ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 липня 2020 року
м. Київ
справа № 0240/3472/18-а
провадження № К/9901/7410/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Данилевич Н. А., Шевцової Н. В.
розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу № 0240/3472/18-а
за позовом ОСОБА_1 до Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області, Голови Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області Буткевича Євгенія Віталійовича про визнання протиправним та скасування розпорядження про притягнення до дисциплінарної відповідальності, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду, ухвалене 03 грудня 2018 року у складі головуючого судді - Томчука А.В., та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду, прийняту 12 лютого 2019 року у складі колегії суддів: головуючого - Охрімчук І.Г., суддів: Мацького Є.М., Капустинського М.М.,
І. Суть спору
1. У жовтні 2018 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області, Голови Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області Буткевича Євгенія Віталійовича, в якому просив:
1.1. визнати протиправним та скасувати Розпорядженням голови Хмільницької РДА від 17 вересня 2018 року №48-рк про накладення на нього дисциплінарного стягнення у вигляді догани за неналежне виконання службових обов`язків начальника управління соціальної та молодіжної політики Хмільницької РДА.
2. В мотивування позову позивач зазначав, що він працював на посаді начальника управління соціальної та молодіжної політики Хмільницької РДА.
2.1. 12 вересня 2018 року до Управління соціальної та молодіжної політики Хмільницької РДА надійшло доручення голови РДА, в якому він просив ОСОБА_1 надати обґрунтоване пояснення відсутності на засіданні районної комісії ТЕБ на НС 11 вересня 2018 року, про необхідність участі на якій наголошено на установчій нараді 06 вересня 2018 року та додатково вказано на апаратній нараді 10 вересня 2018 року.
2.2. У письмових поясненнях від 13 вересня 2018 року позивач зазначив, що був відсутній на засіданні ТЕБ на НС 11 вересня 2018 року, так як не був належним чином повідомлений про необхідність взяття участі в даному засіданні. Вказує, що на адресу УМП Хмільницької РДА не надходило відповідне повідомлення чи телефонограма про необхідність особистої участі ОСОБА_1
2.3. Розпорядженням голови Хмільницької РДА від 17 вересня 2018 року №48-рк його притягнуто до дисциплінарної відповідальності та оголошено догану за неналежне виконання службових обов`язків начальника управління соціальної та молодіжної політики Хмільницької РДА.
2.4. Не погоджуючись з вказаним розпорядженням, вважаючи його незаконним та необґрунтованим, ОСОБА_1 звернувся до суду з вимогами про його скасування.
3. Представник відповідача проти позову заперечував та зазначив, що 11 вересня 2018 року в пункті Управління цивільного захисту Хмільницької райдержадміністрації проходили командно-штабні навчання з органами управління цивільного захисту Хмільницької районної та міської ланок територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту на тему: "Переведення цивільного захисту району з режиму функціонування в мирний час на режим функціонування в особливий період. Захист населення і території району від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру".
3.1. Порядок проведення вищезазначених навчань затверджено розпорядженнями голови обласної державної адміністрації від 17 січня 2018 року № 20 та голови Хмільницької райдержадміністрації від 29 січня 2018 року № 64 і від 13 серпня 2018 року № 481 (розіслано структурним підрозділам РДА, підприємствам та установам району).
3.2. 06 вересня 2018 року в залі засідань Хмільницької райдержадміністрації було проведено підготовчу нараду з питань проведення командно-штабного навчання з органами управління цивільного захисту району, на якій були присутні члени районної комісії техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій ( ОСОБА_1 є членом даної комісії), та керівники районних спеціалізованих служб цивільного захисту, де наголошувалось про особисту обов`язкову участь 11-12 вересня 2018 року у командно-штабних навчаннях всіх членів вищезазначеної комісії, керівників структурних підрозділів райдержадміністрації, установ та організацій.
Про обов`язкову присутність у командно-штабних навчаннях загальним відділом РДА було розіслано відповідну телефонограму усім керівникам структурних підрозділів РДА, установам та організаціям району.
3.3. Однак ОСОБА_1 проігнорував вимоги щодо обов`язкової участі у командно-штабних навчаннях чим показав своє байдуже та безвідповідальне ставлення до завдань керівництва області та району.
3.4. Відповідно до пункту 5 частини другої статті 65 Закону України "Про державну службу" підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень.
3.5. Відповідач зазначив, що розпорядження голови Хмільницької райдержадміністрації від 17 вересня 2018 року № 48-рк "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 " відповідає вимогам чинного законодавства, а тому підстави для задоволення позову відсутні.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
4. Розпорядженням голови Хмільницької РДА від 11 серпня 2010 року №36-ос ОСОБА_1 з 12 серпня 2010 року призначено на посаду начальника управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації з посадовим окладом згідно штатного розпису.
4.1. В подальшому зазначене Управління перейменовано на Управління соціальної та молодіжної політики.
5. Розпорядженням голови Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області від 13 серпня 2018 року №481 затверджено план підготовки до проведення командно-штабного навчання з органами управління цивільного захисту.
5.1. Згідно розсилки (на електронну пошту) розпорядження від 13 серпня 2018 року "Про затвердження Плану підготовки до проведення командно-штабного навчання з органами управління цивільного захисту Хмільницького району" 14 серпня 2018 року о 08:15 годині направлено на електронну адресу Управління соціальної та молодіжної політики Хмільницької РДА.
5.2. Крім того, в матеріалах справи наявна телефонограма від 04 вересня 2018 року, якою повідомлено, що відповідно до плану основних заходів цивільного захисту на 2018 рік, затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 17 січня 2018 року №20 на 11-12 вересня 2018 року заплановане проведення командно-штабного навчання з органами управління цивільного захисту Хмільницької районної та міської ланок територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту. Також повідомлено, що 06 вересня 2018 року о 09:00 відбудеться установча нарада з питань підготовки до проведення командно-штабного навчання з органами управління цивільного захисту району. Вказано "Явка обов`язкова".
6. 06 вересня 2018 року відбулась установча нарада за участю сільських голів, членів районної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, керівників районних спеціалізованих служб цивільного захисту.
6.1. Відповідно списку учасників установчої наради по підготовці до КШН ОСОБА_1 був присутнім на вказаній нараді.
6.2. Згідно Протоколу №1 установчої наради від 06 вересня 2018 року голова райдержадміністрації наголосив, що початок КШН заплановано на 7:00 год. 11 вересня 2018 року, тому усім керівникам районних спеціалізованих служб цивільного захисту та членам районної комісії ТЕБ на НС прибути о 8:00 год 11 вересня 2018 року в зал засідання райдержадміністрації та бути готовим до розгортання цілодобової роботи комісії ТЕБ та НС в умовах, що склались.
6.3. Представниками сторін не заперечувалось, що ОСОБА_1 був присутнім на установчій нараді 06 вересня 2018 року та був членом районної комісії техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (склад якої затверджений рішенням районної Комісії з питань ТЕБ та НС Хмільницької РДА від 11 липня 2018 року №28).
6.4. 11 вересня 2018 року в пункті управління цивільного захисту Хмільницької райдержадміністрації проходили командно-штабні навчання з органами управління цивільного захисту Хмільницької районної та міської ланок територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту на тему: "Переведення цивільного захисту району з режиму функціонування в мирний час на режим функціонування в особливий період. Захист населення і території району від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру". Порядок проведення вищезазначених навчань затверджено розпорядженнями голови обласної державної адміністрації від 17 січня 2018 року № 20 та голови Хмільницької райдержадміністрації від 29 січня 2018 року № 64 і від 13 серпня 2018 року № 481.
7. Згідно доручення голови РДА від 12 вересня 2018 року запропоновано ОСОБА_1 надати обґрунтоване пояснення відсутності на засіданні районної комісії ТЕБ та НС 11 вересня 2018 року, про необхідність участі у якій було наголошено на установчій нараді 06 вересня 2018 року та додатково вказано на апаратній нараді 10 вересня 2018 року. Зазначено про термін виконання до 13 вересня 2018 року.
8. Листом №01-20-2756 від 13 вересня 2018 року ОСОБА_1 інформував райдержадміністрацію, що був відсутній на засіданні районної комісії ТЕБ на НС 11 вересня 2018 року так як не був належним чином поставлений до відома про необхідність взяття участі в даному засіданні. На адресу управління СМП Хмільницької РДА не надходило повідомлення чи телефонограми про засідання районної комісії ТЕБ та НС. Подібне непорозуміння, в питанні інформування про проведення засідання районної комісії ТЕБ та НС, призвело до даного прикрого випадку.
9. Розпорядженням голови Хмільницької РДА від 17 вересня 2018 року №48-рк відповідно до статей 6,13, 39, 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", статей 65,66, 68, 75-77 Закону України "Про державну службу", доповідних записок завідувача сектора цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами райдержадміністрації Слободянюка Ю.В., першого заступника голови Хмільницької райдержадміністрації Горбатюка П.А., протоколу засідання та подання дисциплінарної комісії райдержадміністрації №2 від 14 вересня 2018 року за неналежне виконання службових обов`язків, що полягає у неявці на командно-штабні навчання, які проводились у Хмільницькому районі притягнуто до дисциплінарної відповідальності та оголошено догану за неналежне виконання службових обов`язків начальнику управління соціальної та молодіжної політики райдержадміністрації ОСОБА_1 .
10. Не погоджуючись з вказаним розпорядженням, вважаючи його незаконним та необґрунтованим позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
11. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 03 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року, в позові відмовлено.
12. Відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з того, що поведінка позивача не відповідає дисципліні та належній поведінці державного службовця (керівника державної установи), щодо невиконання розпоряджень керівника вищестоячого органу.
12.1. При застосуванні до позивача такого виду дисциплінарного стягнення як догана, відповідачем в достатній мірі враховано обставини, за яких було вчинене виявлене порушення. Надано належну оцінку поясненням позивача щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження.
13. Зазначена позиція підтримана Сьомим апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
14. Позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.
15. В обґрунтування касаційної скарги вказує на те, що причиною неявки являється неналежне повідомлення про необхідність участі в зазначеному засіданні. Крім того, явка на командно - штабні навчання не входить до його трудових обов`язків, тому сам по собі факт неявки не можна розцінювати як невиконання безпосередніх посадових обов`язків.
15.1. Позивач зазначає, що судами не враховано того, що відповідно до його посадових обов`язків він не повинен в обов`язковому порядку приймати участь у командно - штабних навчаннях. Його відсутність на зазначених навчаннях є малозначним фактом та не заподіяло шкоди, таким чином вважає, що дисциплінарне стягнення застосовано без врахування цих обставин.
16. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу в якому посилаючись на необгрунтованість та безпідставність останньої просить скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
17. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
18. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
19. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
20. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
21. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.