ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2020 року
м. Київ
Справа № 19/028-10/13
Провадження № 12-158гс19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
головуючого судді Князєва В. С.,
судді-доповідача Власова Ю. Л.,
суддів Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю.,
за участю:
секретаря судового засідання Орєшко Ю. О.,
начальника відділу представництва інтересів держави Офісу Генерального прокурора Гудименко Ю. В.,
представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Бориспільпобутсервіс" - адвоката Невмержицької І. М.,
представників ОСОБА_1 - адвокатів Луценка В. А. та Абросімової О. В.,
представника Комунального підприємства Бориспільської районної ради "Зубр" - адвоката Синяченка В. П.,
розглянула в судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Північного апеляційного господарського суду від 29 липня 2019 року (у складі колегії: головуючий суддя Руденко М. А., судді: Пашкіна С. А., Дідиченко М. А.) та рішення Господарського суду Київської області від 20 вересня 2018 року (суддя Кошик А. Ю.)
у справі
за позовом Бориспільського міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Бориспільської районної ради
до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Бориспільпобутсервіс", фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, Бориспільської міської ради, Виконавчого комітету Бориспільської міської ради,
за участю:
третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Бориспільського районного підприємства теплових мереж "Райтепломережа", Комунального підприємства Бориспільської районної ради "Зубр",
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунального підприємства "Бориспільське бюро технічної інвентаризації", про скасування рішень, визнання недійсними договорів, визнання права власності та витребування майна з незаконного володіння.
Історія справИ
1. Короткий зміст та підстави заявлених вимог
1.1. У лютому 2010 року Бориспільський міжрайонний прокурор Київської області (далі - прокурор) звернувся до Господарського суду Київської області з позовом в інтересах держави в особі Бориспільської районної ради (далі - Райрада) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бориспільпобутсервіс" (далі - ТОВ "Бориспільпобутсервіс"), ОСОБА_1, Бориспільської міської ради (далі - Міськрада), за участю третіх осіб: Комунального підприємства Райради "Житлово-комунальний комбінат" (далі - КП Райради "ЖКК") та Комунального підприємства "Бориспільське бюро технічної інвентаризації" (далі - КП "Бориспільське БТІ") про:
- визнання незаконними та скасування рішень Виконавчого комітету Бориспільської міської ради (далі - виконком Міськради): 1) від 14 квітня 2009 року № 377 "Про оформлення права власності Товариству з обмеженою відповідальністю "Бориспільпобутсервіс" на цілісний майновий комплекс, що знаходиться за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79"; 2) від 23 червня 2009 року № 550 "Про надання поштової адреси об`єктам нерухомого майна Товариства з обмеженою відповідальністю "Бориспільпобутсервіс" по вул. Київський Шлях у м. Борисполі"; 3) від 23 червня 2009 року № 551 "Про оформлення права власності Товариству з обмеженою відповідальністю "Бориспільпобутсервіс"; 4) від 13 жовтня 2009 року № 929 "Про оформлення права власності громадянину ОСОБА_1 на об`єкти нерухомого майна, що знаходяться за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях"; 5) від 13 жовтня 2009 року № 889 "Про оформлення права власності Бориспільській територіальній громаді в особі Бориспільської міської ради на об`єкти нерухомого майна, що знаходяться за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79-в";
- визнання недійсними договорів міни: 1) від 30 липня 2009 року, укладеного між ТОВ "Борипільпобутсервіс" та громадянином ОСОБА_1 щодо об`єктів нерухомості за адресою: м. Бориспіль, Київський Шлях, 79-в, № 1, № 3, № 5, № 7, 79-б, 79-г, 79-д; 2) від 13 серпня 2009 року, укладеного між ТОВ "Бориспільпобутсервіс" та Бориспільською міською радою щодо об`єктів нерухомості за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79?в, № 2, № 4, № 6, № 8, № 9;
- визнання права власності за територіальною громадою Бориспільського району Київської області в особі Райради на приміщення: будинку побуту чотириповерхового з підвальним приміщенням площею 2 702,9 кв. м, будинку побуту двоповерхового площею 693,3 кв. м, пральні самообслуговування площею 112,3 кв. м, трансформаторної підстанції площею 23,6 кв. м, які знаходяться за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79;
- витребування зазначеного вище нерухомого майна з незаконного володіння громадянина ОСОБА_1 та Міськради на користь Райради.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що вказане нерухоме майно є об`єктом комунальної власності, який незаконно передано у власність юридичної та фізичної осіб, внаслідок чого територіальна громада сіл Бориспільського району в особі Райради позбавлена можливості отримувати прибуток від його використання.
1.3. Зокрема, позивач зазначає, що рішенням Київської обласної ради народних депутатів від 21 грудня 1993 року передано в комунальну власність територіальних громад Бориспільського району майно та приміщення Бориспільського державного комунального виробничо-комерційного підприємства побутового обслуговування населення (скорочена назва згідно зі статутом - "Бориспільпобутсервіс"; далі - підприємство "Бориспільпобутсервіс"). Спірні об`єкти нерухомого майна не були включені до переліку майна, яке було приватизовано під час приватизації вказаного підприємства, та залишились у комунальній власності територіальних громад Бориспільського району. За таких обставин розпорядження Міськрадою зазначеними об`єктами нерухомого майна, які не були у її віданні, укладення договорів щодо спірного нерухомого майна без участі власника - територіальних громад Бориспільського району в особі Райради - суперечить законодавчим нормам, у зв`язку із чим відповідні рішення Міськради підлягають визнанню незаконними та скасуванню, оспорювані договори - визнанню недійсними, право власності на майно має бути визнано за територіальною громадою сіл Бориспільського району в особі Райради, а майно - повернуто законному власнику з чужого незаконного володіння на підставі статей 387, 388 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).
1.4. Під час перегляду судових рішень у справі за нововиявленими обставинами позивач відмовився від позовної вимоги щодо визнання незаконним та скасування рішення виконкому Міськради від 23 червня 2009 року № 550 "Про надання поштової адреси об`єктам нерухомого майна Товариства з обмеженою відповідальністю "Бориспільпобутсервіс" по вул. Київський Шлях у м. Борисполі" у зв`язку з відсутністю доказів того, що це рішення виконкому Міськради порушує його права.
2. Фактичні обставини справи, установлені судами
2.1. Згідно з положеннями статуту підприємства "Бориспільпобутсервіс" від 25 лютого 1993 року воно було державним підприємством, заснованим на власності Київської області.
2.2. Рішенням Київської обласної ради народних депутатів від 21 грудня 1993 року підприємство "Бориспільпобутсервіс" було передано з комунальної власності Київської обласної ради в комунальну власність територіальних громад Бориспільського району Київської області.
2.3. Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області (далі - Бориспільська РДА) від 02 лютого 1996 року № 51 (зі змінами, внесеними розпорядженням Бориспільської РДА від 17 жовтня 1996 року № 438) підприємство "Бориспільпобутсервіс" було включено до переліку об`єктів, що підлягали приватизації у 1996 році. Приватизація мала бути проведена без викупу приміщень (у разі відмови власника приватизувати відповідне приміщення), з подальшим наданням їх в оренду шляхом викупу патентів.
2.4. Членами трудового колективу підприємства "Бориспільпобутсервіс" було створене товариство покупців, зареєстроване наказом представництва Фонду державного майна України в Бориспільському районі (далі - представництво ФДМУ) від 12 березня 1996 року № 13-ТП.
2.5. Відповідно до наказу представництва ФДМУ від 22 березня 1996 року № 7-МП на підприємстві "Бориспільпобутсервіс" проведено інвентаризацію та здійснено оцінку вартості майна станом на 01 квітня 1996 року. Складено інвентаризаційні описи товарно-матеріальних цінностей. Встановлено наявність основних засобів, балансова вартість яких становить 1 467 532 тис. крб, залишкова вартість - 456 482 тис. крб. Визначено, що об`єкт приватизації підлягає дооцінці на суму 5 417 842 тис. крб. Результати інвентаризації розглянуто на засіданнях інвентаризаційної комісії від 17 квітня 1996 року та комісії по оцінці вартості майна підприємства "Бориспільпобутсервіс" від 23 квітня 1996 року. Відповідно до протоколу засідання комісії по оцінці вартості майна від 23 квітня 1996 року комісія підтвердила, що майно підприємства складає 5 874 324 тис. крб; воно викупається колективом без будівлі. Комісія ухвалила провести приватизацію майна підприємства без будівлі шляхом викупу, акт оцінки вартості майна подати представництву ФДМУ на затвердження. Наказом представництва ФДМУ від 24 квітня 1996 року № 10-МП затверджено акт оцінки вартості майна цілісного майнового комплексу (далі - ЦМК) підприємства "Бориспільпобутсервіс" без будівель комплексних приймальних пунктів району станом на 01 квітня 1996 року. Як зазначено у цьому акті, загальна вартість майна, що підлягає приватизації, становить 5 874 324 тис. крб (що складається із залишкової вартості основних засобів у сумі 456 482 тис. крб та суми дооцінки, що враховує потенційну прибутковість майна, в розмірі 5 417 842 тис. крб).
2.6. Наказом представництва ФДМУ від 24 квітня 1996 року № 9-МП змінено спосіб приватизації майна підприємства "Бориспільпобутсервіс", визначено приватизацію шляхом викупу товариством покупців трудового колективу цього підприємства. 30 квітня 1996 року між представництвом ФДМУ (продавець) і товариством покупців підприємства "Бориспільпобутсервіс" (покупець) укладено договір № 5 купівлі-продажу державного майна при викупі, згідно з умовами якого продавець зобов`язався передати у власність покупця державне майно ЦМК підприємства "Бориспільпобутсервіс", що знаходиться за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79, на земельній ділянці 2,5 га, а покупець зобов`язався прийняти майно і сплатити за нього визначену договором ціну. Майно підприємства включало всі його активи і пасиви, інвентар, обладнання та інше майно згідно з актом інвентаризації. Ціна вказаного майна була визначена на підставі акта оцінки вартості майна ЦМК підприємства "Бориспільпобутсервіс" і становила 5 874 324 тис. крб. Право власності на майно переходило до покупця з моменту підписання акта прийому-передачі. Відповідний акт прийому-передачі приватизованого майна підприємства "Бориспільпобутсервіс" був підписаний сторонами 04 вересня 2000 року. Також 04 вересня 2000 року товариству покупців членів трудового колективу підприємства "Бориспільпобутсервіс" Регіональним відділенням ФДМУ по Київській області було видано свідоцтво про власність на майно ЦМК підприємства "Бориспільпобутсервіс" (реєстраційний № 7-МП-КВ).
2.7. У матеріалах справи міститься копія договору купівлі-продажу патенту на право оренди будівлі (споруди, приміщення) від 17 травня 1996 року, укладеного між представництвом ФДМУ (продавець) і товариством покупців членів трудового колективу підприємства "Бориспільпобутсервіс" (покупець). Згідно з умовами цього договору продавець зобов`язався передати покупцю патентне право оренди будівлі (споруди, приміщення) загальною площею 677,2 кв. м за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79, а покупець зобов`язався сплатити вартість патенту - 2 856,76 грн.
2.8. Рішенням Райради від 29 лютого 2000 року № 209-12-ХХІІІ приміщення підприємства "Бориспільпобутсервіс" за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79, передано на баланс Бориспільського районного ЖКК дочірнього підприємства "Райтепломережа". Зазначено про необхідність враховувати під час передачі приміщень видані окремим підприємствам патенти на частину будівель. Надано право Бориспільському ЖКК укладати договори оренди переданих йому приміщень незалежно від орендованої площі.
2.9. Розпорядженням Бориспільської РДА від 30 грудня 2000 року № 757 підприємство "Бориспільпобутсервіс" перереєстровано у ТОВ "Бориспільпобутсервіс", засновники - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
2.10. Як випливає зі змісту рішення Господарського суду Київської області від 14 травня 2002 року у справі № 53/10-2001, приватний підприємець ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати недійсними договори оренди, укладені 01 березня 2001 року Бориспільським ЖКК з Товариством з обмеженою відповідальністю "Марко" та Виробничо-торговою фірмою "Корона", а також визнати дійсним договір оренди від 02 квітня 1997 року, укладений між ним та підприємством "Бориспільпобутсервіс", відповідно до якого у позивача виникло право оренди спірного нежитлового підвального приміщення площею 269 кв. м у двоповерховому будинку по вул. Київський Шлях, 79 у м. Борисполі. У межах розгляду цієї справи суд встановив, що власником спірного майна є Райрада, а ТОВ "Бориспільпобутсервіс" як правонаступник орендодавця не довело суду, що було одержано дозвіл власника на передачу майна в оренду. Суд відмовив позивачу у позові, а також визнав недійсним договір оренди нежилого приміщення від 02 квітня 1997 року, укладений між підприємством "Бориспільпобутсервіс" та приватним підприємцем ОСОБА_1
2.11. Рішенням Райради від 07 грудня 2005 року № 323-27-ІV Бориспільський ЖКК перейменовано у КП Райради "ЖКК". Відповідно до положень статуту цього підприємства в редакції 2009 року воно засновано на спільній власності територіальних громад сіл Бориспільського району та є комунальним унітарним підприємством, безпосередньо підпорядковується Райраді і входить до сфери її управління.
2.12. Рішенням зборів засновників ТОВ "Бориспільпобутсервіс" від 13 квітня 2009 року, оформленим протоколом № 1, змінено склад засновників товариства та затверджено статут у новій редакції. До складу засновників увійшли ОСОБА_1 та Бориспільська міська рада.
2.13. Рішенням виконкому Міськради від 14 квітня 2009 року № 377 оформлено право приватної власності ТОВ "Бориспільпобутсервіс" на ЦМК, що знаходиться за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79. На підставі зазначеного рішення ТОВ "Бориспільпобутсервіс" видано свідоцтво про право власності САС № 494599 від 24 квітня 2009 року на нерухоме майно ЦМК за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79, що включає в себе будинок побуту чотириповерховий з підвальним приміщенням літ. А-ІV площею 2 702,9 кв. м, будинок побуту двоповерховий літ. А-ІІ площею 693,3 кв. м, пральню самообслуговування літ. П площею 112,3 кв. м, трансформаторну підстанцію літ. Р площею 23,6 кв. м.
2.14. Рішенням виконкому Міськради від 23 червня 2009 року № 550 надано поштову адресу об`єктам нерухомого майна ТОВ "Бориспільпобутсервіс" по вул. Київський Шлях у м. Борисполі таким чином: двоповерхова будівля - вул. Київський Шлях, 79-б; чотириповерхова будівля - вул. Київський Шлях, 79-в (у тому числі: № 1 та № 2 - нежитлові приміщення підвального поверху, № 3 та № 4 - нежитлові приміщення першого поверху; № 5 та № 6 - нежитлові приміщення другого поверху, № 7 та № 8 - нежитлові приміщення третього поверху, № 9 - нежитлові приміщення четвертого поверху); одноповерхова будівля - вул. Київський Шлях, 79-г; будівля трансформаторної підстанції - вул. Київський Шлях, 79-д.
2.15. Рішенням виконкому Міськради від 23 червня 2009 року № 551 (зі змінами, внесеними рішенням виконкому Міськради від 14 липня 2009 року № 587) оформлено право власності ТОВ "Бориспільпобутсервіс" на вказані об`єкти нерухомого майна з урахуванням їхніх нових адрес. На підставі цього рішення ТОВ "Бориспільпобутсервіс" видані свідоцтва про право власності окремо на кожний об`єкт нерухомості замість свідоцтва про право власності САС № 494599 від 24 квітня 2009 року на весь ЦМК.
2.16. 30 липня 2009 року між ТОВ "Бориспільпобутсервіс" та ОСОБА_1 укладено договір міни, згідно з умовами якого ТОВ "Бориспільпобутсервіс" зобов`язалося передати ОСОБА_1 об`єкти нерухомого майна, а саме: приміщення № 1, 3, 5 та 7 у будинку побуту чотириповерховому за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79-в; будинок побуту двоповерховий за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79-б; одноповерхову будівлю - пральню самообслуговування за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79-г; будівлю трансформаторної підстанції за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79-д, а ОСОБА_1 (як засновник, учасник) зобов`язався передати ТОВ "Бориспільпобутсервіс" належну йому на праві власності частку у статутному капіталі ТОВ "Бориспільпобутсервіс" в розмірі 48,9 %; обмін об`єктів нерухомості на частку здійснюється без доплати; факт обміну оформлюється актом про міну об`єкта нерухомості на частку. Договір посвідчено приватним нотаріусом Віценко В. О., зареєстровано в реєстрі за номером 775. На підставі договору сторонами 30 липня 2009 року складено відповідний акт про міну об`єкта нерухомості на частку. Рішенням виконкому Міськради від 13 жовтня 2009 року № 929 ОСОБА_1 оформлено право власності на зазначені об`єкти нерухомого майна.
2.17. 13 серпня 2009 року між ТОВ "Бориспільпобутсервіс" та Міськрадою укладено договір міни, згідно з умовами якого ТОВ "Бориспільпобутсервіс" зобов`язалося передати Міськраді об`єкти нерухомого майна, а саме: приміщення № 2, 4, 6, 8 та 9 у будинку побуту чотириповерховому за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79-в, а Міськрада (як засновник, учасник) зобов`язалася передати ТОВ "Бориспільпобутсервіс" належну їй на праві власності частку у статутному капіталі ТОВ "Бориспільпобутсервіс" в розмірі 50,1 %; обмін об`єктів нерухомості на частку здійснюється без доплати; факт обміну оформлюється актом про міну об`єкта нерухомості на частку. Договір посвідчено приватним нотаріусом Віценко В. О., зареєстровано в реєстрі за номером 886. На підставі договору сторонами 13 серпня 2009 року складено відповідний акт про міну об`єкта нерухомості на частку. Рішенням виконкому Міськради від 13 жовтня 2009 року № 889 Міськраді оформлено право власності на зазначені об`єкти нерухомого майна.
2.18. Рішенням Райради від 26 листопада 2009 року № 342-30-V "Про деякі питання діяльності комунальних підприємств" припинено діяльність КП Райради "ЖКК" шляхом його приєднання до Бориспільського районного підприємства теплових мереж "Райтепломережа" (далі - БРПТМ "Райтепломережа"). Рішенням Райради від 04 березня 2010 року № 369-32-V "Про деякі питання діяльності комунальних підприємств" зобов`язано директора КП Райради "ЖКК" передати на баланс БРПТМ "Райтепломережа" будинок побуту, який знаходиться за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79, до 31 березня 2010 року. На виконання зазначених рішень комісією КП Райради "ЖКК" та комісією БРПТМ "Райтепломережа" 31 березня 2010 року складено акт приймання-передачі основних засобів (у тому числі: будинку побуту з підвальними приміщеннями площею 2 735,6 кв. м, будинку побуту двоповерхового з підвальними приміщеннями площею 862,2 кв. м, будинку - прибудови одноповерхової площею 127,2 кв. м, пральні самообслуговування площею 110,0 кв. м, приміщення банно-прального комбінату площею 717,4 кв. м, які розташовані за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79) з балансу КП Райради "ЖКК" на баланс правонаступника - БРПТМ "Райтепломережа".
2.19. Рішенням Райради від 07 червня 2012 року № 194-12-VI затверджено статут БРПТМ "Райтепломережа" у новій редакції. Згідно з положеннями статуту це підприємство засноване на спільній власності територіальних громад сіл Бориспільського району та є комунальним унітарним підприємством. Райрада (засновник) в інтересах зазначених територіальних громад здійснює правомочності з володіння, користування, розпорядження та управління БРПТМ "Райтепломережа".
3. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3.1. Рішенням Господарського суду Київської області від 19 квітня 2010 року, яке залишено без змін постановою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 30 червня 2010 року та постановою Вищого господарського суду України від 30 листопада 2010 року, у задоволенні позову відмовлено. Судові рішення мотивовані тим, що відповідно до Закону України від 06 березня 1992 року № 2171-XII "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" будівлі приватизуються разом з розташованими в них об`єктами приватизації, крім випадків відмови покупця від приватизації будівлі, і сторонами справи не надано доказів такої відмови. Суди зазначили, що прокурором не доведено в установленому законом порядку, що власником спірних будівель є саме Райрада, а тому підстав для задоволення позову немає.
3.2. 20 листопада 2012 року до Господарського суду Київської області звернулось БРПТМ "Райтепломережа" як правонаступник третьої особи - КП Райради "ЖКК", із заявою про перегляд за нововиявленими обставинами рішення Господарського суду Київської області від 19 квітня 2010 року. Заява обґрунтована тим, що на звернення БРПТМ "Райтепломережа" від 07 листопада 2012 року слідчим відділом управління Служби безпеки України в Київській області (далі - СБУ) із супровідним листом від 08 листопада 2012 року № 52/12/3547 заявнику було видано з вилученої приватизаційної справи підприємства "Бориспільпобутсервіс" копії документів, які не були відомі заявнику та суду під час розгляду справи і які мають суттєве значення для вирішення спору.
3.3. Рішенням Господарського суду Київської області від 29 січня 2013 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 20 березня 2013 року, зазначену заяву БРПТМ "Райтепломережа" задоволено; рішення Господарського суду Київської області від 19 квітня 2010 року скасовано; ухвалено нове рішення - про часткове задоволення позову; у частині вимоги про визнання незаконним та скасування рішення виконкому Міськради від 23 червня 2009 року № 550 "Про надання поштової адреси об`єктам нерухомого майна Товариства з обмеженою відповідальністю "Бориспільпобутсервіс" по вул. Київський Шлях у м. Борисполі" у позові відмовлено.
3.4. Постановою Вищого господарського суду України від 04 вересня 2013 року рішення Господарського суду Київської області від 29 січня 2013 року та постанову Київського апеляційного господарського суду від 20 березня 2013 року скасовано, справу передано до Господарського суду Київської області для нового розгляду заяви БРПТМ "Райтепломережа". Підставою прийняття зазначеної постанови стало недослідження судами обставин, на підставі яких слід дійти висновку про наявність у ОСОБА_1 статусу суб`єкта підприємницької діяльності або фізичної особи.
3.5. Рішенням Господарського суду Київської області від 30 вересня 2013 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 10 грудня 2013 року, зазначену заяву БРПТМ "Райтепломережа" задоволено: рішення Господарського суду Київської області від 19 квітня 2010 року скасовано; ухвалено нове рішення - про часткове задоволення позову; у частині вимоги про визнання незаконним та скасування рішення виконкому Міськради від 23 червня 2009 року № 550 "Про надання поштової адреси об`єктам нерухомого майна Товариства з обмеженою відповідальністю "Бориспільпобутсервіс" по вул. Київський Шлях у м. Борисполі" у позові відмовлено.
3.6. Постановою Вищого господарського суду України від 14 травня 2014 року рішення Господарського суду Київської області від 30 вересня 2013 року та постанову Київського апеляційного господарського суду від 10 грудня 2013 року скасовано, справу передано до Господарського суду Київської області для нового розгляду заяви БРПТМ "Райтепломережа". Підставою прийняття зазначеної постанови стало недослідження судами обставин, про які йшлося у постанові Вищого господарського суду України від 04 вересня 2013 року, а також нез`ясування обставин щодо наявності заяви покупця до органу приватизації про включення підприємства до одного із зазначених у частині першій статті 7 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" переліків об`єктів, що підлягають приватизації.
3.7. Рішенням Господарського суду Київської області від 23 жовтня 2014 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 04 лютого 2015 року, заяву БРПТМ "Райтепломережа" задоволено: рішення Господарського суду Київської області від 19 квітня 2010 року скасовано; ухвалено нове рішення - про задоволення позову з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог.
3.8. Постановою Вищого господарського суду України від 06 квітня 2015 року постанову Київського апеляційного господарського суду від 04 лютого 2015 року та рішення Господарського суду Київської області від 23 жовтня 2014 року в частині задоволення заяви БРПТМ "Райтепломережа" про перегляд рішення Господарського суду Київської області від 19 квітня 2010 року за нововиявленими обставинами та його скасування залишено в силі. В іншій частині вказані судові рішення скасовано, справу направлено до Господарського суду Київської області для нового розгляду.
3.9. Вищий господарський суд України вказав, що, задовольняючи заяву БРПТМ "Райтепломережа" про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, суди попередніх інстанцій обґрунтовано виходили з того, що обставини, про які стало відомо із листа СБУ від 08 листопада 2012 року № 52/12/3547 та доданих до нього документів із вилученої приватизаційної справи підприємства "Бориспільпобутсервіс", є нововиявленими, істотними для справи і такими, що не були і не могли бути відомі заявникові, а отже, суди дійшли правильного висновку щодо необхідності скасування рішення Господарського суду Київської області від 19 квітня 2010 року. Водночас Вищий господарський суд України зазначив, що відповідно до частини восьмої статті 114 Господарського процесуального кодексу України (у відповідній редакції; далі - ГПК України) лише після скасування судового рішення за результатами його перегляду за нововиявленими обставинами справа може розглядатись господарським судом на загальних підставах, за правилами, встановленими ГПК України. Проте під час розгляду заяви БРПТМ "Райтепломережа", за умови існування нескасованого рішення, місцевим судом учинялися численні процесуальні дії, зокрема, залучення третьої особи, прийняття уточнення до позову, витребування доказів. Тому судові рішення у цій частині підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд заяви зі стадії призначення до розгляду. Крім того, суд касаційної інстанції зауважив про необхідність обговорення питання щодо підсудності цього спору господарським судам із урахуванням суб`єктного складу учасників спірних правовідносин виходячи з того, що, звертаючись до Господарського суду Київської області із позовною заявою, прокурор зазначив серед відповідачів фізичну особу ОСОБА_1, який відповідно до свідоцтва про право власності є власником спірного майна.
3.10. Рішенням Господарського суду Київської області від 10 грудня 2015 року провадження у справі припинено.
3.11. Постановою Київського апеляційного господарського суду від 04 липня 2016 року, залишеною без змін постановою Вищого господарського суду України від 30 листопада 2016 року, зазначене рішення скасовано, справу направлено на розгляд до Господарського суду Київської області.
3.12. Ухвалою Господарського суду Київської області від 07 серпня 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 28 вересня 2017 року, припинено провадження у справі в частині позовних вимог до ОСОБА_1
3.13. Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Судувід 05 квітня 2018 року ухвалу Господарського суду Київської області від 07 серпня 2017 року та постанову Київського апеляційного господарського суду від 28 вересня 2017 року скасовано, справу повернуто до Господарського суду Київської області для розгляду клопотання ОСОБА_1 про припинення провадження у справі. Постанова мотивована тим, що законом не передбачено здійснення перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами у повному обсязі, а лише в тих межах, в яких ці обставини впливають на суть рішення. Це стосується і визначеного в рішенні суду, яке переглядається за нововиявленими обставинами, суб`єктного складу сторін. Припиняючи провадження у справі, суди не врахували цієї процесуальної особливості та неправильно застосували наслідки, передбачені пунктом 1 частини першої статті 80 ГПК України. Крім того, суди не встановили, чи використовувались спірні об`єкти ОСОБА_1 у його підприємницькій діяльності.
3.14. Рішенням Господарського суду Київської області від 20 вересня 2018 року за наслідками перегляду рішення Господарського суду Київської області від 19 квітня 2010 року за нововиявленими обставинами ухвалено нове рішення, яким позов, з урахуванням уточнення позовних вимог, задоволено повністю.
3.15. Судом встановлено, що трудовий колектив підприємства "Бориспільпобутсервіс" не виявив бажання приватизувати будівлі (відмовився від приватизації будівель) підприємства, відповідно, приватизація державного підприємства "Бориспільпобутсервіс" була проведена без приватизації будівель, які з відання Райради не вибували, залишились у комунальній власності територіальної громади сіл Бориспільського району і згодом були передані на баланс Бориспільского ЖКК, а потім - на баланс його правонаступника - БРПТМ "Райтепломережа". Оскільки спірні об`єкти нерухомого майна не були приватизовані товариством покупців, створеним членами трудового колективу підприємства "Бориспільпобутсервіс", відповідно - не набуті у власність ТОВ "Бориспільпобутсервіс", немає правових підстав для вчинення відповідачами будь-яких дій щодо цього майна.
3.16. Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення виконкому Міськради від 14 квітня 2009 року № 377 та від 23 червня 2009 року № 551, на підставі яких у ТОВ "Бориспільпобутсервіс" виникло право власності на спірні приміщення (будівлі), були прийняті із порушенням положень Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні", Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07 лютого 2002 року № 7/5, та інших нормативно-правових актів України, що, у свою чергу, призвело до протиправного позбавлення права власності територіальної громади сіл Бориспільського району Київської області на вказане нерухоме майно та до його відчуження особою, що не мала таких повноважень, а саме ТОВ "Бориспільпобутсервіс", на користь ОСОБА_1 та Міськради на підставі договорів міни від 30 липня та 13 серпня 2009 року. Відповідно, вказані договори міни є такими, що суперечать статті 203 ЦК України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", іншим нормативно-правовим актам, що є підставою для визнання їх недійсними. Також, оскільки майно вибуло з комунальної власності Бориспільського району всупереч чинному законодавству України та волі територіальної громади сіл Бориспільського району Київської області в особі Райради, воно має бути витребуване з чужого незаконного володіння.
3.17. Також судом зазначено, що позов подавався у відповідній частині до ОСОБА_1 , однак у судовому засіданні 19 квітня 2010 року, до винесення рішення у справі, Господарський суд Київської області на підставі приписів частини третьої статті 24 ГПК України здійснив заміну відповідача 2 - громадянина ОСОБА_1 на належного відповідача 2 - фізичну особу - підприємця (далі - ФОП) ОСОБА_1, який зареєстрований як ФОП, про що свідчить свідоцтво про державну реєстрацію серії НОМЕР_2. Отже, рішення Господарського суду Київської області від 19 квітня 2010 року приймалось щодо ФОП ОСОБА_1 Сторонами не заперечувалось заміни відповідача 2, рішення суду з підстав суб`єктного складу не оскаржувалось. У свою чергу, на стадії перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами виключається можливість зміни складу учасників спору, щодо яких приймалось таке рішення.
3.18. Стосовно укладення 30 липня 2009 року договору міни між ТОВ "Бориспільпобутсервіс" та ОСОБА_1 як громадянином судом зроблено висновок, що відповідний договір укладено внаслідок реалізації ОСОБА_1 своїх корпоративних прав у ТОВ "Бориспільпобутсервіс". Шляхом укладення цього договору фактично відбувся вихід ОСОБА_1 зі складу учасників ТОВ "Бориспільпобутсервіс" з передачею йому частки в майні товариства в обмін на корпоративні права. Отже, набуття ОСОБА_1 права власності на спірні об`єкти нерухомого майна мало місце у корпоративних, відповідно - господарських відносинах. Крім того, вимоги про визнання недійсними договорів міни та витребування майна з чужого незаконного володіння є похідними від заявленого в позові та встановленого під час перегляду рішення за нововиявленими обставинам факту ненабуття ТОВ "Бориспільпобутсервіс" права власності на спірні об`єкти нерухомості та відсутності в останнього права їх відчужувати чи іншим чином розпоряджатись.
3.19. Щодо подальшого використання об`єктів нерухомості, зокрема, відповідачем 2 у господарській діяльності судом першої інстанції враховано, що відповідні об`єкти нерухомості мають комерційне призначення і належали на праві власності ОСОБА_1, який мав у відповідний період статус суб`єкта підприємницької діяльності.
3.20. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 29 липня 2019 року рішення Господарського суду Київської області від 20 вересня 2018 року залишено без змін. Колегія суддів погодилась з висновком суду першої інстанції про те, що спірне майно не приватизувалось товариством покупців, створеним членами трудового колективу підприємства "Бориспільпобутсервіс", відповідно не набувалось у власність ТОВ "Бориспільпобутсервіс" і залишилось у комунальній власності Райради.
3.21. Також суд апеляційної інстанції зазначив, що в ході розгляду спору на стадії перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами виключається можливість зміни складу учасників спору, щодо яких приймалось рішення, що переглядається за нововиявленими обставинами, не можуть змінюватись чи переглядатись обставини, які встановлені під час розгляду спору по суті і на які обставини, визнані нововиявленими, не впливають. З огляду на це доводи апелянта про закриття провадження в частині позовних вимог, які стосуються ФОП ОСОБА_1, та вимог стосовно визнання незаконним і скасування рішення виконкому Міськради до уваги не приймаються, як і посилання на новий доказ щодо припинення 19 вересня 2018 року діяльності ФОП ОСОБА_1 відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, оскільки на час постановлення рішення суду, що переглядається за нововиявленими обставинами, суб`єктний склад сторін у справі відповідав вимогам ГПК України.
4. Короткий зміст касаційної скарги, надходження справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду
4.1. 03 вересня 2019 року ФОП ОСОБА_1 звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Київської області від 20 вересня 2018 року та постанову Північного апеляційного господарського суду від 29 липня 2019 року скасувати, ухвалити нове рішення - про закриття провадження у справі в частині вимог про визнання незаконним та скасування рішення виконкому Міськради від 13 жовтня 2009 року № 929 "Про оформлення права власності громадянину ОСОБА_1 на об`єкти нерухомого майна, що знаходяться за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях"; визнання недійсним договору міни від 30 липня 2009 року; визнання права власності за територіальною громадою Бориспільського району в особі Райради на спірні приміщення; витребування зазначених спірних приміщень з незаконного володіння громадянина ОСОБА_1 та Міськради на користь Райради. В іншій частині позову відмовити. 04 вересня 2019 року ОСОБА_1 подав доповнення до своєї касаційної скарги.
4.2. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13 вересня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, зупинено виконання рішення Господарського суду Київської області від 20 вересня 2018 року до закінчення касаційного перегляду справи № 19/028-10/13, справу передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
4.3. Ухвалу мотивовано тим, що однією з підстав касаційного оскарження рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції є помилковість висновків стосовно того, що спір у цій справі належить до юрисдикції господарських судів. Відповідно до частини шостої статті 302 ГПК України в редакції до 19 жовтня 2019 року зазначена підстава касаційного оскарження передбачала обов`язкову передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
4.4. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 01 жовтня 2019 року прийняла справу № 916/2084/17 та призначила її до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи.
ПОЗИЦІЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
5. Доводи скаржника
5.1. Вищий господарський суд України під час прийняття постанови від 06 квітня 2015 року відповідно до вимог процесуального закону не був наділений повноваженнями щодо дослідження доказів, які містяться в справі. Він лише констатував факт існування нововиявлених обставин, що стало підставою для скасування рішень судів першої та апеляційної інстанцій. Водночас суд першої інстанції під час нового розгляду справи був зобов`язаний оцінити докази, якими підтверджуються нововиявлені обставини, сукупно з іншими наявними у справі доказами та встановити, чи впливають вони на суть скасованого рішення Господарського суду Київської області від 19 квітня 2010 року. Проте місцевий господарський суд зазначеного не зробив і на порушення статей 77, 91 ГПК України вирішив спір на підставі недопустимих доказів.
5.2. Зокрема, відповідач 2 вказує, що в матеріалах справи містяться лише копії деяких матеріалів приватизаційної справи підприємства "Бориспільпобутсервіс", які оформлені та отримані з порушенням вимог чинного законодавства. Судом першої інстанції неодноразово витребовувались оригінали цих документів, проте так і не були надані в судове засідання. Зокрема, ухвалами Господарського суду Київської області від 27 березня та 12 травня 2017 року двічі витребувано від Бориспільського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області для огляду в судовому засіданні оригінали матеріалів приватизаційної справи підприємства "Бориспільпобутсервіс", які на той час знаходилися в матеріалах кримінального провадження № 12015110100000488, а також належним чином засвідчені копії вказаних матеріалів для долучення до справи. Ці вимоги суду поліцією виконано не було, відповіді щодо неможливості їх виконання також не надано. За таких обставин, враховуючи, що оригінали матеріалів приватизаційної справи підприємства "Бориспільпобутсервіс" не були оглянуті в судовому засіданні, а відповідачі ставлять під сумнів ті копії документів, якими обґрунтовувалися позов та заява про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, суди першої та апеляційної інстанцій на виконання вимог частини шостої статті 91 ГПК України мали не брати їх до уваги.
5.3. Ні прокурором, ні позивачем не доведено, що власником спірних будівель є саме Райрада, зокрема, не надано доказів проведення державної реєстрації цього права. Рішення Київської обласної ради народних депутатів від 21 грудня 1993 року "Про перелік об`єктів комунальної власності області, які додатково передаються до комунальної власності районів і міста Бровари" не є актом передачі, воно лише виражає намір здійснити передачу відповідного майна в майбутньому. Водночас в акті приймання-передачі основних засобів (у тому числі будівель) на баланс БРПТМ "Райтепломережа" від 31 березня 2010 року зазначено про те, що проектно-кошторисна документація та правовстановлюючі документи, які підтверджують право власності на будівлю за адресою: м. Бориспіль, вул. Київський Шлях, 79, та земельну ділянку, не передавались. Отже, у справі відсутні належні докази того, що спірне майно належить на праві власності позивачу та вибуло з його володіння без його волі, що давало б право на витребування майна з чужого незаконного володіння.