1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



16 червня 2020 року

м. Київ



Справа № 904/1221/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Пількова К. М.,

секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,



за участю представників:

позивача - Трофімова Д. Ю. (адвокат),

відповідача - Стребкової О. А. (адвокат),



розглянув касаційну скаргу Лихівської селищної ради П`ятихатського району Дніпропетровської області

на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 07.11.2019 (суддя Петренко Н. Е.) і постанову Центрального апеляційного господарського суду від 10.02.2020 (судді: Подобєд І. М. (головуючий), Широбокова Л. П., Орєшкіна Е. В.) у справі

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрохімія"

до Лихівської селищної ради П`ятихатського району Дніпропетровської області

про визнання договорів оренди землі поновленими.

Короткий зміст і підстави позовних вимог

1. У березні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрохімія" (далі - ТОВ "Агрохімія"; Товариство) звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області із позовною заявою до Лихівської селищної ради П`ятихатського району Дніпропетровської області (далі - Рада), в якій (з урахуванням уточненої позовної заяви від 02.07.2019) просить визнати протиправними та скасувати рішення Ради VІІ скликання №715-39/VІІ, №716-39/VІІ, №717-39/VІІ, №718-39/VІІ, прийняті 15.03.2019 на тридцять дев`ятій сесії, визнати за Товариством переважне право на поновлення на тих самих умовах і на той самий строк договору оренди землі щодо земельних ділянок для ведення сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Ради площею 125,1259 га кадастровий номер 1224555600:02:001:0028, площею 18,4685 га кадастровий номер 1224555600:02:001:0029, площею 16,4702 га кадастровий номер 1224555600:02:001:0030, площею 341,2173 га кадастровий номер 1224555600:02:001:0048; визнати укладеними між Радою та Товариством додаткові угоди до договорів оренди: від 18.03.2009 № 040913801193, від 18.03.2009 № 040913801195, від 18.03.2009 № 040913801194, від 18.003.2009 № 040913801196.

2. Позовні вимоги обґрунтовано посиланням на ті обставини, що позивач належним чином виконував умови зазначених договорів оренди земельних ділянок, тому у нього виникло переважне право перед іншими суб`єктами господарювання на продовження строку дії договору оренди. Проте Рада, не маючи на меті самостійно використовувати спірні земельні ділянки, передати їх в оренду на більш вигідних умовах, приймаючи оспорювані рішення, порушила переважне право позивача на укладення договору. Також позивач зазначив, що він, як орендар, продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку дії договорів оренди, належно виконує свої обов`язки за договорами.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 07.11.2019 позовні вимоги задоволено у повному обсязі.

4. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 10.02.2020 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 07.11.2019 змінено шляхом виключення з його резолютивної частини з тексту додаткових угод до договорів оренди земельної ділянки від 09.02.2009 слова "Виконавчий комітет"; у решті рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 07.11.2019 залишено без змін.

5. Додатковою постановою Центрального апеляційного господарського суду від 02.03.2020 стягнуто з Ради на користь Товариства 15 000 грн судових витрат на професійну правничу допомогу, у зв`язку з переглядом справи судом апеляційної інстанції; у задоволенні клопотання Ради про компенсацію витрат на професійну правничу допомогу в сумі 15 000,00 грн відмовлено у повному обсязі.

6. Судові рішення мотивовано тим, що приймаючи оспорювані рішення щодо не поновлення договорів оренди Радою не було враховано положень частини 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі", а також не було розглянуто заяви позивача про поновлення договору та не мотивовано причин такого не поновлення (з урахуванням належного виконання позивачем зобов`язань за договорами оренди), цим було порушено права позивача на поновлення договору оренди.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. У касаційній скарзі Рада просить скасувати повністю рішення і постанову, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, закрити провадження в частині позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування рішення Ради VІІ скликання №715-39/VІІ, №716-39/VІІ, №717-39/VІІ, №718-39/VІІ, прийняті 15.03.2019 на тридцять дев`ятій сесії.

Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

8. В обґрунтування вимог, викладених у касаційній скарзі, скаржник зазначає про те, що формулювання позовних вимог, які було задоволено судом першої інстанції та залишено без змін судом апеляційної інстанції, включає в себе одночасне поєднання як підстав, передбачених частинами 1-5, так і частини 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі", одночасне застосування яких є неможливим.

При цьому Рада посилається на неврахування судом апеляційної інстанції викладеного у постанові Великої Палати Верховного Суду від 10.04.2018 у справі № 594/376/17-ц і постанові Верховного Суду від 21.02.2018 у справі № 908/1164/17 правового висновку щодо застосування частин 1-5 і частини 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі", механізм застосування яких є різним за правовою природою.

Також скаржник наголошує, що вирішення земельних спорів фізичних та юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності належить до юрисдикції адміністративних судів.

Водночас скаржник зазначив про порушення господарськими судами норм процесуального законодавства, оскільки суди не вивчили основні аргументи відповідача щодо застосування норм матеріального права та наявну практику Верховного Суду, а також щодо законності прийняття рішень Радою.

Узагальнені доводи інших учасників справи

9. У відзиві на подану касаційну скаргу ТОВ "Агрохімія" просить залишити її без задоволення з мотивів, викладених в оскаржуваних судових рішеннях.

Розгляд справи

10. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.04.2020, зокрема, відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Ради (подана 06.03.2020 через Центральний апеляційний господарський суд) на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 07.11.2019 і постанову Центрального апеляційного господарського суду від 10.02.2020 у справі № 904/1221/19 і призначено розгляд справи у судовому засіданні на 26.05.2020.

Ухвалою від 26.05.2020 Верховний Суд відклав розгляд скарги на 16.06.2020, оскільки 25.05.2020 на адресу Верховного Суду надійшло клопотання ТОВ "Агрохімія" про відкладення розгляду справи.

Верховний Суд дійшов висновку за можливе розглянути справу № 904/1221/19 у розумний строк, тобто такий, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій і вирішення справи, з метою забезпечення своєчасного судового захисту з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19".

Фактичні обставини справи, встановлені судами

11. На підставі розпорядження П`ятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (далі - П`ятихатська РДА) від 24.01.2009 № 41-р-09, між Товариством (орендар) та П`ятихатьскою РДА (орендодавець) укладено такі договори:

1. Договір оренди землі від 09.02.2009, за умовами якого, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 125,1259 га, у тому числі 125,1259 ріллі, кадастровий номер 1224555600:02:001:0028 (пункт 2). Договір зареєстровано у Жовтоводському відділі ДРФ ДП "Центр ДЗК" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18.03.2009 № 040913801193. 04.03.2011 до цього договору укладено додаткову угоду № 1, якою було змінено грошову оцінку земельної ділянки і розмір орендної плати.

2. Договір оренди землі від 09.02.2009, за умовами якого, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 18,4685 га, у тому числі 18,4685 ріллі, кадастровий номер 1224555600:02:001:0029 (пункт 2). Договір зареєстровано у Жовтоводському відділі ДРФ ДП "Центр ДЗК" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18.03.2009 № 040913801195. 04.03.2011 до цього договору укладено додаткову угоду № 1, якою було змінено грошову оцінку земельної ділянки і розмір орендної плати.

3. Договір оренди землі від 09.02.2009, за умовами якого, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 16,4702 га, у тому числі 16,4702 ріллі, кадастровий номер 1224555600:02:001:0030 (пункт 2). Договір зареєстровано у Жовтоводському відділі ДРФ ДП "Центр ДЗК" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18.03.2009 № 040913801194. 04.03.2011 до цього договору укладено додаткову угоду № 1, якою було змінено грошову оцінку земельної ділянки та розмір орендної плати.

4. Договір оренди землі від 09.02.2009, за умовами якого, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 346,3173 га, у тому числі 346,3173 ріллі, кадастровий номер 1224555600:02:001:0031 (пункт 2). Договір зареєстровано у Жовтоводському відділі ДРФ ДП "Центр ДЗК" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18.03.2009 № 040913801196. 04.03.2011 до цього договору укладено додаткову угоду № 1, якою було змінено грошову оцінку земельної ділянки та розмір орендної плати. 05.11.2012 до цього договору також укладено додаткову угоду № 2, якою сторони внесли зміни до пункту 2 договору та виклали його зміст у такій редакції: "В оренду передається земельна ділянка загальною площею 341,2173 га, у тому числі 341,2173 ріллі, кадастровий номер земельної ділянки: 1224555600:02:001:0048". Додаткова угода № 2 до договору зареєстрована у Жовтоводському відділі ДРФ ДП "Центр ДЗК" 18.03.2009 за № 040913801196. Також, додатковою угодою від 05.11.2012 № 2 сторони внесли зміни до пунктів 5, 9 договору, в частині розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.

12. За умовами пункту 8 зазначених договорів встановлено, що договір укладено на 10 (десять) років з урахуванням ротації культур згідно з додатком до договору. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

13. Пунктом 18 договорів передбачено, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється у семиденний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

14. Згідно з пунктами 39 зазначених договорів оренди землі, ці договори набирають чинності після підписання сторонами та їх державної реєстрації.

15. Таким чином, суди попередніх інстанцій установили, що всі зазначені договори оренди землі від 09.02.2009 набрали чинності 18.03.2009 та відповідно, припинили свою дію 18.03.2019.

16. Зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині зміни орендодавця не вносились.

17. Відповідно до статті 1.1.2. Статуту Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади, 12.08.2016 Радою та Холодіївською сільською радою П`ятихатського району Дніпропетровської області прийнято рішення про утворення Територіальної громади.

Відповідно до статті 1.1.4. Статуту Лихівська селищна об`єднана територіальна громада має єдиний представницький орган - Раду.

18. Зазначені земельні ділянки передані в комунальну власність Лихівської об`єднаної територіальної громади.

19. З метою продовження строку дії зазначених договорів позивач звернувся з листом від 20.07.2018 № 89 до голови Ради (отримано 14.09.2018) з проханням розглянути питання на продовження дії договорів оренди земельних ділянок (кадастровий номер 1224555600:02:001:0028; кадастровий номер 1224555600:02:001:0029; кадастровий номер 1224555600:02:001:0030; кадастровий номер 1224555600:02:001:0031), а також повідомив, що договори оренди були укладені між ним та П`ятихатською РДА.

Відповідь Ради на зазначений лист до матеріалів справи не надано.

20. 17.12.2018 позивач звертався до П`ятихатської РДА із листами від 17.12.2018 вих. № 17/12-18/3, № 17/12-18/4, № 17/12-18/9, в яких повідомив про свій намір скористатися переважним правом на поновлення зазначених договорів оренди.

Водночас позивач звертався до П`ятихатської РДА з листами від 17.12.2018 вих. № 17/12-18/7, №17/12-18/5, №17/12-18/2, №17/12-18/8, в яких просив надати інформацію щодо виконання умов договору оренди стосовно означених земельних ділянок з боку ТОВ "Агрохімія", а також надання (в разі наявності) копій документів (а саме акти про вчинення порушення використання земельної ділянки, рішення суду), які підтверджують порушення виконання умов договору.

Усі зазначені листи П`ятихатська РДА отримала 18.12.2018.

21. Також 17.12.2018 позивач звернувся із запитом від 17.12.2018 № 17/12-18/1 про надання публічної інформації до голови Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади з проханням надати перелік питань, які будуть розглянуті на черговій сесії Лихівської селищної територіальної громади, яка відбудеться 21.12.2018 та з проханням повідомити яким чином та якими засобами масової інформації порядок денний вказаної сесії був оприлюднений відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування".

Зазначений лист отриманий Радою 18.12.2018.

22. 09.01.2019 з метою продовження строку дії зазначених договорів оренди землі, позивач направив на адресу Лихівської об`єднаної селищної територіальної громади з дотриманням строку, передбаченого статтею 33 Закону України "Про оренду землі", листи-повідомлення без номеру та без дати, до кожного з яких додано три екземпляра проектів додаткових угоди про поновлення договорів оренди землі зі строком дії 25 років на земельні ділянки (кадастровий номер 1224555600:02:001:0028; кадастровий номер 1224555600:02:001:0029; кадастровий номер 1224555600:02:001:0030; кадастровий номер 1224555600:02:001:0048).

На всі зазначені листи отримані Радою 14.09.2018 та П`ятихатською РДА 18.12.2018 позивач уперше отримав відповідь 22.01.2019.

А саме, 22.01.2019 Рада повідомила ТОВ "Агрохімія", що в єдиному реєстрі юридичних осіб відсутня Лихівська об`єднана селищна територіальна громада; в наданих документах відсутній договір оренди земельної ділянки; в наданих документах відсутній проект додаткової угоди, подані документи належним чином, не завірені; перелічені питання ТОВ "Агрохімія" відносяться згідно зі статтю 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції Ради. Також, позивача було повідомлено, що сесія Ради не має змоги виходити за межі поставлених питань, у зв`язку з чим позивачу було рекомендовано сформулювати питання, які необхідно розглянути на сесії Ради, скласти новий пакет завірених належним чином документів та звернутися до Ради.

23. 11.02.2019, з метою продовження строку дії вищезазначених договорів оренди землі, позивач повторно на адресу Ради з дотриманням строку, передбаченого статтею 33 Закону України "Про оренду землі", подав листи-повідомлення без номеру та без дати, до кожного з яких додав три екземпляри проектів додаткових угоди про продовження строку дії означених договорів оренди.

24. 15.03.2019 позивач звернувся до голови Ради із заявою без номеру та без дати про невідповідність проектів рішень Ради вимогам законодавства України, в якій позивач зазначив, що 14.02.2019 на сайті Лихівської селищної об`єднаної громади опубліковані проекти рішень щодо відмови ТОВ "Агрохімія" в продовженні терміну договорів оренди земель. В заяві зазначалося, що зазначені проекти містять підстави, які не відповідають чинному законодавству України та не можуть бути винесені на розгляд сесії, оскільки в проектах підставою відмови є висновок депутатської комісії "з метою залучення додаткових коштів для розвитку Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади, шляхом визначення орендаря на конкурсних засадах", що не відповідає вимогам стаття 33 Закону України "Про оренду землі".

Також в зазначеній заяві, позивач вказував про своє переважне право перед іншими особами на укладання договору оренди землі на новий строк та на порушення Радою вимог статті 22 Закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в України засобами масової інформації", що полягає в не оприлюдненні проектів рішень та розпорядження про скликання сесії в офіційних друкованих виданнях, оскільки висвітлення цієї інформації на Інтернет ресурсі не є легітимним, у зв`язку з тим, що регламентом Ради не зазначено порядок оприлюднення саме на сайті за вказаним Інтернет ресурсом.

Зазначену заяву Рада залишила без розгляду.

25. 15.03.2019 Рада (39 сесія VII скликання) прийняла рішення № 715-39/VІІ, № 716-39/VІІ, № 717-39/VІІ, № 718-39/ VІІ "Про розгляд звернення ТОВ "Агрохімія" про надання згоди на продовження договору оренди землі від 09 лютого 2019 року", згідно з якими Рада, розглянувши звернення ТОВ "Агрохімія" про надання згоди на продовження договорів оренди землі від 09.02.2019, керуючись статтями 32, 33, 34 Закону України "Про оренду землі", статтями 12, 134 Земельного кодексу України, статтею 288 Податкового кодексу України, статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування", пунктом 36 договорів оренди землі від 09.02.2009, укладених П`ятихатською РДА, з метою залучення додаткових коштів для розвитку Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади, шляхом визначення орендаря на конкурсних засадах, розглянувши пропозиції ТОВ "Агрохімія", враховуючи висновок постійної комісії селищної ради з фінансово-економічних питань та бюджету, питань з прав людини, законності, депутатської діяльності та етики, вирішила відмовити ТОВ "Агрохімія" в надані згоди на продовження дії договорів оренди земельних ділянок (кадастрові номери 122455600:02:001:0028, 122455600:02:001:0029, 122455600:02:001:0030, 122455600:02:001:0031), укладених 09.02.2009 з П`ятихатською РДА; зазначені рішення та листи-повідомлення про відмову в продовженні договору оренди землі в п`ятиденний термін вирішено направити ТОВ "Агрохімія"; оприлюднити зазначені рішення відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації"; ТОВ "Агрохімія" повернути земельні ділянки її власнику в семиденний термін з дати отримання листів-повідомлень про відмову в продовженні договорів оренди землі.

26. 22.03.2019 Рада направила на адресу ТОВ "Агрохімія" повідомлення з вимогою в семиденний термін з дня отримання цього листа прибути до відділу житлово-комунального господарства, транспорту, благоустрою, містобудування, архітектури, земельних відносин та комунальної власності виконавчого комітету Ради для оформлення передачі зазначених земельних ділянок разом із відповідними копіями рішень Ради.

27. Позивач вказує, що зазначені рішення Ради він отримав 28.03.2019.

28. За твердженням позивача, він належним чином виконував свої зобов`язання за договорами оренди землі від 09.02.2009 (кадастрові номери: 1224555600:02:001:0028; 1224555600:02:001:0029; 1224555600:02:001:0030; 1224555600:02:001:0031) та, як наслідок, у нього виникло переважне право на продовження дії договору оренди землі.

29. Також позивач вказує, що на теперішній час, продовжує користуватися зазначеними земельними ділянками, сплачував і продовжує своєчасно сплачувати орендну плату за землю, надає відповідним органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом.

30. Стосовно земельної ділянки площею 346,3173 га позивач окремо зазначив, що наразі правильним кадастровим номером цієї земельної ділянки є не 1224555600:02:001:0031, а інший - 1224555600:02:001:0048, як це обумовлено в додатковій угоді № 2 до договору оренди землі від 09.02.2009.

31. Судом також установлено, що за інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку за станом на 16.04.2019 суб`єктом права власності на земельні ділянки:

- з кадастровим номером 1224555600:02:001:0028 площею 125,1259 га,

- з кадастровим номером 1224555600:02:001:0029 площею 18,4685 га,

- з кадастровим номером 1224555600:02:001:0030 площею 16,4702 га,

є Рада, а за ТОВ "Агрохімія" зареєстровано право оренди землі.

32. За інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку станом на 16.04.2019 суб`єктом права власності на земельну ділянку, кадастровий номер 1224555600:02:001:0031, також є Рада, однак інформація про суб`єкта речового права на цю земельну ділянку відсутня.

33. За даними з державного публічного кадастру України (скріншот) відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 1224555600:02:001:0048 відсутні.

34. Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка, кадастровий номер 1224555600:02:001:0048, є державною власністю та належить на праві власності державі в особі П`ятихатської РДА (код ЄДРПОУ 04052366), а земельна ділянка, кадастровий номер 1224555600:02:001:0031, є комунальною власністю та належить Раді.

35. За інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку - земельна ділянка, кадастровий номер 1224555600:02:001:0031, є власністю Ради.

36. Також, відповідно до інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку - відомості про земельну ділянку кадастровий номер 1224555600:02:001:0048 відсутні.

37. Крім того, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області листом від 13.09.2019 №19-4-0.221-6896/2-19 повідомило позивача про таке.

38. На земельну ділянку, кадастровий номер 1224555600:02:001:0031, площею 346,3173 га 18.03.2009 зареєстровано договір оренди між П`ятихатської РДА та ТОВ "Агрохімія" строком на 10 років, внесено відомості до Державного реєстру земель та відкрито поземельну книгу.

39. Відомості про земельну ділянку, кадастровий номер 1224555600:02:001:0031, перенесено з державного реєстру земель до Державного земельного кадастру автоматично.

40. За результатами проведення інвентаризації зазначеної земельної ділянки на підставі технічної документації із землеустрою, яка затверджена розпорядженням голови П`ятихатської РДА від 17.10.2012 № 524-р-12, сформована земельна ділянка, кадастровий номер 1224555600:02:001:0048.

41. При витребуванні земельної частки (паю) 17.10.2014 шляхом поділу кадастрового номеру 1224555600:02:001:0048 було здійснено державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 1224555600:02:001:0052 та 1224555600:02:001:0040 (пай). При цьому кадастровий номер 1224555600:02:001:0048 набув статус архівного.

42. У порядку інформаційної взаємодії органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру та органу державної реєстрації прав, затвердженому Постановою КМУ від 22.02.2012 № 118 "Про інформаційну взаємодію органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, та органу державної реєстрації прав", до відділу у П`ятихатському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області інформація щодо реєстрації речових прав на земельну ділянку, кадастровий номер 1224555600:02:001:0052, не надходила.

43. Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 06.06.2018 № 4-2206/15-187-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" та акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, земельну ділянку, кадастровий номер 1224555600:02:001:0031, було передано до Лихівської об`єднаної територіальної громади.

Позиція Верховного Суду

44. Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, подані заперечення, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга має бути задоволена частково з таких підстав.

45. За змістом частини 2 статті 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

46. Законом України "Про оренду землі" визначено умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі.

Зокрема статтею 13 цього Закону передбачено, що договором оренди землі є договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

47. Відповідно до частини 1 статті 15 та частини 3 статті 19 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній до 16.01.2020) істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. При передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.

48. Статтею 33 Закону України "Про оренду землі" регламентовано поновлення договору оренди землі на новий строк як у випадку реалізації переважного права орендаря перед іншими особами за умови дотримання порядку, визначеного частинами 2- 5 цієї норми, так і у випадку, коли орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди (частина 6 цієї норми).

Правову позицію щодо розмежування зазначених підстав поновлення договору оренди землі наведено, зокрема, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 10.04.2018 у справі № 594/376/17-ц та у постанові палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 10.09.2018 у справі № 920/739/17.

49. Відповідно до частин 1- 4 статті 33 Закону України "Про оренду землі" по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

50. Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення із проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення (частина 5 статті 33 Закону України "Про оренду землі").

51. Як установили суди попередніх інстанцій, звертаючись із позовом до відповідача позивач обрав одним із способів захисту своїх майнових прав вимогу про визнання протиправним рішення відповідача, яке є актом органу місцевого самоврядування індивідуальної дії, внаслідок неправомірного прийняття якого було фактично припинено його переважне право на поновлення договору оренди на новий строк.

52. Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 20 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною 2 цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.


................
Перейти до повного тексту