ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2020 року
м. Київ
справа № 826/17920/17
адміністративне провадження № К/9901/60509/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до Міністерства юстиції України про визнання протиправним та скасування рішення, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.05.2018, ухвалене у складі судді Власенкової О.О., та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24.07.2018, прийняту у складі колегії суддів: Федотова І.В. (головуючий), Літвінової Н.М., Сорочка Є.О.
І. Суть спору
1. У грудні 2017 року Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства юстиції України, в якому просив суд визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 20.10.2017 № 3249/5 "Про тимчасове блокування доступу державних реєстраторів Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, Департамент з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) указав на протиправність оскаржуваного наказу Міністерства юстиції України з огляду на те, що наказ видано на підставі довідки камеральної перевірки, оформлення якої не відповідає вимогам пункту 9 Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 №990 (далі - Порядок № 990), оскільки в довідці не зазначено підстав для проведення камеральної перевірки. Довідка складена за результатами неповного дослідження матеріалів перевірки, не містить повного опису виявлених порушень порядку державної реєстрації (з посиланням на відповідні акти законодавства) із зазначенням підтверджуючих документів чи відомостей з реєстру та містить суперечності. Також відповідачем для перевірки порушень, які виявлено на підставі даних Державного реєстру не запитувались копії документів на паперових носіях, пояснення суб`єкта перевірки тощо, як це передбачено пунктом 8 вищевказаного Порядку. До того ж довідка за результатами камеральної перевірки має рекомендаційний характер, тобто не є обов`язковою підставою для прийняття Міністерством юстиції України оскаржуваного наказу.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
3. Судами попередніх інстанцій установлено, що на підставі наказу Міністерства юстиції України від 18.09.2017 №3391/7 "Про проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав на нерухоме майно", яким, зокрема затверджено перелік суб`єктів державної реєстрації, щодо яких проводиться моніторинг реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, головним спеціалістом відділу контролю у сферах державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб`єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України Ільченко С.С. відповідно до статті 37-1 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон №1952-IV) та Порядку №990, проведено моніторинг реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державних реєстраторів Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
4. У ході проведення моніторингу встановлено проведення державної реєстрації за заявою про внесення змін до Державного реєстру прав №20743172 державним реєстратором Департаменту з питань державної реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Баліним П.П . з порушенням статей 18, 26 Закону №1952-IV, Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 та Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1141, про що складено акт від 25.09.2017.
5. Ураховуючи викладене, наказом Міністерства юстиції України від 02.10.2017 №3544/7 "Про проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)" вирішено провести камеральну перевірку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) для чого утворено відповідну комісію у складі трьох працівників Міністерства.
6. Цей наказ Міністерства юстиції України від 02.10.2017 №3544/7 листом від 03.10.2017 №10298/7-17 надіслано на адресу Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
7. Наказ також розміщено на офіційному сайті Міністерства юстиції України: https://minjust.gov.ua/news/acts/nakazpro-provedennya-kameralnoi-perevirki-u-derjavnomu-reestri-rechovih-prav-na-neruhome-mayno-departamentu-z-pitan-reestratsii-vikonavchogo-organu-kiivskoi-miskoi-radi-kiivskoi-miskoi-derjavnoi-administratsii.
8. За результатами указаної перевірки відповідачем складено довідку від 10.10.2017, у якій зафіксовано виявлені порушення вимог законодавства у сфері державної реєстрації прав на нерухоме майно у зв`язку з чим запропоновано заблокувати доступ державним реєстраторам Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)" ОСОБА_2 до Державного Реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр) строком на 3 місяці; ОСОБА_3 - на 3 місяці; ОСОБА_4 - на 3 місяці, ОСОБА_5 - на 3 місяці; ОСОБА_6 - на 4 місяці; ОСОБА_7 - на 2 місяці; ОСОБА_8 - на 4 місяці; ОСОБА_9 - 2 місяці; ОСОБА_10 - на 4 місяці; ОСОБА_11 - на 4 місяці.
9. На підставі указаних вище матеріалів Міністерство юстиції України видало наказ від 20.10.2017 №3249/5 "Про тимчасове блокування доступу державних реєстраторів Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, яким тимчасово заблоковано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вказаним державним реєстраторам Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)":
10. Не погоджуючись із таким наказом Департамент з питань реєстрації Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся до суду з цим позовом за захистом своїх прав.
ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
11. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 07.05.2018 позовні вимоги задовольнив частково.
12. Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції дійшов висновку про протиправність прийняття оскаржуваного рішення без його скасування, оскільки наказ як акт індивідуальної дії уже вичерпав свою дію стосовно осіб, яких він стосувався. Та вказував на відсутність належного обґрунтування для прийняття рішення про тимчасове блокування вищевказаним державним реєстраторам доступу до Державного реєстру прав на нерухоме майно.
13. Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 24.07.2018 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
14. У касаційні скарзі Міністерство юстиції України посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить скасувати їхні рішення в частині задоволення позовних вимог та постановити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
15. У доводах касаційної скарги зазначається, що приймаючи оскаржуваний наказ від 20.10.2017 № 3249/5 "Про тимчасове блокування доступу державних реєстраторів Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" відповідач діяв в порядку та в межах повноважень визначених Законом.
16. У відзиві на касаційну скаргу позивач вказує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи, доводи ж касаційної скарги висновків цих судів не спростовують.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
17. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
18. Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, врегульовано Законом № 1952-IV.
19. Статтею 6 означеного Закону визначено систему органів та суб`єктів, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації прав. Згідно з її положеннями, організаційну систему державної реєстрації прав становлять:
19.1. 1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;
19.2. 2) суб`єкти державної реєстрації прав:
19.2.1. - виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації;
19.2.2. - акредитовані суб`єкти;
19.3. 3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).
20. Відповідно до частини першої статті 7 Закону 1952-IV, Міністерство юстиції України:
20.1. 1) забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав;
20.2. 2) здійснює нормативно-правове регулювання у сфері державної реєстрації прав;
20.3. 3) забезпечує створення та функціонування Державного реєстру прав, є його держателем;
20.4. 4) організовує роботу, пов`язану із забезпеченням діяльності з державної реєстрації прав;
20.5. 5) здійснює контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації прав, у тому числі шляхом проведення моніторингу реєстраційних дій відповідно до цього Закону та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом;
20.6. 6) забезпечує доступ до Державного реєстру прав державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, визначених цим Законом, інших суб`єктів, право доступу яких визначено цим Законом, та приймає рішення про тимчасове блокування або анулювання такого доступу у випадках, передбачених цим Законом;
20.7. 7) розглядає скарги на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства юстиції України та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом;
20.8. 8) складає протоколи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення;
20.9. 9) організовує роботу з підготовки та підвищення кваліфікації державних реєстраторів;
20.10. 9-1) надає узагальнені роз`яснення щодо застосування законодавства з питань державної реєстрації прав;
20.11. 10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
21. Частиною 1 статті 9 Закону № 1952 визначено, що до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав належить: 1) забезпечення: проведення державної реєстрації прав; ведення Державного реєстру прав; взяття на облік безхазяйного нерухомого майна; формування та зберігання реєстраційних справ. Зберігання реєстраційних справ у паперовій формі здійснюється виключно виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями за місцезнаходженням відповідного майна; 2) здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
22. Відповідно до частин 1 та 2 статті 12 Закону № 1952 Державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав, відомості та електронні копії документів, поданих у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних дій. Записи, що містяться у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. У разі їх невідповідності пріоритет мають відомості, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії.
23. Згідно до частин першої та другої статті 17 Закону № 1952 реєстраційна справа формується у паперовій та електронній формі після відкриття розділу на об`єкт нерухомого майна у Державному реєстрі прав та внесення до нього відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав та зберігається протягом всього часу існування об`єкта. Реєстраційній справі присвоюється реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна. Реєстраційна справа включає документи у паперовій та електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних дій.
24. Статтею 37-1 Закону 1952-IV передбачено здійснення контролю у сфері державної реєстрації прав. Вказано нормою передбачено, що контроль у сфері державної реєстрації прав здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав (частина перша).
25. За результатами проведення перевірок державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав приймає вмотивоване рішення, зокрема, про тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав (пункт 1 частина друга).