ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 липня 2020 року
м. Київ
справа № 0240/3013/18-а
провадження № К/9901/7875/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Данилевич Н. А., Шевцової Н. В.
розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу №0240/3013/18-а
за позовом ОСОБА_1 до Жмеринської міської виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду, ухвалене 14 листопада 2018 року у складі головуючого судді - Альчука М.П., та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду, прийняту 11 лютого 2019 року у складі колегії суддів: головуючого судді - Драчук Т.О., суддів: Загороднюка А.Г., Полотнянка Ю.П.,
І. Суть спору
1. У вересні 2018 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Жмеринської міської виборчої комісії, в якому просив:
1.1. визнати протиправною бездіяльність Жмеринської міської виборчої комісії щодо не обрання депутатом Жмеринської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради від політичної партії "Наш край" у зв`язку з достроковим припиненням повноважень депутата цієї ради ОСОБА_2 ;
1.2. зобов`язати Жмеринську міську виборчу комісію розглянути питання про визнання обраним депутатом Жмеринської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради від політичної партії "Наш край", у зв`язку з достроковим припиненням повноважень депутата цієї ради ОСОБА_2 ;
1.3. на підставі статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) зобов`язати Жмеринську міську виборчу комісію подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
2. В мотивування позову позивач зазначав, що 24 травня 2018 року на 39 позачерговій сесії Жмеринської міської ради депутати прийняли рішення № 548 "Про затвердження першого заступника міського голови, заступника міського голови з гуманітарних питань та заступника міського голови" відповідно до якого ОСОБА_3 затверджено першим заступником міського голови.
2.1. В цей самий день депутати Жмеринської міської ради прийняли рішення № 549 "Про затвердження оновленого складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради" відповідно до якого, до складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради увійшов ОСОБА_3 .
2.2. Позивач зазначає, що ОСОБА_3 приймав участь як кандидат у депутати та був обраний депутатом Жмеринської міської ради на чергових виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбулися 25 жовтня 2015 року, від політичної партії "Наш край" перший номер у списку.
2.3. Також, ОСОБА_3 був головою постійної депутатської комісії з питань місцевого самоврядування, депутатської діяльності, тендерної рівності, гласності та законності.
2.4. Не зважаючи на прийняття Жмеринською міською радою рішення про оновлений склад виконавчого комітету Жмеринської міської ради, де ОСОБА_2 було обрано до його складу, Жмеринською міською виборчою комісією не вчинено жодних дій щодо припинення депутатських повноважень ОСОБА_3 та не здійснено заміну депутата в порядку черговості, як того вимагає Законом України "Про місцеві вибори".
3. Представник відповідача проти позову заперечував та зазначив, що станом на 24 вересня 2018 року депутат Жмеринської міської ради - ОСОБА_3 відповідно до запису у трудовій книжці рахується директором КП "Жмеринкакомунсервіс".
3.1. Також, посилаючись на рішення 41 сесії Жмеринської міської ради 7 скликання від 9 серпня 2018 року №581 "Про внесення змін до рішення 39 сесії міської ради 7 скликання від 24.05.2018 року №548 "Про затвердження першого заступника міського голови, заступника міського голови з гуманітарних питань та заступника міського голови" та Рішення 41 сесії Жмеринської міської ради 7 скликання №584 від 9 серпня 2018 року "Про внесення змін до рішення 39 сесії Жмеринської міської ради 7 скликання від 24.05.2018 року №549 "Про затвердження оновленого складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради" вказує, що відповідно до даних рішень депутат Жмеринської міської ради - ОСОБА_3 не являється заступником міського голови та виключений зі складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради.
3.2. Просив у задоволенні позову відмовити.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
4. ОСОБА_3 приймав участь як кандидат у депутати та був обраний депутатом Жмеринської міської ради на чергових виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбулися 25 жовтня 2015 року, від політичної партії "Наш край" перший номер у списку.
5. Відповідно до посвідчення № 23, виданого 12 листопада 2015 року ОСОБА_3 є депутатом Жмеринської міської ради VІІ скликання.
6. 24 травня 2018 року на 39 позачерговій сесії Жмеринської міської ради прийнято рішення № 548 "Про затвердження першого заступника міського голови, заступника міського голови з гуманітарних питань та заступника міського голови", відповідно до якого ОСОБА_3 затверджено першим заступником міського голови.
7. Одночасно, 24 травня 2018 року Жмеринською міською радою прийнято рішення № 549 "Про затвердження оновленого складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради" відповідно до якого, до складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради увійшов ОСОБА_3 .
8. Крім того, ОСОБА_3 був головою постійної депутатської комісії з питань місцевого самоврядування, депутатської діяльності, тендерної рівності, гласності та законності.
9. Не зважаючи на прийняття Жмеринською міською радою рішення про оновлений склад виконавчого комітету Жмеринської міської ради, де ОСОБА_2 було обрано до його складу, Жмеринською міською виборчою комісією не вчинено жодних дій щодо припинення депутатських повноважень ОСОБА_3 та не здійснено заміну депутата в порядку черговості, як того вимагає Законом України "Про місцеві вибори".
10. На підставі рішення № 581 41 сесії 7 скликання Жмеринської міської ради від 09 серпня 2018 року внесено зміни до рішення 39 сесії міської ради 7 скликання від 24 травня 2018 року № 548 "Про затвердження першого заступника міського голови з гуманітарних питань та заступника міського голови", а саме: визнано таким, що втратив чинність пункт 1; виведено зі складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради та виключено в п. 3 рішення ОСОБА_3 .
11. Таким чином, ОСОБА_3 виведено зі складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради. При цьому, Жмеринська міська рада не повідомляла Жмеринську міську виборчу комісію про дострокове припинення повноважень депутата ОСОБА_3, у зв`язку із його обранням першим заступником міського голови та включенням до складу виконавчого комітету ради.
12. Крім того, згідно витягу з трудової книжки ОСОБА_3 з 23 лютого 2017 року призначений на посаду директора комунального підприємства "Жмеринкакомунсервіс", із займаної посади не звільнявся та в період з 24 травня 2018 року по 24 вересня 2018 року іншої посади не займав.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
13. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 14 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2019 року, в позові відмовлено.
14. Відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з того, що депутат місцевої ради не може поєднувати свою службову діяльність з посадою сільського, селищного, міського голови, секретаря сільської, селищної, міської ради, голови та заступника голови районної у місті, районної, обласної ради, а також з іншою роботою на постійній основі в радах, їх виконавчих органах та апараті. У разі дострокового припинення повноважень депутата, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати від місцевої організації партії. При цьому обов`язок щодо невідкладного інформування територіальної виборчої комісії про дострокове припинення повноважень депутата ради чинним законодавством покладено на відповідну раду.
14.1. В свою чергу, Жмеринська міська рада не повідомляла Жмеринську міську виборчу комісію про дострокове припинення повноважень депутата ОСОБА_3
14.2. Враховуючи зазначене, а також що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, не встановлено порушень вимог чинного законодавства з боку Жмеринської міської виборчої комісії.
15. Зазначена позиція підтримана Сьомим апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
16. Позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.
17. В обґрунтування касаційної скарги вказує на те, що чинним законодавством не передбачено та не встановлено повноважень територіальної виборчої комісії щодо встановлення факту дострокового припинення повноважень депутата ради, а до повноважень комісії належить лише повноваження щодо заміщення депутата. Не перебування ОСОБА_3 на посаді першого заступника міського голови не є підставою для відмови у достроковому припиненні його повноважень, як депутата Жмеринської міської ради, у зв`язку з входженням останнього до складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради
18. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу в якому посилаючись на необгрунтованість та безпідставність останньої просить скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
19. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
20. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
21. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
22. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
23. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
24. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
25. Відповідно до статті 1 Закону України "Про місцеві вибори" організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
26. Статтею14 Закону України "Про місцеві вибори" визначено види місцевих виборів та порядок їх призначення.
27. Систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять, зокрема: міські виборчі комісії (пункт "г" частини першої статті 19 Закону України "Про місцеві вибори")
28. Згідно частини першої 1 статті 20 Закону України "Про місцеві вибори" виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
29. Як передбачено частиною першою статті 25 Закону України "Про місцеві вибори", територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених цим та іншими законами України.