ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 липня 2020 року
м. Київ
справа №234/15728/17
адміністративне провадження №К/9901/56921/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г.
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №234/15728/17
за позовом ОСОБА_1 до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання виконавчого комітету Краматорської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді - Казначеєва Е.Г., суддів: Компанієць І.Д., Ястребової Л.В.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання виконавчого комітету Краматорської міської ради, в якому просила:
1.1. визнати протиправною відмову відповідача № 101 від 04 жовтня 2017 року у наданні позивачу дозволу на від`єднання квартири АДРЕСА_1, що належить позивачу на праві власності, від системи центрального опалювання і установки автономного опалювання;
1.2. зобов`язати відповідача надати позивачу дозвіл на відключення від системи центрального опалення та гарячого водопостачання і встановлення індивідуального (автономного) опалювання у квартирі
АДРЕСА_1. 2 . Позовна заява мотивована тим, що система опалювання будинку, в якому проживає позивачка, знаходиться в незадовільному стані, через що в холодну пору року температура в квартирі дуже низька. Відтак, позивач вимушена оплачувати послуги системи центрального опалення та гарячого водопостачання, що фактично не надаються.
Короткий зміст рішення суду І інстанції
3. Постановою Краматорського міського суду Донецької області від 14 листопада 2017 року позов задоволено.
Визнано дії міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання виконавчого комітету Краматорської міської ради неправомірними в частині відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на відключення від мережі центрального опалення та гарячого водопостачання та установку автономного опалення у її квартирі за адресою: АДРЕСА_1 .
Зобов`язано міську міжвідомчу комісію виконавчого комітету Краматорської міської ради з розгляду питань пов`язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання видати ОСОБА_1 дозвіл на відключення належної їй квартири, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, від мережі централізованого опалення та влаштування у вказаному приміщенні індивідуального (автономного) опалення відповідно до діючого законодавства України.
4. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач прийняв рішення без врахування інтересів власника житлового приміщення та з порушенням його прав щодо вільного користування та розпорядження майном.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року скасовано постанову Краматорського міського суду Донецької області від 14 листопада 2017 року та прийнято нову, якою у задоволенні позову відмовлено.
6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що відключення квартири від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води та влаштувати систему індивідуального теплопостачання можливе у разі, якщо у багатоквартирних будинках не менш, як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води.
Суд вказав, що матеріали справи не містять документального підтвердження відокремлення (відключення) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води не менш, як половини квартир багатоквартирного будинку, в якому розміщена належна позивачу квартира.
Крім того, суд звернув увагу, що позивачем заявлені позовні вимоги до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання виконавчого комітету Краматорської міської ради, яка не є юридичною особою та діє як структурний підрозділ Виконавчого комітету Краматорської міської ради Донецької області.
Зазначене вище, на думку суду апеляційної інстанції, вказує на відсутність підстав для задоволення позову.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись з таким рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права, зокрема, послався на норми Наказу Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від "Про затвердження Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання" від 22 листопада 2005 року №4, залишивши поза увагою норми Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII.
Касатор також зазначила, що суд апеляційної інстанції протиправно розглянув апеляційну скаргу Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" в інтересах Виробничої одиниці ОКП "Донецьктеплокомуненерго" "Краматорськміжрайтепломережа", оскільки апелянт не виступав стороною по справі та не обґрунтував, в чому саме вбачає порушення своїх прав.
9. Верховний Суд ухвалою від 21 серпня 2018 року відкрив провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року.
10. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надавав.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. ОСОБА_1, 1976 року народження, є власником квартири АДРЕСА_1 відповідно до договору купівлі-продажу квартири від 20.09.2017 року, зареєстрованого в реєстрі за № 1-3437 (а.с.3, 5).
12. Позивач звернувся до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання виконавчого комітету Краматорської міської ради з заявою про надання дозволу на відключення від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання належно їй квартири та встановлення індивідуального опалення.
13. Згідно витягу з протоколу №101 від 04.10.2017р міжвідомча комісія з питань розгляду відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання, позивачу відмовлено у наданні дозволу на відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання належного їй приміщення та встановлення індивідуального опалення, згідно п. 25 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. N 630 (далі - Правила № 630) та Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2005 р. N 4 (далі - Порядок № 4) (а.с.4).
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
15. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
16. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
17. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
18. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
19. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду дійшла наступних висновків.
20. Відповідно до підпункту 1 пункту "а" статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (Закон № 280/97-ВР), до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.
Згідно з частиною 1 статті 47 Закону № 280/97-ВР постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Відповідно до статті 24 Закону України "Про теплопостачання" від 2 червня 2005 року № 2633-IV споживач теплової енергії має право на: вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами.
21. Відносини між суб`єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною та юридичною особою (далі - споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення регулюються Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630 (далі - Правила №630).