ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 липня 2020 року
м. Київ
справа № 815/545/18
адміністративне провадження № К/9901/66012/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Губської О.А.,
розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №815/545/18
за позовом ОСОБА_1 до Військової академії, ТВО начальника Військової академії про визнання протиправним рішення,
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 03 липня 2018 року (прийняту у складі головуючого судді - Єфіменка К.С.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2018 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Лук`янчук О.В., суддів - Бітова А. І. Ступакової І. Г.)
ВСТАНОВИВ:
І СУТЬ СПОРУ
1. ОСОБА_1 (надалі - ОСОБА_1, позивач. скаржник) звернувся до суду з позовом до Військової академії (далі - відповіда - 1), Тимчасово виконуючого обов`язки начальника Військової академії (відповідач - 2) про визнання протиправним рішення ТВО начальника військової академії щодо відмови ОСОБА_1 у реєстрації за фактичним місцем проживання, а саме: АДРЕСА_1, зобов`язання військову академію надати згоду щодо реєстрації ОСОБА_1 за фактичним місцем проживання, а саме: АДРЕСА_1 .
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. 05 січня 2018 року позивач звернувся до начальника Військової академії м.Одеси щодо внесення ним у розділ №2, додатку 6 Правил реєстрації місця проживання відомостей щодо надання чи ненадання згоди на реєстрацію за фактичним місцем проживання за адресою: АДРЕСА_1 .
3. У повідомленні відповідача -2 від 29 січня 2018 року №17/22/27 до позивача було зазначено, що останньому відмовлено у реєстрації за фактичним місцем проживання з посиланням на положення наказу Міністра оброни України №737 від 30 листопада 2011 року, який регламентує організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей житловими приміщеннями, а саме вказаним наказом встановлено, що військовослужбовці при зарахуванні на облік під час перебування на ньому і особи, звільнені з військової служби, та члени їх сімей, які перебувають на обліку в ЗС України, за відсутності в них у цьому населеному пункті жилого приміщення до одержання жилого приміщення мають право зареєструватися у військовій частині за її місцезнаходженням.
ІІІ ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
4. Одеський окружний адміністративний суду від 03 липня 2018 року закрив провадження у справі.
5. Закриваючи провадження по справі, суд першої інстанції виходив із того, що спірні правовідносини між позивачем та відповідачем пов`язані із правом позивача та членів його проживати та бути зареєстрованими за місцем свого проживання та випливають з житлових відносин, тобто є однією із складових правових відносиня із реалізації права на житло яке, є виключно цивільно-правовими та не можуть бути предметом спору в адміністративному процесі, а відтак, підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства.
5. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2018 року апеляційну скаргу позивача залишено без задоволення, а ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 03 липня 2018 року залишено без змін.
6. Залишаючи без змін ухвалу суду першої інстанції суд апеляційної інстанції виходив з того, що даний спір не є публічно-правовим у розумінні приписів КАС України, оскільки стосується правовідносин, пов`язаних із особистими правами позивача на житло, що свідчить про наявність між сторонами відносин, зокрема, приватноправового характеру, що відповідно унеможливлює розгляд даної справи в порядку адміністративного судочинства, тому суд вважає що висновок про закриття провадження по справі відповідає закону.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)
7. Позивач уважаючи ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 03 липня 2018 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2018 року постановленою з порушенням вимог процесуального закону, подав касаційну скаргу.
8. Ухвалою Верховного Суду від 02 січня 2019 року відкрито провадження за вищевказаною касаційною скаргою.
9. Позивач у касаційній скарзі зазначає, що відповідно до пункту 1 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України) юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема на спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження;
10. Посилається на положення статті 4 КАС України, відповідно до якого суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
11. Вказує, що в адміністративному позові оскаржує дії суб`єкта владних повноважень - начальника Військової академії (м.Одеси) під час реалізації ним своїх повноважень при здійсненні управлінських функцій щодо прийняття відповідних рішень, який допустив порушення норм чинного законодавства, що регулює ці правовідносини у суспільстві.
12. Наголошує на тому, що оскільки спір виник за участі суб`єкта владних повноважень, який реалізував у спірних правовідносинах надані йому владні управлінські функції, спірні правовідносини повинні розглядатися в порядку адміністративного судочинства.
13. У касаційній скарзі позивач просить скасувати оскаржувані судові рішення та передати справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
11. Відзиву на касаційну скаргу не надходило, що не перешкоджає розгляду касаційної скарги.
V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
12. Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (1950 року) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
13. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 КАС адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
14. За змістом пункту 2 частини першої статті 4 КАС публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
15. Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.