ПОСТАНОВА
Іменем України
08 липня 2020 року
Київ
справа №818/1730/16
адміністративне провадження №К/9901/34236/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Державної казначейської служби України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Державної казначейської служби України на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2017 року (прийняту у складі головуючого судді Гелети С.М., суддів Осіпова О.О., Соколова В.М.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року (прийняту у складі головуючого судді Кононенко З.О., суддів: Бартош Н.С., Бондара В.О.)
УСТАНОВИВ
І. Суть спору
1. У грудні 2016 року ОСОБА_1 ( далі -відповідач) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Державної казначейської служби України (далі- відповідач) в якому просить суд:
1.1. - визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиконання рішення Конотопського міськрайонного суду Сумської області по справі № 577/5974/13-а;
1.2. - зобов`язати відповідача перерахувати на рахунок ОСОБА_1 кошти по відповідному виконавчому документу;
1.3.- нарахувати та сплатити компенсацію за порушення строку виконання судового рішення за весь час прострочення з урахуванням встановленого індексу інфляції за увесь час прострочення та три відсотки річних від простроченої суми;
1.4.- визнати протиправними дії відповідача щодо порушення строків розгляду звернення ОСОБА_1 від 28.07.2016 року;
1.5.- зобов`язати відповідача подати звіт про виконання рішення Конотопського міськрайонного суду Сумської області по справі № 577/5974/13-а, за результатами розгляду поданого звіту постановити ухвалу про накладення штрафу на керівника ДКС України в розмірі 300 мінімальних заробітних плат;
1.6.- стягнути з відповідача на користь ОСОБА_1 половину суми накладеного штрафу та зобов`язати ДКС України сплатити вказану в судовому рішенні суму.
2. Мотивуючи позовні вимоги позивач вважає, що відповідач безпідставно не виконує рішення Конотопського міськрайонного суду Сумської області по справі №577/5974/13-а, в зв`язку із чим просить суд зобов`язати відповідача перерахувати кошти по зазначеному рішенню суду із врахуванням компенсаційних виплат.
ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2017 року, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року адміністративний позов ОСОБА_1 до Державної казначейської служби України про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов`язання вчинити дії - задоволено частково.
3.1. Визнано протиправною бездіяльність Державної казначейської служби України щодо невиконання ухвали Конотопського міськрайонного суду Сумської області від 15.11.2013р. по справі № 577/5974/13-а, провадження №6А/577/149/13.
3.2. Визнано протиправними дії Державної казначейської служби України щодо порушення строків розгляду звернення ОСОБА_1 від 28.07.2016 року.
3.3. У задоволенні інших вимог - відмовлено.
4. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки ухвала суду від 15.11.2013р. про зміну способу виконання постанови суду від 22.07.2010р. по справі №577/574/13-а провадження №6а/577/149/13 від 21.11.2013р. Конотопського міськрайонного суду Сумської області залишається не виконаною більше трьох років.
IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції.
5. У касаційні скарзі представник Державної казначейської служби України, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати, у задоволенні позову відмовити.
6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу Державна казначейська служба України зазначає, що на виконанні у казначействі за бюджетною програмою "Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою" дійсно знаходиться виконавчий лист, виданий Конотопським міськрайонним судом по справі № 577/5974/13-а про стягнення коштів у сумі 3150,00 грн. на користь позивача. Вказаний виконавчий лист взято на облік в органах казначейства з 25.11.2013 року. При цьому, відповідно до Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників, безспірне списання коштів державного бюджету здійснюється казначейством за черговістю надходження таких рішень. Станом на 06.01.2017 року на виконанні перебуває 2491 рішення судів на суму 85,5 млн. грн., що надійшли раніше виконавчого листа № 577/5974/13-а. Законом України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" для задоволення вказаних потреб на 2017 рік передбачено 500,00 млн. грн. Лише після виконання виконавчих документів, що надійшли раніше зазначених виконавчих листів, Казначейство зможе здійснити заходи щодо перерахування коштів по справі № 577/5974/13-а на користь ОСОБА_1, оскільки виконання рішення поза чергою є неможливим адже будуть порушені права осіб, які подали виконавчі листи до Казначейства раніше, ніж позивач. Також, законодавством України не передбачено будь-яких виключень, які можуть вплинути на зміну черговості при виконанні виконавчих документів у таких категоріях справ..
6.1. Перерахування коштів позивачу із затримкою відбувається не через протиправні дії або бездіяльність відповідача, а у зв`язку з наявністю сформованої черги, в якій перебуває на виконанні значна кількість виконавчих документів та передбаченими в Законах України "Про Державний бюджет України" обмеженими асигнуваннями для погашення наявної заборгованості за судовими рішеннями, забезпечення виконання яких гарантовані державою. Виконання рішення поза чергою є неможливим, так як це призведе до перевищення повноважень працівників Казначейства та порушення принципу рівності стягувачів перед законом.
6.2. Крім того, Казначейством 30.03.2017 року перераховано на рахунок ОСОБА_1 кошти у сумі 31500 грн. згідно з виконавчим листом № 577/5974/13-а, виданим Конотопським міськрайонним судом Сумської області.
7. Позивач надав відзив на касаційну скаргу, у якій посилаючись на її необґрунтованість та безпідставність, просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення без змін.
IV. Установлені судами фактичні обставини справи
8. Постановою Конотопського міськрайонного суду Сумської області від 22.07.2010р. по справі № 2-1683/2010 були задоволені позовні вимоги позивача (а.с.61-63).
9. На виконання даного рішення суду 04.04.2013р. видано виконавчий лист щодо примусового виконання постанови Конотопського міськрайонного суду Сумської області від 22.07.2010р. по справі № 2-1683/2010 (а.с.66).
10. У подальшому Конотопським міськрайонним судом було винесено по справі №577/574/13-а провадження №6а/577/149/13 ухвалу суду від 15.11.2013р. про зміну порядку та способу виконання судового рішення (а.с.49).
11. На виконання судового рішення від 15.11.2013р. судом було видано 22.11.2013р. виконавчий лист, який було направлено до казначейської служби для примусового виконання.
12. Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 29.03.2016 року по справі № 818/142/16 частково задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 до ДКС України, а саме визнано протиправною бездіяльність ДКС України щодо невиплати ОСОБА_1 суми коштів по виконавчому листу від 22.07.2010 року, який видано Конотопським міськрайонним судом Сумської області по справі № 2-1683/2010 (а.с.9-11).
13. Ухвалами Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2016 року (а.с.12-13) та Вищого адміністративного суду України від 02.11.2016 року (а.с.16-17) вказана постанова залишена без змін.
14. 28.07.2016 року позивач звернувся до ДКС України із листом щодо невиконання відповідачем рішень Конотопського міськрайонного суду по справі № 2-1683/2010 та постанови Сумського окружного адміністративного суду від 29.03.2016 року по справі № 818/142/16 (а.с.14). Як зазначає позивач та підтверджується матеріалами справи, дане звернення відповідач отримав 01.08.2016р., але с установлений строк на його адресу відповіді від відповідача він не отримав.
15. Представник відповідача підтвердила, що Державної казначейською службою України дійсно звернення позивача не розглядалося, а було перенаправлено на розгляд до Управління державної казначейської служби України в Сумській області, яке і надало відповідь позивачу.
16. З листа Головного управління Державної казначейської служби України у Сумській області від 18.08.2016 року № 12-37/614-4592, убачається, що виконавчі листи Конотопського міськрайонного суду по справі № 6а/577/149/13 та від 22.11.2013 року по справі № 577/5974/13-а знаходяться в черзі на виконання під № 5637 та № 5757. Також даним листом роз`яснено, що вказані судові рішення будуть виконані в порядку черговості ДКС України виходячи з обсягів бюджетних асигнувань, встановлених Законом України "Про Державний бюджет України" на відповідний рік (а.с.15).
17. Позивач уважає, що відповідач безпідставно не виконує рішення Конотопського міськрайонного суду Сумської області по справі №577/5974/13-а, звернувся за захистом своїх прав до суду.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
18. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачених Конституцією України та іншими Законами України.
19. Відповідно до частини другої статті 3 Закону України від 21.04.1999 № 606-XIV "Про виконавче провадження" (чинного на дату видачі виконавчого листа і звернення його до виконання; далі - Закон № 606-XIV) рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
20. Положення аналогічного змісту містить частина друга статті 6 чинного Закону України від 02.06.2016 № 1404-VIII "Про виконавче провадження" (далі - Закон № 1404-VIII).
21. Гарантії держави щодо виконання судових рішень та виконавчих документів, визначених Законом України "Про виконавче провадження", та особливості їх виконання встановлює Закон України від 05.06.2012 № 4901-VI "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" (далі - Закон № 4901-VI).
22. Згідно з частиною першою статті 2 Закону № 4901-VI держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є, зокрема, державний орган.
23. Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 4901-VI виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.
24. Частиною четвертою статті 3 Закону № 4901-VI встановлено, що перерахування коштів стягувачу здійснюється у тримісячний строк з дня надходження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, необхідних для цього документів та відомостей.
25. Згідно з абзацом 2 пункту 2 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 03.08.2011 № 845 (далі - Порядок № 845) безспірним списанням є операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання рішень про стягнення коштів Казначейством та його територіальними органами без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів.
26. Відповідно до пункту 3 Порядку № 845 рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
27. Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про звернення громадян" громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
28. Органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань) (частина 1 статті 15 Закону).