ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 липня 2020 року
м. Київ
справа № 140/1651/19
адміністративне провадження № К/9901/34835/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Блажівської Н.Є.,
суддів: Васильєвої І.А., Білоуса О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року (головуючий суддя Курилець А.Р., судді: Кушнерик М.П., Мікула О.І.)
у справі за позовом ОСОБА_1
до Волинської митниці ДФС,
третя особа Регіональний сервісний центр МВС у Волинській області,
про визнання відмови протиправною, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
1. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1.1. Короткий зміст позовних вимог
ОСОБА_1 (надалі також - позивач, ОСОБА_1 ) звернулась до суду із позовом до Волинської митниці ДФС (надалі також - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Регіональний сервісний центр МВС у Волинській області (далі - РСЦ МВС у Волинській області), про визнання протиправною відмови Волинської митниці ДФС внести зміни (коригування/виправлення) в історію реєстрації транспортного засобу за митною декларацією № 205000022/2011/000962 від 3 лютого 2011 року FRUEHAUF ST 27137, 2000 року випуску, номер шасі VTK НОМЕР_2 на номер шасі VFK НОМЕР_1 ; зобов`язання Волинської митниці ДФС внести відповідні зміни (коригування/виправлення) в історію реєстрації транспортного засобу за митною декларацією № 205000022/2011/000962 від 3 лютого 2011 року FRUEHAUF ST 27137, 2000 року випуску, номер шасі VTK НОМЕР_2 на номер шасі VFK НОМЕР_1 .
В обґрунтування позовних вимог зазначила, що, відмовляючи у внесенні змін в історію реєстрації транспортного засобу за митною декларацією, яка подана в письмовій формі, відповідачем не враховано того, що така декларація наявна у відповідача в електронному вигляді.
1.2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 8 липня 2019 року позов задоволено. Визнано протиправними дії Волинської митниці ДФС щодо відмови у внесенні змін (коригування/виправлення) у митну декларацію № 205000022/2011/000962 від 3 лютого 2011 року на транспортний засіб FRUEHAUF ST 27137, 2000 року випуску, номер шасі НОМЕР_2 на номер шасі VFK НОМЕР_1 . Зобов`язано Волинську митницю ДФС вчинити дії щодо внесення змін (коригування/виправлення) за митною декларацією № 205000022/2011/000962 від 03 лютого 2011 року на транспортний засіб FRUEHAUF ST 27137, 2000 року випуску, номера шасі НОМЕР_2 на номер шасі НОМЕР_3 .
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив із того, що в ході судового розгляду установлено, що у автоматизованій інформаційній системі Держмитслужби зберігається електронна копія митної декларації від 03 лютого 2011 року № 205000022/2011/000962 і відмова Волинської митниці ДФС внести зміни (коригування/виправлення) у вказану митну декларацію із підстав пропуску трирічного строку є невиправданим втручанням у право власності позивача.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року апеляційну скаргу Волинської митниці ДФС задоволено. Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 8 липня 2019 року у справі № 140/1651/19 скасовано та постановлено нове рішення, яким в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
Ухвалюючи рішення, суд апеляційної інстанції виходив із того, що позивач пропустила визначений частиною другою статті 269 Митного кодексу України строк (надалі також - МК України), протягом якого допускається внесення змін до митної декларації, а внесення змін до митної декларації після спливу строку, визначеного МК України, чинним законодавством не передбачено.
1.3. Короткий зміст касаційної скарги та відзиву на неї
Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив рішення суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач з доводами та вимогами скаржника не погоджується, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін. Вказує, що апеляційним судом при ухваленні оскаржуваного рішення не допущено порушень норм матеріального та процесуального права.
2. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
ОСОБА_1 у лютому 2011 року придбала спеціалізований напівпричіп FRUEHAUF ST 27137, 2000 року випуску, який ввезено на митну територію України в режимі імпорту через Волинську митницю ДФС (ВМД № 205000022/2011/000962 від 3 лютого 2011 року).
Під час реєстрації вказаного транспортного засобу помилково вказано його VIN-код і № шасі НОМЕР_2 замість VFK НОМЕР_1 .
30 березня 2018 року ОСОБА_1 звернулась до експерта сектору криміналістичного дослідження транспортних засобів і реєстраційних документів, що їх супроводжують, відділу інженерних, економічних, товарознавчих видів досліджень та оціночної діяльності Волинського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України з метою установити, чи змінювався номер рами придбаного нею транспортного засобу.
Відповідно до висновку експертного дослідження від 30 березня 2018 року № 3/0742/1261 номер рами (шасі) VFK НОМЕР_2 досліджуваного ТЗ не змінювався.
Територіальним сервісним центром 0742 МВС України у Волинській області було проведено перевірку щодо недостовірного внесення інформації до інформаційної системи працівниками Луцького ВРЕВ, за результатами якої установлено, що 10 лютого 2011 при внесенні заяви на реєстрацію транспортного засобу FRUEHAUF ST 27137, 2000 року випуску помилково вказано номер шасі НОМЕР_2, VIN-код НОМЕР_2, тоді як правильним є номер шасі VFK НОМЕР_1 та VIN-код VFK НОМЕР_1, що підтверджено висновком експертного дослідження від 30 березня 2018 року№3/0742/1261.
Висновок від 30 квітня 2018 року за результатами перевірки щодо недостовірного внесення інформації до НАІС працівниками Луцького ВРЕР направлено до РСЦ МВС і Головного сервісного центру МВС (далі - ГСЦ МВС) із проханням виправити в історії реєстрації транспортного засобу FRUEHAUF ST 27137 VIN-код НОМЕР_2 на VIN-код VFK НОМЕР_1 та відкрити поле для виправлення номера шасі.
Таким чином VIN-код було виправлено на VFK НОМЕР_2.
Позивач 17 липня 2018 року звернулась до РСЦ МВС із заявою про надання відповідних документів із метою їх направлення на погодження до ГСЦ МВС заявки для прийняття заходів щодо виправлення в заяві №136338262, NZA 104542950 у полі номер шасі на правильний - VFK НОМЕР_2.
РСЦ МВС направлено лист від 20 липня 2018 року№31/3-1938 до ГСЦ МВС з проханням повторно розглянути матеріали, які надсилались 03 квітня 2018 року, для виправлення номера шасі в історії реєстрації транспортного засобу FRUEHAUF ST 27137.
Листом від 30 липня 2018 року ГСЦ МВС повідомлено РСЦ МВС, що відмінність номерів агрегатів транспортного засобу в записах ЄАІС Держмитслужби України та ЄДР МВС може призвести до небажаних наслідків при перетині митного кордону чи проходження перевірок державними органами. Заміна номерів агрегатів транспортного засобу не може бути виконана без відповідного корегування в ЄАІС Держмитслужби України.
Також листами від 2 серпня 2018 року, 12 вересня 2018 року, 23 жовтня 2018 року РСЦ МВС повідомляв ОСОБА_1 про результати розгляду її звернень (щодо неможливості зміни номерів агрегатів ТЗ без відповідного коригування в ЄАІС Держмитслужби України) засобами поштового зв`язку, однак, поштова кореспонденція поверталась до відправника без вручення. На адвокатський запит № 18 від 16 жовтня 2018 року адвоката Мазура Д.Г. в інтересах ОСОБА_1 РСЦ МВС надано відповідь від 23 жовтня 2018 року, якою останнього проінформовано про заходи, які вживались за результатами розгляду заяв ОСОБА_1 від 17 липня 2018 року, 10 вересня 2018 року.
У зв`язку із неможливістю зміни номерів агрегатів транспортного засобу без відповідного коригування в ЄАІС Держмитслужби України ОСОБА_1 11 березня 2019 року звернулась до Волинської митниці ДФС із заявою про внесення відповідних змін (коригування/виправлення) від 03 лютого 2011 року в історію реєстрації ТЗ за ВМД № 205000022/1/000962.
Розглянувши вказану заяву, відповідачем надіслано відповідь від 20 березня 2019 року № ІН-1084/28/03-70-09, в якій заначено, що декларант Приватне підприємство "Вітмарк Україна" у повідомленні про намір увезення самостійно вказав номер шасі ТЗ FRUEHAUF ST 27137 "VTK НОМЕР_2". Митне оформлення декларації від 3 лютого 2011 року № 205000022/1/000962 здійснено із використанням бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії, примірники якої знищено, а отже, підстави для внесення виправлень у відповідну декларацію відсутні.
3. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
3.1. Доводи позивача (особи, яка подала касаційну скаргу)
Свої вимоги скаржник обґрунтовує тим, що судом апеляційної інстанції порушено норми матеріального та процесуального права.
Так, скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції не врахував того, що знищення матеріалів, які стали підставою для проведення реєстраційних операцій транспортного засобу, а також підстав для перереєстрації транспортного засобу, не позбавляють її права на отримання свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, яке містить достовірні відомості про транспортний засіб, в порядку встановленому чинним законодавством.
3.2. Доводи відповідача (особи, яка подала відзив на касаційну скаргу)
У відзиві на касаційну скаргу відповідач вказує про дотримання судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та посилається зокрема на таке:
- при заповненні митної декларації декларантом самостійно внесено відомості щодо номера шасі ввезеного на митну територію України транспортного засобу;
- з моменту проведення митного оформлення вказаного транспортного засобу - 03 лютого 2011 року до березня 2018 року ОСОБА_1 не зверталась з листами, заявами, зверненнями щодо внесення змін у вантажну митну декларацію та історію реєстрації напівпричепу;
- саме незвернення позивача про внесення змін в митну декларацію шляхом заповнення аркуша коригування в термін, передбачений митним законодавством, знищення паперових примірників митної декларації від 3 лютого 2011 року №205000022/2011/000962 та завершенням 3-річного строку для можливості внесення змін до митної декларації, заповненої на паперовому носії, практична та правова можливість у внесенні змін до митної декларації - відсутня.
4. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
4.1. Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
Станом на лютий 2011 року засади організації та здійснення митної справи в Україні, економічні, організаційні, правові, кадрові та соціальні аспекти діяльності митної служби України урегульовувались Митним Кодексом України від 11 липня 2002 року.
Так, відповідно до пункту 23 частини першої статті 1 вказаного Кодексу при переміщенні товарів через митний кордон України у вантажних відправленнях оформляється вантажна митна декларація.
Положенням про вантажну митну декларацію, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 9 червня 1997 року№ 574, чинним станом на лютий 2011 року, визначались форми вантажної митної декларації та встановлювався порядок її подання.
Відповідно до пункту 2 цього Положення автоматизована система митного оформлення - підсистема, що входить до складу Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби і забезпечує використання електронних документів та електронних копій документів на паперових носіях посадовими особами митного органу для здійснення митних процедур.
Вантажна митна декларація (далі - ВМД) - письмова заява встановленої форми, що подається митному органу на паперовому носії або як електронний документ (електронна ВМД) і містить відомості про товари та транспортні засоби, які переміщуються через митний кордон України, митний режим, у який вони заявляються, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення митного контролю, митного оформлення, митної статистики, нарахування та сплати податків, зборів та інших платежів.
За змістом пункту 10-1 цього Положення разом з ВМД на паперовому носії подається її електронна копія, яка використовується для прискорення здійснення процедур митного контролю та оформлення, а також формування митної статистики. Інформація, внесена декларантом до електронної копії ВМД, повинна відповідати інформації, внесеній декларантом до оригіналу. Із аналізу наведених норм слідує, що станом на день митного оформлення ЄАІС Держмитслужби забезпечувала використання електронних документів та електронних копій документів на паперових носіях. ВМД декларант мав право подати як у письмовій формі, так і у формі електронного документа.
Відповідно до пункту 1.2 Положення про Єдину автоматизовану інформаційну систему Державної митної служби України, затвердженого Наказом Державної митної служби України 04 листопада 2010 року № 1341:
- Єдина автоматизована інформаційна система Держмитслужби (далі - ЄАІС Держмитслужби) - багатофункціональна інтегрована автоматизована система, що забезпечує інформаційну підтримку та супроводження митної справи в Україні і становить сукупність кількох взаємопов`язаних інформаційних систем, зокрема, автоматизованої інформаційної системи "Центр", автоматизованої системи митного оформлення, інформаційно-телекомунікаційної системи "Електронна пошта" та інших систем, програмно-інформаційних комплексів.
- Автоматизована інформаційна система "Центр" (далі - АІС "Центр") - автоматизована інформаційна система центрального рівня, яка становить сукупність підсистем, комплексів задач, програмно-інформаційних комплексів та централізованого сховища зведеної інформації про митне оформлення - електронних копій вантажних митних декларацій (далі - ВМД) на паперовому носії та електронних вантажних митних декларацій (далі - ЕВМД), інших електронних документів та електронних копій документів на паперовому носії, які використовуються при здійсненні митного контролю та оформлення товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, та забезпечує двосторонній обмін митною та іншою інформацією з автоматизованими системами митного оформлення та іншими системами (підсистемами) локального рівня.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що ЄАІС Держмитслужби станом на лютий 2011 року передбачала зберігання ВМД на паперових носіях у електронних копіях.
Відповідачем підтверджено, що ВМД від 03 лютого 2011 року № 205000022/1/000962, подана декларантом на паперових носіях, зберігається у ЄАІС Держмитслужби України у електронній копії.
Відповідно до статті 34 Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353-ХІІ, державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.
Згідно з пунктом 8 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року № 1388 (далі - Порядок № 1388), державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є зокрема оформлена в установленому порядку митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане органом доходів і зборів посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери.
У разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, які ввозяться на митну територію України, за електронною митною декларацією така декларація, засвідчена електронним цифровим підписом відповідальної посадової особи органу доходів і зборів, передається за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем органам МВС.
Відповідно до пункту 28 Порядку №1388 ввезені в Україну транспортні засоби підлягають державній реєстрації на підставі заяв власників і митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронних митних декларацій або виданих органами доходів і зборів посвідчень про їх реєстрацію в сервісних центрах МВС.
У разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, за електронною митною декларацією, засвідченою електронним цифровим підписом відповідальної посадової особи органу доходів і зборів, державна реєстрація таких транспортних засобів і складових частин здійснюється на підставі зазначеної митної декларації, отриманої органами МВС від органів доходів і зборів за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем та розміщеної в автоматизованій інформаційній системі "Митний документ".
Отже, правильність оформлення документів під час митного оформлення товарів, подальше внесення на їх підставі інформації до відповідних інформаційних систем впливає на доотримання відповідних процедур під час реєстрації транспортних засобів.