1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



Постанова

Іменем України


06 липня 2020 року

м. Київ

справа № 569/1568/17

провадження № 61-39420св18

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

Білоконь О. В. (суддя-доповідач), Осіяна О. М., Сакари Н. Ю.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідачі: начальник 4 Територіального вузла урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, 4 Територіальний вузол урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, виконавчий комітет Рівненської міської ради,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Рівненського міського суду Рівненської області у складі судді Бердія М. А. від 22 грудня 2017 року та постанову Апеляційного суду Рівненської області у складі колегії суддів: Боймиструк С. В., Гордійчук С. О., Шимків С. С., від 30 травня 2018 року,

ВСТАНОВИВ:


Короткий зміст позовних вимог


У січні 2017 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до начальника 4 Територіального вузла урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України (далі - 4 ТВУЗ, Держспецзв`язок), 4 ТВУЗ, виконавчого комітету Рівненської міської ради про визнання протиправним та скасування пункту п`ятого рішення виконавчого комітету Рівненської міської ради, визнання протиправним та скасування наказу в частині надання двокімнатних квартир, визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії.


В обґрунтування позову вказала, що вона та члени її сім`ї знаходяться у списку осіб, які перебувають на квартирному обліку в загальній черзі на одержання житлових приміщень 4 ТВУЗ за № 76, та у списку осіб, які користуються правом першочергового одержання житлових приміщень за № 1.

Однак, листом начальника 4 ТВУЗ від 08 липня 2016 року № 55/03-987 її було повідомлено, що їй та членам її сім`ї житлове приміщення в житловому будинку, що знаходиться по АДРЕСА_1, не може бути надано, оскільки це житло включено до числа службового, і ним забезпечуються тільки військовослужбовці, які проходять дійсну військову службу. 4 ТВУЗ не потребував забезпечення службовим житлом, жодного обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов за рахунок службового, не велось.

Рішення виконавчого комітету Рівненської міської ради "Про розгляд звернень громадян, підприємств та організацій міста з житлових питань" від 11 жовтня 2016 року № 115 (про реєстрацію квартир АДРЕСА_1 як службових квартири 4 ТВУЗ ) спрямовано на позбавлення осіб, які перебувають в черзі на отримання житла, в тому числі її та членів її родини в порядку черговості, а сам наказ від 28 листопада 2016 року № 32 в частині надання двокімнатних квартир АДРЕСА_2, є таким, що не відповідає вимогам закону.


За таких обставин позивач просила суд визнати протиправним та скасувати пункт 5 рішення виконавчого комітету Рівненської міської ради "Про розгляд звернень громадян, підприємств та організацій міста з житлових питань" від 11 жовтня 2016 року № 115; визнати протиправним та скасувати наказ від 28 листопада 2016 року № 32 "Про надання службового житла" в частині надання двокімнатних квартир АДРЕСА_2; визнати протиправною бездіяльність відповідачів щодо ухилення від розподілу державного житла, розташованого за адресою: АДРЕСА_1, в порядку черговості, у зв`язку з чим зобов`язати відповідачів організувати розподіл отриманого ними житла, у відповідності до вимог чинного законодавства; зобов`язати 4 ТВУЗ, виконавчий комітет Рівненської міської ради надати їй житло у вигляді двокімнатної квартири на склад сім`ї з чотирьох чоловік у межах норми житлової площі, що відповідає встановленим санітарним та технічним нормам з урахуванням 10 кв. м додаткової площі в буд. АДРЕСА_1 .


Короткий зміст оскаржуваних судових рішень


Рішенням Рівненського міського суду Рівненської області від 22 грудня 2017 року, залишеним без змін постановою Апеляційного суду Рівненської області від 30 травня 2018 року, у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.


Судові рішення мотивовані тим, що при розподілі житла, переведення його в статус службового та надання військовослужбовцям, що проходять дійсну військову службу в 4 ТВУЗ, відповідачами було дотримано вимоги житлового законодавства. Першочерговим є забезпечення службовим житлом військовослужбовців, які несуть службу, а вже потім надання військовослужбовцям, в тому числі тим хто перебуває на пенсії, житла для постійного проживання.


Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводи


У касаційній скарзі, поданій у червні 2018 року до Верховного Суду, ОСОБА_1 просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції, посилаючись на порушення судами норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.


Касаційна скарга мотивована тим, що відповідно до норм статей 42, 47, 48 ЖК України саме позивач має бути забезпечена житлом у першочерговому порядку. У порушення вимог закону відповідач не визначив обсяг службових житлових приміщень та потребу у забезпеченні житлом співробітників 4 ТВУЗ. Відповідачем порушено порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, оскільки начальник 4 ТВУЗ звернувся з питанням включення зазначених квартир до службового житла до голови Рівненської міської ради, а не до виконавчого комітету цієї ради, та не погодив вказану заяву з квартирно-експлуатаційним відділом м. Рівне.


Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції


Відповідно до статті 388 ЦПК України судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.


Ухвалою Верховного Суду від 16 липня 2018 року відкрито касаційне провадження в указаній справі.


У серпні 2018 року 4 ВТУЗ подано відзив на касаційну скаргу, мотивований незгодою із її доводами та законністю й обґрунтованістю ухвалених у справі судових рішень.


Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями від 16 квітня 2020 року справу призначено судді-доповідачеві.


Фактичні обставини справи, встановлені судами


Позивач ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку 4 ТВУЗ складом сім`ї 4 особи в загальній черзі за № 76 у списку осіб, які користуються правом першочергового одержання житлових приміщень 4 ТВУЗ за номером 1, однак на зазначені черги житло не розподілялося.


4 ТВУЗ було здійснено реконструкцію гуртожитку під житловий будинок по АДРЕСА_1, оперативне управління за 4 ТВУЗ зареєстроване в реєстрі 23 березня 2016 року, зокрема зареєстровано у кількості: однокімнатні квартири - 15, двокімнатні – 5 , трикімнатні – 5 .


Як вбачається з протоколу засідання житлово-побутової комісії 4 ТВУЗ від 23 травня 2016 року № 4 було вирішено клопотати перед начальником 4 ТВУЗ про прийняття рішення та погодження його з адміністрацією Держспецзв`язку щодо розподілу житлового фонду: 24 квартири виділити для потреб 4 ТВУЗ та включити до фонду службових приміщень (а.с. 36).


23 травня 2016 року начальник 4 ТВУЗ звернувся з проханням до голови Держспецзвʼязку за погодженням рішення про включення 24 квартир до службового фонду, яке було погоджено листом № 61/02/01/-1413 від 31 травня 2016 року (а.с. 37, 39).


Листом № 5503-832 від 2 червня 2016 року начальник 4 ТВУЗ звернувся до голови Рівненської міської ради про включення 24 квартир до числа службового житла (а.с. 40).


На підставі звернення начальника 4 ТВУЗ та відповідно до пункту 5 рішення № 115 виконкому Рівненської міської ради від 11 жовтня 2016 року було вирішено зареєстровати 24 квартири в будинку АДРЕСА_1, як службові квартири 4 ТВУЗ (а.с.41.)

Як вбачається з протоколу засідання житлово-побутової комісії 4 ТВУЗ від 28 листопада 2016 року № 10 24 службові квартири в будинку АДРЕСА_1 було розподілено військовослужбовцям 4 ТВУЗ (а.с. 42-49).


Проведений розподіл службового житла було затверджено наказом № 32 від 28 листопада 2016 року і цей наказ було погоджено адміністрацією Держспецзв`язку в листі від 05 грудня 2016 року за № 61/03-2989 (а.с. 63-64, 66).


Зазначений наказ в частині надання службових квартир військовослужбовцям 4 ТВУЗ згідно списку було погоджено також рішенням виконавчого комітету Рівненської міської ради № 15 від 14 лютого 2017 року (а.с. 68).


Позиція Верховного Суду


Відповідно до частини другої розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.


Згідно із положенням частини другої статті 389 ЦПК України (тут і далі у редакції, чинній на час подання касаційної скарги) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.


Касаційна скарга задоволенню не підлягає.


Відповідно до статті 47 Конституції України, кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.


................
Перейти до повного тексту