1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Окрема думка


ОКРЕМА ДУМКА

судді Великої Палати Верховного Суду Кібенко О. Р.

у справі № 9901/769/18 (провадження № 11-728заі19)

від 27 травня 2020 року

1. На розгляд Великої Палати Верховного Суду надійшла справа за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - ВККС; Комісія), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Вища рада правосуддя (далі - ВРП), про визнання протиправним і скасування рішення. У вересні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду із позовом про визнання протиправним та скасування рішення ВККС від 20 липня 2018 року № 1283/ко-18, яким Комісія визначила, що суддя Апеляційного суду Луганської області ОСОБА_1 не склав іспиту для судів місцевих та апеляційних судів, призначеного рішенням Комісії від 6 лютого 2018 року № 13/зп-18; відмовила йому у допуску до другого етапу кваліфікаційного оцінювання на відповідність займаній посаді «Дослідження досьє та проведення співбесіди»; визнала таким, що не відповідає займаній посаді та внесла подання про звільнення з посади судді Апеляційного суду Луганської області.

2. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду рішенням від 12 червня 2019 року за позовними вимогами ОСОБА_1 визнав протиправним та скасував спірне рішення в частині визначення, що: суддя Апеляційного суду Луганської області ОСОБА_1 не склав іспиту для судів місцевих та апеляційних судів, призначеного рішенням Комісії від 6 лютого 2018 року № 13/зп-18; він не допускається до другого етапу кваліфікаційного оцінювання на відповідність займаній посаді «Дослідження досьє та проведення співбесіди»; його визнано таким, що не відповідає займаній посаді.

3. ВККС не погодилася із рішенням Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 12 червня 2019 року і подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його й ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1

4. За наслідками розгляду цієї справи Велика Палата Верховного Суду постановою від 27 травня 2020 року апеляційну скаргу ВККС задовольнила частково; рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 12 червня 2019 року скасувала, а провадження у справі закрила.

5. Відповідно до частини третьої статті 34 Кодексу адміністративного судочинства України суддя, не згодний із судовим рішенням за наслідками розгляду адміністративної справи, може письмово викласти свою окрему думку.

6. Велика Палата Верховного Суду, прийнявши за результатами розгляду апеляційної скарги відповідача постанову в судовому засіданні 27 травня 2020 року, залишила поза увагою існування обставин, які перешкоджали справедливому судовому розгляду з огляду на об`єктивну неможливість забезпечення ВККС ефективним засобом юридичного захисту станом на цей час.

7. Правовий статус ВККС визначений Законом України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII«Про судоустрій і статус суддів» (далі - Закон № 1402-VIII), відповідно до статті 92 якого Комісія є державним колегіальним органом суддівського врядування, який на постійній основі діє у системі правосуддя України.

8. ВККС є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, самостійний баланс та рахунки в органах Державної казначейської служби України.

9. 7 листопада 2019 року набрав чинності Закон України від 16 жовтня 2019 року № 193-IX «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування».

10. Пунктами 2 та 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону визначено, що з дня набрання ним чинності повноваження членів ВККС припиняються, а керівник секретаріату ВККС призначається за результатами конкурсу з урахуванням вимог закону.

11. ВККС протягом двох місяців з дня формування її нового складу завершує процедуру добору кандидатів на посаду судді місцевого суду, оголошеного рішенням Комісії від 3 квітня 2017 року № 28/зп-17. Інші процедури, які були розпочаті ВККС відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» до набрання чинності цим Законом, продовжуються новим складом ВККС, утвореної відповідно до цього Закону.

12. Вища рада правосуддя протягом 90 днів з дня набрання чинності цим Законом, зокрема, формує за результатами конкурсу склад ВККС відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів».

13. Таким чином, станом на час перегляду Великою Палатою Верховного Суду цієї справи та ухвалення у ній постанови від 27 травня 2020 року відповідач у справі - ВККС фактично перебував у стані перетворення, тобто повноваження попереднього складу членів цього колегіального органу вже були припинені на підставі зазначених норм Закону, водночас новий склад ВККС ще не був утворений у визначеному законодавством порядку.

14. Фактичне неіснування складу ВККС є обставиною, що об`єктивно унеможливлює реалізацію цим органом своїх прав та виконання обов`язків, обумовлених його правовим статусом як державного колегіального органу суддівського врядування, тобто свідчить про тимчасову неповноважність Комісії в цей період.

15. Дійсно, із набранням чинності згаданим вище Законом правовий статус ВККС як юридичної особи не змінився, однак предметом спору в цій справі є рішення Комісії, ухвалене на виконання повноважень цього органу, щодо здійснення

................
Перейти до повного тексту