1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



16 липня 2020 року

м. Київ



справа № 810/3856/16

адміністративне провадження № К/9901/24091/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Радишевської О.Р,



розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами як суд касаційної інстанції справу за позовом ОСОБА_1 до Київської митниці ДФС, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування наказів, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського окружного адміністративного суду від 22 березня 2017 року (суд у складі головуючого судді Василенко Г.Ю.), та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2017 року (колегія суддів: головуючий суддя - Беспалов О.О., судді: Грибан І.О., Губська О.А.) у справі №810/3856/16



І. СУТЬ СПОРУ

1. У листопаді 2016 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Київської митниці ДФС (далі - Київська митниця ДФС), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України), в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ ДФС України від 13 червня 2016 року №520 "Про внесення змін до наказу ДФС від 11 грудня 2015 року №978" (далі - наказ №520);

- визнати протиправним та скасувати наказ Київської митниці ДФС від 21 червня 2016 року №169 "Про введення в дію переліку змін №5 до організаційної структури та переліку змін №9 до штатного розпису на 2016 рік Київської митниці ДФС" (далі - наказ №169).

1.2 На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані накази є незаконними, оскільки скорочення посади першого заступника начальника Київської митниці ДФС здійснено саме з метою його звільнення з митних органів. При цьому, зауважив, що шляхом видання спірних наказів відповідачі створили штучні умови для усунення його від виконання посадових обов`язків, що суперечить вимогам чинного законодавства.



ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Відповідно до наказу Державної фіскальної служби України від 27 липня 2015 року № 2254-о "Про призначення ОСОБА_1 " позивача призначено на посаду першого заступника начальника Київської митниці ДФС як такого, що успішно пройшов стажування.

3. Наказом Державної фіскальної служби України від 11 грудня 2015 року № 978 "Про затвердження чисельності працівників територіальних органів ДФС" затверджено чисельність працівників територіальних органів ДФС митниці.

4. Наказом Державної фіскальної служби України від 13 червня 2016 року № 520 "Про внесення змін до наказу ДФС від 11 грудня 2015 року № 978" затверджено зміни до чисельності працівників територіальних органів ДФС, згідно з якими визначено, що штатна чисельність Київської митниці ДФС становить 652 одиниці.

5. Пунктом 2 вказаного наказу зобов`язано начальника Київської митниці ДФС Рудченка С. В. в одноденний термін надати перелік змін до організаційної структури та штатного розпису митниці.

6. Відповідно до листа від 13 червня 2016 року № 5412/1/10-70-05-41 Київська митниця ДФС на виконання наказу від 13 червня 2016 року № 520 направила до ДФС України проект переліку змін № 5 до організаційної структури Київської митниці ДФС та проект переліку змін № 9 до штатного розпису на 2016 рік Київської митниці ДФС.

7. 13 червня 2016 року головою ДФС України Насіровим Р. М. затверджено перелік змін № 5 до організаційної структури Київської митниці ДФС, згідно з яким виведено зі структури посаду першого заступника начальника.

8. 15 червня 2016 року головою ДФС України Насіровим Р . М. затверджено перелік змін № 9 до штатного розпису на 2016 рік, згідно з яким виведено із штатного розпису посаду першого заступника начальника.

9. Наказом Київської митниці ДФС від 21 червня 2016 року № 169 "Про введення в дію переліку змін № 5 до організаційної структури та переліку змін № 9 до штатного розпису на 2016 рік Київської митниці ДФС" уведено в дію з 21 червня 2016 року перелік змін № 5 до організаційної структури та перелік змін № 9 до штатного розпису на 2016 рік, відповідно до яких зменшено чисельність працівників Київської митниці на одну посаду з 653 до 652 одиниць шляхом виведення однієї посади - першого заступника начальника.

10. Не погоджуючись із такими рішеннями відповідачів щодо зменшення чисельності працівників Київської митниці ДФС в частині скорочення посади першого заступника начальника Київської митниці ДФС, позивач звернувся з цим позовом до суду.



ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Постановою Київського окружного адміністративного суду від 22 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2017 року, в задоволенні позовних вимог відмовлено.

12. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що оскаржувані накази є правомірними, оскільки вони видані (затверджені) Головою ДФС у межах своєї компетенції та, відповідно, до вимог законодавства.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ І ВІДЗИВІВ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

13. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просив скасувати оскаржувані судові рішення, прийняти нове про задоволення позовних вимог.

14. У касаційній скарзі позивач зазначив, що внесенням змін до штатного розпису Київської митниці ДФС, які відбулись на підставі наказів Державної фіскальної служби України, відповідачі штучно створили умови для усунення ОСОБА_1 від виконання службових обовязків та подальшого звільнення зі служби у митних органах на підставі рішення про скорочення штату.

15. На думку позивача, відповідачами в порушення приписів наказу Державної фіскальної служби України від 11 січня 2016 року №17 "Про введення в дію Структур територіальних органів ДФС та затвердження методичних рекомендацій щодо їх побудови" безпідставно введено штатну одиницю заступника начальника, чим штучно створено передумови для скорочення посади першого заступника начальника. ОСОБА_1 наголошено, що визначена методичними рекомендаціями гранична чисельність посад заступників начальників, яких може мати начальник Київської митниці ДФС, є безвідносною щодо осіб, які персонально займають вказані посади та виконують свої професійні обов`язки відповідно до посадових інструкцій та розподілу обовязків. У свою чергу, посада першого заступника начальника Київської митниці ДФС, яку з липня 2015 року обіймав позивач, є чітко персоніфікованою, а, відтак, скорочення цієї посади є прихованим наказом про звільнення.

16. Також ОСОБА_1 вказав, що його фактичне відстрочення від виконання посадових обов`язків без дотримання порядку, передбаченого Законом України "Про державну службу", Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), обмежує законне право позивача займати посаду на державній службі.

17. Заперечень на касаційну скаргу ОСОБА_1 відповідачами подано не було.



V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

18. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях, визначаються Законом України від 10 грудня 2015 року N 889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон N 889-VIII; в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваних наказів).

20. Частиною третьою статті 43 Закону передбачено, що зміною істотних умов державної служби вважається зміна:

1) належності посади державної служби до певної категорії посад;

2) основних посадових обов`язків;

3) умов (системи та розмірів) оплати праці або соціально-побутового забезпечення;

4) режиму служби, встановлення або скасування неповного робочого часу;

5) місця розташування державного органу (в разі його переміщення до іншого населеного пункту).

21. Згідно з пунктом 1 частини першої, частини третьої статті 87 Закону підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є скорочення чисельності або штату державних службовців, ліквідація державного органу, реорганізація державного органу у разі, коли відсутня можливість пропозиції іншої рівноцінної посади державної служби, а в разі відсутності такої пропозиції - іншої роботи (посади державної служби) у цьому державному органі.



Процедура вивільнення державних службовців на підставі пункту 1 частини першої цієї статті визначається законодавством про працю.



Звільнення на підставі пункту 1 частини першої цієї статті допускається лише у разі, якщо державного службовця не може бути переведено на іншу посаду відповідно до його кваліфікації або якщо він відмовляється від такого переведення.

22. Частинами першою-третьою статті 49-2 КЗпП України визначено, що про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці.



При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством.



Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно. У разі якщо вивільнення є масовим відповідно до статті 48 Закону України "Про зайнятість населення", власник або уповноважений ним орган доводить до відома державної служби зайнятості про заплановане вивільнення працівників.

23. Відповідно до частин третьої, п`ятої статті 546 Митного кодексу України митниця є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і підпорядковується йому. Не допускається втручання у діяльність митниць інших територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.



Створення, реорганізація та ліквідація митниць здійснюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в порядку, визначеному законом.

24. Відповідно до пункту 1 Положення про Державну фіскальну службу України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2014 року N 236 (далі - Положення №236), Державна фіскальна служба України (ДФС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску.


................
Перейти до повного тексту