1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



26 червня 2020 року

м. Київ

справа № П/811/682/16

адміністративне провадження № К/9901/29824/18

Верховний Суд у складіколегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № П/811/682/16

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області в особі Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку (далі - ГУ Нацполіції в Кіровоградській області, Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області, відповідно) та Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Кіровоградській області(далі - Ліквідкомісія Управління МВС в Кіровоградській області; Управління МВС в Кіровоградській області, МВС, відповідно) про зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Управління МВС України в Кіровоградській області

на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.08.2016, ухвалену складі головуючого судді Притули К.М. та

ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.12.2016, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Дурасової Ю.В., суддів Баранник Н.П., Щербака А.А., -

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 08.06.2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому, з урахуванням ухвали Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10.06.2016 про залишення без розгляду позовних вимог про визнання неправомірними дій Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області щодо зменшення відсотків призначеної позивачу премії з 118 % до 77,1 %, просив:

зобов`язати Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області перерахувати йому грошове забезпечення в зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам органів внутрішніх справ, з врахуванням раніше встановленої премії в розмірі 118 %, починаючи з 01.04.2012, та в подальшому всі перерахунки щодо грошового забезпечення проводити відповідно до вимог Конституції України.

Позов ОСОБА_1 обґрунтував тим, що постановою Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 08.04.2014 у справі № 389/5293/14-а дії Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (далі - ГУ ПФУ) щодо зменшення основного розміру пенсії з 88 % до 80 % від суми місячного грошового забезпечення за вислугу років та премії з 118 % до 77,15 визнано протиправними та зобов`язано провести перерахунок пенсії в зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам органів внутрішніх справ та пенсійного забезпечення, відповідно до статті 13 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ), в розмірі 88 % від суми місячного грошового забезпечення, з урахуванням раніше встановленої премії 118%. Позивач зазначає, що територіальним органом Пенсійного фонду України, на обліку в якому він перебуває, частково виконано рішення суду, в зв`язку з ненаданням Управлінням фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області нової довідки про грошове забезпечення для нарахування (перерахунку) пенсії. На неодноразові звернення позивача до Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області видати нову довідку про грошове забезпечення для нарахування (перерахунку) пенсії на виконання вказаного судового рішення у справі № 389/5293/14-а, останній протиправно довідку не надав.

2. Кіровоградський окружний адміністративний суду постановою від 30.08.2016, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.12.2016, частково задовольнив позовні вимоги:

зобов`язав Ліквідкомісію Управління МВС України в Кіровоградській області здійснити перерахунок грошового забезпечення ОСОБА_1, в зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам органів внутрішніх справ в врахуванням раніше встановленої премії в розмірі 118%;

в задоволені решт позовних вимог - відмовив.

3. 08.02.2017 Управління МВС України в Кіровоградській області звернулось до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права в частині задоволених позовних вимог, просить скасувати постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.08.2016 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.12.2016, ухвалити нове рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 10.02.2017 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

5. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

6. Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

7. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).

8. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 18.06.2019 №752/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої палати судді-доповідача Гімона М.М. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №14), що унеможливлює його участь у розгляді даної справи.

9. Протоколом розподілу справи від 18.06.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І.- головуючий суддя, судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.

10. Ухвалою судді Верховного Суду від 19.06.2019 прийнято зазначену справу до провадження.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Суди встановили, що позивач 28.02.2008 звільнений зі служби з органів внутрішніх справ України (далі - ОВС), відповідно до пункту 65 "а" Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України УРСР від 29.07.1991 №114.

Постановою Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 08.04.2014 у справі № 389/5293/14-а, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 08.10.2015, частково задовольнив позовні вимоги:

визнано протиправними дії ГУ ПФУ щодо зменшення основного розміру пенсії з 88% до 80 % від суми місячного грошового забезпечення та премії з 118% до 77,1%;

зобов`язано ГУ ПФУ провести перерахунок пенсії, в зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам ОВС та пенсійного забезпечення, відповідно до статті 13 Закону № 2262-ХІІ в розмірі 88 % від суми місячного грошового забезпечення, з урахуванням раніше встановленої премії 118%;

зобов`язано ГУ ПФУ виплатити ОСОБА_1 різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії, починаючи з 27.11.2013.

Також суди встановили, що ГУ ПФУ частково виконало рішення суду, однак для повного виконання відповідач повинен надати нову довідку про грошове забезпечення для нарахування (перерахунку) пенсії.

Позивач неодноразово звертався до Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області з метою отримати зазначену вище довідку, однак у її видачі відмовлено, в зв`язку з відсутністю правових підстав станом на 05.11.2015.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що у позивача на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова № 988), якою визначено розміри посадових окладів поліцейських та встановлено, що їх грошове забезпечення складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення, виникла підстава для отримання довідки про грошове забезпечення.

IV ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. Касаційна скарга Управління МВС в Кіровоградській області мотивована, зокрема тим, що пунктом 5 Поряду проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок № 45) передбачено, що для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням, зокрема щомісячних надбавок, доплат та підвищень, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок. Розмір премії для перерахунку пенсій за посадою заступника начальника лінійного відділу внутрішніх справ, з якої звільнився позивач становить 77, 1 %, а не 118 %, яку раніше він мав. Окрім цього, Управління МВС в Кіровоградській області вказує на пропуск позивачем строку звернення до суду, оскільки про факт зменшення його премії з 118 % до 77, 1% ОСОБА_1 дізнався з листа від 13.10.2014 № 407/с-11.

14. У запереченнях на касаційну скаргу відповідача позивач вказує на те, що Відділ фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Управління МВС в Кіровоградській області самовільно та без будь-яких підстав зменшив середньомісячну суму додаткових видів грошового забезпечення (премії), в результаті чого зменшилось грошове забезпечення для обрахунку його пенсії з 01.04.2012 та по теперішній час.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України [в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі"; (далі - Закон № 460-IX)], колегія суддів виходить із такого.

16. Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

17. Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

18. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

19. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

20. Частиною другою статті 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

21. 07.11.2015 набрав чинності Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII), крім окремих положень, визначених у пункті 1 розділу XI Прикінцевих та перехідних положень цього Закону.

22. 29.12.2015 набрав чинності Закон України від 23.12.2015 № 900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" (далі - Закон № 900-VIII).

23. Цим Законом статтю 63 Закону № 2262-XII доповнено новою частиною третьою, згідно з якою перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.


................
Перейти до повного тексту