ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2020 року
м. Київ
справа № 642/199/17
адміністративне провадження № К/9901/15402/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства оборони України на постанову Ленінського районного суду м. Харкова від 05.04.2017р. (суддя - Грінчук О.П.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2017р. (судді - Калиновський В.А., Кононенко З.О., Калитка О.М.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Харківського обласного військового комісаріату, Міністерства оборони України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в :
У січні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, в якому просив:
визнати протиправним та скасувати п. 17 протоколу №86 від 07.10.2016р. Комісії з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби Міністерства оборони України;
визнати протиправною бездіяльність Міністерства оборони України, яка полягає у неприйнятті рішення Міністерством оборони України у місячний строк після надходження його документів про призначення одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013р. №975;
визнати протиправними дії Міністерства оборони України, які полягають в надсиланні документів позивача на доопрацювання;
зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат подати висновок за формою (додаток 13 до наказу №530) та документи до нього розпорядникові бюджетних коштів Міністерства Оборони України щодо виплати йому одноразової грошової допомоги передбаченої Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей", Порядку №975 та наказу Міністерства оборони України №530 від 14.08.2014р.;
зобов`язати Міністерство оборони України повторно розглянути висновок та документи, подані Харківським військовим комісаріатом та вирішити питання щодо призначення йому одноразової грошової допомоги у розмірі 150 кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності (довідка МСЕК №118378 від 16.05.2016р.) відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей", Порядку №975 та наказу Міністерства оборони України №530 від 14.08.2014р.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що він має право на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей" та Порядку від 25.12.2013р. №975. Вважає відмову відповідача у призначенні та виплаті йому одноразової грошової допомоги протиправною, а вимогу про надання документу, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми, каліцтва), зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження безпідставною та незаконною.
Постановою Ленінського районного суду м. Харкова від 05.04.2017р., яка залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2017р., позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано пункт 17 протоколу №86 від 07.10.2016р. Комісії з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби Міністерства оборони України.
Визнано протиправною бездіяльність Міністерства оборони України, яка полягає у неприйнятті рішення Міністерством оборони України у місячний строк після надходження документів позивача про призначення одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку №975 від 25.12.2013р.;
Визнано протиправними дії Міністерства оборони України, які полягають в надсиланні документів позивача на доопрацювання.
Зобов`язано Харківський обласний військовий комісаріат повторно надіслати документи для призначення позивачу відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей" та Порядку 975 та наказу Міністерства оборони України №530 від 14.08.2014р. (додаток 13 до наказу №530) на адресу Міністерства оборони України, про виплату позивачу одноразової грошової допомоги.
Зобов`язано Міністерство оборони України повторно розглянути висновок та документи подані Харківським військовим комісаріатом та вирішити питання щодо призначення позивачу одноразової грошової допомоги у розмірі 150 кратного прожиткового мінімуму, відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей", Порядку №975 та наказу Міністерства оборони України №530 від 14.08.2014р.
З ухваленими у справі рішеннями не погодився відповідач - Міністерство оборони України, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що на момент встановлення позивачу інвалідності, чинним законодавством України не було передбачено виплати одноразової грошової допомоги звільненим військовослужбовцям строкової військової служби у разі встановлення інвалідності після спливу трьохмісячного строку після звільнення зі служби.
При цьому посилається на те, що днем встановлення інвалідності в розумінні Порядку №975 вважається дата проходження особою первинного огляду МСЕК, а дата підтвердження групи інвалідності не може вважатися днем встановлення інвалідності.
Крім того, посилається на те, що надані позивачем документи на підтвердження причин та обставин поранення (контузії, травми або каліцтва) не містять відомостей про обставини його поранення, зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження.
Водночас відсутність документів, визначених пунктом 11 Порядку №975, зокрема, про причини та обставини поранення (контузії, травми, каліцтва), є підставою для відмови у виплаті одноразової грошової допомоги, а тому відповідач діяв в порядку, у спосіб та в межах наданих йому законом повноважень.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Так, в ході розгляду справи по суті судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач проходив строкову військову службу у Збройних Силах СРСР з 28.10.1983р. по 26.10.1985р., в тому числі у складі діючої армії під час бойових дій в Демократичній Республіці Афганістан, що підтверджується військовим квитком серії НОМЕР_1 . (а.с. 8 - 9)
Відповідно до витягу із протоколу засідання Центральної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв від 13.12.2012р. №2501 множинне вогнепальне осколкове поранення верхніх кінцівок, лівої стопи та попереку позивача пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні у країнах, де велися бойові дії. (а.с. 20)
Згідно довідки до Акту огляду МСЕК серії 10 ААВ №644507 позивачу при первинному огляді 13.05.2013р. встановлена ІІІ група інвалідності з 13.05.2013р., травма, контузія та захворювання пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні у країнах де велись бойові дії. Інвалідність встановлено на строк до 01.06.2014р. із визначенням дати її переогляду 13.05.2014р. (а.с. 14)
Згідно Акту судово-медичного дослідження (обстеження) від 19.12.2015р. №5910-ая/12 поранення позивача є наслідком загоєння вогнепальних поранень, спричинення яких могли бути отримані у період бойових дій на території Демократичної Республіки Афганістан. (а.с. 21 - 22)
Згідно довідки до Акту огляду МСЕК серії 12 ААА №118378 позивачу при повторному огляді 16.05.2016р. встановлена ІІІ група інвалідності з 01.06.2016р., травма, контузія та захворювання пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні у країнах де велись бойові дії. Інвалідність встановлено на строк до 01.06.2019р. із визначенням дати її переогляду 13.05.2019р. (а.с. 10)
17.05.2016р. позивач звернувся до Харківського обласного військового комісаріату із заявою про призначення і виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності, пов`язаної з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 18.07.2016р., яка залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 30.08.2016р., у справі №820/3078/16 визнано протиправною бездіяльність Харківського обласного військового комісаріату щодо не подання у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновку щодо виплати позивачу одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей", Порядком №975 та наказом Міністерства оборони України №530 від 14.08.2014р., та зобов`язано Харківський обласний військовий комісаріат подати висновок та документи до нього розпорядникові бюджетних коштів - Міністерству оборони України щодо виплати позивачу одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей", Порядком №975 та наказом Міністерства оборони України №530 від 14.08.2014р. (а.с. 11 - 17)