ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 липня 2020 року
м. Київ
справа № 420/323/19
провадження № К/9901/30112/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Стародуба О.П., Стеценка С.Г.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру в Одеській області
на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019 (головуючий суддя Лук`янчук О.В., Бітов А.І., Ступакова І.Г.)
у справі № 420/323/19
за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2
до державного кадастрового реєстратора відділу у Окнянському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Яцькової Олени Георгіївни,
третя особа: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області
про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У січні 2019 року ОСОБА_1 і ОСОБА_2 звернулися до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до державного кадастрового реєстратора відділу у Окнянському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Яцькової Олени Георгіївни, за участі третьої особи Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, в якій просили суд визнати протиправними та скасувати рішення від 10.12.2018: №РВ-5100937012018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, прийняте на підставі заяви ОСОБА_1 від 03.12.2018 реєстраційний номер ЗВ-5107699992018; №РВ-5100937112018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; прийняте на підставі заяви ОСОБА_1 від 03.12.2018 реєстраційний номер ЗВ-5107700072018; №РВ-5100937092018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, прийняте на підставі заяви ОСОБА_2 від 03.12.2018 реєстраційний номер ЗВ-5107699922018 та розглянути заяви.
2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22.04.2019 у справі №420/323/19 у задоволенні позову відмовлено у повному обсязі.
3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019 у справі №420/323/19 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.04.2019 скасовано, позовні вимоги задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення державного кадастрового реєстратора відділу у Окнянському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Яцькової О.Г. від 10.12.2018: №РВ-5100937012018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, прийняте на підставі заяви ОСОБА_1 від 03.12.2018 реєстраційний номер ЗВ-5107699992018; №РВ-5100937112018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; прийняте на підставі заяви ОСОБА_1 від 03.12.2018 реєстраційний номер ЗВ-5107700072018; №РВ-5100937092018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, прийняте на підставі заяви ОСОБА_2 від 03.12.2018 реєстраційний номер ЗВ-5107699922018. Зобов`язано державного кадастрового реєстратора відділу у Окнянському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Яцькову О.Г. повторно розглянути заяву: ОСОБА_1 від 03.12.2018 реєстраційний номер ЗВ-5107699992018; ОСОБА_2 від 03.12.2018 реєстраційний номер ЗВ-5107700072018; ОСОБА_2 від 03.12.2018 реєстраційний номер ЗВ-5107699922018.
4. Головне управління Держгеокадастру в Одеській області з постановою суду апеляційної інстанції не погодилося, тому звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019 у справі №420/323/19, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.04.2019 у справі №420/323/19 залишити без змін.
ІІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 є дружиною померлого ОСОБА_3, що підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_1 .
Відповідно до державного акту на право приватної власності на землю серії Р1 №454266, ОСОБА_3 на підставі рішення Красноокнянської районної державної адміністрації від 10.07.2002 №188/А-2002 належало на праві приватної власності земельна ділянка площею 9,19 га в межах згідно з планом, яка розташована на території Цеханівської сільської ради для ведення особистого селянського господарства.
6. Відповідно до листа Великомихайлівської районної державної нотаріальної контори Одеської області від 02.11.2017 №2436/02-14/523-2013 Великомихайлівською державною нотаріальною конторою Одеської області 19.11.2013 відкрита спадкова справа №523/2013 після смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 та до складу спадкового майна входить земельна ділянка, яка належить ОСОБА_3 на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії Р1 №524263, кадастровий номер якій не присвоєно.
7. На виконання договорів від 20.06.2018 № 257, №258, фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 складено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_3 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташованої на території Цеханівської сільської ради Окнянського району Одеської області.
8. ОСОБА_1 звернулася до Державного кадастрового реєстратора Відділу у Окнянському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки, в якій просила зареєструвати земельну ділянку площею 4,5452 га та 4,641 га, які розташовані за адресою: Одеська обл., Окнянський район, Цеханівська сільська рада. До заяви додано: документацію із землеустрою, електронний документ, копію документа про присвоєння податкового номеру, копія документу, що посвідчує особу.
9. За результатами розгляду вказаних заяв Державним кадастровим реєстратором відділу у Окнянському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області винесені рішення від 10.12.2018 № РВ-5100937112018 та № РВ-5100937092018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до державного земельного кадастру з підстав невідповідності електронного документа установленим вимогам, а саме: місце розташування земельної ділянки не відповідає плану розміщення земельних частко (паїв) колишнього КСП ім. Ватутіна Цеханівської сільської ради Красноокнянського району Одеської області. Заявникам рекомендовано усунути зауваження.
10. Відповідно до державного акту на право приватної власності на землю cерії Р1 №454269, ОСОБА_2 на підставі рішення Красноокнянської районної державної адміністрації Рад народних депутатів від 10.07.2002 №188/А-2002 належить на праві приватної власності земельна ділянка площею 4,69 га в межах згідно з планом, яка розташована на території Цеханівської сільської ради для ведення особистого селянського господарства.
11. На виконання умов договору від 20.06.2018 №256, фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 складено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_2 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташованої на території Цеханівської сільської ради Окнянського району Одеської області.
12. ОСОБА_2 звернувся до Державного кадастрового реєстратора Відділу у Окнянському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки, в якій просив зареєструвати земельну ділянку, площею 4, 6946 га, яка розташована за адресою: Одеська обл., Окнянський район, Цеханівська сільська рад. До заяви додано: документацію із землеустрою, електронний документ, копію документа про присвоєння податкового номеру, копія документу, що посвідчує особу.
13. За результатами розгляду вказаної заяви Державним кадастровим реєстратором відділу у Окнянському районів Головного управління Держгеокадастру в Одеській області винесено рішення від 10.12.2018 № РВ-5100937012018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до державного земельного кадастру з підстав невідповідності електронного документа установленим вимогам, а саме: місце розташування земельної ділянки не відповідає плану розміщення земельних часток (паїв) колишнього КСП ім. Ватутіна Цеханівської сільської ради Красноокнянського району Одеської області.
14. Незгода із рішеннями про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до державного земельного кадастру зумовили позивачів звернутися до суду з відповідним позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
15. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції керувався тим, що відповідач, відмовляючи у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачений Законом України "Про Державний земельний кадастр", а тому оскаржувані рішення є правомірними та не підлягають скасуванню. Суд першої інстанції встановив, що в ході розгляду документів за заявами ОСОБА_2, ОСОБА_1 відповідачем виявлено розбіжність місця розташування земельних ділянок, які вносяться до Державного земельного кадастру за місцем розташування земельних ділянок в технічній документації по передачі в натурі земельних часток (паїв) громадянам із земель колективної власності колективного сільськогосподарського підприємства ім. Ватутіна на території Цеханівської сільської ради Красноокнянського району Одеської області та відповідно до документації, яка знаходиться у Державному фонді документації Відділу земельна ділянка гр. ОСОБА_2 розміщена на плані №26 та земельні ділянки гр. ОСОБА_3 розміщені на плані №24, №25. Проектною організацією же розроблені технічні документації на земельні ділянки №22 , №23 власником яких являється ОСОБА_5
16. Суд апеляційної інстанції з висновками окружного адміністративного суду не погодився і зазначив, що невідповідність місця розташування земельної ділянки плану розміщення земельних часток (паїв) колишнього КСП не є належною підставою для відмови у здійснені державної реєстрації земельної ділянки, що свідчить про протиправність оскаржених у даній справі рішень. При цьому, апеляційний адміністративний суд виходив з того, що право приватної власності позивачів на земельні ділянки виникло до 2004 року, план розміщення земельних часток (паїв) колишньою КСП не є технічною документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), тому відповідачем було протиправно відмовлено ОСОБА_2 та ОСОБА_1 у присвоєнні земельним ділянкам кадастрового номеру з підстав невідповідності електронного документа установленим вимогам, а саме: місце розташування земельної ділянки не відповідає плану розміщення земельних часток (паїв) колишнього КСП ім. Ватутіна.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
17. Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні дійшов до невірних висновків, зазначивши, що "невідповідність місця розташування земельної ділянки плану розміщення земельних часток (паїв) колишнього КСП не є належною підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки", оскільки відповідно до документації, яка знаходиться в Державному фонді документації Відділу земельна ділянка гр. ОСОБА_2 розміщена на плані №26 та земельні ділянки гр. ОСОБА_3 розміщені на плані №24, №25 (план розміщення земельних часток (паїв) додається). Проектною організацією фізичною особою - підприємцем ОСОБА_4 розроблені технічні документації на земельні ділянки № 22, № 23 власником яких являється ОСОБА_5
18. На думку скаржника, судом апеляційної інстанції не враховано, що прийняте судове рішення не призведе до поновлення прав позивачів, оскільки технічно його виконати неможливо.
Програмним забезпеченням з ведення Державного земельного кадастру функціонально не передбачено можливості розгляду заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, які вже розглянуті.
Отже, судом апеляційної інстанції не враховано, що адміністративна послуга є наданою та повторний розгляд зазначених заяв є неможливим.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
19. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
Предметом оскарження у цій справі є державна реєстрація земельних ділянок, які належать на праві власності позивачам і порядок присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам.
Відповідно до ст. 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.
20. Організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру регулюються Законом України "Про Державний земельний кадастр" (далі - Закон №3613) постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, якою затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру (далі - Порядок № 1051).
21. За приписами ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Відповідно до ч.2, 4 ст. 9 вказаного Закону внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
22. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій - ч. 6 зазначеної статті.
Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа - ч. 4 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр".
23. Згідно з п.15 Порядку №1051, документація із землеустрою та оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, подається Державному кадастровому реєстраторові, що здійснює внесення таких відомостей у паперовій або електронній формі відповідно до вимог Закону України "Про землеустрій" та у формі електронного документа відповідно до вимог Закону України "Про Державний земельний кадастр".
Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону України "Про Державний земельний кадастр" документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати законодавству.