ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 червня 2020 року
м. Київ
Справа № 910/5953/17
Провадження № 12-98гс19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
головуючого суддіКнязєва В. С.,
судді-доповідача Кібенко О. Р.,
суддів Антонюк Н. О., Британчука В. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Яновської О. Г.,
за участю секретаря судового засідання Чепака І. В.,
представників учасників справи:
Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" - Мамонова Д. В., Горяніна А. О.,
Акціонерного товариства "Українська залізниця" - Рудяка О. І., Резніка А. Б.,
розглянула в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго"
на рішення Господарського суду міста Києва від 16 травня 2017 року, ухвалене суддею Якименком М. М.,
та постанову Північного апеляційного господарського суду від 04 березня 2019 року, ухвалену колегією суддів у складі Пономаренка Є. Ю., Дідиченко М. А., Суліма В. В.,
у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго"
до Акціонерного товариства "Українська залізниця",
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Державного підприємства "Донецька залізниця",
про стягнення 70 274 946,74 грн.
Історія справи
Короткий зміст позовних вимог та заперечень
1. У квітні 2017 року Публічне акціонерне товариство "Донбасенерго" (далі - ПАТ "Донбасенерго") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" (повне найменування відповідача було змінено постановою Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2018 року № 938) (далі - АТ "Укрзалізниця"), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Державного підприємства "Донецька залізниця" (далі - ДП "Донецька залізниця"), про стягнення вартості електричної енергії у розмірі 70 274 946,74 грн за період з травня 2016 року по лютий 2017 року внаслідок неналежного виконання останнім умов багатостороннього договору, укладеного між учасниками ринку електричної енергії від 11 червня 2015 року (далі - Багатосторонній договір), та договору купівлі-продажу електричної енергії № Д/ЭЭ-15422/НЮ від 20 жовтня 2015 року (далі - Двосторонній договір). На обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що права та обов`язки ДП "Донецька залізниця" за цими договорами перейшли до АТ "Укрзалізниця".
2. АТ "Укрзалізниця" заперечило проти позову з тих підстав, що воно є неналежним відповідачем у цій справі, оскільки правонаступництво у цих правовідносинах для нього не настало. Відповідач вважав, що підставою правонаступництва є факт припинення юридичної особи, який пов`язується з днем внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР). Оскільки такий запис у ЄДР щодо ДП "Донецька залізниця" відсутній, саме воно має нести відповідальність перед позивачем у цьому спорі.
Фактичні обставини справи
3. ДП "Донецька залізниця" здійснювало господарську діяльність з постачання електроенергії на території України, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження (далі - тимчасово неконтрольована територія України).
4. ПАТ "Донбасенерго" в особі структурної одиниці - Старобешівської теплової електростанції (далі - Старобешівська ТЕС), розташованої у м. Новий Світ Старобешівського району Донецької області, здійснює діяльність з виробництва та продажу електричної енергії на тимчасово неконтрольованій території України.
5. Постановою Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 07 травня 2015 року № 263 "Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження" (в редакції, яка діяла у спірний період, далі - постанова КМУ № 263) встановлено, що купівля та продаж з 01 травня 2015 року електричної енергії, переміщеної з території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, на іншу територію України та/або з контрольованої території на неконтрольовану територію, здійснюється на контрольованій території оптовим постачальником електричної енергії та на неконтрольованій території суб`єктами господарювання, що здійснюють виробництво електричної енергії на електроустановках, розташованих на неконтрольованій території та визначених Міністерством енергетики та вугільної промисловості (далі - виробники електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території), та/або Публічним акціонерним товариством "ДТЕК Донецькобленерго" у Донецькій області і Товариством з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об`єднання" у Луганській області. Електрична енергія, яка виробляється на неконтрольованій території, продається на цій території суб`єктам електроенергетики, які провадять діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом, та/або споживачам електричної енергії відповідної області, та/або іншим суб`єктам господарювання, розташованим у відповідній області, згідно з умовами багатостороннього договору, що укладається між суб`єктами електроенергетики, що провадять діяльність на неконтрольованій території. Виробники електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території, здійснюють продаж виробленої ними електричної енергії енергопостачальникам, що провадять діяльність на неконтрольованій території, та/або споживачам електричної енергії на неконтрольованій території, та/або іншим суб`єктам господарювання, розташованим на неконтрольованій території, відповідно до умов багатостороннього договору (пункти 1, 2, 9).
6. На виконання цієї постанови позивачем разом з іншими підприємствами електроенергетики, які здійснюють діяльність на неконтрольованій території, 11 червня 2015 року укладено Багатосторонній договір.
7. ДП "Донецька залізниця" здійснювало діяльність з постачання електричної енергії за регульованим тарифом на території Донецької області. Відповідно до пункту 2 протоколу від 25 червня 2015 року загальних зборів делегованих представників сторін Багатостороннього договору ДП "Донецька залізниця" приєднано до цього договору.
8. Відповідно до Багатостороннього договору затвердження тарифів на виробництво електричної енергії відноситься до компетенції координаційного центру (підпункт 5.11.4 пункту 5.11 Багатостороннього договору). Координаційний центр було створено на підставі протоколу загальних зборів делегованих представників сторін Багатостороннього договору 22 червня 2015 року (додаток №4 до Багатостороннього договору). До його складу як постачальник електроенергії Донецької області увійшло ДП "Донецька залізниця" (представник Горин В.В.).
9. Сторони Багатостороннього договору зобов`язались укласти двосторонні договори в порядку та на умовах, передбачених цим договором. Затвердження типової форми договору купівлі-продажу електричної енергії між виробником та постачальником віднесено до компетенції координаційного центру, який протоколами від 25 червня і від 23 вересня 2015 року № 1, 13 затвердив типову форму договору купівлі-продажу електричної енергії та вніс до неї зміни (підпункт 2.5.2 пункту 2.5 та підпункт "а" підпункту 5.9.1 пункту 5.9 цього договору).
10. 20 жовтня 2015 року між ПАТ "Донбасенерго" (виробник) та ДП "Донецька залізниця" (постачальник) укладено Двосторонній договір, за умовами якого:
- виробник зобов`язався продавати постачальнику електричну енергію, вироблену на Старобешівській ТЕС (пункт 1.1 договору);
- постачальник зобов`язаний здійснювати своєчасну підготовку, підписання та передачу виробнику акта приймання-передачі електричної енергії та акта звіряння взаємних розрахунків за продану електричну енергію у розрахунковому місяці (підпункт 3.4.4 пункту 3.4 договору);
- не пізніше 9 числа місяця, наступного за розрахунковим, постачальник оформлює, підписує та направляє виробнику 2 примірники акта приймання-передачі електричної енергії (пункт 4.2 договору);
- тариф на відпущену електричну енергію затверджується відповідно до правил і в порядку, визначеними Багатостороннім договором між учасниками ринку електричної енергії (пункт 5.1 договору);
- розрахунок за електроенергію здійснюється в грошовій (готівковій або безготівковій) формі або в інших формах, не заборонених законодавством, відповідно до умов Багатостороннього договору між учасниками ринку електричної енергії, за рахунок коштів, зібраних від споживачів, та відповідно до алгоритму розподілу грошових коштів (пункт 5.2 договору);
- договір вступає в силу з моменту його підписання сторонами, його умови застосовуються до відносин сторін, які виникли з 01 травня 2015 року. Договір діє протягом дії постанови КМУ № 263. Припинення строку дії договору не звільняє постачальника від оплати фактично отриманої за договором електричної енергії (пункт 9.1 договору).
11. 21 жовтня 2015 року здійснено державну реєстрацію АТ "Укрзалізниця". Згідно із Законом України від 23 лютого 2012 року № 4442-VI "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" (далі - Закон про особливості утворення Укрзалізниці) та статутом АТ "Укрзалізниця", затвердженим постановою КМУ № 735 від 02 вересня 2015 року "Питання акціонерного товариства "Укрзалізниця" (далі - постанова КМУ № 735),АТ "Укрзалізниця" є правонаступником усіх прав і обов`язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту, серед яких ДП "Донецька залізниця".
12. За приписами пункту 3 постанови КМУ № 263 диспетчерське (оперативно-технологічне) управління виробництвом, передачею, розподілом та постачанням електричної енергії і передача електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами на неконтрольованій території здійснюються відокремленим підрозділом державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - ДП "НЕК "Укренерго") - Донбаською електроенергетичною системою.
13. Відповідно до підпункту 2 пункту 11 постанови КМУ № 263 Донбаська електроенергетична система складає прогнозний та фактичний фізичний баланс електричної енергії об`єднаної енергетичної системи України, баланси електричної енергії окремо за контрольованою та неконтрольованою територією і надає відповідну інформацію оптовому постачальнику та усім сторонам Багатостороннього договору.
14. Відповідно до наданих фізичних балансів електроенергії на неконтрольованій території ПАТ "Донбасенерго" в період з 01 травня 2016 року по 30 квітня 2017 року здійснило відпуск електроенергії, виробленої Старобешівською ТЕС, на непідконтрольній території, в таких обсягах: травень 2016 року -381 669 356 кВтг; червень 2016 року - 218 118 738 кВтг; липень 2016 року - 362 683 038 кВтг; серпень 2016 року - 330 551 156 кВтг; вересень 2016 року - 343 716 794 кВтг; жовтень 2016 року - 393 895 938 кВтг; листопад 2016 року - 391 697 594 кВтг; грудень 2016 року - 448 202 376 кВтг; січень 2017 року - 430 451 218 кВтг; лютий 2017 року - 476 564 284 кВтг, всього 3 067 204 022 кВтг.
15. Відповідно до вказаних фактичних фізичних балансів електроенергії Донбаського регіону ДП "Донецька залізниця" отримано у власні електричні мережі електроенергію в загальній кількості за періодами (кВтг), а саме: травень 2016 року - 6 662 619 кВтг; червень 2016 року - 4 235 930 кВтг; липень 2016 року -7 336 562 кВтг; серпень 2016 року - 7 230 481 кВтг; вересень 2016 року - 6 051 761 кВтг; жовтень 2016 року - 11 277 616 кВтг; листопад 2016 року - 13 196 482 кВтг; грудень 2016 року - 16 395 080 кВтг; січень 2017 року - 16 237 934 кВтг; лютий 2017 року - 12 907 606 кВтг.
16. Відповідно до протоколів координаційного центру тариф Старобешівської ТЕС ПАТ "Донбасенерго" становить (без ПДВ): травень 2016 року - 840,30 грн/МВтг; червень 2016 року - 865,60 грн/МВтг; липень 2016 року - 808,30 грн/МВтг; серпень 2016 року - 857,50 грн/МВтг; вересень 2016 року - 885,80 грн/МВтг; жовтень 2016 року - 966,30 грн/МВтг; листопад 2016 року - 960,00 грн/МВтг; грудень 2016 року - 1154,80 грн/МВтг; січень 2017 року - 1135,80 грн/МВтг; лютий 2017 року - 1235,80 грн/МВтг.
17. Загальна кількість електроенергії позивача, що надійшла в електричні мережі залізничного транспорту, розташовані на неконтрольованій території, в період із травня 2016 року по лютий 2017 року, складає: травень 2016 року - 4 844 475 кВтг; червень 2016 року - 2 966 510 кВтг; липень 2016 року - 4 426 009 кВтг; серпень 2016 року - 4 107 024 кВтг; вересень 2016 року - 3 560 835 кВтг; жовтень 2016 року - 6 343 193 кВтг; листопад 2016 року - 6 934 946 кВтг; грудень 2016 року - 8 731 719 кВтг; січень 2017 року - 8 516 252 кВтг; лютий 2017 року - 8 035 926 кВтг, всього 58 466 889 кВтг.
18. З урахуванням тарифів на електричну енергію Старобешівської ТЕС ПАТ "Донбасенерго" вартість електроенергії, відпущеної позивачем, з ПДВ складає: травень 2016 року - 4 884 974,81 грн; червень 2016 року - 3 081 373,27 грн; липень 2016 року - 4 293 051,68 грн; серпень 2016 року - 4 226 127,70 грн; вересень 2016 року - 3 785 025,17 грн; жовтень 2016 року - 7 355 312,88 грн; листопад 2016 року - 7 989 057,79 грн; грудень 2016 року - 12 100 066,92 грн; січень 2017 року - 11 607 310,82 грн; лютий 2017 року - 10 952 645,70 грн, всього 70 274 946,74 грн.
19. Листом від 27 березня 2017 року позивач направив АТ "Укрзалізниця" вимогу про підписання актів приймання-передачі електроенергії у вказаному періоді та оплату її вартості, яка залишена відповідачем без задоволення.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
20. Позивач просив стягнути з АТ "Укрзалізниця" вартість електричної енергії, відпущеної у період з травня 2016 року по лютий 2017 року, у розмірі 70 274 946,74 грн. Послався на те, що у цей період електричні мережі залізничного транспорту, розташовані на тимчасово неконтрольованій території, перебували у господарському віданні відповідача (в особі регіональної філії "Донецька залізниця"); АТ "Укрзалізниця" отримало електроенергію, що надійшла в ці електромережі, використало її в господарській діяльності, але не сплатило її вартості. При цьому позивач указав, що з 01 грудня 2015 року фінансово-господарську діяльність ДП "Донецька залізниця" припинено відповідно до наказуДержавноїадміністраціїзалізничноготранспортуУкраїнивід 30 листопада 2015 року №512-Ц/од, авсіактиви(майно) ДП "Донецька залізниця" передано АТ "Укрзалізниця" і закріплено за ним на праві господарського відання. На базі майна ДП "Донецька залізниця" створено відокремлений підрозділ АТ "Укрзалізниця" без статусу юридичної особи - регіональну філію "Донецька залізниця", яка з 01 грудня 2015 року здійснювала господарську діяльність з використанням активів (майна) на тимчасово неконтрольованій території, отримувала доходи від використання цих активів та підтримувала їх у належному стані.
21. Господарський суд міста Києва 16 травня 2017 року ухвалив рішення, залишене без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 04 березня 2019 року, про відмову в задоволенні позову.
22. Судові рішення мотивовані так:
- при реорганізації (злитті) юридичних осіб перехід прав і обов`язків до новоутвореної юридичної особи відбувається на підставі передавального акта, в якому про це має бути чітко зазначено;
- питання правонаступництва АТ "Укрзалізниця" стосовно ДП "Донецька залізниця" визначаються Законом про особливості утворення Укрзалізниці та прийнятими на його виконання постановами КМУ від 25 червня 2014 року № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" та від 12 листопада 2014 року № 604 "Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції" (далі - постанови КМУ № 200 та № 604 відповідно), які пов`язують момент правонаступництва, тобто перехід прав і обов`язків ДП "Донецька залізниця" до АТ "Укрзалізниця" з інвентаризацією, складанням передавального акта та внесенням майна, яке знаходиться на неконтрольованій території, до статутного капіталу правонаступника. Таке майно відображається на балансі (крім зобов`язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за АТ "Укрзалізниця" на праві господарського відання до проведення інвентаризації та оцінки;
- ДП "Донецька залізниця" має місцезнаходження в зоні проведення антитерористичної операції, свої зобов`язання та документи на їх підтвердження до АТ "Укрзалізниця" не передавало, отже, є окремим (самостійним) суб`єктом, що самостійно продовжує здійснювати свою господарську діяльність та має нести відповідальність за договорами та позадоговірними зобов`язаннями, що виникли за його участю;
- ДП "Донецька залізниця" перебуває у стані припинення, однак у ЄДР відсутній запис про його припинення як юридичної особи. До правонаступника усі права і обов`язки припиненої юридичної особи переходять лише з моменту внесення в ЄДР запису про припинення, тоді як початок діяльності новоствореного товариства не є обставиною, з якою пов`язується перехід прав від правопопередника до правонаступника в процедурі припинення. Таким чином, начас звернення ПАТ "Донбасенерго" з цим позовом злиття не було завершене, а АТ "Укрзалізниця" не набуло прав та обов`язків як правонаступник ДП "Донецька залізниця";
- процедура реорганізації підприємств, розміщених на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, та передача їх прав і обов`язків АТ "Укрзалізниця" призупинена до завершення проведення антитерористичної операції;
- позивач не надав належних та допустимих доказів на підтвердження факту, що точка продажу електричної енергії за договором була інвентаризована та внесена до статутного капіталу АТ "Укрзалізниця" як правонаступника;
- суд апеляційної інстанції також зазначив про відсутність у АТ "Укрзалізниця" ліцензії на постачання електроенергії на тимчасово неконтрольованій території, а посилання позивача на здійснення АТ "Укрзалізниця" у вказаний період перевезень на тимчасово неконтрольованій території не свідчить про те, що відповідачем була використана електроенергія, вироблена Старобішевською ТЕС.
23. Суди послалися на те, що відповідна правова позиція щодо правонаступництва викладена у постановах Верховного Суду України від 08 лютого 2017 року у справах № 910/10474/16 (провадження № 3-1586гс16) та №910/5096/16 (провадження №3-1417гс16), від 15 березня 2017 року у справі № 910/6426/16.
Короткий зміст наведених у касаційній скарзі вимог
24. У березні 2019 року ПАТ "Донбасенерго" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою про скасування судових рішень попередніх інстанцій та ухвалення нового рішення про задоволення позову.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
25. У касаційній скарзі скаржник послався на такі доводи:
- суди не дослідили та не надали правової оцінки таким доказам: 1) примітці до Консолідованої звітності АТ "Укрзалізниця" станом на 21 грудня 2017 року, в якій зазначено, що активи та зобов`язання структурних підрозділів ДП "Донецька залізниця", розташованих натимчасово неконтрольованій території Донецької та Луганської областей, були передані товариству та обліковуються на балансі регіональної філії "Донецька залізниця" і що, незважаючи на антитерористичну операцію, АТ "Укрзалізниця" змогла забезпечити здійснення залізничних перевезень із залученням неконтрольованої території протягом 2016 року (вантажне залізничне сполучення з неконтрольованою територією було припинено з 15 березня 2017 року); 2) наказу Державної адміністрації залізничного транспорту України від 30 листопада 2015 року № 512-Ц/од "Про деякі питання щодо реорганізації підприємств, установ залізничного транспорту", яким встановлено, що у зв`язку з реорганізацією і утворенням АТ "Укрзалізниця" 30 листопада 2015 року є датою закінчення господарської діяльності Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств і установ залізничного транспорту, які реорганізуються шляхом злиття згідно з додатком 1 до постанови КМУ № 200; 3) доказам здійснення АТ "Укрзалізниця" перевезень на неконтрольованій території протягом спірного періоду;
- суди неправильно визначили момент правонаступництва (переходу майна, прав та обов`язків) при реорганізації шляхом злиття, а тому дійшли помилкових висновків про те, що АТ "Укрзалізниця" не є правонаступником майна, прав і обов`язків ДП "Донецька залізниця";
- предмет розгляду цієї справи не стосується питання правонаступництва за зобов`язаннями, які виникли до дати державної реєстрації АТ "Укрзалізниця", предметом спору є вартість електроенергії, яка надходила в електричні мережі залізничного транспорту в період із травня 2016 року по лютий 2017 року (в цей період електричні мережі залізничного транспорту знаходилися в господарському віданні відповідача, він здійснював перевезення на неконтрольованій території, відповідно, вся електроенергія була отримана й використана саме відповідачем, тому й обов`язок оплати цієї електроенергії виник саме у відповідача);
- постановою КМУ № 263 не передбачено обов`язку підприємств, що здійснюють виробництво та постачання електроенергії на неконтрольованій території, отримувати ліцензії, тому видана відповідачу ліцензія не поширюється на неконтрольовану територію, однак це не виключає можливості здійснення ним закупівлі електроенергії на цій території.
26. У відзиві на касаційну скаргу та додаткових поясненнях АТ "Укрзалізниця" просить її залишити без задоволення з підстав необґрунтованості, а оскаржувані судові рішення - без змін як законні й такі, що відповідають обставинам справи. Зокрема, відповідач заперечив факт набуття ним як правонаступником прав і обов`язків ДП "Донецька залізниця" та отримання від позивача електроенергії. Вказало, що воно не мало права здійснювати діяльність щодо купівлі, розподілу та постачання електроенергії на неконтрольованій території і не є стороною Багатостороннього та Двостороннього договорів.
27. У запереченнях на відзив відповідача ПАТ "Донбасенерго" посилається на те, що ДП "Донецька залізниця" припинило свою господарську діяльність з 01 грудня 2015 року відповідно до наказу Державної адміністрації залізничного транспорту України від 30 листопада 2015 року № 512-Ц/од "Про деякі питання щодо реорганізації підприємств, установ залізничного транспорту", тому доводи відповідача про нездійснення інвентаризації залізничного транспорту, що знаходиться в зоні проведення антитерористичної операції на тимчасово неконтрольованій території, не спростовують факту закріплення за ним майна на праві господарського відання відповідно до передавального акта від 05 серпня 2015 року та постанови КМУ № 604. Скаржник не погоджується з доводами відповідача про те, що він не мав права здійснювати діяльність щодо купівлі, розподілу та постачання електроенергії на неконтрольованій території, вказавши, що для здійснення купівлі електроенергії на неконтрольованій території отримання ліцензії не передбачено, тоді як у спірному періоді відповідач отримував і використовував електроенергію через мережі, які знаходилися у його володінні і користуванні.
Надходження касаційної скарги на розгляд Великої Палати Верховного Суду
28. Ухвалою від 13 червня 2019 року колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду на підставі підпункту 7 пункту 1 розділу ХІ "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) передала справу разом з касаційною скаргою на розгляд Великої Палати Верховного Суду, оскільки вважає за необхідне відступити від висновку, викладеного у постановах Верховного Суду України від 08 лютого 2017 року у справах № 910/10474/16 (провадження № 3-1586гс16) та №910/5096/16 (провадження №3-1417гс16), від 15 березня 2017 року у справі № 910/6426/16, з посиланням на те, що з 01 грудня 2015 рокуАТ "Укрзалізниця" є правонаступником всього майна, усіх прав та обов`язків ДП "Донецька залізниця".
29. Крім того, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, передавши справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду, послалась на частину п`яту статті 302 ГПК України і зазначила, що справа містить виключну правову проблему і така передача необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики, оскільки існує відмінність як правових позицій касаційних судів Верховного Суду різних юрисдикцій щодо вже наявної чи відсутньої заміни ДП "Донецька залізниця" її правонаступником - АТ "Укрзалізниця", так і підходів з цього питання самого АТ "Укрзалізниця". ДП "Донецька залізниця" фактично не здійснює господарську діяльність з 01 грудня 2015 року, тоді як його активи з цього періоду закріплені за АТ "Укрзалізниця" на праві господарського відання. На підтвердження цього колегія послалася на постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 02 травня 2018 року у справі № 905/1247/16 та Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 20 лютого 2019 року у справі № 242/4687/17, від 05 грудня 2018 року у справі № 236/2729/17 та від 06 червня 2018 року у справі № 219/10025/15-ц, у яких зазначено, що правонаступництво щодо ДП "Донецька залізниця" настає у порядку, передбаченому постановою КМУ № 604, тобто після внесення майна до статутного капіталу правонаступника - АТ "Укрзалізниця". Поряд з цим у постанові від 31 травня 2018 року у справі № 910/1879/17 Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду, скасувавши судові рішення попередніх інстанцій та направивши справу на новий розгляд до місцевого господарського суду, зазначив, що суди не надали оцінки передавальним актам, які підтверджують перехід прав та обов`язків при реорганізації, і лише на підставі відомостей з ЄДР дійшли висновку щодо відсутності факту правонаступництва. Крім того, у постанові від 06 листопада 2018 року у справі № 812/1149/16 Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду вказав, що відповідно до витягу з ЄДР АТ "Укрзалізниця" зареєстроване як юридична особа 21 жовтня 2015 року і є правонаступником ДП "Донецька залізниця".
ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Щодо правонаступництва
30. Відповідно до частин першої та п`ятої статті 104 Цивільного кодексу України(далі - ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
31. Згідно з частиною третьою статті 3 Закону України від 17 вересня 2008 року № 514-VI "Про акціонерні товариства" акціонерне товариство може бути створене шляхом заснування або злиття, поділу, виділу чи перетворення підприємницького (підприємницьких) товариства, державного (державних), комунального (комунальних) та інших підприємств у акціонерне товариство. Товариство вважається створеним і набуває прав юридичної особи з дати його державної реєстрації в установленому законодавством порядку.
32. Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 37 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (в редакції, яка діяла на дату реєстрації АТ "Укрзалізниця") злиття вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.
33. Законом про особливості утворення Укрзалізниці визначено правові, економічні та організаційні особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, 100 відсотків акцій якого належать державі, управління і розпорядження його майном та цей Закон спрямований на забезпечення економічної безпеки і захисту інтересів держави.
34. Відповідно до частин третьої, шостої, сьомої та дев`ятої статті 2 цього Закону:
- товариство утворюється як публічне акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття;
- товариство є правонаступником усіх прав і обов`язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту;
- оприлюднення затвердженого КМУ переліку підприємств залізничного транспорту, на базі яких утворюється товариство, є офіційним повідомленням для кредиторів про припинення таких суб`єктів господарювання;
- одночасно з прийняттям рішення про утворення товариства КМУ формує комісію з утворення товариства, до складу якої входять представники КМУ, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, Державної адміністрації залізничного транспорту України, Фонду державного майна України, центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики, профспілок, що діють у галузі;
- комісія у чотиримісячний строк з дня затвердження її складу подає центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, для затвердження у місячний строк зведений передавальний акт, зведений акт оцінки майна залізничного транспорту загального користування, а також проект статуту товариства для подання КМУ;