ПОСТАНОВА
Іменем України
15 липня 2020 року
м.Київ
справа №420/219/19
провадження №К/9901/31323/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
секретар судового засідання: Галайко Л.М.
за участю представників учасників справи:
від ОСОБА_1 : ОСОБА_1 особисто, Гайса А.М,
від Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради: не з`явився;
від Міністерстава соціальної політики: не з`явився;
від Міністерства у справах ветеранів України: не з`явився;
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 (суддя Кравченко М.М.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2019 (головуючий суддя Шеметенко Л.П., судді Стас Л.В., Турецька І.О.)
у справі № 420/219/19
за позовом ОСОБА_1
до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Міністерстава соціальної політики, Міністерства у справах ветеранів України
про визнання дій протиправними, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У січні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (відповідач-1), Міністерства соціальної політики України (відповідач-2), в якій просив суд:
- визнати протиправними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради) щодо ненадання ОСОБА_1 листа талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно із 50-відсотковою знижкою їх вартості;
- зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради) надати ОСОБА_1 лист талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) згідно посвідчення інваліда війни II групи міжнародного зразка за формою, що діяла станом на 01.01.1992, серія НОМЕР_2, згідно ст.2 Угоди "Про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них", підписаною 12.03.1993;
- визнати протиправними дії Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради), що полягають у порушенні вимог ст. 19 Закону України "Про звернення громадян" при розгляді звернення (заяви) ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484;
- зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради) повторно розглянути звернення ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484 у порядку та терміни, передбачені Законом України "Про звернення громадян";
- визнати протиправною бездіяльність Міністерства соціальної політики України щодо ненадання замовлення до Міністерства фінансів України виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості;
- зобов`язати Міністерство соціальної політики України здійснити замовлення до Міністерства фінансів України на виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості відповідно до п.4 постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 № 302 "Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни".
2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 у справі №420/219/19 позов задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Міністерства соціальної політики України щодо ненадання замовлення до Міністерства фінансів України на виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості і зобов`язано Міністерство соціальної політики України здійснити замовлення до Міністерства фінансів України на виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості відповідно до п. 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 року № 302 "Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни". В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2019 у справі №420/219/19 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 та прийнято нове рішення, яким позов задоволено частково, визнано протиправними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, що полягають у порушенні вимог ст. 19 Закону України "Про звернення громадян" при розгляді звернення (заяви) ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484; визнано протиправними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо ненадання ОСОБА_1 листа талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно із 50-відсотковою знижкою їх вартості; зобов`язано Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради надати ОСОБА_1 лист талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) згідно посвідчення інваліда війни II групи міжнародного зразка за формою, що діяла станом на 01.01.1992, серія НОМЕР_2, згідно з ст. 2 Угоди "Про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них", підписаною 12.03.1993. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
4. ОСОБА_1 з вищевказаними судовими рішеннями частково не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративний суду від 03.10.2019 в частині скасування рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 у справі № 420/219/19 в частині відмови в задоволенні позовних вимог до Міністерства соціальної політики України та прийняти нове рішення у цій частині, яким рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 по справі № 420/219/19 за позовною заявою ОСОБА_1 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Міністерства соціальної політики України про визнання дій протиправними, визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії в частині задоволення позовних вимог до Міністерства соціальної політики України залишити в силі.
Постанову П`ятого апеляційного адміністративний суду від 03.10.2019 в частині скасування рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 у справі № 420/219/19 в частині задоволення позовних вимог до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради залишити в силі без змін.
5. Ухвалою Верховного Суду від 21.11.2019 відкрито касаційне провадження у справі №420/219/19. Ухвалою Верховного Суду від 28.01.2020 розгляд справи призначено у судовому засіданні з викликом сторін.
6. 19.02.2020 від позивача надійшло клопотання про залучення до участі у справі співвідповідачем Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб у зв`язку з внесенням змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302.
Верховний Суд розглянув і задовольнив клопотання частково, а саме: залучив як відповідача Міністерство у справах ветеранів України з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №212 "Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчих органів".
7. 07.07.2020 до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу від Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, в якому він просить залишити постанову суду апеляційної інстанції без змін, а касаційну скаргу без задоволення.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 є інвалідом другої групи відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1, що надає йому право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни, а також відповідно до посвідчення інваліда II групи міжнародного зразка за формою, що діяла станом на 01.01.1992 серії НОМЕР_2, що надає йому право на пільги та переваги, встановлені законодавством СРСР і радянських республік для інвалідів Вітчизняної війни.
9. 12.12.2018 ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради із заявою, в якій просив видати лист талонів на пільговий проїзд територією країн-членів СНД на 2016-2020 роки, у разі відсутності вказати причини відсутності, відповідно до посвідчення інваліда II групи міжнародного зразка за формою, що діяла станом на 01.01.1992, яке видане Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради від 11.11.2015 серії НОМЕР_2.
10. Листом від 21.12.2018 Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради надало відповідь на звернення ОСОБА_1 , в якій зазначило, що листи талонів до Управління надходять шляхом розподілу через Департамент соціальної та сімейної політики Одеської облдержадміністрації, листи талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на 2016-2020 роки до Управління не надходили та на даний час відсутні.
11. Не погоджуючись з вищевказаною відмовою позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
12. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції керувався тим, що ОСОБА_1 має право на отримання листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості для пільгового проїзду по території країн-членів СНД. Своєю чергою, законодавством покладений обов`язок на Міністерство соціальної політики України здійснювати замовлення до Міністерства фінансів України на виготовлення бланків листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості.
13. Суд першої інстанції вважав необґрунтованими та безпідставними посилання відповідача, що чинним законодавством Міністерство соціальної політики України не визначено органом, уповноваженим замовляти виготовлення листів талонів на пільговий проїзд за формою, чинною на 01.01.1992, оскільки на теперішній час не припинено дію Угоди про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них, не ініційовано та не внесено змін щодо питання виготовлення країнами-учасницями листів талонів на пільговий проїзд територією країн-членів СНД, а ч.2 ст.2 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" чітко встановлено, що права та пільги для ветеранів війни і членів їх сімей, встановлені раніше законодавством України і законодавством колишнього Союзу РСР, не можуть бути скасовані без їх рівноцінної заміни. Тому місцевий адміністративний суд дійшов висновку про те, що бездіяльність Міністерства соціальної політики України щодо ненадання замовлення до Міністерства фінансів України на виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості є протиправною і необхідно зобов`язати відповідача-2 зробити відповідне замовлення.
14. Місцевий адміністративний суд відмовив у задоволенні решти позовних вимог, виходячи з того, що оскільки Міністерство соціальної політики України не здійснило замовлення на виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості відповідно до п.4 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 № 302 "Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни", тому Міністерство фінансів України відповідно їх не виготовило, а в свою чергу Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради їх не змогло видати ОСОБА_1 у зв`язку з відсутністю та ненадходженням.
15. Також, суд першої інстанції дійшов висновку, що Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради надало ОСОБА_1 обґрунтовану письму відповідь по суті звернення у встановлений строк відповідно до Закону України "Про звернення громадян", а тому, відсутні підстави визнавати протиправними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради), що полягають у порушенні вимог ст. 19 Закону України "Про звернення громадян" при розгляді звернення (заяви) ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484, та відповідно зобов`язувати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради) повторно розглядати звернення ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484 у порядку та терміни, передбачені Законом України "Про звернення громадян".
16. Апеляційний адміністративний суд з висновками суду першої інстанції не погодився і керувався тим, що листи талонів, за якими позивач може реалізувати своє право на пільги відповідно до Угоди може бути видано органами праці та соціального захисту населення за місцем його реєстрації. Позивач не звертався до Міністерства соціальної політики України з будь-якими заявами та відповідно Міністерство соціальної політики України не відмовляло позивачу у видачі листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості.
17. Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду не погодилася із висновком суду першої інстанції про дотримання Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради при розгляді звернення позивача вимог Закону України "Про звернення громадян". Проте, за наслідками розгляду заяви позивача, УСЗН в Приморському районі м. Одеси у листі від 21.12.2018 всебічної відповіді на звернення останнього не надало, як і не зазначило порядку оскарження прийнятного за наслідками розгляду заяви рішення, а підстави, з яких позивачу було відмовлено у задоволенні його заяви щодо видачі листів талонів на пільговий проїзд територією країн-членів СНД, суд апеляційної інстанції визнав необґрунтованими, оскільки на теперішній час не припинено дію Угоди, не ініційовано та не внесено змін щодо питання виготовлення країнами-учасницями листів талонів на пільговий проїзд територією країн-членів СНД.
Крім того, колегія суддів наголосила, що чинним законодавством не ставиться у залежність можливість реалізації права особи на пільговий проїзд із наявністю чи відсутністю в уповноваженого органу державної влади бланків листів талонів.
18. Враховуючи, що саме на органи праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації громадянина покладено обов`язок з видачі листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості інвалідам війни, а Міністерство соціальної політики України не повноважний на видачу позивачу відповідних листів талонів, а також, оскільки позивач не звертався до Міністерства соціальної політики України з будь-якими заявами та відповідно Міністерство соціальної політики України не відмовляло позивачу у видачі листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості, колегія суддів апеляційного адміністративного суду дійшла до висновку, що вимоги позивача до Міністерства соціальної політики України задоволенню не підлягають та є такими, що не спрямовані на захист порушеного права позивача.
19. Апеляційний адміністративний суд відзначив, що відсутні підстави для задоволення вимог позивача щодо зобов`язання Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м.Одеси повторно розглянути звернення ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484 у порядку та терміни, передбачені Законом України "Про звернення громадян", оскільки розглядом звернення позивача у спірному випадку є видача відповідного листа талонів, а тому, Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси підлягає саме зобов`язанню надати ОСОБА_1 лист талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) згідно посвідчення інваліда війни II групи міжнародного зразка за формою, що діяла станом на 01.01.1992 серія НОМЕР_2.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
20. У касаційній скарзі позивач посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та необґрунтованість відмов у задоволенні частини позовних вимог.
На думку скаржника, засіб захисту, обраний судом апеляційної інстанції, фактично унеможливлює реалізацію цього права, а визнання правомірною бездіяльність Міністерство соціальної політики України на протязі останніх чотирьох років суперечить нормам чинного законодавства.