1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



17 червня 2020 року

м. Київ

Справа № 923/1062/14



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючий - Огороднік К.М., Жуков С.В., Ткаченко Н.Г.,



за участю секретаря судового засідання - Ксензової Г.Є.;



за участю представників:

Мінекономіки - Бєлінський-Панасюк О.О. (дов. від 14.05.2020),

ПАТ "Дельта банк" - Свистунов А.В. (дов. від 21.05.2020),

ТзОВ "ОЛК Альфа" - Сядро О.В. (дов від 10.04.2019),

ТзОВ "ФК "Інвестохіллс Веста" - Дюжев І.О. (дов. від 11.03.2020), Михайлова В.В. (ордер ПТ № 043333 від 25.02.2020),



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ліквідатора Публічного акціонерного товариства "Херсонський суднобудівний завод" арбітражного керуючого Менчак В.В.

на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.11.2019, якою скасовано ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019, якою затверджено звіт ліквідатора, ліквідаційний баланс Публічного акціонерного товариства "Херсонський суднобудівний завод", припинено юридичну особу банкрута Публічне акціонерне товариство "Херсонський суднобудівний завод" та закрито провадження по справі

та на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.11.2019, якою скасовано ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019, що залишила скаргу Міністерства економічного розвитку та торгівлі України на бездіяльність ліквідатора, без задоволення

у справі № 923/1062/14

за заявою Приватного акціонерного товариства "Балаклавське рудоуправління ім.Горького"

до Публічного акціонерного товариства "Херсонський суднобудівний завод"

про банкрутство,-



ВСТАНОВИВ:



Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 04.08.2014 порушено справу про банкрутство Публічного акціонерного товариства "Херсонський суднобудівний завод" (далі - ПАТ "Херсонський суднобудівний завод", боржник), введено процедуру розпорядження майном, введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.



04.08.2014 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України розміщено оголошення (повідомлення) №7128 про порушення провадження у справі про банкрутство ПАТ "Херсонський суднобудівний завод".



Ухвалами Господарського суду Херсонської області від 22.12.2014, від 22.03.2017, від 16.04.2019, та постановами суду апеляційної інстанції від 25.02.2015 та 29.05.2017 в межах провадження справи №923/1062/14 затверджений реєстр вимог кредиторів ПАТ "Херсонський суднобудівний завод".



Постановою Господарського суду Херсонської області від 19.07.2016 ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру та призначено ліквідатором арбітражного керуючого Менчака В`ячеслава Володимировича.



Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 11.05.2018 залучено в якості учасників ліквідаційної процедури у справі про банкрутство №923/1062/14 Фонд державного майна України та Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (далі - Мінекономрозвитку, Міністерство).



Постановою Південно-Західного апеляційного господарського суду від 14.02.2019 задоволено апеляційну скаргу Мінекономрозвитку в частині перегляду ухвали Господарського суду Херсонської області від 08.11.2018 у справі №923/1062/14 щодо зобов`язання Мінекономрозвитку, як суб`єкта управління державним майном що перебуває на балансі банкрута, прийняти зазначене державне майно згідно матеріалів інвентаризації та прийняти рішення про його подальше використання.



Ухвалу Господарського суду Херсонської області від 08.11.2018 у справі №923/1062/14 змінено, викладено п. 3 резолютивної частини ухвали у наступній редакції: "Зобов`язати Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, як суб`єкта управління державним майном що перебуває на балансі банкрута, за наслідками інвентаризації майна банкрута прийняти рішення в межах повноважень, передбачених статтею 6 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" щодо його подальшого використання."



18.06.2019 до Господарського суду Херсонської області від Мінекономпрозвитку надійшла скарга на дії ліквідатора арбітражного керуючого Менчака В.В., у якій Міністерство просило:

- визнати бездіяльність ліквідатора ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" Менчака В.В. щодо незабезпечення неналежним чином умов проведення інвентаризації державного майна, яке обліковується на балансі ПАТ "Херсонський суднобудівний завод", згідно з наказом ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" від 22.05.2018 № 2.

- зобов`язати ліквідатора ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" Менчака В.В. виконати вимоги пункту 2 ухвали Господарського суду Херсонської області від 08.11.2018 щодо проведення інвентаризації відповідно до Положення "Про інвентаризацію активів та зобов`язань", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879 (далі - Положення № 879).



Мінекономрозвитку зауважувало, що ліквідатором Менчаком В.В. не дотримано вимог статей 42, 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", про що зокрема, свідчить тривала бездіяльність Менчака В.В. щодо не організації та не проведення інвентаризації державного майна, що перебуває на балансі ПАТ "Херсонський суднобудівний завод", не оформленні інвентарних карток на об`єкти інвентаризації і не наданні інвентаризаційних описів.



17.07.2019 відбулися збори комітету кредиторів у справі № 923/1062/14, оформлені протоколом № 12, на яких було заслухано та схвалено звіт ліквідатора за наслідками проведеної роботи (вих. № 16/07/2019-1Б від 16.07.2019) та схвалено ліквідаційний баланс підприємства.



23.07.2019 до Господарського суду Херсонської області надійшло клопотання ліквідатора про затвердження звіту та ліквідаційного балансу. Ліквідатор зазначає, що усе виявлене майно боржника було реалізоване на прилюдних торгах, отримані кошти спрямовано на здійснення розрахунків з кредиторами, відповідно до протоколу засідання зборів комітету кредиторів від 17.07.2019 №12, комітет кредиторів схвалив звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс боржника.



Короткий зміст ухвал суду першої інстанції

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 відмовлено в задоволенні скарги Мінекономрозвитку на дії (бездіяльність) ліквідатора Менчака В.В. у справі № 923/1062/14.

Ухвала місцевого господарського суду мотивована здійсненням ліквідатором ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" всіх необхідних заходів з метою проведення інвентаризації державного майна, зокрема, створена інвентаризаційна комісія, завчасно повідомлено учасників інвентаризаційної комісії про час і місце її проведення, забезпечено проведення інвентаризації за місцезнаходженням майна, підготовлено на дату проведення інвентаризації інвентаризаційні описи державного майна, представлена наявна у справах банкрута технічна документація на майно, як це вимагається Положенням про інвентаризацію активів та зобов`язань.



Судом зазначено, що за результатами інвентаризації державного майна, що не увійшло статутного капіталу, інвентаризаційною комісією у складі ліквідатора ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" та представників комітету кредиторів банкрута проведено інвентаризацію протягом 29.05.2019 - 30.05.2019, складені інвентаризаційні описи та направлені до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та до Господарського суду Херсонської області. Однак, інвентаризаційні описи Мінекономрозвитку не підписані.



Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 по справі №923/1062/14 затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ПАТ "Херсонський суднобудівний завод". Ліквідовано та припинено юридичну особу банкрута . Провадження у справі закрито.

Ухвала мотивована тим, що ліквідатором банкрута здійснено усі заходи, спрямовані на виявлення активів боржника, що встановлено судом в ухвалі від 12.08.2019, постановленою за результатами розгляду скарги на дії ліквідатора, у повній мірі проведено ліквідаційні заходи, передбачені статтями 41-45 Закону України "Паро відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон про банкрутство), що відображено у звіті ліквідатора та ліквідаційному балансі, а також враховано, що звіт ліквідатора розглянуто та погоджено комітетом кредиторів (протокол № 12 від 17.07.2019).



Короткий зміст постанов суду апеляційної інстанції

Мінекономрозвитку звернулося до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційними скаргами, в яких просило:

1) скасувати ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 у справі №923/1062/14 про відмову в задоволенні скарги Мінекономрозвитку на дії (бездіяльність) ліквідатора Менчака В.В. у справі № 923/1062/14;

2) скасувати ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 у справі №923/1062/14 про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу ПАТ "Херсонський суднобудівний завод".



Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.11.2019 ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 скасовано.

Скаргу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України на дії (бездіяльність) ліквідатора Менчака В.В. задоволено частково.

Визнано бездіяльність ліквідатора ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" Менчака В.В щодо незабезпечення належним чином умов проведення інвентаризації державного майна, яке обліковується на балансі ПАТ "Херсонський суднобудівний завод", згідно з наказом ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" від 22.05.2018 № 2.

Зобов`язано ліквідатора ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" Менчака В.В. провести інвентаризації майна відповідно до Положення "Про інвентаризацію активів та зобов`язань", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879 (далі - Положення № 879).

В інший частині у задоволенні скарги Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України на дії (бездіяльність) ліквідатора Менчака В.В. у справі № 923/1062/14 - відмовлено.



Апеляційний господарський суд встановив порушення ліквідатором ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" пункту 4 Розділу І, пункту 7 Розділу II та пункту 1 Розділу III Положення № 879 щодо обов`язку керівника підприємства забезпечити необхідні умови для проведення інвентаризації; забезпечення наявності активів при інвентаризації; наявності і стану технічних паспортів та іншої технічної документації на основні засоби.



Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.11.2019 ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 про затвердження звіту ліквідатора та закриття провадження у справі скасовано. Справу направлено до Господарського суду Херсонської області для продовження розгляду.



Постанова обґрунтована посиланням на норми статті 41, 42 Закону банкрутство, статей 3, 6 Закону України "Про управління об`єктами державної власності", пунктів 4, 7 Положення "Про порядок передачі об`єктів права державної власності", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 № 1482, та мотивована тим, що невиконання ліквідатором ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" Менчаком В.В. обов`язку щодо проведення інвентаризації державного майна, яке перебуває на балансі банкрута ПАТ "Херсонський суднобудівний завод", із залученням органів місцевого самоврядування та Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, встановлене при ухваленні постанови від 27.11.2019, прийнятої за результатами розгляду скарги на дії (бездіяльність) ліквідатора Менчака В.В., свідчить про передчасність висновку місцевого господарського суду про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" та закриття провадження у справі.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



До Верховного Суду з касаційною скаргою (з урахуванням доповнень) звернувся ліквідатор ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" арбітражний керуючий Менчак В.В., в якій просить:

- скасувати постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.11.2019, якою скасовано ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 про відмову в задоволенні скарги Міністерства економічного розвитку та торгівлі України на бездіяльність ліквідатора, та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.11.2019, якою скасовано ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційний баланс ПАТ "Херсонський суднобудівний завод", припинення юридичну особу банкрута та закриття провадження по справі;

- залишити в силі ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 про відмову в задоволенні скарги Міністерства економічного розвитку та торгівлі України на бездіяльність ліквідатора;

- залишити в силі ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу ПАТ "Херсонський суднобудівний завод", припинення юридичної особи банкрута та закриття провадження по справі.



Касаційну скаргу (з урахуванням доповнень) обґрунтовано невірним тлумаченням та невірним застосуванням судом апеляційної інстанції норм матеріального права, а саме статей 41, 42 Закону про банкрутство, статей 3, 6 Закону України "Про управління об`єктами державної власності", пункту 11 Положення Міністерства фінансів України № 879 від 02.09.2014, постанови Кабінету Міністрів України від 30.11.2005 № 1121, невідповідністю вимогам до змісту судового рішення, встановленим у статтях 238, 282 ГПК України.



Аргументуючи вимоги про скасування ухвалених судом апеляційної інстанції постанов, скаржник зазначає про те, що судом апеляційної інстанції не з`ясовано та не зазначено які саме права скаржника, за захистом яких він звернувся до суду, було порушено ліквідатором, та мотиви такого висновку; в оскаржуваних постановах суд апеляційної інстанції навів лише доводи скаржника, не спростувавши заперечень ліквідатора та не обґрунтувавши незаконність ухвал суду першої інстанції, чим порушив один із принципів верховенства права - принцип належного урядування, що протирічить правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 14.02.2018 у справі №927/1191/14.



Доводи інших учасників справи



ТзОВ "ФК"Інвестохілс Веста" у відзиві на касаційну скаргу та додаткових поясненнях заперечує проти її задоволення, вважає доводи, викладені у ній безпідставними і необґрунтованими, такими, що спростовуються обставинами справи, зокрема висновки профільного наглядового органу, а саме Головного територіального управління юстиції у місії Києві.



У відзиві на касаційну скаргу Мінекономрозвитку просить відмовити в її задоволенні, посилаючись на безпідставність та необґрунтованість її вимог, оскаржувані судові рішення залишити без змін.



ТзОВ "ОЛК Альфа", що є кредитором боржника, у поясненнях на касаційну скаргу ліквідатора підтримує її вимоги, просить скасувати постанови апеляційного господарського суду від 27.11.2019 та залишити в силі ухвали суду першої інстанції від 12.08.2019.



Вважає, що за відсутності коштів у банкрута та правових норм, які б зобов`язували ліквідатора банкрута та кредиторів виготовляти технічну документацію щодо майна, яке не належить банкруту, є неможливим виконання передбачених постановою апеляційного суду заходів.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



Відповідно до ст. 216 ГПК України ухвалами Касаційного господарського суду від 26.02.2020, від 11.03.2020, від 01.04.2020, від 13.05.2020 було оголошено перерву та відкладено розгляд справи, а від 03.06.2020 розгляд справи відкладено на 17.06.2020.



До початку судового засідання від арбітражного керуючого Менчака В.В. надійшло чергове клопотання про перенесення судового засідання про вказаній справі на іншу дату з посилання на неможливість прибути в судове засідання через хворобу, бо перебуває на самоізоляції. Судова колегія відхиляє це клопотання з огляду на відсутність доказів на підтвердження обставин в ньому зазначених.



Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції



08.02.2020 набрав чинності Закон України від 15.01.2020 № 460-XI "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-XI), яким до окремих положень ГПК України внесені зміни.



Водночас пунктом 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 460-XI передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.



Відповідно до статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.



Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.



У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.



Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.



Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій



Предметом касаційного оскарження відповідно до вимог касаційної скарги є постанова Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.11.2019, якою скасовано ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 про залишення без задоволення скарги Міністерства економічного розвитку та торгівлі України на бездіяльність ліквідатора, та постанова Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.11.2019, якою скасовано ухвалу Господарського суду Херсонської області від 12.08.2019 про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу ПАТ "Херсонський суднобудівний завод", та закриття провадження по справі.

Відповідно до частини шостої статті 12 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".



Відповідно до ст. 255 ГПК України, заперечення на ухвали, що не підлягають оскарженню окремо від рішення суду, включаються до апеляційної скарги на рішення суду.

Частиною 3статті 9 Кодексу України з процедур банкрутства унормовано, що Скарги на постанови апеляційних судів, прийняті за результатами оскарження ухвал господарського суду у справах про банкрутство, які не підлягають оскарженню окремо, можуть включатися до касаційної скарги на ухвали, постанови у справах про банкрутство, що підлягають оскарженню.

Отже, касаційне оскарження постанови суду апеляційної інстанції, ухваленої за результатами апеляційного перегляду ухвали суду першої інстанції за скаргою на дії (бездіяльність) ліквідатора можливе разом з рішенням суду щодо суті спору, в даному випадку - ухвали про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу ПАТ "Херсонський суднобудівний завод" та закриття провадження по справі.



Згідно із пунктом 6 частини першої статті 83 Закону про банкрутство господарський суд закриває провадження у справі про банкрутство, якщо звіт ліквідатора затверджений в порядку, передбаченому цим Законом.


................
Перейти до повного тексту