ПОСТАНОВА
Іменем України
19 червня 2020 року
Київ
справа №161/17902/17
адміністративне провадження №К/9901/53306/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Губської О.А.,
розглянувши у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 161/17902/17
за позовом ОСОБА_1 до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області, Луцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання бездіяльності протиправною та скасування постанови,
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Луцького міськрайонного суду Волинської області від 31 січня 2018 року (суд у складі головуючого судді - Черняка В.В.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Довгополова О.М., суддів: Большакової О.О., Пліша М.А.)
УСТАНОВИВ:
І. Рух справи
1. У листопаді 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулась до суду з позовом до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області (далі - ДВС), Луцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі - УПФ, боржник), в якому просила:
- визнати протиправною та скасувати постанову ВП № 53246052 заступника начальника відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області про закінчення виконавчого провадження;
- зобов`язати Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області в триденний строк відновити виконавче провадження за виконавчим документом № 161/3511/15-а, виданого 15 липня 2015 року;
- визнати протиправною бездіяльність Луцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Волинській області щодо невжиття заходів для виконання постанови Луцького міськрайонного суду Волинської області від 13 травня 2015 року у справі №161/3511/15-а;
- зобов`язати Луцьке об`єднане управління Пенсійного фонду України у Волинській області вжити заходів щодо виконання постанови Луцького міськрайонного суду Волинської області від 13 травня 2015 року у справі № 161/3511/15-а.
1.1. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначила, що УПФ рішення суду у справі № 161/3511/15-а не виконало, внаслідок чого допустило протиправну бездіяльність. При цьому, 15 листопада 2017 року заступником начальника відділу примусового виконання рішень управління ДВС Головного територіального управління юстиції у Волинській області винесено постанову про закінчення виконавчого провадження за виконавчим документом № 161/3511/15-а, виданого Луцьким міськрайонним судом 15 липня 2015 року, але не враховано, що фактично судове рішення не виконано.
1.2. На думку позивачки, вказана постанова є передчасною та незаконною, оскільки при її винесенні державний виконавець не врахував резолютивної частини судового рішення згідно з яким основна пенсія ОСОБА_1 має збільшуватися на 1% заробітку за кожен наступний рік роботи.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. ОСОБА_1 є особою з інвалідністю третьої групи, захворювання пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи.
3. Постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 13 травня 2015 року у справі № 161/3511/15-а, залишеного без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2015 року та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17 липня 2015 року, визнано неправомірною відмову Управління Пенсійного фонду України в м. Луцьку Волинської області в перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до пункту 2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Зобов`язано Управління Пенсійного фонду України в м. Луцьку Волинської області провести перерахунок та виплату пенсії по інвалідності ОСОБА_1 з урахуванням пункту 2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" зі збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен наступний рік роботи понад установлений стаж з 10 вересня 2014 року.
4. 15 липня 2015 року Луцьким міськрайонним судом Волинської області видано виконавчий лист у справі № 161/3511/15-а, яким зобов`язано Управління Пенсійного фонду України в м. Луцьку Волинської області провести перерахунок та виплату пенсії по інвалідності ОСОБА_1 з урахуванням пункту 2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" зі збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен наступний рік роботи понад установлений стаж з 10 вересня 2014 року.
5. 17 січня 2017 року заступником начальника відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області Самчуком О.П. (далі - державний виконавець) винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 53246052 по примусовому виконанню вказаного виконавчого листа.
6. Листами №1524/021016 від 16 травня 2016 року, №9317/02-15 від 06 липня 2017 року УПФ повідомило державного виконавця, що на його вимоги стосовно проведення перевірки пенсійної справи ОСОБА_1 на предмет правильності проведеного перерахунку її пенсії відповідно до виконавчого листа № 161/3511/15-а позивачці нараховано і виплачено доплату за 15 років понаднормового стажу в сумі 154, 83 грн. (по 1% заробітку за кожен рік понаднормового стажу). Після виконання рішення суду загальний розмір пенсійної виплати заявниці не змінився, оскільки ОСОБА_1 являється інвалідом 3 групи, захворювання пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи, а порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, визначений постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1210.
7. 15 листопада 2017 року державним виконавцем винесено постанову у ВП №53246052 про закінчення виконавчого провадження. У постанові зазначено, що згідно з повідомленнями Луцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області №4109/02-15 від 16 березня 2017 року та №9317/02-15 від 06 липня 2017 року та наявних в матеріалах виконавчого провадження відомостей рішення суду виконане до відкриття виконавчого провадження.
8. Не погоджуючись із постановою про закінчення виконавчого провадження та вважаючи, що фактично УПФ рішення суду не виконано, позивач звернулась до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Рішенням Луцького міськрайонного суду Волинської області від 31 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2018 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
10. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що оскаржувана постанова про закриття виконавчого провадження винесена на законних підставах, оскільки УПФ на виконання спірного виконавчого листа здійснило нарахування і виплатило ОСОБА_1 доплату за 15 років понаднормативного стажу в сумі 154,83 грн. (по 1% заробітку за кожен рік понаднормового стажу).
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)
16 Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернулась із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просила в скасувати оскаржувані судові рішення, прийняти нове про задоволення позовних вимог в повному обсязі. Також позивачка просила звернутись до науково-дослідного інституту судових експертиз ім. Засл.проф. М.С. Бокаріуса для виготовлення висновку щодо правильності нарахування доплати та визначення її розміру при виконанні виконавчого документа у справі №161/3511/15-а.
17 У касаційній скарзі зазначено, що судами першої та апеляційної інстанції не враховано, що державним виконавцем рішення суду не виконано, розмір пенсії після перерахунку взагалі не збільшився, хоча її пенсія по інвалідності відповідно до статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" повинна збільшитись з 10 вересня 2014 року на 1% заробітку за кожен наступний рік роботи понад установлений стаж. Однак, УПФ здійснив розрахунок доплати відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1210, а не за судовим рішенням. Позивачка вважає, що УПФ незаконно, без її згоди, під час виконання судового рішення здійснило переведення її на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та розрахував доплату у розмірі 154,84 грн. не за рішенням суду (згідно зі статтею 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"), а відповідно до статтей 27, 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", тобто виходячи із розміру мінімальної пенсії за віком.
18 На думку ОСОБА_1, в результаті виконання судового рішення доплата за рішення суду (1% заробітку за кожен наступний рік роботи понад установлений стаж) повинна здійснюватися щороку у спірний період більше як на 200 грн., оскільки її середній заробіток у 2013-2015 роках складав в середньому 2200 грн на місяць.
19 Позивачка також зазначила, що суди попередніх інстанцій не врахували, що спірний виконавчий лист в ході виконання вже повертався державним виконавцем стягувачу, постанову державного виконавця про повернення виконавчого листа ОСОБА_1 оскаржила до суду. Постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 09 грудня 2016 року у справі №161/11036/16-а скасовано постанову про повернення виконавчого документа.
20 Окрім того, у касаційній скарзі ОСОБА_1 зазначила, що у випадку розбіжностей в розмірах при нарахуванні доплати за рішенням суду, питання правильності нарахування доплати та її розмір може бути віднесено до компетенції науково-дослідного інституту судових експертиз . Тому Верховний Суд може звернутись до інституту для отримання висновку щодо правильності нарахування доплати та її розміру на виконання рішення суду.
21 Відзивів на касаційну скаргу позивача подано не було.
V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
22 Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
23. Частинами першою, другою статті 129-1 Конституції України визначено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.
Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.
24. Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначає Закон України від 28 лютого 1991 року N796-XII "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон N796-XII).
25. Відповідно до частини першої статті 1 Закону України від 2 червня 2016 року N1404-VIII "Про виконавче провадження" (далі - Закон N 1404-VIII) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
26. Згідно з пунктом 9 частини першої, частиною третьою статті 39 Закону N1404-VIII виконавче провадження підлягає закінченню у разі фактичного виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом.
У випадках, передбачених пунктами 1 - 3, 5 - 7, 9 - 12, 14, 15 частини першої цієї статті, виконавчий документ надсилається разом із постановою про закінчення виконавчого провадження до суду або іншого органу (посадовій особі), який його видав.
27. Частиною першою статті 18 Закону N 1404-VIII передбачено, що виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.