1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



26 червня 2020 року

м. Київ

справа №805/3842/18-а

адміністративне провадження №К/9901/2070/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Соколова В.М., Єресько Л.О., Загороднюка А.Г., розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року (судді Шишов О.О., Сіваченко І.В., Блохін А.А.) у справі № 805/3842/18-а за позовом ОСОБА_1 до Сіверської міської виборчої комісії Бахмутського району Донецької області, за участю особи, що подавала апеляційну скаргу, - ОСОБА_2, про визнання протиправною та скасування постанови,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

У травні 2018 року ОСОБА_1 (далі - позивачка) звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Сіверської міської виборчої комісії Бахмутського району Донецької області (далі - Виборча комісія; відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови відповідача від 25 вересня 2017 року № 21 про розгляд заяви ОСОБА_1 про її відмову від депутатського мандату.

На обґрунтуванням заявлених позовних вимог ОСОБА_1 зазначала, що її було включено до виборчого списку Бахмутської районної організації політичної партії "Наш Край" на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року. Дізнавшись, що від імені ОСОБА_1 у вересні 2017 року було подано до Виборчої комісії заяву про відмову від реєстрації позивача депутатом Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, остання 18 вересня 2017 року звернулась до відповідача з проханням не розглядати раніше подану заяву про відмову від реєстрації ОСОБА_1 депутатом. Проте відповідач спірною постановою від 25 вересня 2017 року № 21 постановив задовольнити заяву позивача про відмову від реєстрації депутатом. Позивачка вважає, що оскільки до моменту прийняття Виборчою комісією спірного рішення вона зверталась з проханням не розглядати заяву про відмову від реєстрації кандидатом у депутати, то відповідач незаконно прийняв постанову про відмову від реєстрації депутатом.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 06 липня 2018 року позов ОСОБА_1 задовольнив повністю.

Суд першої інстанції виходив з того, що заяву про відмову реєстрації кандидата в депутати позивачка не писала та не подавала, що було встановлено під час розгляду справи, а тому відсутні правові підстави для скасування реєстрації позивача як кандидата в депутати Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області.

Перший апеляційний адміністративний суд постановою від 11 грудня 2018 року задовольнив апеляційну скаргу ОСОБА_2, скасував рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 липня 2018 року та прийняв нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .

Таку правову позицію суд апеляційної інстанції мотивував тим, що пояснення свідків ОСОБА_3 і ОСОБА_4 та протокол від 25 вересня 2017 року № 17, у якому зафіксований факт наявності заяви ОСОБА_1 про відмову від депутатського мандату, свідчать про існування такої заяви. Відтак, ураховуючи факт наявності заяви ОСОБА_1, яка була належним чином розглянута Виборчою комісією, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для визнання протиправною та скасування постанови відповідача від 25 вересня 2017 року № 21.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції

Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року та залишити в силі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 липня 2018 року.

Доводи скаржника полягають у тому, що суд апеляційної інстанції відкрив провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_2, не визначивши його процесуального статусу у справі та не встановивши, які права апелянта порушуються рішенням суду першої інстанції. Позивачка вказує, що зверталась до апеляційного суду з клопотанням про витребування документів, з якими ОСОБА_2 пов`язує своє право бути обраним депутатом Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області. Однак, вказане клопотання залишилось не розглянутим судом апеляційної інстанції, що спричинило неповноту встановлення і дослідження доказів, якими позивачка обґрунтовувала свої вимоги.

Крім того, суд апеляційної інстанції неправомірно проігнорував пояснення позивача, які надані нею у якості свідка, та піддав сумніву покази свідків ОСОБА_5 і ОСОБА_6 . Натомість, суд побудував свої висновки на показах свідків ОСОБА_3 і ОСОБА_4, які є зацікавленими особами з іншого боку.

За вказаних мотивів Коломійцева С.А. вважає незаконною постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року та просить її скасувати, залишивши в силі правильне та помилково скасоване, на її думку, рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 липня 2018 року.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Білоуса О.В. (суддя-доповідач), Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г. ухвалою від 12 лютого 2019 року відкрив касаційне провадження за цією касаційною скаргою.

Відповідач - Виборча комісія та ОСОБА_2. відзиви (заперечення) на касаційну скаргу не надіслали.

Разом із тим, за правилами частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

05 червня 2019 року відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, який здійснено на підставі розпорядження від 04 червня 2019 року № 598/0/78-19, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О.В. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), визначено новий склад суду: Соколов В.М. - головуючий суддя (суддя-доповідач), Єресько Л.О., Загороднюк А.Г.

Ухвалою від 25 червня 2020 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в попередньому судовому засіданні.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

На перших виборах Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області об`єднаної територіальної громади і Сіверського міського голови 30 квітня 2017 року ОСОБА_1 було включено до виборчого списку кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі від Бахмутської районної організації політичної партії "Наш край".

Як стало відомо позивачці, від її імені у вересні 2017 року було подано до відповідача заяву про відмову від реєстрації її депутатом Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області.

У зв`язку з цим, 18 вересня 2017 року ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою, в якій просила не розглядати раніше подану заяву про відмову від реєстрації депутатом Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області. Крі того, того ж дня позивачка подала нову заяву про реєстрацію її депутатом.

25 вересня 2017 року, на підставі протоколу засідання Виборчої комісії від 25 вересня 2017 року № 17, відповідач прийняв постанову № 21, якою задовольнив заяву ОСОБА_1 про відмову від депутатського мандату та визнав її особою, яка відмовилась від депутатського мандата Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області у багатомандатному виборчому окрузі.

Не погодившись з таким рішенням Виборчої комісії, позивачка звернулась до суду з позовом про визнання протиправною та скасування цієї постанови.

Застосування норм права, оцінка доказів та висновки за результатами розгляду касаційної скарги

Положеннями частини третьої статті 3 КАС України визначено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Пунктом 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-IX), який набрав чинності 08 лютого 2020 року, установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Отже, касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Критерії оцінки правомірності оскаржуваних рішень визначені в статті 242 КАС України, відповідно до якої рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до усталеної практики Європейського суду з прав людини (рішення у справах "Пономарьов проти України", "Рябих проти Росії", "Нєлюбін проти Росії"), повноваження вищих судових органів стосовно перегляду мають реалізовуватися для виправлення судових помилок та недоліків судочинства, але не для здійснення нового судового розгляду, перегляд не повинен фактично підміняти собою апеляцію, а сама можливість існування двох точок зору на один предмет не є підставою для нового розгляду. Повноваження вищих судів щодо скасування чи зміни тих судових рішень, які вступили в законну силу та підлягають виконанню, мають використовуватися для виправлення фундаментальних порушень.

Верховний Суд, надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права в межах доводів і вимог касаційної скарги, виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України установлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.


................
Перейти до повного тексту