1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 червня 2020 року

Київ

справа №826/3566/18

адміністративне провадження №К/9901/5628/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Жука А.В.,

суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за адміністративним позовом Недержавної некомерційної професійної організації "Спілка нотаріусів та державних реєстраторів України"

до Кабінету Міністрів України

треті особи: Міністерство юстиції України, Нотаріальна палата України

про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Недержавної некомерційної професійної організації "Спілка нотаріусів та державних реєстраторів України" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.10.2018 (головуючий суддя - Каракашьян С.К., судді - Григорович П.О., Смолій І.В) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.01.2019 (головуючий суддя - Федотов І.В., судді - Ганечко О.М., Сорочко Є.О.)

ВСТАНОВИВ:

І. Історія справи

Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2018 року Недержавна некомерційна професійна організація "Спілка нотаріусів та державних реєстраторів України" звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Кабінету Міністрів України, треті особи: Міністерство юстиції України, Нотаріальна палата України, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просила суд визнати незаконною та нечинною постанову Кабінету Міністрів України №669 від 30.08.2017 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" в частині п. 2 ч. 5 Змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 №923.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване рішення збільшує чисельність представників Міністерства юстиції України у Вищій кваліфікаційній комісії нотаріату, що, на думку позивача, створює умови для впливу на нотаріат з боку органів державної влади.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.10.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.01.2019, в задоволенні позову відмовлено повністю.

4. Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані тим, що оскаржувані норми Постанови №669 повністю узгоджуються з актами вищої юридичної сили, зокрема Конституцією України та Законами України "Про Кабінет Міністрів України" та "Про нотаріат".

5. Судами попередніх інстанцій також зазначено, що зміна кількісного складу кваліфікаційної комісії, яка, в даному випадку, встановила рівну кількість представників від нотаріату та від Міністерства юстиції України, не суперечить жодному з принципів, наведених у міжнародних договорах України та Законі України "Про нотаріат".

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

6. Недержавною некомерційною професійною організацією "Спілка нотаріусів та державних реєстраторів України" подано касаційну скаргу на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.10.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.01.2019.

7. У касаційній скарзі позивач, зазначаючи про порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, а також про неправильну оцінку судами обставин справи, просить скасувати зазначені судові рішення та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що зміни до Положення про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату, внесені спірною постановою, надають Міністерству юстиції України право вирішувати питання, що відносяться до компетенції Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату без будь-якого стороннього впливу. Позивач вказує на те, що рівність кількості представників від нотаріату та від Міністерства юстиції є формальною та нівелюється за рахунок права переважного голосу голови Комісії, яким є Міністр юстиції. Вважає, що оскаржувані Зміни прийняті з порушенням принципу незалежності нотаріату, норм міжнародного права та без урахування практики Європейського суду з прав людини щодо прозорості дій державних органів.

9. У відзиві на касаційну скаргу відповідач вважає рішення судів першої та апеляційної інстанцій законними та обґрунтованими. Відповідач стверджує, що затвердження і зміна складу Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату віднесено до його компетенції, а отже спірна постанова прийнята на підставі норм законодавства та в межах компетенції Кабінету Міністрів України.

10. Нотаріальна палата України у своєму відзиві на касаційну скаргу вказує, що спірна постанова в оскаржуваній частині спрямована на звуження можливостей для самоврядування нотаріусів і збільшення в цьому аспекті повноважень держави в особі Міністерства юстиції України. Третя особа погоджується з твердженням позивача про те, що спірна постанова порушує принцип незалежності здійснення нотаріальної діяльності. На переконання Нотаріальної палати України, спірною постановою зменшені повноваження нотаріусів на здійснення самоврядування і самостійного вирішення питань нотаріальної сфери.

Рух адміністративної справи в суді касаційної інстанції

11. Ухвалою Верховного Суду від 04.03.2019 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Недержавної некомерційної професійної організації "Спілка нотаріусів та державних реєстраторів України", встановлено строк для подання відзиву на касаційну скаргу.

12. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.06.2019 для розгляду справи №826/3566/18 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Жук А.В., судді - Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.

13. Ухвалою Верховного Суду від 18.06.2020 адміністративну справу прийнято до провадження вказаною колегією суддів та призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

14. Постановою Кабінету Міністрів України №669 від 30.08.2017 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" внесено зміни до Положення про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №923 від 31.08.2011, в частині зміни кількісного складу представників міністерства юстиції України у Вищій кваліфікаційній комісії нотаріату.

15. Частиною 5 Змін було зазначено - "У Положенні про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2011 р. № 923 (Офіційний вісник України, 2011 p., № 67, ст. 2584; 2013 p., № 9, ст. 336; 2014 p., № 48, ст. 1272; 2016 p., № 91, ст. 2973): 2) в абзаці першому пункту 5 слова "чотири представники" замінити словами "сім представників".

ІІІ. Релевантні джерела права й акти їх застосування

(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

16. Конституція України

16.1. Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

16.2. Відповідно до ч. 1 ст. 113 Конституції України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.

16.3. Згідно з ч. 1 ст. 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

17. Закон України "Про Кабінет Міністрів України"

17.1. Відповідно до ч. 1 ст. 1 та ст. 4 Закону Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади, та у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України.

18. Закон України "Про нотаріат"

18.1. Згідно зі ст. 2-1 Закону державне регулювання нотаріальної діяльності полягає у встановленні умов допуску громадян до здійснення нотаріальної діяльності, порядку зупинення і припинення приватної нотаріальної діяльності, анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю; здійсненні контролю за організацією нотаріату, проведенням перевірок організації нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства; визначенні органів та осіб, які вчиняють нотаріальні дії, здійснюють контроль за організацією нотаріату, проводять перевірки організації нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства; визначенні ставок державного мита, яке справляється державними нотаріусами; встановленні переліку додаткових послуг правового і технічного характеру, які не пов`язані із вчинюваними нотаріальними діями, та встановленні розмірів плати за їх надання державними нотаріусами; встановленні правил професійної етики нотаріусів.

Контроль за організацією нотаріату, перевірка організації нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства здійснюються Міністерством юстиції України, Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.

18.2. За приписами ч.ч. 1, 3 ст. 10 Закону для визначення рівня професійної підготовленості осіб, які мають намір займатися нотаріальною діяльністю, та вирішення питання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю при Міністерстві юстиції України утворюється Вища кваліфікаційна комісія нотаріату.


................
Перейти до повного тексту