1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



26 червня 2020 року

м. Київ



справа № 817/3212/14

адміністративне провадження № К/9901/29561/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Усенко Є.А.,

суддів: Гімона М.М., Гусака М.Б.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Дочірнього підприємства ʼʼМ`ясокомбінат ʼʼЗоряʼʼ до Державної податкової інспекції у Рівненському районі Головного управління Міндоходів у Рівненській області (правонаступник - Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області (правонаступник - Головне управління Державної податкової служби у Рівненській області) на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 05.03.2015 (суддя - Дорошенко Н.О.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019 (головуючий суддя - Сеник Р.П., судді - Онишкевич Т.В., Хобор Р.Б.) у справі №817/3212/14,

У С Т А Н О В И В :

У жовтні 2014 року Дочірнє підприємство ʼʼМ`ясокомбінат ʼʼЗоряʼʼ (далі - ДП ʼʼМ`ясокомбінат ʼʼЗоряʼʼ, Підприємство, позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Рівненському районі Головного управління Міндоходів у Рівненській області (далі - ДПІ, відповідач), в якому просило скасувати податкові повідомлення-рішення від 22.05.2014 №0000172251, №0000142251, №0000132251, №0000162251 та №0010117121702.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 25.12.2014 прийнято відмову позивача від адміністративного позову в частині позовної вимоги про скасування податкового повідомлення-рішення від 22.05.2014 №0000162251 та закрито провадження в цій частині (а.с. 100, 101 т. 2).

Справа розглядалась судами неодноразово.

Рівненський окружний адміністративний суд рішенням від 05.03.2015, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019, позов задовольнив частково: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 22.05.2014 №0000142251 в частині збільшення суми грошового зобов`язання з податку на прибуток на 418ʼ082,00 грн (в тому числі, основний платіж - 339ʼ713,00 грн, штрафні (фінансові) санкції - 78ʼ 369,00 грн) та податкове повідомлення-рішення від 22.05.2014 №0000132251 - в частині збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість (далі - ПДВ) на 373ʼ 183,00 грн (в тому числі, основний платіж - 298ʼ 546,00 грн, штрафні (фінансові) санкції - 74ʼ 637,00 грн); в іншій частині позовних вимог відмовив.

Висновок суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, з яким погодився суд апеляційної інстанції, вмотивований тим, що ветеринарне свідоцтво не є первинним документом, який підтверджує факт господарської операції з реалізації продукції, тому висновок контролюючого органу, зроблений в акті перевірки внаслідок співставлення ветеринарних свідоцтв (форма №2), виданих Підприємству Управлінням ветеринарної медицини в Рівненському районі, та даних бухгалтерського обліку Підприємства, про заниження Підприємством доходу за 2012 рік на 1ʼ 492ʼ 724,00 грн є безпідставним. Таке вмотивування стосується і висновку суду про неправомірне збільшення Підприємству суми грошового зобов`язання з ПДВ на 373ʼ 183,00 грн з огляду на спільність фактичної підстави для донарахування Підприємству сум грошових зобов`язань з податку на прибуток та з ПДВ у зазначених вище розмірах.

Відхиляючи довід відповідача про завищення Підприємством витрат на загальну суму 114ʼ 090,00 грн у звітах про фінансовий результат за ІІ-ІV квартали 2011 року (рядок 06.1 ʼʼЗагальновиробничі витратиʼʼ), як недоведений в судовому процесі, суди попередніх інстанцій виходили з того, що в акті перевірки це порушення Підприємством правил податкового обліку не підтверджене посиланням на первинні документи, на підставі яких воно виявлено, що не відповідає встановленим правовими нормами правилам складання акта перевірки.

Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області (далі - ГУ ДФС) подало до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 05.03.2015 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019, за змістом якої ГУ ДФС оскаржує ці судові рішення в частині задоволення позову.

У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати ухвалені у справі судові рішення та передати справу на новий розгляд.

Обґрунтовуючи вимоги, викладені в касаційній скарзі, відповідач посилається на те, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норми матеріального права, зокрема норми статті 1 Закону України ʼʼПро ветеринарну медицинуʼʼ, пунктів 2.1, 2.3 Порядку видачі ветеринарних документів, затвердженого наказом Державного комітету ветеринарної медицини України від 13.04.2009 №85, статей 83, 85 Податкового кодексу України, та порушили норми процесуального права внаслідок неправильної оцінки доказів у справі.

Позивач не реалізував процесуальне право надати відзив на касаційну скаргу.

Верховний Суд перевірив наведені у касаційній скарзі доводи, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Суди попередніх інстанцій встановили, що фактичною підставою для збільшення позивачу сум грошових зобов`язань з податку на прибуток на 418ʼ082,00 грн та з ПДВ на 373ʼ 183,00 грн згідно з податковими повідомленнями-рішеннями від 22.05.2014 №0000132251 та №0000142251 відповідно слугував висновок контролюючого органу, викладений в акті від 07.04.2014 №21/22-141/32679858 ʼʼПро результати позапланової виїзної перевірки ДП ʼʼМ`ясокомбінат ʼʼЗоряʼʼ з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.04.2011 по 31.12.2012ʼʼ. Згідно з цим висновком позивач, крім іншого, порушив норми пунктів 135.1, 135.2, 135.4 статті 135, підпунктів 139.1.9, 139.1.12 пункту 139.1 статті 139, пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, а саме: занизив дохід за І-ІV квартали 2012 року на загальну суму 1ʼ 492ʼ 724,00 грн за операціями з реалізації м`ясних виробів та субпродуктів та завищив витрати за ІІ-ІV квартали 2011 року на загальну суму 114ʼ 090,00 грн, що відповідає вартості придбаних Підприємством транспортних послуг у фізичних осіб-підприємців ОСОБА_1, ОСОБА_2 (71800,00 грн) та послуг з виготовлення і монтажу світлової вивіски у фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 (42290,00 грн), занизив обсяг операцій для визначення податкових зобов`язань з ПДВ за січень-грудень 2012 року на 1ʼ 492ʼ 724,00 грн за операціями з реалізації м`ясних виробів та субпродуктів.

Висновок контролюючого органу в акті перевірки про заниження позивачем доходу за 2012 рік від реалізації м`ясних виробів та субпродуктів на загальну суму 1ʼ 492ʼ 724,00 грн та обсягів операцій для визначення податкових зобов`язань з ПДВ на таку ж суму обґрунтований тим, що позивач не відобразив ці операції в бухгалтерському та податковому обліках. На підтвердження цього контролюючий орган послався на те, що Підприємство здійснює продаж м`ясної продукції приватним підприємцям та кінцевому споживачу (фізичним особам - громадянам). Розрахунок з громадянами відбувається за готівку в касі Підприємства з оформленням прибуткових касових ордерів. При реалізації м`ясної продукції Підприємство виписує покупцю накладну, в якій вказується найменування та кількість реалізованої продукції, на підставі якої Управління ветеринарної медицини видає ветеринарне свідоцтво (форма №2). На кожну партію виробленої та реалізованої м`ясної продукції ДП ʼʼМ`ясокомбінат ʼʼЗоряʼʼ отримує ветеринарне свідоцтво. Співставленням інформації Управління ветеринарної медицини в Рівненському районі щодо видачі Підприємству ветеринарних свідоцтв та даних бухгалтерського обліку встановлено не відповідність вартості реалізованих м`яса та м`ясопродуктів за І-ІV квартали 2012 року на загальну суму 1ʼ 492ʼ 724,00 грн. Керуючись нормами Порядку видачі ветеринарних документів, затвердженого наказом Державного комітету ветеринарної медицини України від 13.04.2009 №85, контролюючий орган вважав, що ветеринарні свідоцтва відповідають вимогам первинного документа, встановленим Законом України ʼʼПро бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україниʼʼ, збільшив обсяг реалізації Підприємством м`яса та м`ясопродуктів відповідно до ветеринарних свідоцтв та середньої ціни на продукцію, визначену на підставі даних рахунку 26 ʼʼГотова продукціяʼʼ бухгалтерського обліку ДП ʼʼМ`ясокомбінат ʼʼЗоряʼʼ.

Як вже зазначено, з цих же підстав позивачу збільшено обсяг операцій для визначення податкових зобов`язань з ПДВ на загальну суму 1ʼ 492ʼ 724,00 грн в податковому обліку за січень - грудень 2012 року.

Відповідно до абзацу першого пункту 44.1 статті 44 Податкового кодексу України (далі - ПК) (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - так само) для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту (абзац другий пункту 44.1).

Згідно з абзацом 11 статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 №996-XIV первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Частиною першою статті 9 цього Закону встановлено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати обов`язкові реквізити, перелік яких визначено у цій статті.

Схоже визначення первинних документів дається і в пункті 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів від 24.05.1995 №88 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за №168/704. Згідно з цим пунктом первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Відповідно до статті 1 Закону України ʼʼПро ветеринарну медицинуʼʼ від 25.06.1992 №2498-ХІІ (далі - Закон №2498-ХІІ) об`єктами державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду є товари, потужності (об`єкти), засоби ветеринарної медицини, засоби догляду за тваринами та супутні об`єкти.

Дія цього Закону не поширюється на продукти тваринного походження для споживання людиною у процесі їх виробництва та внутрішньодержавного обігу (стаття 2 цього Закону).

Згідно з положеннями статті 1 Закону №2498-ХІІ ветеринарне свідоцтво - разовий документ, виданий державним інспектором ветеринарної медицини, що підтверджує ветеринарно-санітарний стан партії тварин, продуктів тваринного походження, репродуктивного матеріалу, біологічних продуктів, кормів тваринного та рослинного походження, включаючи обов`язкове зазначення результатів лабораторних досліджень та ветеринарно-санітарного статусу території (потужності) походження, а для тварин - засвідчення проведення вакцинації та діагностичних досліджень. Ветеринарне свідоцтво, наряду з такими ветеринарними документами, як міжнародний ветеринарний сертифікат, ветеринарна картка, ветеринарна довідка та ветеринарно-санітарний паспорт на тварину, належить до документів дозвільного характеру, які видаються державними інспекторами ветеринарної медицини або уповноваженими чи ліцензованими лікарями ветеринарної медицини і які підтверджують ветеринарно-санітарний стан тварини, якість та безпечність продуктів тваринного походження, репродуктивного матеріалу, біологічних продуктів, патологічного матеріалу та кормів.


................
Перейти до повного тексту