ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 липня 2020 року
м. Київ
справа № 0440/6835/18
адміністративне провадження № К/9901/2949/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМСНАБЕКС" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.10.2018 (суддя: Захарчук-Борисенкота Н.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26.12.2018 (судді: Білак С.В. (головуючий), Шальєва В.А., Юрко І.В.) у справі №0440/6835/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМСНАБЕКС" до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування наказу,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОМСНАБЕКС" (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування наказу №3320-п від 14.06.2018 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "ПРОМСНАБЕКС."
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуваний наказ прийнятий безпідставно, оскільки жодного запиту від контролюючого органу щодо надання пояснень по взаємовідносинах з ТОВ "БРАКАРАРД" за період з 01.01.2015 по 31.12.2015 позивач не отримував і відповідно не міг надати контролюючому органу пояснення та їх документальне підтвердження. Також позивач зазначив, що контролюючим органом проводилась планова перевірка за період, що визначений в оскаржуваному наказі, в тому числі і по контрагенту ТОВ "БРАКАРАРД", а відповідно контролюючий орган відповідно до вимог пункту 78.2 статті 78 Податкового кодексу України, позбавлений права проводити перевірку у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.10.2018, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 26.12.2018, у задоволенні позову відмовлено.
4. Рішення судів обґрунтовано висновком про те, що оскільки запит про надання інформації (пояснень та документальних підтверджень) №9700/10/04-36-14-09 від 01.03.2018 був направлений на податкову адресу позивача, проте не отримано таке поштове відправлення протягом терміну зберігання у поштовому відділенні, то, контролюючим органом дотримано норми Податкового кодексу України щодо направлення запиту для отримання пояснень і документального підтвердження. Враховуючи, що контролюючим органом не отримано пояснень та документальних підтверджень від позивача, оскаржуваний наказ від 14.06.2018 №3320-п "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "КРИВБАСМЕТАЛСТІЛ" прийнято правомірно.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.10.2018, постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26.12.2018, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
6. Касаційний розгляд справи проведено в порядку письмового провадження, відповідно до статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що у зв`язку з отриманням ухвали Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська від 19.09.2017 у справі №201/7573/17 (провадження № 1кп/201/473/2017), якою було визнано винною у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 1 ст. 205 Кримінального кодексу України ОСОБА_1 (дата набрання законної сили - 22.09.2017), Головним управлінням Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області було проведено аналіз податкової інформації, а саме: дані Єдиного реєстру податкових накладних, фінансової, податкової звітності.
За результатами аналізу податкової інформації було виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи та недостовірність визначення податкового кредиту за березень 2015 року на загальну суму 75,5 тис. грн, за квітень 2015 року на суму 327,9 тис. грн та витрат за 2015 рік на суму 2017,5 тис. грн.
У зв`язку з зазначеним контролюючим органом було направлено до позивача запит "Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень)" №9700/10/04-36-14-09 від 01.03.2018, який був повернутий у зв`язку з закінченням терміну зберігання.
14.06.2018 Головним управлінням Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області прийнято наказ №3320-п "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "КРИВБАСМЕТАЛСТІЛ".
Відповідно до наказу, на підставі пп. 19-1.1.1 п. 19-1.1 ст. 19-1, пп. 20.1.4 п.20.1 ст. 20, ст. 75, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, ст. 79 Податкового кодексу України була призначена з 30.07.2018 документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ "КРИВБАСМЕТАЛСТІЛ" з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на прибуток та податку на додану вартість по взаємовідносинам з ТОВ "БРАКАРАРД" за період з 01.01.2015 по 31.12.2015, тривалістю 5 робочих днів.
12.07.2018 Товариством з обмеженою відповідальністю "КРИВБАСМЕТАЛСТІЛ" було отримано Наказ Головного управління ДФС у Дніпропетровській області "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "КРИВБАМЕТАЛСТІЛ" № 3320-п від 14.06.2018.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги позивач цитує норми матеріального та процесуального права та вказує на неврахування судами як першої так і апеляційної інстанцій доводів, зокрема, щодо заборони проведення документальної позапланової перевірки у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, вже були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.
9. Контролюючим органом відзиву на касаційну скаргу Товариства надано не було.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
10.1. Підпункт 20.1.4 пункту 20.1 статті 20.
Контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
10.2. Пункт 75.1 статті 75.
Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
10.3. Підпункт 75.1.2 пункту 75.1 статті 75.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом.
Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу. \
10.4.Підпункт 78.1.1 пункту 78.1 статті 78.
Документальна позапланова перевірка здійснюється у випадку якщо отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту;
10.5. Пункт 78.2 статті 78.
Обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені цим Кодексом, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення такого платника податків, або перевірки, що проводяться у межах кримінального провадження.
Контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, які передбачені підпунктами 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.
10.6. Пункт 78.4 статті 78.
Про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.