1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 червня 2020 року

Київ

справа №803/962/17

адміністративне провадження №К/9901/22220/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Губської О.А.,

розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №876/9542/17

за позовом Товариства з додатковою відповідальністю "Ковельське АТП" до Департаменту інфраструктури та туризму Волинської обласної державної адміністрації про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Департаменту інфраструктури та туризму Волинської обласної державної адміністрації на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2017 року (суд у складі головуючого судді - Плахтій Н.Б.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Попка Я.С., суддів: Сапіги В.П., Хобор Р.Б.)



УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. Товариство з додатковою відповідальністю "Ковельське АТП" (далі - ТОВ "Ковельське АТП", позивач) звернулося до суду з позовом до Департаменту інфраструктури та туризму Волинської обласної державної адміністрації (далі - Департамент інфраструктури та туризму Волинської ОДА, відповідач), в якому просило:

1.1. визнати протиправною та скасувати відмову відповідача, оформлену листом від 18 липня 2017 року №956/18.7/2-17, у розгляді скарги ТОВ "Ковельське АТП" від 12 червня 2017 року №12/06;

1.2. зобов`язати відповідача розглянути скаргу ТОВ "Ковельське АТП" від 12 червня 2017 року №12/06;

1.3. зобов`язати відповідача подати звіт про виконання судового рішення та встановити строк подання зазначеного звіту в термін 15 днів з моменту набрання рішення законної сили.

2. Позовні вимоги позивач обґрунтував тим, що відповідач, відмовляючи ТОВ "Ковельське АТП" в розгляді його скарги за результатами конкурсу учасника конкурсу з перевезення пасажирів, діяв не на підставі та у спосіб, передбачений діючим законодавством, що зумовило порушення добросовісно набутого права позивача на перемогу у конкурсі та на укладення за його результатом договору на виконання предмету відповідного конкурсу.

3. Відповідач позов не визнав. У запереченнях проти позову наполягав на безпідставності позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні.



ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

4. 07 червня 2017 року відбувся конкурс на перевезення пасажирів по об`єкту конкурсу №49, назва маршруту Нововолинськ-Іваничі (через Соснину); Нововолинськ-Поромів; Поромів-Луцьк; Луцьк-Нововолинськ; Нововолинськ-Іваничі (через Благодатне, Біличі).

5. ТОВ "Ковельське АТП" подано відповідний пакет документів для участі в даному конкурсі, однак рішенням конкурсного комітету останнього було знято з конкурсу, оскільки ним подано не весь пакет документів.

6. Не погоджуючись з даним рішенням конкурсного комітету, ТОВ "Ковельське АТП" надіслало поштовим зв`язком 16 червня 2017 року скаргу за результатами конкурсу учасника конкурсу з перевезення пасажирів за вих.№12/06 від 12 червня 2017 року.

7. Листом від 18 липня 2017 року №956/18 відповідач повідомив ТОВ "Ковельське АТП", що його лист від 12 червня 2017 року №12/06 надійшов 19 червня 2017 року, а скарги, що надійшли з порушенням установленого строку, не розглядаються.

8. Не погоджуючись з даною відмовою відповідача, ТОВ "Ковельське АТП" звернулося з даним позовом до суду.



ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

9. Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року, позов задоволено.

9.1. Визнано протиправною та скасовано відмову Департаменту інфраструктури та туризму Волинської ОДА, оформлену листом від 18 липня 2017 року №956/18.7/2-17, у розгляді скарги ТОВ "Ковельське АТП" від 12 червня 2017 року №12/06.

9.2. Зобов`язано Департамент інфраструктури та туризму Волинської ОДА розглянути скаргу позивача від 12 червня 2017 року №12/06.

10. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки скарга позивача була здана до відділення поштового в межах строку її подання, відтак вважається такою, що подана своєчасно.

10.1. Також судами зазначено, що відповідачем не доведено факту порушення позивачем вимог пункту 66 Порядку проведення конкурсів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 №1081 (далі - Порядок №1081), зокрема, факту порушення строку на оскарження ним рішення конкурсного комітету.

10.2. Крім цього, судом апеляційної інстанції зауважено, що оскільки ні Законом України "Про автомобільний транспорт", ні Порядком №1081 не визначені правила обчислення строків, зокрема, щодо перебігу десятиденного строку для оскарження результатів конкурсу, тому, з урахуванням частини 7 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), підлягають застосуванню відповідні норми Цивільного кодексу України та КАС України (аналогія права та аналогія закону).

10.3. Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення, то суд першої інстанції, посилаючись на статтю 267 КАС України, зазначив, що встановлення судового контролю за виконанням рішення суду є правом суду, а не його обов`язком.



IV. Касаційне оскарження

11. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову в повному обсязі.

11.1. В обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає, що оскільки скарга ТОВ "Ковельське АТП" надійшла з порушенням строку, Департаментом інфраструктури та туризму Волинської ОДА правомірно відмовлено у розгляді цієї скарги.

11.2. Крім цього, скаржник звернув увагу на те, що оскільки спірні правовідносини чітко врегульовані Порядком №1081, постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року №1242 "Про затвердження Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади" і Інструкцією з діловодства у Волинській обласній державній адміністрації, затвердженої розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 29 лютого 2012 року №80, в даному випадку відсутні правові підстави для застосування аналогії права або аналогії закону.

12. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 06 листопада 2017 року відкрито касаційне провадження у цій справі.

13. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII касаційну скаргу передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду та протоколом автоматизованого розподілу від 14 лютого 2018 року касаційну скаргу у справі №803/962/17 (провадження К/9901/22220/18) передано на розгляд колегії суддів у складі: Бевзенко В.М. (головуючий суддя), судді: Шарапа В.М., Данилевич Н.А.

14. У зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Бевзенка В.М. (Рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 16.04.2020 № 5), що унеможливило його участь у розгляді касаційних скарг, згідно з наказом голови Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Смоковича М. І. від 27.03.2020 № 17-К, призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг у справах, включених до реєстру № 18695/20 .

15. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24 квітня 2020 року адміністративна справа №803/962/17 (провадження К/9901/22220/18) передана на розгляд колегії суддів: Калашніковій О.В. (суддя-доповідач), Білак М.В., Губській О.В.

16. Відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходив.



V. Релевантні джерела права й акти їх застосування (на час виникнення спірних правовідносин)

17. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

18. У відповідності до статті 43 Закону України "Про автомобільний транспорт визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

19. Відповідно до пункту 66 Порядку №1081 скарги за результатами конкурсу можуть подаватися протягом 10 днів з дати його проведення та розглядатися організатором протягом 30 днів з дня надходження скарги від перевізника-претендента. Неврегульовані організатором спори розв`язуються в установленому порядку. Скарги, що надійшли з порушенням установленого строку, не розглядаються.

20. Згідно із частиною 2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

21. Частиною сьомою статті 9 КАС України передбачено, що у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).



VI. Позиція Верховного Суду

22. 08 лютого 2020 року набув чинності Закон України від 15 січня 2020 року N 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон N460-IX).

23. Згідно із пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону N460-IX касаційний розгляд справи буде здійснюватися в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

24. Частинами першою-третьою статті 341 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

25. Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджено матеріалами справи, позивач, не погоджуючись із рішенням конкурсного комітету від 07 червня 2017 року про зняття його з конкурсу на перевезення пасажирів по об`єкту конкурсу №49, скористався своїм законним правом на оскарження вказаного рішення відповідача та звернувся із відповідною скаргою до Департаменту інфраструктури та туризму Волинської ОДА, яку надіслав рекомендованим листом через відділення поштового зв`язку 16 червня 2017 року (підтверджено описом вкладення у цінний лист та квитанцією відділення поштового зв`язку).


................
Перейти до повного тексту