1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



08 липня 2020 року

м. Київ

справа № 464/5645/17

адміністративне провадження № К/9901/52227/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Тацій Л.В.,

суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові (далі - Інспекція) на постанову Сихівського районного суду міста Львова від 13 грудня 2017 року (ухвалену судом у складі судді Бойко О.М.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2018 року (прийняту судом у складі: головуючого судді Кухтея Р.В., суддів: Носа С.П., Попко Я.С.) у справі за позовом Об`єднання співвласників будинків першого молодіжного житлового комплексу (далі - Об`єднання) до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові про визнання протиправними дій, визнання протиправним наказу, припису та постанови, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У серпні 2017 року Об`єднання звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило:

- визнати протиправними дії Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю м. Львова, внаслідок яких були складені акт та протокол про порушення у сфері містобудівної діяльності від 25.07.2017;

- визнати протиправним та скасувати наказ Інспекції № 67/17 від 14.08.2017 "Про анулювання дозволу про початок виконання будівельних робіт № ІV 114153301491 на об`єкт "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими офісними приміщеннями та підземним паркінгом на пр. Червоної Калини, 37, 39, 41, 43, 45, 47, 49 у м. Львові" (замовник будівництва Об`єднання) (далі - Спірний наказ);

- визнати протиправним та скасувати припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 25.07.2017 (далі - припис);

- визнати протиправною та скасувати постанову Інспекції № 0006-вих-3383/83 від 01.08.2017 (далі - постанова);

- зобов`язати Інспекцію подати дані до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів про прийняття рішення про видачу зазначеного дозволу.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Сихівський районний суд міста Львова постановою від 13 грудня 2017 року позов задовольнив частково. Визнав протиправними наказ, припис, а також визнав протиправною та скасував постанову. У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 26 квітня 2018 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про протиправність рішення Інспекції, оскільки вони були скасовані вищестоящим органом 06.10.2017. Вирішуючи позовну вимогу про визнання протиправною та скасування спірної постанови, суд першої інстанції також прийшов до висновку про її протиправність, оскільки вона прийнята на підставі припису від 23.05.2017, який винесений з порушенням ряду вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

01 червня 2018 року Інспекція звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення, постановлені у цій справі, скасувати і ухвалите нове - про відмову у задоволенні позову.

У скарзі зазначає, що суди неправильно застосували норми матеріального права та допустили порушення норм процесуального права.

Посилається на те, що Інспекція діяла в межах повноважень та у спосіб, передбачений законодавством, що регулює порядок проведення заходів державного архітектурно-будівельного контролю, документи, які складені за результатами вжитих заходів є законними та обґрунтованими. Суди неправильно встановили обставини справи.

У відзиві на касаційну скаргу Об`єднання просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01 червня 2018 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Гімон М.М., судді: Бучик А.Ю., Мороз Л.Л.

Верховний Суд ухвалою від 06 липня 2018 року відкрив касаційне провадження.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01 липня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 01 липня 2019 року № 869/0/78-19 визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., справу передано головуючому судді.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

На підставі наказу Інспекції № 156-П від 10.07.2017 та направлення для проведення позапланового заходу № 474-пп від 10.07.2017, посадовою особою Інспекції у період з 10.07.2017 по 25.07.2017 була проведена позапланова перевірка на об`єкті "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими офісними приміщеннями та підземним паркінгом на пр. Червоної Калини, 37, 39, 41, 43, 45, 47, 49 у м. Львові", замовником якого є Об`єднання, підрядником - Корпорація будівельних підприємств "Галичартбуд", генеральним проектувальником - ПП "Артвир" ГАП Швець Данило Володимирович.

За результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт було складено акт № 1/474 від 25.07.2017, яким встановлено, що Інспекцією в період з 15 по 23 травня 2017 року проводилася позапланова перевірка на вказаному об`єкті будівництва. При цьому, замовником будівництва не було допущено посадових осіб Інспекції до його проведення, про що 23.05.2017 складено акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій та припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, яким зобов`язано в строк до 17.06.2017 забезпечити доступ посадових осіб Інспекції до проведення позапланової перевірки на вказаному об`єкті будівництва. При перевірці виконання вимог припису від 23.05.2017 в період з 10 по 25 липня 2017 року у зв`язку із повторним не допуском посадових осіб з боку Об`єднання, її проведення виявилось неможливим.

Цього ж дня, у зв`язку з недопущенням посадових осіб контролюючого органу, заступником начальника відділу Інспекції Германчуком Р.В. стосовно Об`єднання було складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, у якому зазначено, що він складений у присутності заступника голови правління Хапко Б .С., про що свідчить його підпис на протоколі.

25.07.2017 цією ж посадовою особою Інспекції товариству було внесено припис з вимогою усунути виявлені порушення, зокрема, забезпечити до 08.08.2017 доступ посадових осіб Інспекції до проведення позапланової перевірки на вказаному об`єкті будівництва.

У подальшому, 01.08.2017, за результатами розгляду матеріалів про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, зокрема, акта перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 1/474 від 25.07.2017 та протоколу, начальником Інспекції Цабак В.Я. відносно позивача була винесена спірна постанова, якою встановлено порушення позивачем абз. 4 п. 14 Порядку № 553 та визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абз. 2 п. 1 ч. 6 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" № 208/94-ВР від 14.10.1994 (далі - Закон № 208/94-ВР) і накладено штраф у розмірі 25 260 грн.

Вважаючи дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.


................
Перейти до повного тексту