1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



15 липня 2020 року

м. Київ

справа №200/7345/15-а

адміністративне провадження №К/9901/14724/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стародуба О.П.,

суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунального підприємства "Адміністративно-технічне управління" Дніпропетровської міської ради на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.07.2016р. (судді - Богданенко І.Ю., Уханенко С.А., Дадим Ю.М.) у справі за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради, Комунального підприємства "Адміністративно-технічне управління" Дніпропетровської міської ради про визнання незаконними та скасування рішень,

в с т а н о в и в :

У квітні 2015 року ФОП ОСОБА_1 звернулась до суду із позовом, в якому просила (з урахуванням уточнень позовних вимог том ІІ а.с. 133 - 146; 191 - 194) визнати незаконними та скасувати рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради:

573 від 09.10.2014р. "Про демонтаж рекламних засобів розташованих з порушенням Порядку розміщення зовнішньої реклами у м. Дніпропетровську" в частині її рекламних засобів - пункти Переліку №554-674 (що є невід`ємною частиною цього рішення);

578 від 09.10.2014р. "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Комунарівській та демонтаж рекламних засобів";

281 від 30.04.2015р. "Про скасування власникам рекламних засобів дозволів на розміщення зовнішньої реклами" в частині скасування дозволів на розміщення її зовнішньої реклами - пункти № 3-123 "Переліку власників рекламних засобів, яким скасовуються дозволи на розміщення зовнішньої реклами у зв`язку з тим, що не використовуються місця розташування рекламних засобів протягом шести місяців" (що є невід`ємною частиною цього рішення);

620 від 24.09.2015р. "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Московській та демонтаж рекламних засобів";

621 від 24.09.2015р. "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по просп. Пушкіна та демонтаж рекламних засобів";

622 від 24.09.2015р. "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Набережній Перемоги та демонтаж рекламних засобів";

623 від 24.09.2015р. "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Комунарівській та демонтаж рекламних засобів";

625 від 24.09.2015р. "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Чкалова та демонтаж рекламних засобів";

627 від 24.09.2015р. "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Робочій та демонтаж рекламних засобів";

628 від 24.09.2015р. "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Калиновій, вул. Героїв Громадянської війни і вул. Березинській до вул. Генерала Захарченка та демонтаж рекламних засобів";

629 від 24.09.2015р. "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по Запорізькому шосе та демонтаж рекламних засобів";

631 від 24.09.2015р. "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Героїв Сталінграда та демонтаж рекламних засобів".

В обґрунтування позовних вимог посилалась на те, що конструкції зовнішньої реклами у м. Дніпропетровську нею розміщено на підставі дозволів, виданих виконавчим комітетом міської ради в порядку, передбаченому чинним законодавством. Вказані рекламні конструкції знаходились у задовільному стані, жодних порушень порядку розміщення зовнішньої реклами з боку підприємця не було, будь-які попередження про виявлені порушення їй не направлялись. Разом з тим, незважаючи на це, відділом з питань реклами Дніпропетровської міської ради підготовлено і передано на розгляд виконкому відповідні проекти спірних рішень, які в подальшому прийняті відповідачем, а КП "Адміністративне-технічне управління" здійснено демонтаж рекламних засобів. Вважає, що такими діяли їй завдано майнову шкоду, оскільки отримання плати за розміщення на своїх конструкціях комерційних сюжетів інших суб`єктів господарювання було єдиним джерелом її доходів. Посилається на те, що оскаржувані рішення є протиправними, незаконними та такими, що порушують її права.

Постановою Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська від 25.03.2016р. в задоволенні позову відмовлено.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.07.2016р. постанову суду першої інстанції скасовано, позов задоволено.

Визнано протиправними та скасовано рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради.

З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанції не погодився відповідач, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що позивач у позовній заяві посилається на порушення порядку опублікування проектів оскаржуваних рішень, порушення строків повідомлення про необхідність проведення добровільного демонтажу та порушення порядку надання іншого рівноцінного місця, і не порушує питання про відсутність підстав та умов зміни містобудівної ситуації, оскільки це є виключною компетенцією виконавчого органу міської ради, яка реалізується в порядку, який не оскаржено і не скасовано.

При цьому відповідач посилається на те, що оскаржувані рішення не відносяться до таких, що підлягають обговоренню із громадськістю, а тому оприлюдненню підлягають лише прийняті рішення. Порушення строків повідомлення про необхідність добровільного демонтажу рекламних конструкцій не є підставою для скасування актів місцевого самоврядування, а лише надає позивачу право вимагати надання рівноцінного місця для розміщення реклами або відшкодування шкоди у випадку наявності вини в діях міської ради.

Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Так, в ході розгляду справи по суті судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачем отримано дозволи на розміщення зовнішньої реклами на підставі рішень виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 28.11.2012р. №1557 та від 23.04.2013. №174 строком на п`ять років. (том І а.с. 32 - 151)

Вказані дозволи позивачем погоджено з Державним органом з безпеки дорожнього руху, головним архітектурно-планувальним управлінням міської ради, з балансоутримувачами електроопор - комунальними підприємствами "Міськсвітло", "Дніпропетровський електротранспорт", відділом з питань реклами Дніпропетровської міської ради.

28.11.2012р. між позивачем та КП "Адміністративно-технічне управління" Дніпропетровської міської ради укладено договір №1978 про тимчасове користування місцями розташування рекламних засобів. (том І а.с. 152 - 157)

За умовами цього договору КП "Адміністративно-технічне управління" Дніпропетровської міської ради надає позивачу в тимчасове користування місця для розташування рекламних засобів, які перебувають в комунальній власності, а позивач розташовує рекламні засоби згідно з виданими дозволами та здійснює оплату за користування місцями розташування рекламних засобів. (том І а.с. 152 - 157)

Строк тимчасового користування місцем розташування рекламного засобу відповідає строку дії дозволу.

09.10.2014р. виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради прийнято рішення №573 "Про демонтаж рекламних засобів розташованих з порушенням Порядку розміщення зовнішньої реклами у м. Дніпропетровську" та №578 "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Комунарівській та демонтаж рекламних засобів". (том І а.с. 209, 241)

Як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення від 09.10.2014р. №573 у зв`язку з виявленими порушеннями Порядку, згідно з пунктом 1.4 Положення, на підставі листа відділу з питань реклами Дніпропетровської міської ради від 25.09.2014р. №8/2975, виконавчий комітет Дніпропетровської міської ради прийняв рішення про вжиття комунальним підприємством "Адміністративно-технічне управління" Дніпропетровської міської ради заходів щодо демонтажу рекламних засобів (спеціальних конструкцій), розташованих з порушенням Порядку згідно з переліком. (зокрема, пункти №№554-674 переліку - рекламні засоби позивача)

Згідно з Актами від 20.10.2016р., 22.10.2016р. на виконання рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 09.10.2014р. №573 комунальним підприємством "Адміністративно-технічне управління" Дніпропетровської міської ради проведений примусовий демонтаж рекламних засобів, розташованих на території міста з порушенням встановленого порядку розміщення зовнішньої реклами. (том ІІ а.с. 44 - 68)

Судами встановлено, що попередження про виявлені порушення чи про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами позивачу не видавалися.

12.11.2014р. позивач звернулась до КП "Адміністративно-технічне управління" із вимогами про надання їй:

копій всіх Актів проведення демонтажу її рекламних конструкцій, що були складені відповідно до пункту 2.8 Порядку №1148; (том ІІ а.с. 29 - 30)

вичерпного переліку конкретних порушень Порядку розміщення зовнішньої реклами в м. Дніпропетровську, допущених з її боку, інформацію щодо яких надано до відділу з питань реклами Дніпропетровської міської ради для підготовки проекту прийнятих рішень. При цьому позивач просила надати інформацію окремо по кожній рекламній конструкції із зазначенням конкретного правопорушення та номеру дозволу, а також надати відповідні фотознімки із фіксацією цих правопорушень. (том ІІ а.с. 35 - 36)

копій попереджень про усунення порушень Порядку розміщення зовнішньої реклами (із зазначенням порушень, у зв`язку з якими прийнято рішення про демонтаж), копій документів, що підтверджують їх відправлення та копій повідомлень про їх отримання порушником. (том ІІ а.с. 37 - 38)

03.03.2015р. позивач звернулась до виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради із вимогою про надання їй інформації про інші рівноцінні місця для розташування рекламних засобів, враховуючи наявність чинних дозволів на розміщення зовнішньої реклами №№1978/1-1978/121. (том ІІ а.с. 42 - 43)

При цьому позивач повідомила відповідача про те, що відділом з питань реклами Дніпропетровської міської ради в порушення вимог законодавства, їй так і не було надано інформації про інші рівноцінні місця для розташування її демонтованих рекламних засобів, у зв`язку з чим вона позбавлена можливості використання за призначенням отриманих у встановленому законом порядку дозволів на розміщення зовнішньої реклами.

Листом від 02.04.2015р. Дніпропетровська міська рада повідомила позивача про те, що відділом з питань реклами її було проінформовано про можливість розташування рекламних засобів за умови наявності відповідних місць у затверджених схемах. (том ІІ а.с. 171)

Рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 30.04.2015р. №281 "Про скасування власникам рекламних засобів дозволів на розміщення зовнішньої реклами", серед іншого, скасовані дозволи на розміщення зовнішньої реклами позивача у зв`язку з тим, що не використовуються місця розташування рекламних засобів протягом шести місяців. (том ІІ а.с. 147 - 170)

24.09.2015р. виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради прийнято рішення №631 "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Героїв Сталінграда та демонтаж рекламних засобів"; №629 "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по Запорізькому шосе та демонтаж рекламних засобів"; №628 "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Калиновій, вул. Героїв Громадянської війни і вул. Березинській до вул. Генерала Захарченка та демонтаж рекламних засобів"; №627 "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Робочій та демонтаж рекламних засобів"; №625 "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Чкалова та демонтаж рекламних засобів"; №623 "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Комунарівській та демонтаж рекламних засобів"; №622 "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Набережній Перемоги та демонтаж рекламних засобів"; №621 "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по просп. Пушкіна та демонтаж рекламних засобів"; №620 "Про затвердження схеми розташування рекламних засобів на опорах по вул. Московській та демонтаж рекламних засобів". (том ІІ а.с. 195, 203, 208, 219, 226, 236, 243, 246, 248)


................
Перейти до повного тексту