ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2020 року
м. Київ
Справа № 927/79/19
Провадження № 12-21гс20
Велика Палата Верховного Суду у складі:
головуючого судді Князєва В. С.,
судді-доповідача Власова Ю. Л.,
Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю.
за участю:
секретаря судового засідання Орєшко Ю. О.,
представника позивача - Лисенка О. М.,
розглянула в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області на рішення Господарського суду Чернігівської області від 18 квітня 2019 року (суддя Сидоренко А. С.) та постанову Північного апеляційного господарського суду від 05 грудня 2019 року (у складі колегії: головуючого судді Агрикова О. В., суддів Чорногуз М. Г., Хрипун О. О.)
у справі № 927/79/19
за позовом Фермерського господарства "Крупський"
до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - ОСОБА_1,
про визнання укладеними додаткових угод.
1. Короткий зміст позовних вимог та заперечень
1.1. У січні 2019 року Фермерське господарство "Крупський" (далі - ФГ "Крупський") звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області (далі - ГУ Держгеокадастру), у якому просило визнати укладеними додаткові угоди до девʼяти договорів оренди землі в частині зміни орендаря з ОСОБА_1 на ФГ "Крупський".
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що, маючи всі підстави для законного користування земельними ділянками, фермерське господарство позбавлене такого права через відсутність державної реєстрації права оренди на ці земельні ділянки внаслідок відмови державного реєстратора зареєструвати за фермерським господарством відповідне речове право. При цьому ОСОБА_1 звертався до відповідача з письмовими заявами про внесення змін до договорів оренди землі, додавши до них проекти додаткових угод, у яких просив замінити орендаря, проте відповідач відмовив в укладенні таких додаткових угод. Отже, господарство не має правових підстав для використання земельних ділянок, наданих його засновнику для ведення фермерського господарства. Якщо прямо слідувати вимогам Закону України від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" (далі - Закон № 161-XIV), фермерське господарство не може використовувати землі до проведення державної реєстрації за ним права оренди на відповідні земельні ділянки.
1.3. У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив про те, що не погоджується із заявленими вимогами, вважає їх необґрунтованими і такими, що не підлягають задоволенню. На його думку, у цьому випадку відсутній предмет спору, оскільки, отримавши спірні земельні ділянки в користування для ведення фермерського господарства, ОСОБА_1 створив фермерське господарство, до складеного капіталу якого увійшли і відповідні земельні ділянки. При цьому немає жодних порушень закону в тому, що спірними земельними ділянками користується ФГ "Крупський".
1.4. Водночас відповідач зазначає, що оскільки ФГ "Крупський" не є стороною спірних договорів, воно не може вважатись таким, що набуло права "правомірного очікування", яке підлягало б захисту в судовому порядку, а тому, враховуючи, що відповідач жодним чином не порушив прав та законних інтересів юридичної особи, подання вказаного позову є безпідставним.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
2.1. Судами було встановлено, що ГУ Держгеокадастру та громадянин України ОСОБА_1 уклали дев`ять договорів оренди землі, за якими останній прийняв у строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства), а саме:
- договір оренди від 21 квітня 2015 року земельної ділянки з кадастровим номером 7421181200:02:000:0337 площею 18,0 га, яка розташована на території Гнідинцівської сільської ради Варвинського району;
- договір оренди від 28 квітня 2015 року земельної ділянки з кадастровим номером 7421183000:03:000:0582 площею 17,6381 га, яка розташована на території Мармизівської сільської ради Варвинського району;
- договір оренди від 28 квітня 2015 року земельної ділянки з кадастровим номером 7421183200:07:000:0166 площею 5,0105 га, яка розташована на території Озерянської сільської ради Варвинського району;
- договір оренди від 28 квітня 2015 року земельних ділянок з кадастровим номером 7421184000:06:000:0648 площею 9,5 га та кадастровим номером 7421184000:05:000:0295 площею 6,2 га, які розташовані на території Світличненської сільської ради Варвинського району;
- договір оренди від 28 квітня 2015 року земельних ділянок з кадастровим номером 7421181600:06:000:0516 площею 5,00 га, з кадастровим номером 7421181600:04:000:0558 площею 10,0 га, з кадастровим номером 7421181600:03:000:0553 площею 5,0124 га, з кадастровим номером 7421181600:06:000:0517 площею 7,0 га, які розташовані на території Дащенківської сільської ради Варвинського району;
- договір оренди від 15 травня 2015 року земельної ділянки з кадастровим номером 7421182600:05:000:0140 площею 7,0 га, яка розташована на території Кухарської сільської ради Варвинського району;
- договір оренди від 15 травня 2015 року земельної ділянки з кадастровим номером 7421183000:05:000:0622 площею 7,9072 га, яка розташована на території Мармизівської сільської ради Варвинського району;
- договір оренди від 23 грудня 2015 року земельної ділянки з кадастровим номером 7425182000:02:001:1123 площею 11,8794 га, яка розташована на території Васьковецької сільської ради Срібнянського району;
- договір оренди від 23 грудня 2015 року земельної ділянки з кадастровим номером 7425182000:02:001:1122 площею 7,9618 га, яка розташована на території Васьковецької сільської ради Срібнянського району.
2.2. Цільове призначення земельних ділянок (категорія земель, вид використання земельних ділянок у межах певної категорії земель) - землі сільськогосподарського призначення, для ведення фермерського господарства. Зазначені договори оренди землі укладені на двадцять років.
2.3. Підставою надання земельних ділянок в оренду є відповідні накази Головного управління Держземагенства у Чернігівській області та ГУ Держгеокадастру. Передача в користування третій особі вказаних вище земельних ділянок здійснена на підставі актів приймання-передачі об`єктів оренди. Право оренди третьої особи на зазначені земельні ділянки зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
2.4. ФГ "Крупський" зареєстроване як суб`єкт господарювання 04 серпня 2017 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесені відомості за № 1 043 102 0000 000373.
2.5. Згідно з пунктами 6.1-6.3 розділу 6 "Землі господарства" статуту ФГ "Крупський", затвердженого рішенням зборів засновників цього господарства від 02 серпня 2017 року № 1, право володіння, користування та розпорядження земельними ділянками, які знаходяться у власності фермерського господарства, здійснює господарство.
2.6. До земель господарства належать: земельні ділянки, передані господарству в користування; земельні ділянки, що належать на праві власності або на праві постійного користування господарству як юридичній особі; земельні ділянки, що належать засновникам господарства та членам господарства на праві приватної власності; земельні ділянки, що використовуються господарством на умовах оренди.
2.7. Господарство має право самостійно господарювати на землі, у тому числі на тій, що надана в користування її засновнику - ОСОБА_1 на умовах оренди для ведення фермерського господарства загальною площею 1794,099 га, у тому числі 18,0 га на території Гнідинцівської сільської ради, 27,0124 га на території Дащенківської сільської ради, 7,0 га на території Кухарської сільської ради, 25,5453 га на території Мармизівської сільської ради, 5,0105 га на території Озерянської сільської ради, 15,7 га на території Світличенської сільської ради, 19,8412 га на території Васьковецької сільської ради.
2.8. У подальшому, враховуючи створення та державну реєстрацію фермерського господарства, ОСОБА_1 звертався до відповідача із заявами щодо заміни орендаря - з "громадянин ОСОБА_1 " на "Фермерське господарство "Крупський". До заяв були додані проекти додаткових угод до договорів оренди землі.
2.9. Проте у внесенні відповідних змін до договорів оренди землі третій особі було відмовлено через те, що чинним земельним законодавством не передбачено внесення змін до договорів оренди землі в частині заміни орендаря за договором.
2.10. Ураховуючи відмову відповідача щодо внесення змін до договорів оренди землі, позивач звернувся до державних реєстраторів прав на нерухоме майно Варвинської районної державної адміністрації та Линовицької селищної ради Прилуцького району з відповідними заявами про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Проте у вчиненні необхідних реєстраційних дій позивачеві було відмовлено (рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень від 05 лютого 2019 року № 45377897, № 45375046, № 45376321, № 45376574, № 45376977, № 45377210, № 45378053, № 45377765, № 45377542, № 45378198, № 45377361 та від 14 лютого 2019 року № 45529843, № 45532821).
3. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3.1. Господарський суд Чернігівської області рішенням від 18 квітня 2019 року, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 05 грудня 2019 року, позов задовольнив повністю. Додаткові угоди до відповідних договорів оренди землі в редакції третьої особи визнав укладеними.
3.2. Суд, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що у спірних правовідносинах фактично відбулась заміна сторони (правонаступництво) орендаря та обов`язки землекористувача земельними ділянками перейшли до фермерського господарства з дня його державної реєстрації.
3.3. Тобто у правовідносинах щодо користування спірними земельними ділянками відбулась фактична заміна орендаря - фізичної особи ОСОБА_1, - засновника фермерського господарства, і обов`язки землекористувача земельними ділянками перейшли до створеного ним ФГ "Крупський" з дня його державної реєстрації - з 04 серпня 2017 року. Незмінними лишились об`єкти оренди, орендна плата, права та обов`язки сторін, відповідальність та інші умови договорів.
4. Короткий зміст вимог касаційної скарги, відзиву на касаційну скаргу, надходження справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду
4.1. Не погоджуючись із висновками судів попередніх інстанцій, ГУ Держгеокадастру звернулось ізкасаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Господарського суду Чернігівської області від 18 квітня 2019 року та постанову Північного апеляційного господарського суду від 05 грудня 2019 року й прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.
4.2. У касаційній скарзі ГУ Держгеокадастру зазначає, що судами першої та апеляційної інстанцій правильно встановлено фактичні обставини справи, однак неправильно застосовано статтю 651 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), оскільки вказана норма права не підлягає застосуванню до спірних правовідносин. Так, в оскаржуваних рішеннях не зазначено, яка ж саме підстава є підґрунтям для втручання суду з метою зміни договору.
4.3. Відповідач вважає, що заміна сторони зобов`язання шляхом укладання додаткових угод до спірних договорів не передбачена та не відповідає законодавству, спірні договори на цей час є діючими і належним чином виконуються.
4.4. На думку скаржника, оскаржувані ним судові рішення в цій справі про укладення додаткових угод є способом відчуження права оренди іншій особі, що заборонено нормами статті 8-1 Закону № 161-XIV.
4.5. Також зазначає, що суди попередніх інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях посилаються на висновки, викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 22 серпня 2019 року у справі № 606/2032/16-ц, від 31 жовтня 2018 року у справі № 677/1865/16ц, від 13 лютого 2019 рокуу справі № 666/1188/16-ц, відповідно до яких після укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства та проведення державної реєстрації останнього обов`язки орендаря/землекористувача такої земельної ділянки виконує фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.
4.6. Скаржник вважає таке посилання безпідставним, оскільки в зазначених постановах не йдеться про заміну сторони договору та про перехід прав орендаря, а лише зазначається про виконання господарством обов`язків землекористувача. Натомість ЦК України чи іншим законом фактичне правонаступництво не віднесено до підстав заміни сторони зобов`язання.
4.7. Також на обґрунтування доводів касаційної скарги ГУ Держгеокадастру посилається на правову позицію, викладену в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22 травня 2019 року у справі № 925/939/18.
4.8. У відзиві на касаційну скаргу позивач вказує, що можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення такого господарства, що є обов`язковою умовою для його державної реєстрації. Законом передбачено одержання земельної ділянки як обов`язкової передумови для набуття фермерським господарством правосуб`єктності. Також одержання земельної ділянки для ведення фермерського господарства вимагало в подальшому здійснити його реєстрацію. Тобто Закон не передбачав права використання земельної ділянки, наданої в користування для ведення фермерського господарства, без створення такого господарства.
4.9. Посилаючись на висновки, викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 20 березня 2019 року у справі № 615/2197/15-ц, від 12 червня 2019 року у справі № 699/185/18, від 04 вересня 2019 року у справі № 697/2767/16, просить касаційну скаргу ГУ Держгеокадастру залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
4.10. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16 січня 2020 року відкрито касаційне провадження у справі № 927/79/19 за касаційною скаргою ГУ Держгеокадастру на рішення Господарського суду Чернігівської області від 18 квітня 2019 року і постанову Північного апеляційного господарського суду від 05 грудня 2019 року та призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні.
4.11. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 12 березня 2020 року справу № 927/79/19 разом з касаційною скаргою ГУ Держгеокадастру передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду з підстав, визначених частиною п`ятою статті 302 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), у зв`язку з наявністю виключної правової проблеми.
4.12. У вказаній ухвалі Касаційний господарський суд, посилаючись на постанови від 26 червня 2019 року у справі № 628/778/18, від 02 жовтня 2019 року у справі № 922/538/19, від 13 березня 2018 року у справі № 348/992/16-ц, від 22 серпня 2018 року у справі № 606/2032/16-ц, від 31 жовтня 2018 року у справі № 677/1865/16?ц, від 27 березня 2019 року у справах № 574/381/17-ц та № 376/331/16-ц, від 20 березня 2019 року у справі № 619/1680/17-ц, зазначив, що Велика Палата Верховного Суду неодноразово наголошувала на тому, що з комплексного аналізу норм статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону України "Про фермерське господарство" можна зробити висновок про те, що після укладення договору тимчасового користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство мало бути зареєстроване в установленому законом порядку і з дати реєстрації набути статусу юридичної особи. Із цього часу землекористувачем земельної ділянки є фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась. Тобто у правовідносинах користування спірною земельною ділянкою відбулася фактична заміна орендаря і обов`язки землекористувача перейшли до фермерського господарства з дня його державної реєстрації.
4.13. Вказані висновки Велика Палата Верховного Суду робила, вирішуючи питання юрисдикції відповідних спорів, однак вказане не спростовує їх змісту щодо фактичної заміни орендаря і переходу обов`язків землекористувача від засновника до фермерського господарства з дня його державної реєстрації.
4.14. З огляду на викладене Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду вважає виключною правовою проблемою питання стосовно того, чи може фермерське господарство (у зв`язку з переходом обов`язків землекористувача від засновника до створеного ним такого господарства з дня його державної реєстрації) вимагати внесення змін до договорів оренди землі в частині зміни орендаря та чи може суд при фактичній заміні орендаря в таких правовідносинах - із засновника фермерського господарства на відповідне господарство (у зв`язку з переходом обов`язків землекористувача до створеного фермерського господарства з дня його державної реєстрації) - втручатися в договірні відносини між орендодавцем та орендарем шляхом визнання укладеними договорів (додатків до них), у яких здійснюється заміна орендаря (із засновника такого господарства на останнє).
4.15. З наведених вище норм права та обставин справи вбачається, що норми чинного законодавства України чітко не врегульовують процедуру оформлення переходу прав та обов`язків орендаря від фізичної особи до створеного нею фермерського господарства, що негативно відбивається на єдності правозастосовної практики в цих відносинах.
4.16. Ухвалою від 24 березня 2020 року Велика Палата Верховного Суду прийняла до розгляду справу № 927/79/19 разом з касаційною скаргою ГУ Держгеокадастру та призначила її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи.
5. Доводи учасників справи в судовому засіданні