ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 липня 2020 року
м. Київ
справа №806/3837/17
адміністративне провадження №К/9901/61924/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження за наявними в матеріалах справи доказами адміністративну справу №806/3837/17
за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України (далі - МВС України), третя особа - Управління МВС України в Житомирській області, про визнання протиправною відмову та зобов`язання нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою МВС України на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 01.03.2018 (ухвалене у складі головуючого судді- Липи В.А.) та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 29.08.2018 (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Охрімчук І.Г., суддів: Капустинського М.М., Моніча Б.С.),-
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
В грудні 2017 року ОСОБА_1 (далі- ОСОБА_1, позивач) звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до МВС України (далі - відповідач), третя особа - Управління МВС України в Житомирській області (далі - третя особа, УМВС України в Житомирській області) в якому просив:
- визнати протиправною відмову МВС України у затвердженні висновку про призначення та виплату йому одноразової грошової допомоги у відповідності до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності працівника міліції затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850;
- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити йому одноразову грошову допомогу, яка була нарахована УМВС України в Житомирській області у відповідності до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності працівника міліції затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 11.10.2016 позивачу встановлена ІІІ група інвалідності та встановлено, що захворювання пов`язане із проходженням служби в органах внутрішніх справ. Отже, відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності працівника міліції затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850, він має право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги у розмірі 150 кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб. Крім того, вказує, що його право на призначення та виплату одноразової допомоги саме відповідно до вказаного Порядку та Закону України "Про міліцію" підтверджено постановою Корольовського районного суду м. Житомира у справі №296/5158/17, яка в установленому законом порядку набрала законної сили. На виконання вимог вказаної постанови суду, відповідач листом від 06.10.2017 №1572/29/05-2017 повідомив, що матеріали щодо призначення одноразової грошової допомоги розглянуті та повернуті без права на виплату.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 01.03.2018, залишеним без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 29.08.2018, позов ОСОБА_1 задоволено.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився Житомирський апеляційний адміністративний суд, виходив з того, що дії відповідача щодо повернення без розгляду матеріалів про призначення одноразової грошової допомоги позивачу з тих підстав, що призначення такої допомоги має здійснюватись за останнім місцем служби поліцейського, не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, а тому є протиправними.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на касаційну скаргу
У квітні 2018 року МВС України подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 01.03.2018 та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 29.08.2018, ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.
У скарзі посилається на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Верховний Суд ухвалою від 26 вересня 2018 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою МВС України.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12 червня 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Мартинюк Н.М., судді: Жук А.В., Мельник -Томенко Ж.М., справу передано головуючому судді.
Ухвалою Верховного Суду від 19 червня 2020 року задоволені заяви суддів Мартинюк Н.М., Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М. про самовідвід, справа передана до секретаріату Касаційного адміністративного суду для визначення складу суду в порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України, Положенням про автоматизовану систему документообігу суду та Тимчасовими засадами використання автоматизованої системи документообігу суду.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.06.2020 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стрелець Т.Г., Стеценко С.Г., справу передано головуючому судді.
Ухвалою від 08.07.2020 справу прийнято до провадження та призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, що ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ України.
Наказом УМВС України в Житомирській області від 05.11.2015 звільнений з органів внутрішніх справ з 06.11.2015.
Відповідно до свідоцтва про хворобу №144/112 від 20.06.2016 позивач визнаний непридатним до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час. Крім цього військово-лікарською комісією встановлено, що захворювання позивача пов`язане із проходженням служби в органах внутрішніх справ.
Згідно довідки від 01.11.2016 №901108 позивачу встановлено ІІІ групу інвалідності з 11.10.2016 по захворюванню, що пов`язане із проходженням служби в органах внутрішніх справ.
У листопаді 2016 року позивач звернувся до голови ліквідаційної комісії Управління міністерства внутрішніх справ України в Житомирській області з вимогою проведення йому виплати одноразової грошової допомоги, у зв`язку із встановленням третьої групи інвалідності, пов`язаної із проходженням служби в органах внутрішніх справ.
Листом №3078/29/05-2016 від 14.12.2016 року ОСОБА_1 повернуто матеріали щодо виплати йому одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності без розгляду.
Встановлено, що постановою Корольовського районного суду від 01.08.2017 визнано протиправними дії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Житомирської області щодо повернення ОСОБА_1 без розгляду матеріалів про призначення одноразової грошової допомоги у відповідності до Порядку та Умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 850.
Зобов`язано Управління Міністерства внутрішніх справ України в Житомирської області прийняти та направити документи відносно ОСОБА_1 про призначення виплати одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку та Умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 850.
Листом УМВС України в Житомирській області від 06.10.2017 №1572/29/05-2017 позивачу повідомлено, що матеріали щодо призначення одноразової грошової допомоги розглянуті Департаментом фінансово-облікової політики МВС України та повернуті без права на виплату одноразової допомоги, у зв`язку з тим, що призначення та виплата одноразової грошової допомоги повинна здійснюватися ГУНП в Житомирській області відповідно до Закону та за рахунок асигнувань, передбачених у державному бюджеті на зазначені цілі для Національної поліції України.
Не погоджуючись з такою відмовою, позивач звернувся з зазначеним позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частини 3 статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" від 15 січня 2020 року N 460-IX (далі- Закон №460-IX, набрав чинності 08.02.2020) установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Касаційна скарга по справі №806/3837 подана у квітні 2018 року, розгляд касаційної скарги не закінчено до 08.02.2020, тому касаційна скарга розглядається в порядку, що діяв до набрання чинності Законом №460-IX (із застосуванням норм КАС України в редакції, чинній до 08.02.2020).
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.