1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



01 липня 2020 року

м. Київ

справа № 818/1266/16

адміністративне провадження № К/9901/17924/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Данилевич Н.А.,

суддів: Смоковича М.І., Шевцової Н.В.,


розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Сумській області, третя особа - Начальник Головного управління Національної поліції в Сумській області Лушпієнко М.М., про визнання протиправними та скасування наказу, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Сумській області на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2016 року (головуючий суддя - Опімах Л.М.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2016 року (головуючий суддя - Катунов В.В., судді - Бершов Г.Є., Ральченко І.М.) у справі № 818/1266/16.



І. Суть спору

Короткий зміст позовних вимог

06 жовтня 2016 року позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Сумській області, третя особа Начальник Головного управління Національної поліції в Сумській області Лушпієнко М.М., в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ по особовому складу №268 о/с Головного управління Національної поліції в Сумській області від 22 вересня 2016 року згідно з яким позивача звільнено зі служби з поліції з посади інспектора Білопільського відділення поліції (м.Білопілля) Головного управління Національної поліції в Сумській області.

- поновити позивача на службі в Головному управлінні Національної поліції в Сумській області на посаді інспектора Білопільського відділення поліції (м.Білопілля) Головного управління Національної поліції в Сумській області.

- стягнути з Головного управління Національної поліції в Сумській області на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 22 вересня 2016 року по день прийняття постанови суду про поновлення на роботі.

- звернути постанову суду до негайного виконання в частині поновлення позивача на службі в Головному управлінні Національної поліції в Сумській області на посаді інспектора Білопільського відділення поліції (м.Білопілля) Головного управління Національної поліції в Сумській області та в частині стягнення з відповідача заробітку за час вимушеного прогулу за один місяць.

- стягнути з відповідача судові витрати.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на протиправність спірного наказу з огляду на положення ст. 57 Закону України "Про національну поліцію", Інструкції про порядок проведення атестування поліцейських, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ від 17 листопада 2015 року №1465 та Закону України "Про професійний розвиток працівників", оскільки, як вважає позивач, він не підлягав атестації взагалі, оскільки його ділові, професійні, особисті якості, освітній та кваліфікаційний рівень з`ясовувались при призначенні його на службу в поліцію. Крім того, зауважує, що оцінка його професійного рівня та кваліфікації атестаційною комісією проведена за критеріями, що безпосередньо не пов`язані з виконуваною роботою та не передбачені Інструкцією про порядок проведення атестування поліцейських.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2016 року, адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління національної поліції в Сумській області, третя особа: начальник Головного управління Національної поліції в Сумській області Лушпієнко М.М. про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу задоволено.

Визнано протиправним і скасовано наказ Головного управління Національної поліції в Сумській області від 22 вересня 2016 року №268 о/с про звільнення ОСОБА_1 зі служби з поліції з посади інспектора Білопільського відділення поліції ( м.Білопілля) Головного управління Національної поліції в Сумській області.

Поновлено ОСОБА_1 на службі в поліції на посаді інспектора Білопільського відділення поліції ( м.Білопілля) Головного управління Національної поліції в Сумській області.

Стягнуто з Головного управління Національної поліції в Сумській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в розмірі 5109 грн 72 коп.

Звернуто до негайного виконання постанову суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді та стягнення заробітку в межах стягнення за один місяць в сумі 4645 грн.20 коп.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Національної поліції в Сумській області на користь ОСОБА_1 2450,00 грн в рахунок відшкодування судових витрат.

Ухвалюючи рішення у справі, суди зазначили, що прийнявши позивача на службу до поліції, відповідач визнав позивача таким, що відповідає вимогам до поліцейських, визначеним ст. 49 положень Закону України "Про Національну поліцію". При цьому наказ не містить застережень щодо прийняття позивача на службу або щодо призначення на посаду на визначений строк або до проходження атестації. Суди вказали, що індивідуальні підстави, визначені ч.2 ст.57 Закону України "Про Національну поліцію", для призначення начальником Головного управління Національної поліції в Сумській області атестації позивача також були відсутні. Крім того, на думку судів, проведення атестації позивача протягом першого року проходження служби після призначення на посаду є протиправним. Таким чином, суди дійшли висновку, що призначення та проведення атестування позивача є протиправним, у зв`язку з чим протиправним є і висновок атестаційної комісії №10 ГУНП в Сумській області про невідповідність ОСОБА_1 займаній посаді. Приймаючи рішення про поновлення позивача на займаній посаді суди дійшли висновку про наявність підстав для стягнення на його користь середнього заробітку за час вимушеного прогулу у сумі 5109,72 грн. а також витрат на правову допомогу у розмірі 2450,00 грн.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)

10 січня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Головного управління Національної поліції в Сумській області на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2016 року, в якій відповідач просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.

На обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник вказує на те, що наказ про проведення атестації, в тому числі і позивача, прийнято відповідно до вимог законодавства. Позивач за результатами тестування на загальні здібності отримав 17 балів із 60, а щодо знання законодавчої бази - 14 балів з 60, тобто не набрав необхідної кількості балів необхідних для успішного проходження тестування за кожним тестом. При проведенні співбесіди позивач також не зміг надати правильні відповіді на запитання членів комісії. Зауважує, що у складі атестаційної комісії були відсутні особи, які могли бути упередженими чи необ`єктивними. Скаржник зазначає, що оскільки атестування позивача було проведено в межах наданих повноважень атестаційним комісіям та у спосіб, передбачений Законом України "Про національну поліцію" і наказом МВС України від 17.11.2015 №1465, наказ про звільнення позивача зі служби, прийнятий на підставі результатів проведеної атестації, є обґрунтованим та законним.

Ухвалою Верховного Суду від 30 червня 2020 року зазначену адміністративну справу прийнято до провадження та призначено до розгляду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 2008 року проходив службу в органах внутрішніх справ України, 07 листопада 2015 року призначений на посаду інспектора Білопільського відділення поліції ( м.Білопілля) ГУ НП з присвоєнням спеціального звання "старший лейтенант поліції". ( а.с. 11, 13,23-27).

Згідно наказу начальника Головного управління Національної поліції в Сумській області №160 від 11.02.2016 прийнято рішення про організацію проведення атестування особового складу Головного управління Національної поліції в Сумській області з метою оцінки ділових, професійних, особистих якостей поліцейських, їх освітнього та кваліфікаційного рівнів, на підставі глибокого і всебічного вивчення, визначення відповідності посадам, а також перспектив їхньої службової кар`єри при призначенні на вищу посаду, переміщення на нижчу, звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність, з посиланням на вимоги ст..57 Закону України "Про Національну поліцію" та Інструкцію про порядок проведення атестування поліцейських, затвердженої наказом МВС від 17.11.2015 №1465. ( а.с.51).

На підставі вказаних норм законодавства, позивач пройшов тестування, за результатами якого отримав за загальним тестом - 28 балів з 60, та за професійним - 14 балів з 60.

Після проведення тестування позивача було запрошено на співбесіду, яка з ним була проведена 11.08.2016, результати проведеного з позивачем атестування Атестаційною комісією №10 ГУНП в Сумській області було оформлено протоколом ОП№15.00021211.0050766 від 11.08.2016 (а.с.17). Зі змісту даного протоколу вбачається, що атестаційною комісією було прийняте рішення більшістю голосів (за - 5, проти - 0), що ОСОБА_1 займаній посаді не відповідає, підлягає звільненню зі служби в поліції через службову невідповідність, виходячи з наступного: низький рівень знань, низька мотивація, низьке управління змінами.

З даним висновком позивач ознайомлений 11.08.2016 (а.с.21).

На підставі висновку 22 вересня 2016 року наказом начальника Головного управління Національної поліції в Сумській області Лушпієнка М.М. №268 о/с позивача звільнено зі служби в поліції на підставі п.5 ч.1 ст.77 Закону України "Про Національну поліцію" ( через службову невідповідність) ( а.с.12).

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 57 Закону України "Про Національну поліцію" від 02 липня 2015 року №580-VIII (далі - Закон №580-VIII) визначено, що атестування поліцейських проводиться з метою оцінки їхніх ділових, професійних, особистих якостей, освітнього та кваліфікаційного рівнів, фізичної підготовки на підставі глибокого і всебічного вивчення, визначення відповідності посадам, а також перспектив їхньої службової кар`єри.

Атестування поліцейських проводиться: 1) при призначенні на вищу посаду, якщо заміщення цієї посади здійснюється без проведення конкурсу; 2) для вирішення питання про переміщення на нижчу посаду через службову невідповідність; 3) для вирішення питання про звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність.

Атестування проводиться атестаційними комісіями органів (закладів, установ) поліції, що створюються їх керівниками.

Рішення про проведення атестування приймає керівник поліції, керівники органів (закладів, установ) поліції стосовно осіб, які згідно із законом та іншими нормативно-правовими актами призначаються на посади їхніми наказами.

Порядок проведення атестування поліцейських затверджується Міністром внутрішніх справ України.

Частиною 1 статті 58 Закону №580-VIII передбачено, що призначення на посаду поліцейського здійснюється безстроково (до виходу на пенсію або у відставку), за умови успішного виконання службових обов`язків.

Згідно пункту 5 частини 1 статті 77 Закону №580-VIII поліцейський звільняється зі служби в поліції, а служба в поліції припиняється через службову невідповідність.

Згідно частини 2 та 3 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" днем звільнення зі служби в поліції вважається день видання наказу про звільнення або дата, зазначена в наказі про звільнення.

Відповідно до п. п. 9, 10 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №580-VIII працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції.


................
Перейти до повного тексту