1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 липня 2020 року

Київ

справа №804/7052/17

адміністративне провадження №К/9901/62726/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Уханенка С.А.,

суддів: Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про скасування припису, провадження в якій відкрите

за касаційною скаргою публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року ухвалену у складі головуючого судді Коренева А.О. та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2018 року ухвалену у складі головуючого судді Прокопчук Т.С., суддів Кругового О.О., Чепурнова Д.В.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. У жовтні 2017 року публічне акціонерне товариство "АрселорМіттал Кривий Ріг" звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області № 23/3.6 від 09.10.2017 року.

2. На обґрунтування позову зазначає про протиправність оскарженого припису.

ІІ. Встановлені судами обставини справи

3. У період з 20 червня 2017 року по 04 липня 2017 року Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області на підставі наказу №934-П від 15.06.2017 та направлення на перевірку №273/3-Н від 15.06.2017 року була проведена позапланова перевірка структурних підрозділів прокатного департаменту металургійного виробництва ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, у зв`язку з настанням нещасного випадку зі смертельним наслідком з вальцювальником стану гарячого прокату безперервно-заготовочного стану 730/500 дільниці №1 цеху блюмінг прокатного департаменту металургійного виробництва ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", за результатами якої був складений акт перевірки № 16/3.6 від 04 липня 2017 року.

4. 11.07.2017 Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області був винесений припис 11/3.6 щодо усунення виявлених порушень, зазначених у акті перевірки №16/3.6 від 04.07.2017 року, яким наданий строк для усунення порушень до 01.09.2017 року.

5. Акт перевірки № 16/3.6 від 04 липня 2017 року та припис від 11.07.2017 року №11/3.6 суб`єктом господарювання не оскаржувався.

6. Листом №7-79 від 01.09.2017 на адресу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області позивач просив подовжити терміни усунення порушень, вказаних у приписі №11/3.6 від 11.07.2017 року, а саме п.п. 28,29, п.п. 30,31, п.п. 36,37,38, п. 44, до 01.12.2017 року; п. 45 до 01.10.2017.

7. З метою перевірки виконання вимог припису від 11.07.2017 року №11/3.6 відповідно до вимог ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області у період з 20.09.2017 по 03.10.2017 проведено позапланову перевірку щодо усунення порушень вимог законодавства.

8. За результатами перевірки складено акт від 03.10.2017 року №29/3.6 та видано припис № 23/3.6 від 09.10.2017 року із встановленим терміном усунення порушень до 09.12.2017 року.

9. Не погоджуючись із вказаним приписом, позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

10. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2018 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

11. Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку про правомірність винесеного відповідачем припису.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції, вимоги касаційної скарги і аргументи сторін

12. Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на незаконність та необґрунтованість оскаржених судових рішень, неправильне застосування судами норм матеріального права просить скасувати оскаржені судові рішення і прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити повністю.

13. На обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає про допущені відповідачем порушення при складанні та врученні оскаржуваного припису, непогодження встановлених термінів усунення порушень та помилковість висновків щодо визначених в акті перевірки та приписі порушень.

V. Джерела права й акти їхнього застосування

14. За частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

15. Відповідно до статті 13 Закону України "Про охорону праці" роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

16. Згідно із статтею 4 Закону України "Про охорону праці" державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.

Державна політика в галузі охорони праці базується на принципах, зокрема: пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці; підвищення рівня промислової безпеки шляхом забезпечення суцільного технічного контролю за станом виробництв, технологій та продукції, а також сприяння підприємствам у створенні безпечних та нешкідливих умов праці; встановлення єдиних вимог з охорони праці для всіх підприємств та суб`єктів підприємницької діяльності незалежно від форм власності та видів діяльності.

17. За приписами частини першої статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ядерної та радіаційної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

18. Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 затверджено Положення про Державну службу з питань праці (далі Положення).

19. Пунктом 1 Положення визначено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

20. Одним із основних завдань Держпраці є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб (пункт 3 Положення).

21. Держпраці відповідно до покладених на неї завдань, серед іншого, видає в установленому порядку роботодавцям, суб`єктам господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні в Україні або за кордоном, здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця, фондам загальнообов`язкового державного страхування, виконавчим органам міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад, а також центральним органам виконавчої влади обов`язкові до виконання приписи щодо усунення порушень законодавства з питань, які належать до компетенції Держпраці, та вносить пропозиції щодо накладення дисциплінарних стягнень на посадових осіб, винних у порушенні законодавства (підпункт 50 пункту 4 Положення).

22. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року №1021-р на Державну службу з питань праці покладено функції і повноваження Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки, що припиняється.

23. Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

24. Згідно з абзацом 4 частини 1 статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" підставами для здійснення позапланових заходів є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

25. Частинами 7, 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

26. Відповідно до частини 9 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" розпорядження або інший розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) - обов`язкове для виконання письмове рішення органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень у визначені строки. Розпорядження видається та підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу).

Розпорядження може передбачати застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених законом.

Розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, повинен містити такі відомості:


................
Перейти до повного тексту