ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 червня 2020 року
м. Київ
справа № 826/2470/17
адміністративне провадження № К/9901/53151/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,
суддів - Єресько Л.О., Соколова В.М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 січня 2018 року (судді: Аблов Є.В., Григорович П.О., Смолій І.В. ) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року (судді: Бєлова Л.В., Безименна Н.В., Кучма А.Ю.) у справі за позовом Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25, Дочірнього підприємства "ТБС" до Міністерства юстиції України, треті особи - ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 , ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, про скасування наказу та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 (далі - позивач-1) звернувся до суду з позовом до Міністерства юстиції України (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 09 лютого 2017 року №323/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" у частині анулювання доступу державному реєстратору прав на нерухоме майно - приватному нотаріусу Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (пункт 52 Наказу №323) та направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання про анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю - приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 (пункту 53 Наказу №323).
Також, до суду звернулося Дочірнє підприємство "ТБС" (далі - позивач 2) з позовом до Міністерства юстиції України про визнання незаконним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 09 лютого 2017 року №323/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" та зобов`язання вчинити дії щодо поновлення записів в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, які були скасовані на підставі наказу Міністерства юстиції України від 09 лютого 2017 року №323/5, а саме записів, внесених на підставі рішень приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень - індексний №32960325 від 15 грудня 2016 року.
Окружний адміністративний суд міста Києва ухвалою від 31 травня 2017 року об`єднав для спільного розгляду адміністративну справу №826/2995/17 за позовом дочірнього підприємства "ТБС" до Міністерства юстиції України, за участю третіх осіб - приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 ., ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, про визнання протиправним та скасування наказу №323/5 від 09 лютого 2017 року, зобов`язання вчинити дії, з адміністративною справою №826/2470/17 за позовом приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 до Міністерства юстиції України про визнання протиправним та скасування наказу №323/5 від 09 лютого 2017 року в частині, та присвоїв їм спільний №826/2470/17.
В обґрунтування заявлених позовних вимог представники позивачів вказали на те, що всупереч чинному законодавству та вимогам нормативно-правових актів, які регулюють дані правовідносини, позивачів не було належним чином повідомлено про час та місце розгляду засідання комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації та інших, що позбавило їх, як зацікавлених осіб, отримавши таке повідомлення, одержати всі необхідні матеріали та надати пояснення відносно обставин справи.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Рішення судів попередніх інстанцій мотивовано тим, що у приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 були відсутні правові підстави для прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, що оскаржуються, тому вони підлягають скасуванню, вчинення спірних реєстраційних дій є грубим порушенням чинного законодавства України, а тому до приватного нотаріусу застосовано заходи дисциплінарного впливу.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.
У касаційній скарзі скаржник вказує на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані рішення скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Касаційна скарга мотивована тим, що судами не досліджено всі докази зібрані у цій справі та невраховано, що приватним нотаріусом було виконано всі вимоги законодавства, які вимагають від реєстратора для здійснення державної реєстрації речових прав на майно.
Скаржник зазначає, що суди не дослідили доказів, які підтверджують порушення відповідачем процедури розгляду скарг Товариства з обмеженою відповідальністю "Класика Будівництва" від 29 грудня 2016 року, ОСОБА_22 від 26 грудня 2016 року, ОСОБА_7 від 28 грудня 2016 року, ОСОБА_5 від 28 грудня 2016 року, ОСОБА_19 від 28 грудня 2016 року, ОСОБА_10 від 28 грудня 2016 року, ОСОБА_6 від 03 січня 2017 року, ОСОБА_18 від 10 січня 2017 року, ОСОБА_4 від 10 січня 2017 року, ОСОБА_14 від 11 січня 2017 року, ОСОБА_21 від 11 січня 2017 року, ОСОБА_24 від 11 січня 2017 року, ОСОБА_26 від 12 січня 2017 року, ОСОБА_3 від 16 січня 2017 року, ОСОБА_20 від 13 січня 2017 року, ОСОБА_2 від 16 січня 2017 року, ОСОБА_27 від 17 січня 2017 року, ОСОБА_13 від 16 січня 2017 року, ОСОБА_15 від 18 січня 2017 року, ОСОБА_28 від 28 грудня 2016 року, ОСОБА_17 від 23 січня 2017 року, ОСОБА_8 від 23 січня 2017 року, ОСОБА_12 від 24 січня 2017 року, ОСОБА_9 від 24 січня 2017 року, ОСОБА_11 від 16 січня 2017 року" в частині несвоєчасного увідомлення та надання скарги позивачу-1.
Позиція інших учасників справи.
До суду від третіх осіб надійшли заперечення на касаційну скаргу позивача-1, в яких вони просять касаційну скаргу позивача-1 залишити без задоволення, а оскаржувані рішення без змін.
Рух касаційної скарги.
Ухвалою Верховного Суду від 20 червня 2018 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року.
Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду, визначено колегію суддів для розгляду даної касаційної скарги у наступному складі: суддя - доповідач Шарапа В.М., судді: Бевзенко В. М., Данилевич Н.А.
Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 06 червня 2019 року № 644/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Шарапи В.М.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено наступний склад суду: суддя - доповідач Загороднюк А. Г., судді: Єресько Л. О., Соколов В. М.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 16 червня 2020 року зазначену адміністративну справу призначив до розгляду.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.
21 грудня 2012 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Еверест Плюс" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Класика будівництва" укладено договір відповідно до умов якого розподілено права та обов`язки щодо об`єкту інвестування (будівництва будинку) на земельній ділянці по вул. Лохвицькій, 15-а (Харківське шосе) у м. Києві.
Згідно з пп. 4 п. 3.2.6 розділу 3 зазначеного договору, всі майнові права на об`єкт будівництва належать Товариству з обмеженою відповідальністю "Класика будівництва".
Між Товариством з обмеженою відповідальністю "Класика будівництва" та третіми особами у період з 2012 по 2016 роки укладено договори купівлі-продажу майнових прав на квартири у будинку за адресою м. Київ, Харківське шосе, буд. 15-а.
10 жовтня 2016 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Еверест Плюс" та Дочірнім підприємством "ТБС" укладено договори купівлі-продажу майнових прав на квартири за адресою Харківське шосе, 15-а у м. Києві.
У грудні 2016 року до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 звернувся представник Дочірнього підприємства "ТБС" Максименко Тетяна Миколаївна, з вимогою реєстрації за вказаним підприємством права власності на нерухоме майно (квартири) на підставі договорів купівлі-продажу майнових прав на квартиру, зокрема: №№ 110/16-10, 110/16-11, 110/16-23, 110/16-24, 110/16-25, 110/16-32, 110/16-33, 110/16-34, 110/16-35, 110/16-36, 110/16-43, 110/16-44, 110/16-45, 110/16-46, 110/16-47, 110/16-48, 110/16-49, 110/16-153, 110/16-154, 110/16-155, 110/16-156, 110/16-156, 110/16-164, 110/16-165, 110/16-166, 110/16-173, 110/16-175, 110/16-181, 110/16-182, 110/16-183, 110/16-184, 110/16-185, 110/16-186, 110/16-187, 110/16-188, 110/16-189, 110/16-199, 110/16-200, 110/16-201, 110/16-202, 110/16-203, 110/16-204, 110/16-249, 110/16-252, 110/16-253, 110/16-254, 110/16-255, 110/16-256, 110/16-257, 110/16-258, 110/16-259, 110/16-260 та доданих до них актів приймання-передачі квартир. Всього на реєстрацію було подано документи щодо 52 (п`ятдесяти двох) об`єктів.
На реєстрацію кожної квартири було подано такий пакет документів: 1) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень; 2) договір купівлі-продажу майнових прав на квартиру; 3) акт прийому передачі квартири; 4) виписка із переліку осіб, які брали участь в інвестуванні будівництва квартир в ЖК "Нова Хвиля" по Харківському шосе 15А; 5) довідка про повну оплату за договором; 6) технічний паспорт на квартиру; 7) завірена копія розпорядження Дніпровської районної в м. Києві адміністрації "Про присвоєння поштової адреси об`єкту нерухомості - багатоквартирному житловому будинку в місті Києві" № 154 на номерному бланку № 00001225; 8) завірена копія листа Дніпровської районної в м. Києві державної адміністрації від 18 травня 2012 року № 2-11/26-2899/4 до забудовника про рекомендовані адреси; 9) довіреність від 07 грудня 2016 року, видана ОСОБА_29 ; 10) паспорт та реєстраційний номер платника податків ОСОБА_29 ; 11) свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи ДП "ТБС" (код ЄДРПОУ 32999728); 12) виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців ДП "ТБС" (код ЄДРПОУ 32999728); 13) довідки про взяття на облік платника податків ДП "ТБС" (код ЄДРПОУ 32999728); 14) свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість ДП "ТБС" (код ЄДРПОУ 32999728); 15) довідка ЄДРПОУ №715223 ДП "ТБС" (код ЄДРПОУ 32999728); 16) ліцензія Державної будівельно-архітектурної інспекції та додаток до неї, видана ДП "ТБС" (код ЄДРПОУ 32999728); 17) протокол про призначення директора ДП "ТБС" (код ЄДРПОУ 32999728); 18) наказ ДП "ТБС" (код ЄДРПОУ 32999728) від 01 лютого 2017 року № 2/1 про вступ на посаду директора; 19) паспорт та реєстраційний номер платника податків Кляуса Станіслава Валерійовича-директора ДП "ТБС" (код ЄДРПОУ 32999728); 20) статут ДП "ТБС" (код ЄДРПОУ 32999728).
Наказом Міністерства юстиції України від 09 лютого 2017 року №323/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень", за результатом розгляду скарг Товариства з обмеженою відповідальністю "Класика Будівництва" від 29 грудня 2016 року, ОСОБА_22 від 26 грудня 2016 року, ОСОБА_7 від 28 грудня 2016 року, ОСОБА_5 від 28 грудня 2016 року, ОСОБА_19 від 28 грудня 2016 року, ОСОБА_10 від 28 грудня 2016 року, ОСОБА_6 від 03 січня 2017 року, ОСОБА_18 від 10 січня 2017року, ОСОБА_4 від 10 січня 2017 року, ОСОБА_14 від 11 січня 2017 року, ОСОБА_21 від 11 січня 2017 року, ОСОБА_24 від 11 січня 2017 року, ОСОБА_26 від 12 січня 2017 року, ОСОБА_3 від 16 січня 2017 року, ОСОБА_20 від 13 січня 2017 року, ОСОБА_2 від 16 січня 2017 року, ОСОБА_27 від 17 січня 2017 року, ОСОБА_13 від 16 січня 2017 року, ОСОБА_15 від 18 січня 2017 року, ОСОБА_28 від 28 грудня 2016 року, ОСОБА_17 від 23 січня 2017 року, ОСОБА_8 від 23 січня 2017 року, ОСОБА_12 від 24 січня 2017 року, ОСОБА_9 від 24 січня 2017 року, ОСОБА_11 від 16 січня 2017 року в порядку статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" та пункту 2 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1128 (далі - Порядок №1128), на підставі висновків Комісії з розгляду скарг прийнято рішення про задоволення вказаних скарг та скасовано рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25: про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960325 від 15 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32959498 від 15 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32958036 від 15 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32957465 від 15 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32954845 від 15 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960208 від 15 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32959925 від 15 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32959658 від 15 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960612 від 16 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960592 від 16 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960578 від 16 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960557 від 16 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32960498 від 16 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32997785 від 18 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32996495 від 17 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32996452 від 17 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32996386 від 17 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32996326 від 17 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32996259 від 17 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32992796 від 17 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32990358 від 17 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32988503 від 16 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33021884 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33023180 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33036194 від 20 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33040342 від 20 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33042259 від 20 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33043508 від 20 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32998031 від 18 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32998422 від 18 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32998567 від 18 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000024 від 18 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000064 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000082 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000087 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000097 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33011641 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000100 від 19 грудня 2016 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32999937 від 18 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32999997 від 18 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000036 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000048 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000076 від 19ь грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33000092 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33012597 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32988013 від 16 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32988053 від 16 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32988072 від 17 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний № 32988076 від 17 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №32988078 від 17 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33019415 від 19 грудня 2016 року; про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний №33020912 від 19 грудня 2016 року.
Зазначеним наказом анульовано доступ державному реєстратору прав на нерухоме майно - приватному нотаріусу Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та вирішено направити до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25
Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача, приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу ОСОБА_25 та Дочірнє підприємство "ТБС" звернулися до суду з цим позовом.
Джерела права й акти їх застосування.
08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-IX).
Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 460-IX касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року №1952-IV (із змінами та доповненнями) (далі - Закон № 1952-IV).
Пунктом 1 частини першої статті 2 вказаного Закону встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом (пункти 1, 4 частини першої статті 3 Закону №1952-IV).
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 9 Закону №1952-IV державним реєстратором є нотаріус.
Згідно з частиною першою статті 12 Закону №1952-IV державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, речові права на об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав.
Ведення Державного реєстру прав здійснюється з використанням програмного забезпечення, розробленого відповідно до державних стандартів, що забезпечують його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави (частина четверта статті 12 Закону №1952-IV).
Правові засади та процедура державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Порядок №1127).
Внесення відомостей до Державного реєстру прав здійснюється виключно на підставах та в порядку, визначених Законом.
Організаційну систему державної реєстрації прав становлять, зокрема, державні реєстратори прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини третьої статті 10 Закону №1952-IV державний реєстратор:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;
наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в Єдиних та Державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов`язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.
4) під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомості про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень;
5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав;
6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом;
7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав К разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);
8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду рів у сфері державної реєстрації прав;
9) формує реєстраційні справи у паперовій формі;
10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, речові права на об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав.
Згідно з частиною першою статті 18 Закону №1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;
7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Державні реєстратори зобов`язані надавати до відома заявників інформацію про перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 24 Закону №1952-IV встановлено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, якою, зокрема, є: невідповідність поданих документів вимогам, встановленим Законом, та якщо подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.
Порядком визначено процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та і обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік І безхазяйного нерухомого майна.
Відповідно до пункту 2 новозбудований об`єкт - завершений будівництвом об`єкт 1 нерухомого майна, державна реєстрація права власності на який проводиться вперше.
Для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на І нерухоме майно, та інші документи, визначені Порядком.
Відповідно до пункту 78 Порядку для державної реєстрації права власності на окреме індивідуально визначене нерухоме майно (квартира, житлове, нежитлове приміщення тощо), розміщене в об`єкті нерухомого майна, будівництво якого здійснювалося із залученням коштів фізичних та юридичних осіб, власниками такого майна подаються:
документ, що підтверджує набуття у власність особою закріпленого за особою об`єкта інвестування, передбачений законодавством (інвестиційний договір, договір про пайову участь, договір купівлі-продажу майнових прав тощо).
У разі придбання майнових прав на об`єкт нерухомості документом, що підтверджує набуття у власність закріпленого за особою об`єкта будівництва, є договір купівлі-продажу майнових прав технічний паспорт на окреме індивідуально визначене нерухоме майно (квартира, житлове, нежитлове приміщення тощо).
У разі коли державна реєстрація права власності здійснюється на окреме індивідуально визначене нерухоме майно (квартира, житлове, нежитлове приміщення тощо), розміщене в об`єкті нерухомого майна, будівництво якого завершено та який прийнято в експлуатацію після 01 січня 2013 року, також обов`язково зазначаються у відповідній заяві відомості про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, та подаються завірені особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб, копії документа, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси (крім випадків державної реєстрації права власності на реконструйований об`єкт нерухомого майна).
У такому разі державний реєстратор відповідно до наданих заявником у відповідній заяві відомостей про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, обов`язково перевіряє наявність реєстрації такого документа в Єдиному реєстрі документів, відсутність суперечностей між заявленими правами та відомостями, що містяться в цьому реєстрі.
Відомості про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, не зазначаються, а завірені особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб, копії документів, передбачених цим пунктом, не подаються у разі, коли такою особою відповідно до пункту 77 Порядку подано зазначені відомості та документи для долучення їх до Державного реєстру прав.