1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



25 червня 2020 року

м. Київ



справа № 438/1861/14-а

адміністративне провадження № К/9901/13280/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Губської О.А.,

розглянувши у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 438/1861/14-а

за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області про визнання протиправними рішень,



за касаційною скаргою виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 03 лютого 2016 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Гуляка В.В., суддів: Коваля Р.Й., Судової-Хомюк Н.М.)



УСТАНОВИВ:

І. Рух справи

1. У грудні 2016 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області (далі - відповідач, Виконавчий комітет), в якому просив:

- визнати протиправним рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради від 16 квітня 2008 року № 129 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій";

- визнати протиправним рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради від 16 квітня 2009 року № 129 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій";

- визнати протиправним рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради від 28 січня 2010 року №11 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради від 16 квітня 2008 року № 129 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" (далі - Рішення №129).

Також позивач просив поновити строк звернення до суду із вказаними позовними вимогами.

2.2 Позовні вимоги обґрунтовані тим, що всупереч статей 3,4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 560 від 12 липня 2005 року, розрахунок тарифів для мешканців будинків, розташованих у м. Бориславі Львівської області, у тому числі по вул. Міцкевича, 1, який був узгоджений спірними рішеннями відповідача, зроблено не окремо по кожному домоволодінню.

2.3 Окрім того, розрахунок тарифів до відома власників квартир за зазначеною адресою доведений не був, громадських слухань щодо кожного будинку проведено не було.

2.4 В обґрунтування поновлення строку на звернення до суду із цим позовом, позивач вказав, що про оскаржувані рішення дізнався після отримання відповіді Виконавчого комітету від 25 грудня 2014 року на його запит.

2.5. Ухвалою Бориславського міського суду Львівської області від 22 липня 2015 року ОСОБА_1 відмовлено у поновленні строку на звернення із адміністративним позовом про визнання протиправним рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради від 16 квітня 2008 року № 129"Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", в цій частині позов залишено без розгляду.



ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

3. ОСОБА_1 проживає за адресою: АДРЕСА_1, позивач користується комунальними послугами, що надаються ДКП "ЖЕК №1" відповідно до рішення виконкому від 28 січня 2010 року № 129.

4. Рішенням виконавчого комітету Бориславської міської ради №129 від 16 квітня 2008 року "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" затверджено вартість послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення у м. Бориславі, що надаються ДКП "ЖЕК №1", ДКП "ЖЕК №2", ДКП "ЖЕК №3", згідно з додатком №1. Цим же рішенням затверджено обов`язковий перелік послуг, що надаються у житлових багатоповерхових будинках з усіма комунальними вигодами, згідно з додатком № 2.

5. Пунктом 3 вказаного рішення передбачено житлово-експлуатаційним конторам надавати послуги за тарифами, визначеними побудинково у залежності від наявного інженерного обладнання та кількісних показників фактичного надання послуг відповідно до наказу по підприємству. Згідно з пунктом 7 цього рішення визначені тарифи вводяться в дію у 10-ти денний термін з дня оприлюднення цього рішення в народному часописі "Нафтовик Борислава".

6. Публікація вказаного рішення здійснена в народному часописі "Нафтовик Борислава" (місцевій газеті) № 32(7840) від 23 квітня 2008 року.

7. Рішенням виконавчого комітету Бориславської міської ради № 11 від 28 січня 2010 року внесені зміни до пункту 3 рішення Бориславської міської ради №129 від 16 квітня 2008 року і викладено його в наступній редакції: "Житлово-експлуатаційним конторам надавати послуги з обслуговування будинків і споруд та прибудинкових територій у житлових будинках за тарифами, визначеними по кожному будинку окремо в залежності від наявного інженерного обладнання та кількісних показників фактичного надання послуг згідно з додатком №3". Цим же рішенням виконкому № 11 від 28 січня 2010 року доповнено рішення виконавчого комітету №129 від 16 квітня 2008 року додатком №3 "Вартість послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій окремо по кожному будинку, що знаходиться на балансі ДКП "ЖЕК №1", ДКП "ЖЕК №2" та ДКП "ЖЕК №3".

8. Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду.



ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Постановою Бориславського міського суду Львівської області від 22 липня 2015 року позовні вимоги задоволено частково.

9.1 Поновлено ОСОБА_1 строк на звернення із адміністративним позовом про визнання протиправним рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради від 28 січня 2010 року №11 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконкому від 16 квітня 2008 року № 129 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій".

9.2 Визнано протиправним рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради від 28 січня 2010 року №11 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконкому від 16 квітня 2008 року № 129 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій".

10. Під час розгляду справи суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо визнання протиправним рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради від 16 квітня 2009 року № 129 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", оскільки таке рішення суб`єктом владних повноважень не приймалось, отже, і не породжує будь-яких правових наслідків, не порушує будь-яких законних прав, свобод та інтересів позивача.

10.1. Також суд першої інстанції вказав, що відповідачем порушено процедуру прийняття Рішення №11, оскільки воно прийнято за відсутності аналізу регуляторного впливу, на підставі вартості послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій окремо для кожного будинку, які були надані виконавцями зазначених послуг ДКП "ЖЕК №1", ДКП "ЖЕК №2" та ДКП "ЖЕК №3". Також ні проект рішення, ні саме рішення не були оприлюднені.

11. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 03 лютого 2016 року рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нову постанову про часткове задоволення позовних вимог.

11.1 Визнано частково протиправним пункт 2 рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області від 28 січня 2010 року № 11 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконкому від 16 квітня 2008 року № 129 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" в частині додатку №3 щодо вартості послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій відносно будинку по АДРЕСА_2 .

11.2 В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

11.3 Скасовуючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції вказав на порушення норм процесуального права та зазначив, що погоджується із висновком, що Рішення №11 прийнято з порушенням процедури прийняття - без погодження з територіальним відділенням Антимонопольного комітету України. Однак, суд апеляційної інстанції наголосив про відсутність потреби скасування Рішення №11 повністю, оскільки даний позов подано для захисту прав саме позивача - ОСОБА_1 як мешканця будинку на АДРЕСА_1 .



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ ТА ВІДЗИВІВ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

12. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, виконавчий комітет Бориславської міської ради Львівської області звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просив змінити постанову Львівського апеляційного адміністративного суду Львівської області від 03 лютого 2016 року, відмовивши у визнанні частково протиправним пункт 2 рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області від 28 січня 2010 року № 11 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконкому від 16 квітня 2008 року № 129 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", в частині додатку №3, щодо вартості послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій відносно будинку по

АДРЕСА_3 . У касаційній скарзі зазначено, що оскаржуване рішення є необґрунтоване та прийнято з порушенням норм матеріального права, а саме статті 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Рішення № 11 не має регуляторного характеру, воно було прийнято з метою приведення у відповідність до законодавства рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради від 16 квітня 2008 року № 129, шляхом затвердження додатку №3, яким передбачались тарифи з обслуговування будинків та прибудинкової території по кожному будинку окремо. Заперечень на касаційну скаргу виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області позивачем не подано.



V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

14. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

15. Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування" (далі - Закон N 280/97-ВР; в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

16. Відповідно до підпункту 2 пункту "а" частини першої статті 28 Закону N 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади; погодження в установленому порядку цих питань з підприємствами, установами та організаціями, які не належать до комунальної власності.

17. Частинами шостою, десятою статті 59 Закону N 280/97-ВР виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення.



Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування доводяться до відома населення. На вимогу громадян їм може бути видана копія відповідних актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

18. Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки на момент виникнення спірних правовідносин визначав Закон України від 24 червня 2004 року N 1875-IV "Про житлово-комунальні послуги" (далі - Закон N 1875-IV).

19. Пунктом 1 статті 1 Закону передбачено, що житлово-комунальні послуги - це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

20. Згідно з пунктом 2 частини першої статті 7 Закону N 1875-IV до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.

21. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 20 Закону N 1875-IV споживач має право одержувати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання, порядок надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо.

22. Пунктом 4 частини першої статті 30 Закону N 1875-IV встановлено, що державне регулювання цін/тарифів базується на принципі відкритості, доступності та прозорості структури цін/тарифів для споживачів та суспільства.

23. Частинами другою, третьою статті 31 Закону N 1875-IV визначено, що виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво житлово-комунальних послуг і подають їх на затвердження органам місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку.

Органи місцевого самоврядування затверджують ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.\

24. Відповідно до частини п`ятої статті 32 Закону N 1875-IV у разі зміни вартості житлово-комунальних послуг виконавець/виробник не пізніше ніж за 30 днів повідомляє про це споживача з визначенням причин зміни вартості та наданням відповідних обґрунтувань з посиланням на погодження відповідних органів.


................
Перейти до повного тексту