ПОСТАНОВА
Іменем України
23 червня 2020 року
Київ
справа №711/2721/17
адміністративне провадження №К/9901/48532/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Желєзного І. В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М. розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Пацаєва 20, 22, 24" на рішення Придніпровського районного суду м. Черкаси у складі судді Позарецької С.М. від 23 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Федотова І.В., суддів: Літвіної Н.М., Сорочка Є.О. від 27 березня 2018 року у справі № 711/2721/17 за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Пацаєва 20, 22, 24" до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради, третя особа: Комунальне підприємство "Придніпровська служба утримання будинків" Черкаської міської ради, про визнання відмови протиправною, зобов`язання вчинити певні дії
УСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ.
1. У квітні 2017 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Пацаєва 20, 22, 24" (далі - позивач, ОСББ "Пацаєва 20, 22, 24") звернулося до Придніпровського районного суду м. Черкаси з позовом до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради (далі - відповідач, Департамент соціальної політики ЧМР), третя особа: Комунальне підприємство "Придніпровська служба утримання будинків" Черкаської міської ради (далі - КП "Придніпровська служба утримання будинків" Черкаської міської ради), в якому з урахуванням уточнення позовних вимог просило:
- визнати протиправною відмову Департаменту соціальної політики ЧМР щодо відшкодування пільг та субсидій ОСББ "Пацаєва 20, 22, 24", викладену в листах від 05 грудня 2016 року, 12 грудня 2016 року, 13 січня 2017 року та 28 лютого 2017 року;
- зобов`язати Департамент соціальної політики ЧМР здійснити відшкодування ОСББ "Пацаєва 20, 22, 24" пільг та субсидій, які надаються громадянам, що проживають в багатоквартирних житлових будинках за адресами: АДРЕСА_1 на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за період з 04 липня 2016 року по 01 травня 2017 року.
2. В обґрунтування позовних вимог ОСББ "Пацаєва 20, 22, 24" зазначає, що 04 липня 2016 року протоколом № 2 зборів співвласників багатоквартирних будинків ОСББ "Пацаєва, 20, 22, 24" визначено порядок самостійного управління багатоквартирними будинками по АДРЕСА_1, тобто прийнято будинки в самостійне управління ОСББ, тому саме з цього моменту субсидія підлягає відшкодуванню, оскільки дане рішення, прийняте на загальних зборах, виражає волю та право співвласників будинків на самоуправління, закріплене Законом України від 29 листопада 2001 року № 2866-III "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" (далі - Закон № 2866-III). Також позивачем були укладені договори з ПП "Керуюча виробнича компанія "Прометей" про надання послуг з ліквідації аварійних ситуацій на внутрішньобудинкових системах, з ПП "Керуючи виробнича компанія "Прометей" про надання послуг з технічного обслуговування систем водопостачання, водовідведення та систем центрального опалення, постачання теплої води, про надання послуг з технічного обслуговування мережі електроосвітлення і силової проводки, з ТОВ "Саме Клінінг" про надання послуг з очищення, з КП "Черкасиводоканал" щодо забезпечення мешканців питною водою та водовідведенням по трубопроводах, з ФОП ОСОБА_1 щодо локалізації аварійних ситуацій та проведення ремонтних робіт в місцях загального користування, з ПП СРБП "Черкасиліфт" про виконання робіт з техобслуговування і ремонту ліфтів та диспетчерських систем. Отже, ОСББ "Пацаєва, 20, 22, 24" фактично надає мешканцям вказаних будинків відповідні послуги, за користування якими мешканці сплачують компенсацію витрат. Крім того, саме ОСББ встановлює тарифи на утримання прибудинкової території та здійснює її утримання в належному стані, за який власники сплачують передбачені платежі, починаючи з 16 червня 2017 року. ОСББ нараховує власникам плату за утримання прибудинкової території та отримує за це щомісячну плату. З огляду на вказане, відповідачем протиправно відмовлено відшкодування ОСББ "Пацаєва 20, 22, 24" пільг та субсидій, які надаються громадянам, що проживають в багатоквартирних житлових будинках за адресами: АДРЕСА_1 на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за період з 04 липня 2016 року по 01 травня 2017 року.
3. Ухвалою Придніпровського районного суду м. Черкаси від 23 січня 2018 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2018 року, адміністративний позов залишено без розгляду в частині позовних вимог про зобовязання здійснити відшкодування пільг та субсидій, які надаються громадянам, що проживають в багатоквартирних житлових будинках за адресами: по АДРЕСА_1 на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за з 04 липня 2016 року по 06 жовтня 2016 року на підставі ч. 3 ст. 123 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
4. Рішенням Придніпровського районного суду м. Черкаси від 23 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.
5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що ОСББ "Пацаєва, 20, 22, 24" вважається таким, що фактично прийняв для утримання зазначені будинки відповідно до акта про списання багатоквартирного будинку з балансу з 30 квітня 2017 року і лише з цього часу КП "Придніпровська СУБ" припинило їх обслуговування/утримання. За таких обставин відповідач діяв правомірно та згідно з вимогами чинного законодавства.
ІІ. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
6. Не погодившись з такими судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, у квітні 2017 року ОСББ "Пацаєва 20, 22, 24" звернулося до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Придніпровського районного суду м. Черкаси від 23 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2018 року та ухвалити нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі, вирішити питання судових витрат.
7. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, позивач зазначив, що судами попередніх інстанцій при прийнятті оскаржуваного рішення не враховано, що будь-яке рішення про передачу функцій управління управителю чи КП "Придніпровський СУБ" на загальних зборах не приймалось, тобто за відсутності укладеного договору на управління будинками вони знаходяться в управлінні ОСББ з 04 липня 2016 року. Відмовляючи у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій виходили, зокрема, з того, що згідно з рішенням ЧМР №4-1343 від 16 липня 2009 року КП "Придніпровська СУБ" є балансоутримувачем будинків по АДРЕСА_1, а необхідною умовою для відшкодування пільг та субсидій є подача до органів соціального захисту населення акта про списання. Водночас у рішенні не зазначено мотивів застосування у спірних правовідносинах вказаного рішення органу місцевого самоврядування та не вказано мотиви неврахування рішення Черкаської міської ради №1773 від 23 грудня 2016 року, згідно з яким визначено вичерпний перелік документів, що подаються ОСББ до управлінь соціального захисту населення для відшкодування пільг та субсидій та у якому відсутній акт на списання будинків, на який посилаються суди як на обовязковий документ для відшкодування пільг та субсидій. ОСББ здійснює не тільки управління, а і утримання будинку, споруд та прибудинкової території. Судами не надана оцінка тим обставинам, що балансоутримувач КП "Придніпровський СУБ" фактично не надавав послуги з утримання будинків після створення ОСББ, що підтверджується договорами та відповідними актам виконаних робіт. Також судами під час розгляду справи не враховано рішення Вищого адміністративного суду України у справі №К/800/3843/13, Київського апеляційного адміністративного суду у справі №703/1975/13-а, Придніпровського районного суду м. Черкас у справі №711/7394/17, у яких спір виник з аналогічних підстав, що й у даній справі.
ІІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Касаційну скаргу подано до Верховного Суду 23 квітня 2018 року.
9. Ухвалою Верховного Суду від 03 травня 2018 року відкрито касаційне провадження у справі № 711/2721/17 та витребувано матеріали справи.
10. 17 травня 2018 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу Департаменту соціальної політики ЧМР, в якому останній просить відмовити у задоволенні касаційної скарги ОСББ "Пацаєва 20, 22, 24", а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.
11. 13 червня 2018 року ОСББ "Пацаєва 20, 22, 24" подало до суду заперечення на вказаний відзив, в якому просить задовольнити касаційну скаргу в повному обсязі.
12. 13 червня 2018 року надійшло до суду клопотання ОСББ "Пацаєва 20, 22, 24" про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
13. 19 жовтня 2018 року на адресу суду надійшла заява ОСББ "Пацаєва 20, 22, 24", до якої додано відповідь Департаменту соціальної політики ЧМР на запит власника квартири по АДРЕСА_1 у м. Черкаси від 30 вересня 2018 року № 9725/28-5/01-9, яку позивач просить прийняти до уваги при прийняті судового рішення.
14. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11 червня 2019 року для розгляду цієї справи визначено суддю Желєзного І. В., суддів: Берназюка Я. О. та Чиркіна С. М.
IV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
15. Як встановлено судами попередніх інстанцій, ОСББ "Пацаєва, 20, 22, 24", що знаходиться по АДРЕСА_1 зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 40573487) 15 червня 2016 року, керівник - ОСОБА_2, що підтверджується даними витягу від 16 червня 2016 року.
16. Статут ОСББ затверджено установчими зборами ОСББ 12 травня 2016 року, згідно з яким метою створення об`єднання є забезпечення і захист прав співвласників майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати платежів, передбачених законодавством та цим Статутом.
17. Відповідно до рішення зборів співвласників багатоквартирного будинку, що міститься у протоколі №2 від 04 липня 2016 року, вирішено прийняти у самостійне управління багатоквартирні будинки ОСББ "Пацаєва, 20, 22, 24" та вирішено списати будинки АДРЕСА_1, з балансу КП "Придніпровська СУБ".
18. Згідно з рішенням Черкаської міської ради за № 4-1343 від 16 липня 2009 року КП "Придніпровська СУБ" є балансоутримувачем будинків по АДРЕСА_1 та прибудинкової території, надає мешканцям житлово-комунальні послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкової території, нараховуючи плату за надані послуги згідно із тарифами, затвердженими рішеннями виконавчого комітету Черкаської міської ради №1747 від 25 листопада 2008 року, № 239 від 03 березня 2009 року, № 423 від 30 березня 2011 року.
19. Відповідно до рішення виконкому Черкаської міської ради від 28 жовтня 2016 року №1412 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 31 жовтня 2007 року №1480 "Про визначення виконавців житлово-комунальних послуг населенню м. Черкаси" затверджено Перелік виконавців послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій м. Черкаси, що надають комунальні підприємства згідно з додатком, з якого вбачається, що будинки за адресами: АДРЕСА_1, перебувають на обслуговуванні КП "Придніпровська СУБ".
20. Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 06 січня 2017 року №14 "Про внесення змін до рішення виконкому Черкаської міської ради від 30 березня 2011 року №423 "Про встановлення вартості ЖКП з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій" внесені зміни до рішення №423, а саме додаток 3 викладено у новій редакції, зокрема, визначені нові тарифи за послуги щодо утримання будинків, що по АДРЕСА_1 в м. Черкаси, які надаються Комунальним підприємством "Придніпровська СУБ".
21. Рішенням Господарського суду Черкаської області від 12 січня 2017 року у справі № 925/1632/16, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 17 травня 2017 року, зобов`язано КП "Придніпровська СУБ" ЧМР списати будинки по АДРЕСА_1 в м. Черкаси з балансу, передати ОСББ "Пацаєва, 20, 22, 24" примірник технічної документації на вказані будинки, документи, на підставі яких будинки прийняті в експлуатацію технічні паспорти і плани інженерних мереж цих будинків.
22. Згідно з актами про списання багатоквартирного будинку з балансу від 30 квітня 2017 року, затвердженими директором Департаменту ЖКК Черкаської міської ради та Директором КП "Придніпровська СУБ" ЧМР, за участю голови правління ОСББ "Пацаєва, 20, 22, 24" ОСОБА_2, будинки по АДРЕСА_1 списані з балансу КП "Придніпровська СУБ" ЧМР.
23. Голова правління ОСББ брав участь у підписанні актів про списання багатоквартирного будинку з балансу, жодних пояснень чи заперечень про те, що, як він вважає, насправді ОСББ прийняло будинки ще 04 липня 2016 року не подавав і не зазначив про такі обставини.
24. Рішенням Придніпровського райсуду м.Черкаси від 11 липня 2017 року, залишеним без змін ухвалою Апеляційного суду Черкаської області від 12 вересня 2017 року у справі № 711/1788/17, встановлено, що до підписання акта від 30 квітня 2017 року власнику квартири будинку АДРЕСА_3 КП "Придніпровська СУБ" ЧМР нараховувалась плата за надані цим підприємством послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкової території, за встановленими органами місцевого самоврядування тарифами, станом на 30 квітня 2017 року включно.
25. Комунальним підприємством "Придніпровська СУБ" листом від 19 квітня 2017 року повідомлено Департамент соціальної політики ЧМР про те, що з 01 травня 2017 року будинки АДРЕСА_1 будуть списані з балансу та обслуговування цього підприємства і зазначено про необхідність відкоригувати (зняти) субсидії та прийняти коригування по пільгових категоріях мешканців цих будинків.
26. Департаментом соціальної політики ЧМР вжиті заходи щодо відшкодування з 01 травня 2017 року субсидій та пільг певним категоріям мешканців зазначених будинків на рахунок ОСББ.
27. 28 жовтня 2016 року ОСББ зверталося до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради із зверненням-повідомленням про те, що 15 червня 2016 року зареєстроване ОСББ, прийнято рішення про самостійне управління багатоквартирними будинками з 01 вересня 2016 року та визначено обов`язковий внесок на утримання будинків та прибудинкової території. Також ОСББ просило надати дані щодо отримання співвласниками вказаних будинків пільг та субсидій, а також укласти з 01 листопада 2016 року договір з ОСББ на відшкодування пільг та субсидій співвласниками будинків.
28. На дане звернення відповідачем 05 грудня 2016 року надано відповідь про відсутність підстав для перерахування коштів на відшкодування пільг та житлових субсидій на рахунок ОСББ, оскільки немає інформації про припинення обслуговування житлових будинків за даними адресами КП "Придніпровська СУБ".
29. 12 грудня 2016 року ОСББ подало до Управління соціального захисту населення Придніпровського району м. Черкаси листа про те, що КП "Придніпровська СУБ" фактично не надає послуги будинкам по АДРЕСА_1, а ОСББ уклало договори з різними підприємствами про надання відповідних послуг з обслуговування та утримання будинків, сплачує за надані послуги кошти, а тому є підстави для надання інформації по пільгах та субсидіях з подальшим відшкодуванням житлових субсидій та пільг з 01 жовтня 2016 року.
30. 23 грудня 2016 року ОСББ звернулося із заявою до Управління соціального захисту населення Придніпровського району із документами: протоколом №1 установчих зборів та протоколом №2 загальних зборів для відшкодування житлових субсидій та пільг з 01 жовтня 2016 року співвласниками багатоквартирних будинків за вказаними адресами.
31. 13 січня 2017 року ОСББ подало до цього ж Управління звернення про необхідність надання відповіді на попереднє звернення від 12 грудня 2016 року.
32. 23 січня 2017 року ОСББ звернулося до Управління соціального захисту населення Придніпровського району про надання інформації щодо пільг та субсидій співвласників багатоквартирних будинків з подальшим відшкодуванням житлових субсидій та пільг з 01 вересня 2016 року.
33. 06 лютого 2017 року ОСББ звернулося до зазначеного Управління із зверненням про надання інформації щодо пільг та субсидій співвласників вказаних багатоквартирних будинків з подальшим відшкодуванням житлових субсидій та пільг з 01 вересня 2016 року.
34. На вказані звернення Департаментом соціальної політики та його структурним підрозділом Управлінням соціального захисту населення Придніпровського району до ОСББ надані відповіді від 05 грудня 2016 року, 28 лютого 2017 року, 13 січня 2017 року, 19 січня 2017 року про відсутність підстав для перерахування коштів на відшкодування пільг та житлових субсидій на рахунок ОСББ "Пацаєва 20, 22, 24".
35. Вважаючи такі дії відповідача протиправними та незаконними, ОСББ "Пацаєва, 20, 22, 24" звернулось до суду з цим позовом за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
36. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
37. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
38. Статтею 385 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
39. Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління регламентовані Законом України від 14 травня 2015 року № 417-VIII "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" (далі - Закон № 417-VIII, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
40. Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 417-VIII багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об`єктами нерухомого майна; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа-підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб; управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.