1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



18 червня 2020 року

Київ

справа №810/3804/15

адміністративне провадження №К/9901/18550/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Губської О.А., Калашнікової О.В.,



розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Київського окружного адміністративного суду від 25 травня 2017 року (головуючий суддя - Лапій С.М.)

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 3 серпня 2017 року (головуючий суддя - Троян Н.М., судді: Бужак Н.П., Файдюк В.В.)

у справі №810/3804/15

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області,

третя особа: Управління Пенсійного фонду України у місті Ірпені Київської області,

про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. У серпні 2015 року ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом, в якому просив:

- визнати протиправним рішення-відповідь Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області від 16 червня 2015 року №2/т-26 про відмову у перерахунку заробітної плати та видачі довідки про заробітну плату в зоні відчуження з 29 квітня по 1 травня 1986 року;

- зобов`язати провести перерахунок заробітної плати за період роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з 29 квітня по 1 травня 1986 року та надати відповідну довідку для надання до органів управління Пенсійного фонду України для нарахування пенсії із зазначенням подвійного розміру посадового окладу, заробітної плати за квітень-травень 1986 року з урахуванням кратності, подвійного розміру оплати за роботу у святковий день, добових за відрядження та одноразової грошової допомоги.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначав, що у зв`язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2011 року № 1210 звернувся з заявою до відповідача про перерахунок заробітної плати за 29, 30 квітня та 1 травня 1986 року за виконані роботи в зоні відчуження Чорнобильської АЕС та надання відповідної довідки для подальшого проведення перерахунку пенсії, на що отримав відмову у зв`язку з відсутністю підстав для такого перерахунку.

3. Справа судами розглядалась неодноразово.

4. Останньою постановою Київського окружного адміністративного суду від 25 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 3 серпня 2017 року, у задоволенні позову відмовлено.

5. Не погоджуючись з вказаним рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій позивач звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач проходив службу в органах внутрішніх справ в 3-й роті окремого батальйону ППСМ УВС Київського облвиконкому, брав участь у заходах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та залучався до таких заходів на території зони відчуження з 29 квітня по 1 травня 1986 року.

7. 27 травня 2015 року звернувся до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області з заявою про проведення перерахунку заробітної плати за період роботи з 29 квітня по 1 травня 1986 року із зазначенням подвійного розміру посадового окладу заробітної плати за квітень-травень 1986 року з урахуванням кратності, подвійного розміру оплати за роботу у вихідний день (1 травня), добових за відрядження, а також одноразової грошової допомоги та видачу довідки для нарахування пенсійного забезпечення.

8. Листом від 16 червня 2015 року позивачу було відмовлено у проведенні перерахунку грошового забезпечення та надання оновленої довідки у зв`язку з відсутністю підстав. Зазначалося що довідки видаються відповідно до постанови Ради Міністрів УРСР та Укрпрофради від 10 червня 1986 року №207-7 на підставі довідки про підтвердження факту участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і розрахункового листа, який є первинним документом нарахування грошового забезпечення за період роботи в зоні Чорнобильської АЕС. Розрахунок проводиться, виходячи з середньоденної тарифної ставки та фактично відпрацьованих днів у зоні. Згідно з розрахунковим листом за 1986 рік нарахування добових не проводилося. Одноразові грошові винагороди, отримані в зоні відчуження, носять разовий характер та у довідку не включаються.

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що грошове забезпечення позивача за час несення служби в зоні особливого контролю у 1986 році нараховане та виплачене згідно законодавства, яке діяло на той період.

10. Виходячи з даних розрахункового листа за 1986 рік, який є первинним документом нарахування грошового забезпечення за період несення служби під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, позивачу нараховано та виплачено грошове забезпечення у кратності, відповідній зоні перебування.

11. Додаткова оплата праці за роботу у вихідні або святкові дні для посадових осіб внутрішніх справ не обумовлена наказом МВС СРСР від 19 березня 1984 року №090, за винятком особливих випадків. Одноразова грошова винагорода за роботу у дні відпочинку та святкові дні, добові не були включені до заробітної плати позивача та йому не виплачувалися.

12. Постановою ЦК КПРС, Президії Верховної Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 7 травня 1986 року №524-156 передбачено лише виплата за роботу у подвійному розмірі посадового окладу, а не збільшення, не зміна, не підвищення та не встановлення нових окладів, тобто оклад залишився тим самим.

13. Також суди звертали увагу що позивач надав відповідачу для проведення перерахунку заробітної плати та видачі відповідної довідки лише розрахунковий лист за 1986 рік.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

14. У касаційній скарзі позивач зазначив, що судами під час нового розгляду справи не було виконано приписи ухвали Вищого адміністративного суду України від 16 березня 2017 року у даній справі, а також звертає увагу на судові рішення у справі №810/6665/14 за позовом ОСОБА_2 до управління державної служби охорони МВС України в Київській області про перерахунок заробітної плати, якими було задоволено аналогічні позовні вимоги.

15. Посилається на те, що постановою ЦК КПРС, Президії Верховної Ради СРСР, Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 7 травня 1986 року №524-156 "Про умови оплати праці і матеріального забезпечення працівників організацій і установ зони ЧАЕС", наказом МВС СРСР від 11 травня 1986 року №0130 "Про виплату подвійних осадових окладів на виконання Постанови ЦК КПРС від 7 травня 1986 року" визначено кратність розміру заробітку, робота у святкові дні, які припали на період його роботи у квітні-травні 1986 року, і повинна бути врахована при видачі довідок та оплачена у подвійному розмірі.

16. Наказами МВС СРСР від 26 травня 1986 року №0149 та від 30 червня 1986 року №0189 також було врегульовано додаткову оплату праці у вихідні або святкові дні для посадових осіб органів внутрішніх справ.

17. Третя особа у запереченнях на касаційну скаргу просила залишити оскаржувані судові рішення без змін.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), вважає за необхідне зазначити наступне.

19. Відповідно до частини четвертої статті 15 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон №796-ХІІ) видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.

20. Статтею 54 Закону №796-ХІІ встановлено що пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно із законодавством. Умови, порядок призначення та мінімальні розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначаються актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань.

21. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2001 року №125-р установлено, що працівникам органів внутрішніх справ та військовослужбовцям внутрішніх військ МВС, які брали безпосередню участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і стали інвалідами внаслідок променевої хвороби, пенсії по інвалідності відповідно до статей 54 і 57 Закону №796-ХІІ призначаються (перераховуються) із заробітку, одержаного за роботу у зоні відчуження за фактично відпрацьований час, який обчислюється у такому порядку: сума грошового утримання, що складається з посадового окладу і окладу за спеціальними званнями, у кратних розмірах в одному з календарних місяців роботи 1986 року ділиться на кількість фактично відпрацьованих днів у цьому місяці. Заробіток за один день збільшується на розмір премії, що була виплачена за безпосередню участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у цьому місяці, і множиться на 30 календарних днів. До одержаного умовного місячного заробітку додається надбавка за вислугу років.


................
Перейти до повного тексту