ПОСТАНОВА
Іменем України
19 червня 2020 року
Київ
справа №379/1114/17
адміністративне провадження №К/9901/43676/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Желєзного І.В., суддів: Шарапи В.М., Чиркіна С.М., розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Лічевецького І.О., Мельничука В.П., Мацедонської В.Е. від 22 лютого 2018 року у справі №379/1114/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області в особі голови ліквідаційної комісії Стаховського Івана Федоровича про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії
УСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ.
1. У серпні 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Таращанського районного суду Київської області з позовом до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області в особі голови ліквідаційної комісії ОСОБА_2 (далі -відповідач, ГУ МВС України в Київській області в особі голови ліквідаційної комісії ОСОБА_2 ), в якому просив:
- визнати протиправним рішення голови ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Київській області полковника поліції Стаховського І. Ф. щодо відмови виготовити та видати йому як особі, що має право на перерахунок пенсії, довідки про грошове забезпечення відповідно до заяви від 28 липня 2017 року;
- зобов`язати голову ліквідаційної комісії виготовити та видати йому довідку про грошове забезпечення відповідно до заяви від 28 липня 2017 року з урахуванням: посадового окладу - 3100,00 грн відповідно до таблиці прирівнювання до посад поліцейських управлінь, відділів (відділень) поліції Національної поліції; оклад за спеціальне звання (підполковник міліції) - 2200 грн; надбавки за вислугу років (стаж служби) 20 років 40 % від посадового окладу та окладу за спеціальне звання - 2 120 грн; надбавки за особливі умови (особливий характер) служби 100 % посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальне звання та надбавка за стаж роботи (вислуги років) - 7 420,00 грн; премії 33,3 % з урахуванням посадового окладу, окладу за спеціальне звання, надбавки за вислугу років та надбавки за особливі умови (особливий характер) служби - 4 941,00 грн; надбавки за службу в умовах режимних обмежень (таємність) 15 % від посадового окладу - 465,00 грн; надбавки за оперативно-розшукову діяльність 10 % від посадового окладу - 310,00 грн. Всього сума грошового забезпечення становить 20 556 грн.
2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що має право на перерахунок пенсії відповідно до приписів Закону України від 02 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII ).
3. Постановою Таращанського районного суду Київської області від 01 листопада 2017 року позов задоволено частково: визнано протиправними дії голови ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Київській області ОСОБА_2. щодо відмови у видачі довідки відповідно до заяви ОСОБА_1 від 28 липня 2017 року; зобов`язано голову ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Київській області ОСОБА_2. видати позивачу довідку про розмір грошового забезпечення відповідно до заяви від 28 липня 2017 року для перерахунку пенсії з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова № 988); у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
4. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що пенсіонер органів внутрішніх справ у разі виникнення підстав для перерахунку пенсії має право самостійно отримати довідку про складові грошового забезпечення. Поряд з цим, оскільки позовна вимога про урахування в цій довідці конкретних складових вказаного грошового утримання не може бути задоволеною, так як відповідачем щодо неї окремо не розглядалося питання, заперечуючи взагалі право позивача на отримання спірної довідки.
5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2018 року постанову Таращанського районного суду Київської області від 01 листопада 2017 року скасовано, прийнято нову, якою в задоволенні позову відмовлено.
6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач отримує пенсію відповідно до Закону України від 28 лютого 1991 року № 796-XII "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон № 796-XII). При переведенні на інший вид пенсії позивач може подати довідку про фактично отриману ним заробітну плату по 30 червня 2000 року. Водночас, у даній справі позивач просив не довідку про отриману ним заробітну плату, а довідку про розмір грошового забезпечення з урахуванням Постанови № 988, яка за своїм змістом є довідкою, що видається для перерахунку пенсії. За таких обставин, позивач не набув права на перерахунок пенсії відповідно до Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII), а відтак відповідач обґрунтовано відмовив позивачу у видачі відповідної довідки.
ІІ. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
7. Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції, у березні 2018 року ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2018 року та залишити в силі постанову Таращанського районного суду Київської області від 01 листопада 2017 року.
8. Обгрунтовуючи касаційну скаргу, ОСОБА_1 зазначає про те, що після звільнення з ОВС йому була призначена та виплачувалась пенсія відповідно до Закону № 2262-ХІІ, але коли він дізнався що може отримувати пенсію більшого розміру відповідно до Закону № 796-XII, то скористався цією можливістю та отримує пенсію згідно з цим законом. Позивач зазначає, що має намір отримувати пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а тому оскільки чинним законодавством не встановлено прямої вимоги щодо видачі довідки про грошове забезпечення лише за умови обов`язкового перебування на обліку в органах Пенсійного фонду України, відтак відповідачем протиправно відмовлено у видачі такої довідки. Крім цього, суд апеляційної інстанції всупереч положенням чинного законодавства безпідставно відмовив у долученні до матеріалів справи постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2018 у справі №379/1116/17, в якій спір виник з аналогічних підстав, а відповідачем є один і той же субєкт владних повноважень, та відмовив у допиті свідка ОСОБА_3, який міг надати інформацію по суті справи, оскільки був позивачем у справі №379/1115/17, в якій спір також виник з аналогічних підстав, а відповідачем є один і той же субєкт владних повноважень.
ІІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. Касаційну скаргу подано до суду 21 березня 2018 року.
10. Ухвалою Верховного Суду від 28 березня 2018 року відкрито касаційне провадження у справі № 379/1114/17 та витребувано матеріали справи.
11. 11 квітня 2018 року на адресу Верховного Суду надійшов відзив Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області на касаційну скаргу, в якому останній просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.
12. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19 липня 2019 року для розгляду цієї справи визначено колегію суддів у складі головуючого судді Желєзного І.В., суддів: Шарапи В.М., Чиркіна С.М.
IV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
13. Як встановлено судами попередніх інстанцій, з 29 вересня 1981 року позивач проходив службу в органах внутрішніх справ (далі - ОВС) на посадах молодшого та середнього начальницького складу і був звільнений зі служби з посади заступника начальника міліції громадської безпеки Таращанського РВ ГУ МВС України в Київській області в званні підполковника міліції 13 грудня 1999 року у зв`язку із захворюванням, яке пов`язане з виконанням службових обов`язків під час проходження служби в ОВС, з вислугою 20 років 6 місяців і 18 днів.
14. Згідно з протоколом за пенсійною справою від 07 лютого 2008 року N/A 5500 (МВС) позивачу призначена пенсія по інвалідності у розмірі 80 % грошового забезпечення (особа з інвалідністю ІІ групи з 19 грудня 1999 року -довічно, причина інвалідності - поранення, контузія, травма, каліцтво, захворювання, пов`язані із захистом Батьківщини).
15. Позивач отримує пенсію відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року №796-XII.
16. У зв`язку з внесенням змін до ст. 63 Закону № 2262-ХІІ та прийняттям Постанови № 988, якою затверджено грошове забезпечення поліцейських Національної поліції України, 28 липня 2017 року позивач звернувся до відповідача з заявою, в якій просив надати довідку про розмір грошового забезпечення поліцейських для перерахунку пенсії з урахуванням вимог Постанови № 988, маючи намір перейти на інший вид пенсії згідно з Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" відповідно останній займаній ним посаді, врахувавши: посадовий оклад - 3 100,00 грн, відповідно до таблиці прирівнювання до посад поліцейських управлінь, відділів (відділень) поліції Національної поліції; оклад за спеціальне звання (підполковник міліції) - 2 200,00 грн; надбавку за вислугу років (стаж служби) 20 років - 40 % від посадового окладу та окладу за спеціальне звання 3 100,00 грн +2 200,00 грн = 5300,00 грн х 40 % = 2 120,00 грн; надбавку за особливі умови (особливий характер) служби 100% посадового окладу, з урахуванням окладу за спеціальне звання та надбавка за стаж роботи (вислуги років): 3 100,00 грн + 2 200,00 грн + 2 120,00 грн = 7 420,00 грн; премію 33,3 % з урахуванням посадового окладу, окладу за спеціальне звання, надбавка за вислугу років та надбавку за особливі умови (особливий характер) служби 3 100,00 грн + 2 200,00 грн + 2 120,00 грн + 7 420,00 грн = 4 941,00 грн; надбавку за службу в умовах режимних обмежень (таємність) 15 % від посадового окладу: 3 100,00 грн х 15 % = 465,00 грн, а всього сума грошового забезпечення становить 20 246,00 грн.
17. 22 серпня 2017 року відповідач листом № 29/п-713 відмовив позивачу в наданні довідки про розмір грошового забезпечення, посилаючись на відсутність підстав для надання такої довідки, відсутність позивача у списках осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, та рекомендував звернутись для вирішення його питання до управління пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області.
18. Вважаючи такі дії відповідача протиправними та незаконними, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
19. Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
20. Згідно з положеннями частини другої ст. 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
21. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
22. Згідно із ч. 1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
23. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі також - Закон № 2262-ХІІ, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин). Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
24. Відповідно до ч.4 ст. 63 Закону № 2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
25. Частиною 2 ст. 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.