ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 липня 2020 року
м. Київ
справа № 803/916/17
адміністративне провадження № К/9901/1137/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Юрченко В.П.,
суддів: Васильєвої І.А., Пасічник С.С.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Волинської митниці Державної фіскальної служби України на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 06.09.2017 ( суддя Ксензюк А. Я.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 07.12.2017 (головуючий суддя Большакова О.О., судді: Макарик В.Я., Глушко І.В.) у справі №803/916/17 за позовом ОСОБА_1 до Волинської митниці Державної фіскальної служби України, Інспектора Волинської митниці Державної фіскальної служби Яновець Лариси Вікторівни про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся в суд з адміністративним позовом до Волинської митниці ДФС, інспектора Волинської митниці ДФС Яновець Лариси Вікторівни про визнання протиправним та скасування рішення про коригування митної вартості від 17.07.2017 №205110/2017/000020/2.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем необґрунтовано та неправомірно було прийнято рішення про коригування митної вартості від 17.07.2017 №205110/2017/000020/2, оскільки для митного оформлення було надано усі необхідні документи, які підтверджують числові значення складових митної вартості за першим методом - за ціною договору.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 06.09.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 07.12.2017, позов задоволено: визнано протиправним та скасовано рішення Волинської митниці ДФС про коригування митної вартості товарів від 17.07.2017 №205110/2017/000020/2.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивачем було надано митному органу достатній пакет документів на підтвердження повноти і достовірності заявленої митної вартості товару за "основним методом".
Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 06.09.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 07.12.2017 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права. Відповідач вказує на невідповідність висновків судів попередніх інстанцій фактичним обставинам справи, які, на думку митного органу, полягають у безпідставному визначенні позивачем митної вартості товару за ціною договору, з огляду на те, що документи, подані декларантом для підтвердження митної вартості товарів не містять усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості, зокрема витрат, понесених на транспортування оцінюваного транспортного засобу та здійснення платежів третім особам на користь продавця та відомостей про оплату комісійних, посередницьких послуг. Також контролюючий орган вказує на ненадання позивачем додатково витребуваних документів, з метою з`ясування митної вартості імпортованих товарів. Крім того, наданий до митного оформлення висновок експертного автотоварознавчого дослідження був поданий без визначення вартості автомобіля, натомість вказано тільки вартість відновлювальних робіт на території України.
У запереченні на касаційну скаргу позивач зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними, обґрунтованими, винесеними з суворим дотриманням норм матеріального та процесуального права. Просить залишити касаційну скаргу без задоволення.
Верховний Суд, переглянувши рішення попередніх інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, вбачає підстави для часткового задоволення касаційної скарги.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 згідно із рахунком-фактури від 31.03.2017 придбав у компанії "SASCHA Sp.z.o.o" легковий автомобіль марки VOLKSWAGEN, модель PASSAT B7 SEL, за ціною 953 доларів США.
Згідно із коносаментом від 31.03.2017 вказаний автомобіль був транспортований із США, експортер - компанія "SASCHA Sp.z.o.o", отримувач - ОСОБА_1, перевізник - Atlantic Express CORP, вартість транспортування - 400 доларів США.
З метою митного оформлення ввезеного на територію України автомобіля, а саме: "легковий автомобіль: марка VOLKSWAGEN, модель PASSAT B7 SEL, бувший у використанні, пошкоджений, календарний рік виготовлення - 2012, модельний рік виготовлення - 2012, тип двигуна - бензин, об`єм двигуна - 2480 куб. см, потужність двигуна - 125 кВт, власна маса - 1461 кг, повна маса - 2030 кг, тип кузова - седан, кузов НОМЕР_1, призначення - пасажирський, категорія Т3-М1, тип/номер двигуна - не визначено, колір - голубий, кількість місць - 5, колісна формула - 4*2, виробник - VOLKSWAGEN,US, торговельна марка - VOLKSWAGEN" позивачем, через представника ПП "Прайд Сервіс", подано до Волинської митниці ДФС митну декларацію UA205090/2017/024834, в якій зазначено митну вартість за основним методом, тобто за ціною договору щодо товарів, які імпортуються в сумі 1 353, 010 доларів США, в тому числі вартість транспортування в сумі 400 доларів США.
На підтвердження вартості позивачем одночасно подано: рахунок-фактуру (інвойс) від 31.03. 2017 №F44/03/17; декларацію про походження товару від 31.03.2017 №F44/03/17; акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 30.06.2017 №500620/17/722; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від 01.12.2016 №113548310; банківський платіжний документ від 11.07.2017 року №13, від 29.06.2017 №1773 та від 11.07.2017 №5; документ, що підтверджує вартість перевезення товару від 20.06. 2017 №400; договір про надання послуг митного брокера від 29.06.2017 №339; інформацію про позитивні результати здійснення радіологічного контролю товару від 31.03. 2017 №0380; паспорт серії АС №324340, виданий 13.08.1997, інші документи.
У зв`язку з тим, що документи подані для підтвердження митної вартості не містять усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості, 11.07.2017 Волинською митницею ДФС направлено позивачу електронне повідомлення з вимогою надати додаткові документи для підтвердження заявленої митної вартості згідно із статтями 53, 54 Митного кодексу України, а саме: документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваного товару; копію митної декларації країни відправлення; рахунки про сплату комісійних посередницьких послуг, пов`язаних з виконанням умов купівлі імпортованого транспортного засобу; рахунки про здійснення платежів третім особам (State Farm); висновки про вартісні та якісні характеристики товару, надані спеціалізованими експертними організаціями; коносамент; інші наявні додаткові документи для підтвердження заявленої митної вартості товару.
Декларантом, у свою чергу, Волинській митниці ДФС листом від 17.07.2017 за вихідним №26 було додатково подано висновок №62 експертного автотоварознавчого дослідження автомобіля VOLKSWAGEN PASSAT B7 SEL VIN-1 НОМЕР_1, коносамент від 31.03.2017 №1703454/2 та довідку про оплату за автомобіль.
Також, позивачем у листі було повідомлено, що оскільки продавцем товару - автомобіля уживаного та пошкодженого, згідно рахунка-фактури від 31.03. 2017, є компанія "SASCHA Sp.z.o.o", а не State Farm, тому він не може надати інші документи із третіми особами, стороною яких він не був.
За результатами розгляду, 17.07.2017 Волинською митницею ДФС прийнято рішення про коригування митної вартості №205110/2017/000020/2, яким було скориговано митну вартість легкового автомобіля VOLKSWAGEN PASSAT B7 SEL VIN-1 НОМЕР_1 та визначено її в сумі 12 512 доларів США, у зв`язку з тим, що подані для підтвердження митної вартості товару документи не містять усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості, а саме, підтвердження витрат, понесених покупцем на транспортування та здійснення платежів третім особам на користь продавця та відомостей про оплату комісійних, посередницьких послуг.
Коригування митної вартості слугувало підставою для видання картки відмови у прийнятті митних декларацій, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №205110/2017/00005 (далі - картка відмови).
У цій же картці відмови митний орган роз`яснив вимоги, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення: приведення рівня митної вартості в графах 12, 45 митної декларації у відповідності до рішення про коригування митної вартості від 17.07.2017 №205110/2017/000020/2.
Вважаючи, що рішення відповідача прийняті всупереч вимогам чинного законодавства та порушують права позивача, останній звернувся до суду з вказаним позовом.
Правовідносини у справі регулюються Митним кодексом України (далі - МК України).
Статтею 49 МК України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, встановлено, що митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
Митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм даного МК України. Митна вартість товарів, що ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, визначається відповідно до глави 9 цього Кодексу (частина перша та частина друга статті 51 МК України).
Відповідно до статті 53 МК України, у випадках, передбачених цим Кодексом, одночасно з митною декларацією декларант подає органу доходів і зборів документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення.
Документами, які підтверджують митну вартість товарів, в тому числі, є: якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару (п.4); за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару (п.5); транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів (п.6).
У разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу органу доходів і зборів зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) додаткові документи.
Відповідно до частини другої статті 54 МК України контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється органом доходів і зборів шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першій статті 58 цього Кодексу.
За результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів орган доходів і зборів визнає заявлену декларантом або уповноваженою ним особою митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень частини третьої статті 55 цього Кодексу.
Відповідно до частини шостої статті 54 МК України орган доходів і зборів може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, у разі: 1)невірно проведеного декларантом або уповноваженою ним особою розрахунку митної вартості; 2)неподання декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій - четвертій статті 53 цього Кодексу, або відсутності у цих документах всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари; 3)невідповідності обраного декларантом або уповноваженою ним особою методу визначення митної вартості товару умовам, наведеним у главі 9 цього Кодексу; 4)надходження до органу доходів і зборів документально підтвердженої офіційної інформації органів доходів і зборів інших країн щодо недостовірності заявленої митної вартості.
Згідно з частиною першою статті 55 МК України рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається органом доходів і зборів у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо органом доходів і зборів у випадках, передбачених частиною шостою статті 54 цього Кодексу, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.
У справі, що розглядається судами попередніх інстанцій встановлено, що
митна вартість транспортного засобу марки VOLKSWAGEN, модель PASSAT B7 SEL, 2012 року-1 НОМЕР_1, визначалась декларантом за ціною договору щодо товарів, які імпортуються (вартість операції), яка складалась з ціни придбання автомобіля.
Відповідно до фактури від 31.03.2017 позивач придбав легковий автомобіль марки VOLKSWAGEN, модель PASSAT B7 SEL, у польської компанії "SASCHA Sp.z.o.o". Саме цій польській компанії позивач сплатив кошти за товар, вартість транспортного засобу становить 953,00дол. США, термін оплати - 120 днів - 29.07.2017.
Вказаний автомобіль транспортований з США і експортером була компанія "SASCHA Sp.z.o.o", що підтверджується коносаментом від 31.03.2017.
Згідно з довідкою про вартість транспортування від 20.06.2017 вартість транспортування становить 400,00дол. США, яка і була включена шляхом додавання до митної вартості товару, загальна митна вартість товару 1353,010 дол.США.
Згідно з довідкою від 14.07.2017 позивачем перераховано кошти за товар в рахунок польської компанії Sascha Spolka zoo відповідно до фактури від 31.03.2017 VAT №VF 44/03/17.
Судами встановлено, що під час опрацювання документів, поданих для підтвердження митної вартості товару, відповідач дійшов висновку, що документи, подані декларантом для підтвердження митної вартості товарі не містять усіх відомостей, що підтверджують числові знаення складових митної вартості товарів.
Вказане стало підставою для направлення декларантові електронного повідомлення 11.07.2017, в якому запропоновано надати додаткові документи, а саме: документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваного товару; копію митної декларації країни відправлення; рахунки про сплату комісійних посередницьких послуг, пов`язаних з виконанням умов купівлі імпортованого транспортного засобу; рахунки про здійснення платежів третім особам (State Farm); висновки про вартісні та якісні характеристики товару, надані спеціалізованими експертними організаціями; коносамент; інші наявні додаткові документи для підтвердження заявленої митної вартості товару.
Позивачем 17.07.2017 додатково подано висновок №62 експертного автотоварознавчого дослідження автомобіля VOLKSWAGEN PASSAT B7 SEL VIN-1 НОМЕР_1, коносамент від 31.03. 2017 №1703454/2 та довідку про оплату за автомобіль. Також, декларантом повідомлено митницю про те, що будь-які рахунки про сплату комісійних у позивача відсутні оскільки він такі витрати не поніс, а щодо інших документів в яких декларант не був стороною, то такі документи надати не може, оскільки ними не володіє.
Як зазначено відповідачем у графі 33 рішення про коригування митної вартості товарів від 17.07.2017 №205110/2017/000020/2 митна вартість товару, який ввозиться на митну територію України, не може бути визнана у зв`язку з тим, що документи, які подані для підтвердження митної вартості, не містять усіх даних, необхідних для визначення митної вартості за методом обраним декларантом. Під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості встановлено, що імпортований позивачем транспортний засіб ввезено морським транспортом, країною відправки транспортного засобу є США, митниця на кордоні "Одеський морський торговельний порт". Декларантом до митного оформлення не надано документів, що підтверджують вартість перевезення оцінюваного товару, відомостей про оплату комісійних посередницьких послуг, повязаних з виконання умов купівлі імпортованого ТЗ та здійснення платежів третім особам на користь продавця.
Згідно Certificate of Destruction, продавцем транспортного засобу є третя особа - State Farm, покупцем Sascha Spolka zoo . Інформація щодо продавця State Farm декларантом до митного оформлення не надано. Декларантом в поданій довідці про оплату не вказана сума, яка була сплачена покупцем та не надано банківських платіжних документів, що стосуються оцінюваного товару. Зазначено, що у наданому до митного оформлення висновку експертного автотоварознавчого дослідження від 16.07.2017 №62 не вказано конкретно визначену ним вартість автомобіля, а визначено тільки вартість відновлювальних робіт на території України.
Як зазначеною відповідачем, у зв`язку із неподанням декларантом документів згідно із переліком, та відповідно до умов, зазначених у частинах другій - четвертій статті 53 МК України митниця може відмовити у визнанні заявленої декларантом митної вартості.
У зв`язку з неможливістю застосування наступних методів визначення митної вартості, а саме методу 2а (стаття 59 МК України) та методу 2б (стаття 60 МК України) з причин відсутності у митного органу та декларанта інформації про ідентичні та подібні (аналогічні) товари, методу 2в (стаття 62 МК України) та методу 2г (стаття 63 МК України) з причин відсутності вартісної основи для розрахунку митної вартості в митного органу та декларанта, митну вартість визначено за резервним методом згідно зі статтею 64 МК України на підставі цінової інформації, наявної в довіднику NADA GUIDES та з врахуванням техніного стану відповідно до акту митного огляду від 30.06.2017 №500620/17/722.