ПОСТАНОВА
Іменем України
15 липня 2020 року
м. Київ
справа №638/13433/17,
адміністративне провадження №К/9901/53790/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Берназюка Я.О., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2018р. (судді - Бершов Г.Є., Курило Л.В., Бенедик А.П.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Адміністрації Державної прикордонної служби України, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання дії (бездіяльності) протиправними та зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
У вересні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
визнати протиправними дії (бездіяльність) з боку Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо зобов`язання надати список, зобов`язання скласти довідки, здійснення перерахунку та виплату пенсії;
визнати протиправними дії (бездіяльність) Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо не внесення у довідку про додаткові види грошового забезпечення, які він отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні;
визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, яка полягає в не своєчасному призначенні, перерахунку, обчисленні та виплаті пенсії йому з грошового забезпечення з урахуванням грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні, які він отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби;
зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України скласти довідку про додаткові види грошового забезпечення, які він отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби яка містить грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразову грошову допомогу при звільненні та після отримання списку осіб, пенсії яких підлягають перерахунку; скласти довідку про розмір грошового забезпечення та подати зазначені довідки до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області;
зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Харківській області після отримання від Адміністрації Державної прикордонної служби України довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій та довідки про додаткові види грошового забезпечення, які він отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, здійснити перерахунок розміру пенсії та виплачувати йому пенсію, обчисливши розмір пенсії з грошового забезпечення з урахуванням грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні;
зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Харківській області здійснити виплату йому сум недоплаченої частини основного розміру пенсії з нарахуванням компенсації втрати частини доходу;
зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України подати протягом місяця, з дня набрання постановою законної сили, звіт про виконання судового рішення, що передбачено ч. 1 ст. 267 КАС України;
зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області подати протягом місяця, з дня набрання постановою законної сили, звіт про виконання судового рішення, що передбачено ч. 1 ст. 267 КАС України.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". В подальшому ним було подано заяву до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про перерахунок пенсії так як при здійсненні розрахунку пенсії не було враховано грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексацію та одноразову грошову допомогу при звільненні. Проте у перерахунку пенсії йому було відмовлено.
Постановою Дзержинського районного суду міста Харкова від 27.11.2017р. позов задоволено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суд від 31.05.2018р. апеляційну скаргу задоволено частково. Рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове рішення, яким відмовлено в задоволенні позову.
З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанцій не погодився позивач, подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суд апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування касаційної скарги позивач посилається на те, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні, з яких сплачено страхові внески на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія. Пенсія йому нараховано та не перераховується з порушенням норм законодавства, що порушує його права.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування апеляційним судом норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково виходячи з наступного.
В ході розгляду справи по суті судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач 06.08.2009р. звільнився у запас Збройних Сил з посади начальника інформаційно-аналітичного відділення Інформаційного центру "Харків" Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України. З 07.08.2009р. перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Учасниками справи не оспорюється, що пенсія позивачу була розрахована без включення додаткових виплат грошового забезпечення: грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації, одноразової грошової допомоги при звільненні.
У березні 2017 року представник позивача звернувся до Інформаційного центру "Харків" (військова частина 1470Р) - із заявою про надання довідки про розмір одноразових додаткових видів грошового забезпечення: матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань; допомоги на оздоровлення у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення; одноразової грошової допомоги у розмірі 50 % місячного грошового забезпечення за 26 повних календарних років служби; одноразової грошової винагороди за результатами службово-бойової діяльності за рік. (а.с. 20-22)
Листом від 18.04.2017р. №15/407 Інформаційний центр "Харків" повідомив, що для підготовки і надсилання до Адміністрації Державної прикордонної служби України нової довідки про додаткові види грошового забезпечення для призначення пенсії законних підстав не має. Однак, було надано довідку про те, що за період з 01.01.2008 року по 06.08.2009 року позивачу нарахована матеріальну допомогу для вирішення соціально - побутових питань в травні 2008 року в розмірі 1735,00 грн., в березні 2009 року в розмірі 1735,00 грн.; допомогу для оздоровлення у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення в липні 2008 року в розмірі 5226,04 грн., в, лютому 2009 року в розмірі 5183,15 грн.; одноразову грошову допомогу у розмірі 50 % місячного грошового забезпечення за 26 повних календарних років служби в серпні 2009 року в розмірі 36572,20 грн (а.с. 23-25)
У березні 2017 року представник позивача звернувся до Державної прикордонної служби України із заявою про надання довідки про розмір одноразових додаткових видів грошового забезпечення: матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань; допомоги на оздоровлення у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення; одноразової грошової допомоги у розмірі 50 % місячного грошового забезпечення за 26 повних календарних років служби; одноразової грошової винагороди за результатами службово-бойової діяльності за рік. (а.с. 13-15).
Листом від 21.04.2017р. № 11/Р-3470,3471 Адміністрацією Державної прикордонної служби України повідомлено позивача, що не має законних підстав для підготовки і надсилання до ГУПФУ в Харківській області нової довідки для обчислення пенсії з урахуванням розмірів допомоги на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, одноразової грошової допомоги при звільненні та премії і надбавок за особливі умови служби та за виконання важливих завдань. (а.с. 16-18)
07.08.2017 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області із заявою про перерахунок пенсії. (а.с. 26-28)
Листом від 15.08.2017 року №1554/С-14 Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області, відмовило в задоволенні заяви, оскільки додаткові одноразові грошові виплати, встановлені наказами Адміністрації Державної прикордонної служби України, а саме: грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, одноразова грошова допомога при звільненні, додаткових видів грошового забезпечення для обчислення пенсії не відноситься. (а.с. 29-30)
Вважаючи протиправними дії відповідачів позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, виходив з того, що позивач має право на призначення та отримання пенсії за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб" в розмірі, який має бути обчислений з грошового забезпечення до якого включені: грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні.
Суд виходив з того, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально - побутових питань військовослужбовця, яку позивач отримував під час проходження служби, з якої нараховані і сплачені страхові внески, має бути включена до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії. Таким чином, грошове забезпечення військовослужбовців в тому числі грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально - побутових питань є об`єктом сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Суд дійшов висновку, що відповідачами не надано доказів наявності підстав для не врахування при обчисленні розміру пенсії позивача грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально - побутових питань, тому вимоги позивача підлягають задоволенню.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що допомога для оздоровлення та матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань виплачувались не більше одного разу на рік. Даний факт свідчить про відсутність щомісячного характеру даних виплат, а, відтак, й про неможливість їх включити до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії.
Суд дійшов висновку, що спірні види виплат відносяться до додаткових видів грошового забезпечення і входять до складу грошового забезпечення, передбаченого ч. 2 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". Проте, всі складові, зазначені позивачем є не щомісячними додатковими, а одноразовими додатковими (не мають постійний характер) і не входять до складу грошового забезпечення, передбаченого ч. З ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а тому не можуть бути враховані для здійснення перерахунку пенсії.