1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



24 червня 2020 року

м. Київ

справа №371/1043/17

адміністративне провадження №К/9901/1621/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Данилевич Н. А., Шевцової Н. А.

розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області про визнання рішення протиправним, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Курінського Олександра Георгійовича на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Кузьменка В. В., суддів: Василенка Я. М., Шурка О. І.

І. Суть спору

1. У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області (далі - Малобукринська СВК) про визнання протиправною та скасування постанови Малобукринської СВК від 12 липня 2017 року "Про направлення подання Малобукринської територіальної виборчої комісії до сесії Малобукринської сільської ради про підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1".

2. В обґрунтування позову позивач зазначає, що під час перебування на посаді голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області, 12 липня 2017 року відповідачем прийнято постанову, якою направлено подання Малобукринської територіальної виборчої комісії до сесії Малобукринської сільської ради про підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1 .

2.1. Позивач вказує, що процедура відкликання сільського голови за народною ініціативою визначена статтею 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статтями 37 - 41, 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а порядок прийняття та оприлюднення рішень виборчою комісією врегульовано статтею 27 Закону України "Про місцеві вибори".

2.2. Позивач стверджує, що його не було запрошено на засідання виборчої комісії 12 липня 2017 року, не було повідомлено, що виборчою комісією буде розглядатися питання про внесення подання щодо його відкликання за народною ініціативою.

2.3. Крім того, 14 липня 2017 року голова Малобукринської сільської виборчої комісії своїм листом письмово повідомив про відмову у наданні позивачу як голові Малобукринської сільської ради будь-якої інформації щодо діяльності відповідача з процедури відкликання сільського голови за народною ініціативою.

2.4. Вважаючи, що такими діями відповідач позбавив позивача гарантованого законом права захищати свої права в процедурі відкликання сільського голови за народною ініціативою, можливості перевірки правильності дій ініціативної групи і виборчої комісії та достовірності документів, на підставі яких відповідачем було прийнято оскаржувану постанову, ОСОБА_1 звернувсь до суду з вимогою про скасування постанови Малобукринської СВК від 12 липня 2017 року.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. 25 червня 2017 року відбулися збори виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин, Ромашки з питання щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1, за результатами проведення яких у відповідності до положень статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" 29 червня 2017 року головою Малобукринської СВК ОСОБА_16 отримано відповідне повідомлення від ОСОБА_5, який є офіційним представником ініціативної групи по вирішенню питання щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1

5. Також відповідно до положень статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у період з 30 червня 2017 року по 09 липня 2017 року ініціативною групою у складі ОСОБА_5 , ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 , ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, було проведено збір підписів виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин, Ромашки на підтримку ініціативи щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1

6. 10 липня 2017 року до Малобукринської СВК офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_5, відповідно до статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передано заповнені підписні листи разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, а також відповідні додатки.

7. Згідно з протоколом № 1 засідання Малобукринської СВК від 10 липня 2017 року з метою дотримання вимог статей 38 - 40 "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання сільського голови за народною ініціативою, правильності оформлення підписних листів, тощо, відповідно до частини сьомої статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", із залученням органів ведення Державного реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та із залученням правоохоронних органів - вибіркової перевірки їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості). ОСОБА_16 запропонував надіслати відповідні повідомлення до Миронівського ВП ГУ НП в Київській області та до відділу ведення державного реєстру виборців апарату Миронівської райдержадміністрації, що було виконано.

8. Так, листом Відділу ведення державного реєстру виборців апарату Миронівської райдержадміністрації від 11 липня 2017 року № 28-34/106 повідомлено, що використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання з посади за народною ініціативою сільського голови, статтею 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено.

9. 12 липня 2017 року з 12 год. 00 хв. до 14 год.00 хв. членами Малобукринської СВК ОСОБА_17, ОСОБА_18 спільно з дільничним офіцером поліції лейтенантом Ремез Тарасом Євгеновичем, шляхом здійснення опитування громадян та звірки відомостей, що містяться в підписних листах з оригіналами документів було проведено перевірку 10 осіб, а саме: ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24 , ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28 та встановлено, що підписи виконані вищевказаними громадянами власноручно. Відомості, що містяться в підписних листах відповідають оригіналам документів. Кількість голосів зібраних на підтримку вимоги про відкликання голови Малобукринської сільської виборчої комісії становить 96 осіб.

10. Узагальнивши та перевіривши матеріали про відкликання голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, які надійшли на розгляд Малобукринської СВК від представника ініціативної групи ОСОБА_5, 12 липня 2017 року відповідачем прийнято постанову про внесення на розгляд сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області подання про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1 та доручено голові Малобукринської територіальної виборчої комісії проінформувати Малобукринську сільську раду та голову Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 про прийняте рішення.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

11. Рішенням Миронівського районного суду Київської області від 06 червня 2018 року позов задоволено.

12. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з відсутності у підписних листах необхідних відомостей, вказаних у частині третій статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Разом з цим, суд першої інстанції вказав про відсутність доказів повідомлення позивача про відповідні збори виборців, що свідчить про порушення, встановленого законом порядку прийняття відповідачем оскаржуваного рішення.

13. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2018 року рішення Миронівського районного суду Київської області від 06 червня 2018 року скасовано та прийнято нове, яким в позові відмовлено.

14. Шостий апеляційний адміністративний суд, скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в позові, прийшов д висновку про дотримання Малобукринською СВК вимог частини другої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" із залученням Відділу державного реєстру виборців Миронівської РДА та Миронівського ВП ГУ НП у Київській області до проведення перевірки підписних листів, які, своєю чергою відповідають приписам частини третьої статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

IV. Касаційне оскарження

15. У касаційній скарзі представник ОСОБА_1 - адвокат Курінський Олександр Георгійович, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

16. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що судом апеляційної інстанції не враховано приписи частини першої, другої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", в яких вказано, що у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону.

16.1. Стверджує, що підписний лист не може бути багатосторінковий, оскільки окремі підписні листи підлягають прошиванню та скріпленню підписами.

16.2. Вказує, що позивача не було повідомлено про розгляд виборчою комісією питання щодо внесення подання про його відкликання за народною ініціативою. Крім того, 14 липня 2017 року голова Малобукринської СВК своїм листом письмово повідомив про відмову у наданні позивачу як голові Малобукринської сільської ради будь-якої інформації щодо діяльності відповідача з процедури відкликання сільського голови за народною ініціативою.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

17. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

18. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

19. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

20. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

21. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

22. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Відповідно до частин першої, п`ятої статті 12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом.

24. За приписами частини третьої статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

25. Так, відповідно до пункту 4 частини першої статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження сільського голови, вважаються достроково припиненими у разі відкликання з посади за народною ініціативою.

26. Частиною п`ятою статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.

27. Згідно з частинами шостою, сьомою статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 20 осіб для відкликання сільського голови. Кількість членів ініціативної групи становить у разі відкликання сільського голови - не менше 10 осіб.

На підтримку пропозиції про відкликання сільського голови має бути зібрано кількість підписів, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний сільським, селищним, міським головою.

Збір підписів проводиться у разі відкликання сільського голови протягом десяти днів.

Територіальна виборча комісія перевіряє правильність оформлення підписних листів, кількість зібраних підписів у разі відкликання сільського селищного голови - протягом десяти днів з дня їх отримання.

28. Частиною восьмою статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рішення про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського голови, який був обраний шляхом самовисування, приймається за поданням територіальної виборчої комісії відповідною сільською радою більшістю голосів від її складу.

29. Розділом V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено підстави, процедуру відкликання депутата місцевої ради, а також порядок прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією за результатами перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

30. Так, статтею 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що право вносити пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою надано громадянам України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.


................
Перейти до повного тексту