ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 червня 2020 року
м. Київ
справа № 815/1819/16
адміністративне провадження № К/9901/23386/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бучик А.Ю.,
суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 11.10.2016 (в складі головуючого судді Левчук О.А.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2017 (у складі колегії суддів: головуючого судді - Кравченка К.В., суддів: Градовського Ю.М., Лук`янчук О.В.) у справі №815/1819/16 за позовом Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація морського порту "Южний") до Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, директора Южненської міської виконавчої дирекції Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності ОСОБА_1 про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування рішення в частині,
УСТАНОВИВ:
В квітні 2016 року Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація морського порту "Южний") - (далі - ДП "Адміністрація морських портів України") звернулося до суду з позовом до Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд), директора Южненської міської виконавчої дирекції Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності ОСОБА_1 (далі - директор Южненської філії Фонду), в якому просило:
- визнати протиправними дії директора Южненської філії Фонду щодо винесення рішення №14 про повернення коштів Фонду та застосування штрафних санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності від 04.04.2016 в частині застосування фінансових санкцій до позивача у розмірі 3677,28 грн та 23860,61 грн;
- визнати протиправним та скасувати рішення №14 про повернення коштів Фонду та застосування штрафних санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності від 04.04.2016 в частині застосування фінансових санкцій до позивача у розмірі 3677,28 грн та 23860,61 грн, що застосовані за висновками, викладеними в акті перевірки за коштами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №31 від 21.03.2016.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2017 року, позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Южненської міської виконавчої дирекції Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №14 про повернення коштів Фонду та застосування штрафних санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності від 04.04.2016 в частині застосування фінансових санкцій до Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" у розмірі 3677,28 грн та 23860,61 грн, що застосовані за висновками, викладеними в акті перевірки по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №31 від 21.03.2016.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Фонд подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову, а провадження у справі щодо директора Южненської філії Фонду закрити, оскільки вказана особа не є посадовою особою органу державної влади.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди не врахували, що Фонд соціального страхування України не є органом державної влади чи органом місцевого самоврядування, а відтак його посадова чи службова особа не є посадовою чи службовою особою органу державної влади чи органу місцевого самоврядування. Тому спір в частині, що стосується директора Южненської філії Фонду підлягає закриттю.
Також зазначає, що суди не врахували, що в 2014 році допомогу за листком непрацездатності серії АВО № 960106 було призначено та сплачено за відсутності єдиної та необхідної умови, яка підтверджує юридичний факт наявності права на отримання допомоги, оскільки вказаний листок непрацездатності було виправлено (належним чином оформлено) лише у 2016 році після проведення перевірки. Щодо призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_2, суди не врахували, що він отримав травми в стані алкогольного сп`яніння, а лише виходили з того, що причиною отриманих ним травм стали винні дії водія автомобіля, а не стан алкогольного сп`яніння.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 10 квітня 2017 року відкрито касаційне провадження.
Позивач правом на подання заперечень на касаційну скаргу не скористався.
Справу передано до Верховного Суду.
У зв`язку з відсутністю клопотань про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судами встановлено, що в період з 14.03.2016 по 21.03.2016 на підставі наказу виконавчої дирекції Фонду №36-ос від 18.12.2015 та направлення від 14.03.2016 №32 посадовими особами Южненської міської виконавчої дирекції Фонду було проведено планову документальну перевірку Южненської філії ДП "Адміністрація морських портів України" по коштах Фонду за період з 07.08.2013 по 31.12.2015.
За результатами перевірки складено акт №31 від 21.03.2016, у якому відображені порушення Южненської філії ДП "Адміністрація морських портів України".
Так, зазначено про порушення ч. 1 ст. 51 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами зумовленими похованням" та підпунктів 3.1, 3.8, 3.13 п. 3 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності №532 від 03.11.2004 (зі змінами та доповненнями) - листок непрацездатності працівника ОСОБА_3 не оформлений належним чином, а саме при заповненні частини лицьового боку лікарняного листка, що надається непрацездатному: назва і місцезнаходження закладу охорони здоров`я не підтверджено штампом та печаткою закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності"; дозвіл на видачу листка непрацездатності (коли тимчасова непрацездатність настала поза постійним місцем проживання і роботи) не засвідчено круглою печаткою закладу охорони здоров`я; графа "Стати до роботи", де вказується число і місяць, коли приступити до роботи, не засвідчено печаткою закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності" (копія лікарняного листка надається), що призвело до неправомірного витрачання коштів Фонду в розмірі 3677,28 грн.
Порушення п. 5 ч. 1 ст. 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" полягало у виплаті допомоги у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного сп`яніння або дій, пов`язаних з таким сп`янінням (копії листків непрацездатності, протокол засідання комісії із соціального страхування, акт форми НТ та інше додаються), що призвело до неправомірного витрачання коштів Фонду в розмірі 23860,61 грн.
28.03.2016 позивач подав до Южненської міської виконавчої дирекції Фонду заперечення за №1642/01/102-16 до акту від 21.03.2016 №31.
На підставі акту перевірки, з урахуванням письмових заперечень Южненської філії ДП "Адміністрація морських портів України" від 28.03.2016 №1642/01/102-16 до акту перевірки, виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення №14 від 04.04.2014 про повернення коштів та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яким до позивача застосовано фінансові санкції в загальному розмірі 44583,91 грн.
За результатами розгляду заперечень позивача від 28.03.2016 за №1642/01/102-16, Южненською виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення №04-04-176 від 04.04.2014 про результати розгляду заперечень до акту перевірки, в якому зазначено, що наведені в запереченнях обставини не можуть вплинути на результати перевірки та бути врахованими при прийнятті рішення.
Не погоджуючись з рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач при прийнятті рішення №14 не врахував всіх обставин, що мали значення для його прийняття в частині застосування фінансових санкцій до ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії (адміністрація морського порту "Южний").
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.
Згідно з ст. 9 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18.01.2001 року №2240-III (далі - Закон №2240-III; в редакції, чинній на час призначення допомоги) Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, провадить збір і акумуляцію страхових внесків та інших коштів, призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг, види яких передбачені статтею 34 цього Закону, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів. Фонд належить до цільових позабюджетних страхових фондів.
Відповідно до ст. 20 Закону №2240-III кошти загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, спрямовуються, зокрема на: виплату застрахованим особам допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах, на поховання; фінансування санаторно-курортного лікування та оздоровлення застрахованих осіб і членів їх сімей, позашкільне обслуговування, у тому числі придбання дитячих новорічних подарунків.
Відповідно до ч. 1 ст. 30 Закону України №2240-III страхувальники та інші отримувачі страхових коштів у разі порушення порядку використання страхових коштів відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону Закон №2240-III допомога по тимчасовій непрацездатності надається як вид матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Згідно з ч. 1 ст. 35 Закону №2240-III допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з таких страхових випадків, зокрема: тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві; необхідності догляду за хворою дитиною; необхідності догляду за хворим членом сім`ї; догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною-інвалідом віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за цією дитиною.
Відповідно до ч. 1 ст. 51 Закону №2240-III підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.
Отже, для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності єдиною і необхідною умовою, що підтверджує юридичний факт наявності права на її отримання, є належним чином виданий та оформлений листок непрацездатності.
Згідно вимог п. 3 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 №532/274/136-ос/1406, при заповненні частини лицьового боку листка непрацездатності, що видається непрацездатному, зокрема: