1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



14 липня 2020 року



м. Київ

справа № 804/702/16

адміністративне провадження № К/9901/11576/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,



розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою голови Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції ОСОБА_1

на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.03.2016 (колегія у складі суддів Єфанової О.В., Захарчук-Борисенко Н.В., Олійник В.М.) та

ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.08.2016 (колегія у складі суддів Туркіної Л.П., Дурасової Ю.В., Коршуна А.О.)

у справі № 804/702/16

за позовом ОСОБА_2

до голови Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції ОСОБА_1

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,



І. РУХ СПРАВИ



1. У лютому 2016 року ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до голови Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції ОСОБА_1, у якому просив:

- визнати дії голови Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції ОСОБА_1 протиправними;

- зобов`язати скликати "Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій", на засіданні якої, на підставі рішення суду, розглянути питання надання статусу "учасника бойових дій" загиблому ОСОБА_3 і, на цій основі, його батькові ОСОБА_2 статусу "члена сім`ї загиблого учасника бойових дій".

2. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.03.2016, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.08.2016, адміністративний позов задоволено частково:

- зобов`язано голову Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції ОСОБА_1 здійснити заходи по повторному розгляду заяви ОСОБА_2 щодо надання статусу учасника бойових дій загиблому ОСОБА_3 шляхом скликання міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій;

- у задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

3. У касаційній скарзі відповідач із посиланням на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення, а справу направити на новий судовий розгляд.

4. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13.09.2016 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою відповідача та направлено особам, які беруть участь у справі, копію ухвали про відкриття касаційного провадження, копію касаційної скарги.

5. Від позивача надійшло заперечення на касаційну скаргу. Просить відхилити касаційну скаргу, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

6. У зв`язку із ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу передано Верховному Суду.



ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ



7. Судами встановлено, що листом від 27.10.2014 №22/053996-04 Адміністрація Президента України надіслала до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції звернення ОСОБА_2 від 24.09.2014, в якому він просив Президента України вирішити питання щодо надання статусу учасника бойових дій особам, які брали участь в антитерористичній операції у складі добровольчих формувань, зокрема його сину ОСОБА_3, який, у складі Добровольчого українського корпусу "Правий сектор", загинув 12.09.2014 під час бойових дій у селищі Мар`їнка Петровського району Донецької області.

8. Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, розглянувши звернення ОСОБА_2, листом від 17.11.2014 №616-вих надала позивачу відповідь та пояснила, що надання статусу учасника бойових дій особам після їх смерті законодавством не передбачено. Вказала, що вирішення питання щодо пільг для членів сімей загиблих під час участі в антитерористичній операції бійців добровольчих батальйонів потребує законодавчого врегулювання, зокрема змін до Закону "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Також надала роз`яснення, що "на виконання Указу Президента України від 29.10.2014 № 835/2014 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення додаткових соціальних гарантій окремим категоріям громадян" та з метою соціального захисту осіб, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в антитерористичній операції у складі добровольчих батальйонів, та членів їх сімей Службою також опрацьовуються відповідні зміни до зазначеного Закону України. Реалізація таких змін дозволить вирішити Ваше та аналогічні питання".

9. Рішенням Ленінського районного суду м. Дніпропетровська від 06.03.2015 встановлено факт участі громадянина України ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженця м. Дніпропетровська, у бойових діях під час антитерористичної операції та факт його загибелі під час бойових дій в зоні антитерористичної операції в селищі Мар`їнка, Петровського району Донецької області.

10. 15.07.2015 під час особистого прийому ОСОБА_2 звернувся до голови Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції з проханням щодо вирішення питань, зазначених в попередньому зверненні, та подав письмову заяву, згідно якої просив посприяти в отриманні статусу члена сім`ї військовослужбовця, що загинув, ним та матір`ю ОСОБА_3

11. Згідно із листом від 24.07.2015 №2482/01/09.1-15 Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, направленим на адресу голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації та на адресу позивача, заяву ОСОБА_2 передано до адресу Дніпропетровської обласної державної адміністрації з проханням посприяти в оформленні документів, необхідних для отримання "Посвідчення члена сім`ї загиблого".

12. Вважаючи, що його письмове та усне звернення, яке мало місце після отримання судового рішення, безпідставно залишені відповідачем без задоволення, позивач звернувся до суду з цим позовом.



ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



13. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що на момент звернення позивача із заявою про надання статусу учасника бойових дій ОСОБА_3 були відсутні нормативні акти, які б регулювали порядок визнання учасниками бойових дій та надання статусу учасника бойових дій особам, які у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, брали безпосередню участь в антитерористичній операції.

Проте, враховуючи норми законодавства, які прийняті згодом, суд зазначив, що єдиним органом держави, уповноваженим вирішити питання щодо статусу учасника бойових дій є Міжвідомча комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій.

Враховуючи, що відповідач, до якого направлено заяви позивача, одноособово не уповноважений вирішувати питання, які стосуються визнання особи учасником бойових дій, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання голови Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції здійснити заходи по розгляду заяви ОСОБА_2 щодо надання статусу учасника бойових дій загиблому ОСОБА_3 шляхом скликання Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій.


................
Перейти до повного тексту