ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 червня 2020 року
м. Київ
справа № 520/3363/19
адміністративне провадження № К/9901/25629/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Желєзного І.В., Рибачука А.І.,
розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 520/3363/19
за позовом ОСОБА_1
до Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23 травня 2019 року (головуючий суддя Спірідонов М.О.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2019 року (колегія у складі: головуючого судді Гуцала М.І., суддів: Донець Л.О., Бенедик А.П.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради, в якому просила: - визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради - протиправною; - зобов`язати вчинити дії, що передбачені абз. 6 п. 16 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 № 329 - призначити субсидію ОСОБА_1 з травня 2018 року на домогосподарство за адресою: АДРЕСА_1 .
2. В обґрунтування своїх вимог позивачка зазначила про те, що Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради безпідставно та необґрунтовано вчинено дії щодо зняття з 01.05.2018 субсидії з ОСОБА_1 . Так, позивачка зазначила про те, що у неї відсутній борг за житлово-комунальні послуги, а відповідачем було проігноровано наявну в матеріалах особової справи копію договору реструктуризації боргу.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 23 травня 2019 року в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовив.
4. Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 06 серпня 2019 року залишив без змін рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23 травня 2019 року.
5. Суди виходили з того, що з 01.05.2018 змінилися умови надання житлової субсидії позивачу, яким визначено, що призначення житлової субсидії здійснюється лише після подання позивачем нової заяви і декларації відповідачу, оскільки чоловік ОСОБА_1 не зареєстрований за адресою домогосподарства: АДРЕСА_1, а під час призначення житлової субсидії враховуються також його доходи, як члена сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства, згідно пункту 9 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848, та про якого позивачка не повідомила відповідача.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. 04.09.2019 ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23 травня 2019 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2019 року, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.
7. В обґрунтування своїх вимог скаржниця зазначає про те, що бездіяльність відповідача була зумовлена припущеннями стосовно складу її сім`ї, які не ґрунтуються на законі.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. 06.09.2019 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.
9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача ОСОБА_2, суддів: Стародуба О.П., Чиркіна С.М.
10. Ухвалою Верховного Суду від 02.10.2019 відкрито провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23 травня 2019 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2019 року.
11. У зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 09.04.2020 № 23/0/15-20 "Про звільнення ОСОБА_2 з посади судді Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку" та згідно з наказом голови Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Смоковича М.І. від 27.03.2020 № 17-К, призначено повторний автоматизований розподіл.
12. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.04.2020 визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача Стеценка С.Г., суддів: Желєзного І.В., Рибачука А.І.
13. Ухвалою Верховного Суду від 23.06.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 24.06.2020.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. ОСОБА_1 03.02.2015 перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Слобідського району Харківської міської ради як отримувач субсидії на домогосподарство за адресою:
АДРЕСА_1. 15 . Житлова субсидія була призначена позивачці, як особі яка працює, на підставі заяви від 27.02.2015, щомісячно в сумі 635,68 грн. В подальшому, за заявою позивачки від 24.11.2015, субсидія була призначена як особі, яка отримує дохід у формі пенсії, що призвело до її збільшення до 760,32 грн.
16. З 01.05.2016 субсидія була припинена через борг за послуги КП "Жилкомсервіс" в розмірі 36,29 грн. та знову призначена після підтвердження сплати вказаної суми та подання нової заяви про призначення субсидії від 16.12.2016.
17. З травня 2017 року по квітень 2018 року субсидія призначалась позивачці відповідно до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848.
18. Повідомленням від 04.06.2018 позивачку було проінформовано про не призначення субсидії з 01.05.2018, з чим вона не погодилася та вважаючи протиправними дії відповідача щодо не надання житлової субсидії, звернулася до суду з вищевказаним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
19. Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
20. Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги".
21. Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 4 вищевказаного Закону, до повноважень Кабінету Міністрів України належить, зокрема, встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.
22. Отже, з аналізу наведених норм спеціального Закону, яким врегульовано правові відносини у сфері надання житлово-комунальних послуг, вбачається, що єдиним органом який може визначати умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій є Кабінет Міністрів України.
23. Умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива визначені Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України "Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива" від 21 жовтня 1995 року № 848 (далі - Положення № 848).
24. 27.04.2018 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 329 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022", якою Положення № 848 викладено у новій редакції.
25. Отже, з 01.05.2018 Положення № 848 викладено в новій редакції згідно постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 № 329 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1022".
26. Пунктом 1 положення № 848 визначено, що житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.