1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



23 червня 2020 року

м. Київ

справа №П/811/350/18

адміністративне провадження №К/9901/58326/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:



головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,



розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Олександрійської селищної ради міста Олександрії про визнання рішення суб`єкта владних повноважень протиправним, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та відшкодування моральної шкоди, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Олександрійської селищної ради міста Олександрії на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2018, прийняту у складі колегії суддів: Головко О.В. (головуючий), Суховаров А.В., Ясенова Т.І.

І. Суть спору

1. У січні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Олександрійської селищної ради міста Олександрії, в якому просив суд:

1.1. - визнати протиправним та скасувати рішення двадцять восьмої сесії Олександрійської селищної ради міста Олександрії від 28.12.2017 № 250;

1.2. - визнати протиправним та скасувати рішення двадцять восьмої сесії Олександрійської селищної ради міста Олександрії від 28.12.2017 № 252;

1.3. - поновити ОСОБА_1, на посаді Олександрійського селищного голови міста Олександрії з 29.12.2017;

1.4. - стягнути з місцевого бюджету селища Олександрійське міста Олександрія, на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з розрахунку 415 грн 35 коп. за кожен день вимушеного прогулу;

1.5. - стягнути з місцевого бюджету селища Олександрійське міста Олександрії на користь ОСОБА_1, 20000 грн у якості матеріального відшкодування завданої моральної шкоди.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначив, що рішенням Олександрійської селищної ради міста Олександрії від 28.12.2017 № 250 було взято до відома поданий ОСОБА_1 звіт про діяльність виконавчих органів Олександрійської селищної ради міста Олександрії. Рішенням Олександрійської селищної ради міста Олександрії від 28.12.2017 № 252, ухваленим з урахуванням рішення селищної ради від 28.12.2017 № 250 повноваження позивача на посаді Олександрійського селищного голови міста Олександрії були достроково припинені.

3. Позивач вважає зазначені рішення такими, що суперечать вимогам чинного законодавства.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. Судами попередніх інстанцій установлено, що постановою територіальної виборчої комісії № 63 від 26.10.2015 № 63 ОСОБА_1, було обрано на посаду Дмитрівського селищного голови міста Олександрії Кіровоградської області.

5. На підставі розпорядження голови Дмитрівської селищної ради міста Олександрії від 02.11.2015 № р-66-к, прийнятого відповідно до статті 42 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР"Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) та постанови територіальної виборчої комісії від 26.10.2015 № 63 "Про визнання селищного голови обраним", ОСОБА_1 приступив до виконання обов`язків Дмитрівського селищного голови міста Олександрії (а.с.14).

6. ОСОБА_1 до Олександрійської селищної ради міста Олександрії було надано звіт про виконання селищного бюджету з 01.01.2017 по 31.11.2017.

7. Рішенням двадцять восьмої сесії Олександрійської селищної ради міста Олександрії від 28.12.2017 № 250 вирішено: звіт Олександрійського селищного голови ОСОБА_1 про діяльність виконавчих органів Олександрійської селищної ради взяти до відома; за результатами звіту Олександрійського селищного голови ОСОБА_1 про діяльність виконавчих органів Олександрійської селищної ради, роботу Олександрійського селищного голови ОСОБА_1 визнано незадовільною.

8. Рішенням двадцять восьмої сесії Олександрійської селищної ради міста Олександрії від 28.12.2017 № 252 вирішено припинити достроково повноваження Олександрійського селищного голови ОСОБА_1, звільнити його із займаної посади та вивести зі складу виконавчого комітету Олександрійської селищної ради сьомого скликання.

9. Не погоджуючись з таким рішенням двадцять восьмої сесії Олександрійської селищної ради міста Олександрії, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом за захистом своїх прав.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

10. Кіровоградський окружний адміністративний суд рішенням від 27.04.2018 у задоволенні позову відмовив.

11. Ухвалюючи таке рішення суд першої інстанції виходив з того, що процедура голосування щодо дострокового припинення повноважень Олександрійського селищного голови відбувалася відповідно до вимог Закону № 280/97-ВР, що, у тому числі, підтверджено показаннями свідків. Крім того цей суд вказав, що за результатами роботи в 2016 році, перебуваючи на посаді селищного голови, позивач взагалі не звітував.

12. Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд постановою від 26.06.2018 рішення суду першої інстанції скасував, позов задовольнив частково.

13. Визнав протиправним та скасував рішення двадцять восьмої сесії Олександрійської селищної ради міста Олександрії від 28.12.2017 № 252. Поновив ОСОБА_1 на посаді Олександрійського селищного голови міста Олександрії з 29.12.2017. Зобов`язав Олександрійську селищну раду міста Олександрії нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу.

14. У задоволенні позову в іншій частині відмовив.

IV. Касаційне оскарження

15. У касаційні скарзі Олександрійська селищна рада міста Олександрії посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить скасувати його рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

16. У доводах касаційної скарги відповідач зазначає, що повноваження Олександрійського селищного голови ОСОБА_1 припинені, оскільки за результатами розгляду його звіту про діяльність виконавчих органів Олександрійської селищної ради, роботу останнього визнано незадовільною.

17. Відзиву на касаційну скаргу не надійшло.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

18. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон №280/97-ВР.

20. Відповідно до частини 1статті 2 означеного Закону місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

21. Статтею 12 цього Закону встановлено, що сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

22. Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.


................
Перейти до повного тексту