.
30 жовтня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Генеральної прокуратури України із заявою про видачу довідки про заробітну плату з 1 вересня 2017 року по час звернення на посаді старшого слідчого в особливо важливих справах Генеральної прокуратури України, яку позивач обіймав на момент виходу на пенсію, в якій зазначити: основний оклад, класний чин, вислугу років, щомісячну премію, на яку нараховуються страхові внески, доплати, які передбачені чинним законодавством, а саме, надбавка за виконання особливо важливої роботи, надбавка слідчим за вислугу років, матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових потреб.
Генеральна прокурора України листом від 6 листопада 2017 року повідомило ОСОБА_1 про те, що підстав для надання запитуваної довідки немає, оскільки з внесенням змін до законодавства, у прокурорів відсутнє право на перерахунок пенсії відповідно до Закону України "Про прокуратуру".
6. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що з огляду на відсутність нормативно-правового акта Уряду щодо визначення порядку перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про прокуратуру", та, як наслідок, відсутність визначення складових заробітної плати, необхідних для здійснення цього перерахунку та їх розмірів, видати відповідну довідку про заробітну плату неможливо.
8. ОСОБА_1 подано відзив на касаційну скаргу Генеральної прокуратури України на постанову окружного адміністративного суду м. Києва від 14 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2018 року, в якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
10. Згідно зі статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
11. Умови пенсійного забезпечення прокурорів і слідчих прокуратури до 15 липня 2015 року визначалися статтею 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ.
12. Згідно із частиною 13 статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком.
13. Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи (частина 18 статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ).
14. 1 січня 2015 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" № 76-VIII, яким, зокрема, частину 18 статті 50-1 Закону статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ викладено у новій редакції, відповідно до якої умови на порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України.
15. Прийняття зазначеного Закону, як убачається із пояснювальної записки до його законопроекту, було обумовлено необхідністю реалізації заходів щодо економного та раціонального використання державних коштів та приведення до фінансових можливостей держави дії положень окремих законів України, створення умов для стабілізації фінансового стану держави та удосконалення окремих положень соціальної політики.
16. Таким чином, законодавець повноваження на встановлення умов та порядку перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури після 1 січня 2015 року делегував Кабінету Міністрів України.
17. 15 липня 2015 року набрав чинності Закон України "Про прокуратуру" № 1697-VІІ, згідно з підпунктом 1 пункту 3 розділу ХІІ "Прикінцеві положення" якого визнано таким, що втратив чинність із набранням чинності цим Законом, Закон України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ, крім, зокрема, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1.
18. За частиною двадцятою статті 86 Закону України "Про прокуратуру" № 1697-VІІ умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України.
19. Таким чином, на час прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 30 серпня 2017 року № 657 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо оплати праці працівників прокуратури", з якою позивач пов`язує виникнення у нього права на перерахунок пенсії, а також на час звернення до органу прокуратури із заявою про видачу довідки про заробітну плату з метою її пред`явлення до органу ПФУ для перерахунку пенсії, частини 13, 18 статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ, які визначали право на перерахунок пенсії працівникам прокуратури, втратили чинність, а визначення умов та порядку перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України. При цьому Уряд України відповідний нормативно-правовий акт не прийняв і умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури не визначив.