1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



25 червня 2020 року

м. Київ

справа № 328/2536/16-а(2-а/328/43/16)

адміністративне провадження № К/9901/23019/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Данилевич Н.А.,

суддів: Смоковича М.І., Шевцової Н.В.,


розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Комунального підприємства "Фарм"ТМК" Токмацької міської ради до Токмацького міського голови ОСОБА_1, про визнання протиправним та скасування розпорядження, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Токмацького міського голови ОСОБА_1 на постанову Токмацького районного суду Запорізької області від 15 серпня 2016 року (головуючий суддя - Андрущенко О.Ю.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2016 року (головуючий суддя - Чередниченко В.Є., судді - Суховаров А.В., Іванов С.М.) у справі № 328/2536/16-а(2-а/328/43/16).



І. Суть спору

Короткий зміст позовних вимог

У липні 2016 року директор КП "Фарм ТМК" Токмацької міської ради звернувся до суду з позовом до Токмацького міського голови ОСОБА_1. про скасування розпорядження від 17.05.2016 №144-р "Про проведення економічного аналізу фінансово-господарської діяльності КП "Фарм ТМК".

В обґрунтування позову зазначав, що вказаним розпорядженням створено тимчасову комісію для проведення економічного аналізу фінансово-господарської діяльності позивача. Згідно статуту КП "Фарм ТМК" є комунальним підприємством та суб`єктом підприємницької діяльності. Власником виступає Токмацька міська рада. З моменту державної реєстрації Токмацька міська рада як власник здійснює свої права по управлінню через уповноважений ним орган. До компетенції Власника належить, в тому числі, контроль за ефективністю використання та збереження майна. Отже, КП "Фарм ТМК" як комунальне підприємство, що створене Токмацькою міською радою, підконтрольне саме міській раді, а не міському голові, а тому контроль за діяльністю підприємства та проведення перевірок належить виключно Токмацькій міській раді.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Токмацького районного суду Запорізької області від 15 серпня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2016 року, позов комунального підприємства "Фарм ТМК" Токмацької міської ради до Токмацького міського голови ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування розпорядження міського голови задоволено.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження Токмацького міського голови ОСОБА_1 від 17 травня 2016 №144-к "Про проведення економічного аналізу фінансово-господарської діяльності КП "Фарм ТМК".

Стягнуто на користь комунального підприємства "Фарм ТМК" Токмацької міської ради за рахунок бюджетних асигнувань Токмацької міської ради понесені судові витрати в сумі 1378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн..

Приймаючи судові рішення у справі, суди зазначили, що здійснення управління КП "Фарм ТМК" віднесено до виключної компетенції Власника - Токмацької міської ради або уповноваженого нею органу, однак відповідачем не надано суду рішення сесії Токмацької міської ради про уповноваження міського голови здійснювати управління КП "Фарм ТМК". Судами зазначено, що повноваження сільського, селищного, міського голови визначені ч. 4 ст. 42 Закону, де право створювати будь-які комісії не передбачено. Крім цього, суди врахували, що в заяві депутатів Токмацької міської ради від 26.04.2016 Єременко В.В. , Надточій О.М., Хомічук О.І. та Коржик Т.А., адресованій міському голові про створення комісії, зазначається, що відповідний проект рішення про створення тимчасової контрольної комісії для перевірки діяльності КП "Фарм ТМК" було включено до порядку денного засідання сесії Токмацької міської ради, однак, депутатами не був підтриманий. Посилання відповідача на надані йому у відповідності до положень ст.ст. 28, 29, 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження щодо встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ, організацій комунальної власності відповідних територіальних громад; здійснення відповідно до закону контролю за дотриманням цін і тарифів; здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів; управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торгівельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебуває у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання, суд апеляційної інстанції визнав такими, що не звільняють його від обов`язку дотримуватися процедури, встановленої законом для створення тимчасової комісії.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)

03 січня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Токмацького міського голови ОСОБА_1 (далі - скаржник) на постанову Токмацького районного суду Запорізької області від 15 серпня 2016 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2016 року, в якій відповідач просить скасувати зазначені судові рішення та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

На обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник зазначає, що спірним у справі розпорядженням не було створено комісію Токмацької міської ради та не було створено комісію з числа депутатів для здійснення контролю. Вказує, що відповідно до ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження щодо проведення економічного аналізу фінансово-господарської діяльності комунального підприємства не віднесено до виключеної компетенції міської ради. Вказує, що задля забезпечення роботи виконавчого комітету міської ради, яку він очолює, він як міський голова наділений повноваженнями приймати розпорядження організаційного характеру, яким і є спірне розпорядження.

Ухвалою Верховного Суду від 24 червня 2020 року зазначену адміністративну справу прийнято до провадження та призначено до розгляду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до підпункту 1.1., 1.4. статуту КП "Фарм ТМК", затвердженого рішенням Токмацької міської ради від 17.12.2009 №21, КП "Фарм ТМК" Токмацької міської ради є суб`єктом підприємницької діяльності, засноване на комунальній власності територіальної громади м. Токмак. Власником підприємства є Токмацька міська рада.

Відповідно до п.п. 5.1, 5.2 Статуту з моменту державної реєстрації підприємства вищим органом управління є Власник, який здійснює свої права по управлінню через уповноважений ним орган. До компетенції Власника належить: визначення основних напрямків діяльності підприємства; затвердження Статуту, внесення до нього змін та доповнень; погодження сесії Токмацької міської ради кандидатури директора підприємства, ініціювання питання щодо його звільнення; затвердження річних результатів діяльності підприємства; прийняття рішень про реорганізацію чи ліквідацію підприємства; призначення ліквідаційної комісії, затвердження ліквідаційного балансу; контроль за ефективністю використання та збереження майна; вирішення питань про виділення зі складу підприємства одного чи кількох структурних підрозділів для створення нового підприємства (а.с.43-47).

25.01.2010 позивач зареєстрований юридичною особою, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А01№679005 (а.с.10).

Розпорядженням Токмацького міського голови Котелевського І.В. від 17.05.2016 №144-р "Про проведення економічного аналізу фінансово-господарської діяльності КП "Фарм ТМК" утворено тимчасову комісію для проведення економічного аналізу фінансово-господарської діяльності КП "Фарм ТМК" в складі Аненко Л.М. - начальник відділу економіки виконкому Токмацької міської ради; Левченко Т.Р. - начальник юридичного відділу виконкому Токмацької міської ради; Єременко В.В. - депутат Токмацької міської ради (за згодою); Надточій О.М. - депутат Токмацької міської ради (за згодою); Хомічук О.І. - депутат Токмацької міської ради (за згодою); Коржик Т.А. - депутат Токмацької міської ради (за згодою); Коваленко Є.П. - залучений експерт (за згодою); Волоха О.І. - залучений експерт (за згодою); Губрієнко Є.О. - залучений експерт (за згодою) (п. 1 Розпорядження). Тимчасовій комісії провести економічний аналіз фінансово-господарської діяльності КП "Фарм ТМК" станом на травень 2016 року (п. 2 Розпорядження). Начальнику відділу економіки Аненко Л.М. 31.05.2016 надати міському голові інформацію про результати проведення економічного аналізу фінансово-господарської діяльності КП "Фарм ТМК" (п. 3 Розпорядження).

Підставою даного розпорядження були заяви депутатів Токмацької міської ради Єременко В.В., Надточій О.М., Хомічук О.І. та Коржик Т.А..

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч.ч. 1, 3 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій.


................
Перейти до повного тексту