ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 липня 2020 року
м. Київ
справа № 815/4504/16
адміністративне провадження № К/9901/18600/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бучик А.Ю.,
суддів: Єзерова А.А., Тацій Л.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 07.12.2016 (суддя Харченко Ю.В.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017 (колегія суддів: Градовський Ю.М., Кравченко К.В., Лукянчук О.В.) у справі № 815/4504/16 за позовом ОСОБА_2 до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, третя особа ОСОБА_1 про визнання протиправною та скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт,
УСТАНОВИВ:
У травні 2016 року ОСОБА_2 звернувся до суду із позовом до Департаменту ДАБІ в Одеській області, третя особа ОСОБА_1, в якому просив визнати протиправною та скасувати реєстрацію Декларації від 12.08.2015 №ОД 082152230729 про початок виконання ОСОБА_1 будівельних робіт з будівництва індивідуального житлового будинку з відкритим басейном у АДРЕСА_1 .
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 07.12.2016 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017 року, позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправною та скасовано реєстрацію Декларації про початок виконання ОСОБА_1 будівельних робіт з будівництва індивідуального житлового будинку з відкритим басейном по АДРЕСА_1, проведеної Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області 12.08.2015 за №ОД 082152230729.
Не погодившись з судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди не врахували, що наявність Декларації про початок виконання будівельних робіт від 12.08.2015 № ОД 082152230729 жодним чином не порушує права позивача.
Крім того вказав, що суди у своїх рішеннях посилалися на факти, встановлені в адміністративних справах № 815/4673/15 та № 815/6834/15, при цьому не прийнято до уваги видачу двох різних за змістом декларацій, одну з яких (2014 року) було скасовано у 2015 році, в подальшому звернувся за реєстрацією наступної декларації з виправленими недоліками.
Також, скаржником зазначено, що судами не досліджувалася проектна документація, а у своїх рішеннях суди посилалися на обставини, які встановлювалися в інших адміністративних справах.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 10 квітня 2017 року відкрито касаційне провадження.
Скаржник 25.05.2020 подав до Суду доповнення до касаційної скарги.
Відповідно до ч. 1 ст. 218 КАС України (в редакції на час ухвалення оскаржуваних судових рішень) особа, яка подала касаційну скаргу, має право доповнити чи змінити її протягом строку на касаційне оскарження, обґрунтувавши необхідність таких змін чи доповнень.
Оскільки доповнення до касаційної скарги надійшли до Суду після сплину строку на касаційне оскарження, то колегія суддів не враховує їх при ухваленні постанови.
Позивач надав Суду заперечення на касаційну скаргу, в яких зазначив, що проект індивідуального житлового будинку розроблено з численними порушенням норм ДБН, пожежних та санітарних норм, оскільки під час його розроблення не враховано складність об`єкта будівництва та наявність сусідніх будівель, чим порушено норми ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності". Крім того, в декларацію про початок будівельних робіт були внесені невірні та недостовірні відомості, що є підставою для скасування вказаної реєстрації.
Справу передано до Верховного Суду.
У зв`язку з відсутністю клопотань про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судами встановлено, що 11.08.2015 ОСОБА_1 до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області подано Декларацію про початок виконання будівельних робіт - "Будівництво індивідуального житлового будинку та відкритого басейну по АДРЕСА_1 ", за результатами розгляду якої контролюючим органом 12.08.2015р. проведено її державну реєстрацію за №ОД 082152230729.
Прокуратурою Одеської області надіслано до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області колективну скаргу ОСОБА_3 та інших осіб щодо незаконного будівництва будинку за адресою: АДРЕСА_1, за результатами розгляду якої фахівцями Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області проведено позапланову перевірку дотримання ОСОБА_1 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва індивідуального житлового будинку, та відкритого басейну за адресою: АДРЕСА_1 .
За результатами вказаної перевірки Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області 27.08.2015 складено Акт перевірки, у якому встановлено, що замовником будівництва - ОСОБА_1 виконуються роботи з влаштування балконів по периметру вказаного будинку з другого по четвертий поверхи, з тильного боку будинку встановлено випуски арматури в міжповерхових перекриттях для з`єднання існуючої частини будинку з новою, що не передбачено проектною документацією, виконуються будівельні роботи зі з`єднання існуючого стрічкового фундаменту під чашу басейна з фундаментом будинку, та залиття єдиної залізобетонної монолітної плити для влаштування нової частини будинку, яка не передбачена проектною документацією, розташування міжкімнатних перегородок не відповідає вимогам проектної документації.
У зв`язку з виявленими фахівцями Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області порушеннями, контролюючим органом прийнято Наказ від 04.09.2015 №64 "СК" "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт", котрим скасовано реєстрацію декларації від 12.08.2015 №082152230729 про початок виконання будівельних робіт з будівництва індивідуального житлового будинку та відкритого басейну за адресою: АДРЕСА_1, замовник - ОСОБА_1 .
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 04.04.2016, залишеною без змін Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 08.06.2016 у справі №815/611/16 адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено, визнано неправомірним та скасовано Наказ Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області №64 від 04.09.2015 року "СК" "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт", яким скасовано реєстрацію декларації від 12.08.2015 №082152230729 про початок виконання будівельних робіт з будівництва індивідуального житлового будинку та відкритого басейну за адресою: АДРЕСА_1 .
16.06.2016 Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області винесено Наказ №153 "Про скасування Наказу Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 04.09.2015 №64 "СК", яким скасовано Наказ Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 04.09.2015. №64 "СК" "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт".
Отже, проведена Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області реєстрація Декларації від 12.08.2015р. №ОД 082152230729 про початок виконання ОСОБА_1 будівельних робіт з будівництва індивідуального житлового будинку з відкритим басейном по АДРЕСА_1, є чинною.
Відновлення реєстрації декларації про початок будівельних робіт стало підставою для звернення ОСОБА_2 до суду з відповідним адміністративним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій, дійшли висновку про те, що позивачем доведено, що відповідачем неправомірно здійснено реєстрацію декларації про початок будівельних робіт, подану ОСОБА_1, оскільки в ній містяться недостовірні відомості .
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Спірні правовідносини регулюються ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності".
Статтею 1 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.
Згідно ст. 4 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.
Суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.
Відповідно до ч. 2, ч. 4 ст. 26 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Відповідно до ч. 1., ч. 2 ст. 34 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що замовник має право виконувати будівельні роботи після:
1) подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, які не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України;
2) реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об`єктів будівництва, що належать до I-III категорій складності;
3) видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів будівництва, що належать до IV і V категорій складності.
Зазначені у частині першій цієї статті документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва.
Згідно ч.3 ст.34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, веде єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів. Внесення даних до реєстру з присвоєнням реєстраційного номера здійснюється на підставі інформації, наданої органами державного архітектурно-будівельного контролю, протягом одного робочого дня з дня її отримання.
Процедура прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів визначається Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011року №461, відповідно до п.3 якого прийняття в експлуатацію об`єктів, що належать до I - III категорії складності, та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органами державного архітектурно-будівельного контролю поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації.
Згідно з п.17 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011року №461 реєстрація декларації або видача сертифіката чи їх дублікатів здійснюється шляхом внесення даних до реєстру з дотриманням вимог Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та "Про адміністративні послуги".
Згідно з ч.8 ст.36 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про початок виконання будівельних робіт, та виконання будівельних робіт без зареєстрованої декларації.
Відповідно до ч.2 ст.39-1 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі набрання законної сили судовим рішенням про скасування містобудівних умов та обмежень відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.
Згідно ст. 41 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право:
1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню;
2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону;
3) видавати обов`язкові для виконання приписи щодо:
а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил;