1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 липня 2020 року

Київ

справа №826/14303/18

адміністративне провадження №К/9901/8608/19, №К/9901/11261/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в касаційній інстанції адміністративну справу №826/14303/18

за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 до Міністерства охорони здоров`я України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору - Національного медичного університету ім.О.О. Богомольця, ОСОБА_6 - про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування наказу, провадження в якій відкрито

за касаційними скаргами ОСОБА_6 та Міністерства охорони здоров`я України на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 січня 2019 року, прийняту в складі головуючого судді Аблова Є.В., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2019 року, прийняту в складі головуючого судді: Чаку Є.В., суддів Файдюка В.В., Мєзєнцева Є.І.

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог та заяв про забезпечення позову

1. У вересні 2018 року ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 звернулися до суду з позовом, в якому, з урахуванням заяви про зміну предмета позову, просили:

- визнати протиправними дії Міністерства охорони здоров`я України щодо винесення наказу від 14.08.2018 №42-о "Про покладення обов`язків";

- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства охорони здоров`я України від 14.08.2018 №42-о "Про покладення обов`язків";

- встановити відсутність у Міністерства охорони здоров`я України компетенції (повноважень) на призначення виконувача обов`язків ректора Національного медичного університету ім. О.О. Богомольця, крім випадків, прямо визначених положеннями ч. 4 ст. 42 Закону України "Про вищу освіту";

- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства охорони здоров`я України від 07 вересня 2018 року № 1639 "Про деякі питання управління Національним медичним університетом імені О. О. Богомольця";

- визнати протиправними дії Міністерства охорони здоров`я України щодо винесення наказу від 01.10.2018 року № 48-о "Про звільнення ОСОБА_7 ";

- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства охорони здоров`я України від 01.10.2018 року № 48-о "Про звільнення ОСОБА_7 ";

- встановити відсутність у Міністерства охорони здоров`я України компетенції (повноважень) достроково розривати контракт з ректором НМУ імені О.О. Богомольця без подання вищого колегіального органу громадського самоврядування НМУ імені О.О. Богомольця;

- визнати протиправними дії Міністерства охорони здоров`я України щодо винесення наказу від 08.01.2019 року №1-о "Про звільнення ОСОБА_7 ";

- визнати протиправним та скасувати наказ від 08.01.2019 року №1-о "Про звільнення ОСОБА_7 ".

2. За результатами розгляду заяви позивачів про забезпечення позову, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.09.2018, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018, заяву задоволено частково, а саме: зупинено дію наказу Міністерства охорони здоров`я України від 14.08.2018 № 42-о "Про покладення обов`язків"; заборонено Міністерству охорони здоров`я України призначати виконуючого обов`язки ректора НМУ імені О.О. Богомольця та вчиняти будь-які інші дії щодо покладення обов`язків ректора НМУ імені О.О. Богомольця на будь-яку особу, окрім випадків, визначених положеннями Закону України "Про вищу освіту".

3. За результатами розгляду заяви позивачів про забезпечення позову від 28.09.2018, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.10.2018, залишеною без змін ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.11.2018, заяву задоволено: зупинено дію наказу Міністерства охорони здоров`я України "Про деякі питання управління Національним медичним університетом імені О.О. Богомольця" від 07.09.2018 №1639.

4. Постановою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 16 травня 2019 року касаційні скарги Національного медичного університету ім. О.О. Богомольця та Міністерства охорони здоров`я України задоволено. Ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.09.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018 скасовано і ухвалено нове судове рішення, яким у задоволенні заяви про вжиття заходів забезпечення позову відмовлено повністю.

5. 10 січня 2019 року представником позивачів було подано до суду першої інстанції заяву про забезпечення позову, в якій останній просив, у зв`язку з ігноруванням Міністерством охорони здоров`я України положень пункту 3 частини 2 статті 15 Закону України "Про вищу освіту", пункту 7 частини 1 розділу ІІІ Статуту ГМУ ім.О.О.Богомольця, частини 1 статті 39 Закону України "Про вищу освіту" вжити додаткових заходів забезпечення, а саме:

- зупинити дію наказу Міністерства охорони здоров`я України від 08 січня 2019 року №1-о "Про звільнення ОСОБА_7 ";

- заборонити усім без виключення державним реєстраторам юридичних осіб, виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, Київській та Севастопольській міським, районним, районним у містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, нотаріусам, акредитованим суб`єктам, Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України проводити будь-які реєстраційні дії щодо відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про Національний медичний університет ім. О.О. Богомольця;

- заборонити усім без виключення державним реєстраторам юридичних осіб, виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, Київській та Севастопольській міським, районним, районним у містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, нотаріусам, акредитованим суб`єктам, Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України скасовувати реєстраційні дії щодо відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про Національний медичний університет ім. О.О. Богомольця;

- заборонити усім без виключення державним реєстраторам юридичних осіб, виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, Київській та Севастопольській міським, районним, районним у містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, нотаріусам, акредитованим суб`єктам, Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України проводити будь-які реєстраційні дії щодо відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про Національний медичний університет імені О.О. Богомольця щодо прізвища, імені, по батькові, дати обрання (призначення) осіб, які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори та даних про наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи, у тому числі, але не виключно: вносити зміни до відомостей про керівника Національного медичного університету імені О.О. Богомольця, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; вносити зміни до відомостей про фізичних осіб - платників податків, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори тощо, щодо Національного медичного університету імені О.О. Богомольця, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; скасовувати реєстраційні дії щодо відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про Національний медичний університет імені О.О. Богомольця щодо керівника (підписанта);

- заборонити Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України виконувати рішення Міністерства юстиції України, передбачені пунктом 2 частини шостої статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" щодо проведення будь-яких реєстраційних дій щодо відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про керівника або відомостей про керівника Національного медичного університету імені О.О. Богомольця (місцезнаходження: 01601, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, будинок 13, ідентифікаційний код: 02010787).

6. В обґрунтування заяви про забезпечення позову зазначено, що невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити чи унеможливити ефективний захист або поновлення порушуваних прав та інтересів позивачів, за захистом яких вони звернулися до суду.

ІІ. Короткий зміст рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

7. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 сіічня 2019 року, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2019 року, задоволено заяву представника ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 про забезпечення позову частково. Зупинено дію наказу Міністерства охорони здоров`я України від 08.01.2019 № 1-о "Про звільнення ОСОБА_7 ". Заборонено усім без виключення державним реєстраторам юридичних осіб, виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, Київській та Севастопольській міським, районним, районним у містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, нотаріусам, акредитованим суб`єктам, Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України проводити будь-які реєстраційні дії щодо відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про Національний медичний університет ім. О.О. Богомольця у тому числі, але не виключно, скасовувати реєстраційні дії щодо відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, стосовно Національного медичного університету ім. О.О. Богомольця.

8. Задовольняючи заяву про забезпечення позову, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з наявності підстав для застосування статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційних скарг

9. Не погоджуючись із ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 січня 2019 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2019 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_6 та Міністерство охорони здоров`я України подали касаційні скарги, в яких просять скасувати зазначені судові рішення та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні заяви позивачів.

10. ОСОБА_6 в обґрунтування вимог касаційної скарги зазначає, що суди попередніх інстанцій при постановленні оскаржуваних рішень неповно з`ясували обставини, що мають значення для справи та грубо порушили норми процесуального права. Суди врахували лише надані заінтересованим представником позивачів до заяви про зміну позовних вимог докази, не перевіривши навіть чи дійсно відповідачем було проігноровано приписи положень Закону України "Про вищу освіту" та Статуту НМУ ім.О.О.Богомольця та взагалі чи повинен був відповідач керуватися приписами саме цих положень при прийнятті наказу від 08.01.2019 року №1-о "Про звільнення ОСОБА_7 ". Не встановили в чому саме полягає очевидна небезпека заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення у справі. Вжиті судом заходи забезпечення не відповідають меті застосування правового інституту забезпечення позову, оскільки фактично свідчать про задоволення адміністративного позову без розгляду справи по суті.

11. Міністерство охорони здоров`я України мотивує касаційну скаргу тим, що приймаючи оскаржуваний наказ у справі №826/14303/18 Міністерство діяло в межах і спосіб визначений законодавством, отже відсутні ознаки протиправності оскаржуваного рішення та дій відповідача. Зазначає, що ОСОБА_7 не є позивачем у справі, отже прийняття наказу від 08.01.2019 року №1-о не порушує права позивачів та, як наслідок, не може будь-яким чином ускладнити чи унеможливити захист прав позивачів. Окружний адміністративний суд м.Києва не вважається "судом, встановленим законом" оскільки у нього відсутня юрисдикція для вирішення спору, що підлягає розгляду судом загальної юрисдикції, а оскаржувана ухвала Окружного адміністративного суду міста Києва про забезпечення адміністративного позову від 11.01.2019 року прийнята також з порушенням юрисдикційної підсудності.

IV. Позиція інших учасників справи

12. Позивачі та третя особа правом на подання до суду відзиву на касаційні скарги не скористалися.

V. Рух справи в суді касаційної інстанції

13. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 15 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_6

14. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 25 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження за скаргою Міністерства охорони здоров`я України.

15. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: Кашпур О.В. (головуючий суддя), Радишевській О.Р., Уханенку С.А на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 25 червня 2019 року №839/0/78-19.


................
Перейти до повного тексту