1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Ухвала суду



УХВАЛА



15 липня 2020 року

м. Київ

Справа № 822/3620/17

Провадження № 11-194апп20

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Гриціва М.І.,

суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.

перевірила наявність підстав для прийняття до розгляду справи за позовом Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра) до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче комерційне підприємство "ЕКОРЕСУРС" (далі - ТОВ "НВКП ЕКОРЕСУРС") про анулювання спеціального дозволу від 02листопада 2004 року № 3489, і

ВСТАНОВИЛА:

1. У грудні 2017 року Держгеонадра звернулася до суду з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 02 листопада 2004 року № 3489, виданого ТОВ "НВКП ЕКОРЕСУРС".

Вимоги позову обґрунтовані таким.

19 травня 2000 року Баранівська сільська рада Ярмолинецького району Хмельницької області рішенням №3 десятої сесії сільської ради ХХІІІ скликання надала ВАТ "Геотехнічний інститут" в довгострокову оренду 7,4 га землі несільськогосподарського призначення із земель запасу в урочищі "Яковець" терміном на 20 років для розробки кар`єру глауконітового піску.

18 січня 2002 року ВАТ "Геотехнічний інститут" засновало ТОВ "НВКП ЕКОРЕСУРС", яке 02 листопада 2004 року отримало спеціальний дозвіл на користування надрами № 3489 (далі - спеціальний дозвіл).

Держгеонадра наказом № 66 від 31 березня 2015 року продовжило спеціальний дозвіл на двадцять років до 02 листопада 2034 року.

Як додаток до спеціального дозволу, була укладена угода про умови користування надрами від 02 жовтня 2015 року №3489.

Відповідачу були видані документи, що засвідчують право на користування надрами, а саме: акти про надання гірничого відводу від 17 січня 2006 року №1166 та від 10 серпня 2016 року №3125.

2. Держгеонадра наказом від 21 червня 2016 року №193 "Про затвердження плану проведення перевірок надрокористувачів у ІІІ кварталі 2016 року" затвердило план проведення перевірок надрокористувачів у ІІІ кварталі 2016 року.

Згідно з наказом від 23 червня 2016 року №194 "Про проведення планових перевірок надрокористувачів у ІІІ кварталі 2016 року" наказано провести планові перевірки надрокористувачів, зазначених у Переліку надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у ІІІ кварталі 2016 року згідно з предметом перевірки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року №1294.

Відповідно до додатку до наказу від 23 червня 2016 року № 194, витягу з Переліку надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у ІІІ кварталі 2016 року, перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин заплановано провести у відповідача.

3. На підставі вищезазначених наказів та повідомлення про проведення планової перевірки б/н та направлення від 09 вересня 2016 року №1087-14/06 Центральний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадра (далі - ЦМВ ДДГО Держгеонадра) провів перевірку відповідача, за наслідками якої складено акт від 16 вересня 2016 року № 06-02/24/2016-51/п (188), в якому позивач вказує на ряду порушень, які допустив відповідач, а саме:

1) відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, чим порушено вимоги пункту 3 програми робіт "Підготовка матеріалів на отримання земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку" та відповідно пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами: "проводити та фінансувати роботи у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт";

2) надра, надані у користування, не використовуються за призначенням; видобування корисної копалини не проводиться, чим порушено вимоги пункту 4 програми робіт: "Проводження видобування 2 тис. т. на рік" (з 2 кв. 2016 р.) та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами: "використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано", також не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами: Видобування глауконіт-кварцових пісків, придатних для виготовлення глауконітоліту у відповідності до вимог ТУ У 02497915,001-2001 "Глауконіт природний і модифікований. Технічні умови";

3) не подається до Держгеонадра інформація щодо виконання Програми робіт за формою згідно з законодавством;

4) не проведено Повторну державну експертизу та оцінку запасів Адамівського-2 родовища (ДКЗ України, протокол від 22 липня 2004 року № 867);

5) проект розробки родовища корисних копалин не погоджений в установленому порядку, а саме відсутній висновок державної екологічної експертизи;

6) відсутній Акт про передачу розвіданого родовища для промислового освоєння.

4. На підставі акту перевірки 16 вересня 2016 року ЦМВ ДДГО Держгеонадра склав припис №1129-14/06, яким зобов`язав відповідача в термін до 17 жовтня 2016 року усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та надати до ЦМВ ДДГО Держгеонадра матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

ЦМВ ДДГО Держгеонадра направив на адресу Держгеонадра подання №1405-14/06 для зупинення дії спеціального дозволу і вказав, що ТОВ "НВКП ЕКОРЕСУРС" на виконання припису від 16 вересня 2016 року №1129-14/06 станом на 04 листопада 2016 року надіслало листи з поясненнями та матеріалами про усунення порушень зазначених у приписі від 16 вересня 2016року. Поряд з тим, після опрацювання цих листів, частина порушень, перелічених у пунктах 1-5, залишилися не усунутими.

5. Держгеонадра наказом від 16 листопада 2016 року № 429 зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами від 02 листопада 2004 року № 3489 та надала відповідачу 30 календарних днів для усунення порушень.

Позивач наказами від 11 січня 2017 року № 6 та від 17 травня 2017 року № 227 надав надрокористувачу 30 календарних днів для проведення експертизи, а також продовжив термін для усунення порушень шляхом надання 30 календарних днів від 13 травня 2017 року.

ЦМВ ДДГО Держгеонадра надав директору Департаменту державного геологічного контролю інформацію для врахування на засіданні Комісії з питань надрокористування і повідомило, що станом на 31 липня 2017 року відповідач не надав матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень, зазначених у приписі.

Держгеонадра звернулась 14 вересня 2017 року до відповідача з проханням надати у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним договором.

6. З огляду на порушення ТОВ "НВКП ЕКОРЕСУРС" законодавства в сфері надрокористування та не усунення цих порушень, позивач дійшов висновку про наявність підстав для анулювання спеціального дозволу, передбачених статтею 26 Кодексу України про надра та пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, в зв`язку із чим звернувся до суду.

7. Хмельницький окружний адміністративний суд рішенням від 31 травня 2018 року, залишеним без змін постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17 вересня 2018 року, у задоволенні позову відмовив.

Відмову в задоволенні позову суди попередніх інстанції мотивували тим, що Держгеонадра не довела і не обґрунтувала доказами того, що ТОВ "НВКП ЕКОРЕСУРС" порушило законодавство в сфері надрокористування та не усунуло вчасно усіх порушень, зазначених у приписі від 16 вересня 2016 року № 1129-14/06.

8. Держгеонадра не погодилася із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій і 12 жовтня 2018 року звернулася до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій із посиланням на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення цих судів та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

Прохання мотивує тим, що відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, а, отже, наявні підстави для анулювання спеціального дозволу. Позивач наголошує, що надрокористувач після закінчення строку дії договору оренди земельної ділянки, лише через два роки подав заяву на отримання дозволу для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що свідчить про неналежне виконання своїх обов`язків із дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування.

9. У вересні 2019 року ТОВ "НВКП ЕКОРЕСУРС" подало до суду касаційної інстанції письмові пояснення, в яких вказало, що позивач наказом від 22 липня 2019 року № 232 поновив спеціальний дозвіл на користування надрами на строк до 2 листопада 2034 року, про анулювання якого звертався з позовом у цій справі. Вважає, що зазначена обставина свідчить про відсутність спору між сторонами як такого та про визнання позивачем відсутності порушень вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видав припис про їх усунення.

10. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 22 жовтня 2018 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Держгеонадра, а ухвалою від 18 червня 2020 року на підставі частини п`ятої статті 346 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передав на розгляд Великої Палати Верховного Суду.


................
Перейти до повного тексту