1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



Постанова

Іменем України


16 червня 2020 року

м. Київ


справа № 302/1231/18-ц

провадження № 61-8964св19


Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду: Ступак О. В. (суддя-доповідач), Гулейкова І. Ю., Усика Г. І.,


учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - відділ освіти Міжгірської районної державної адміністрації,


розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 на рішення Міжгірського районного суду Закарпатської області

від 23 листопада 2018 року у складі судді Цімбота В. І. та постанову Закарпатського апеляційного суду від 01 квітня 2019 року у складі колегії суддів: Готри Т. Ю.,

Джуги С. Д., Куштана Б. П.,

ВСТАНОВИВ:


Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій


У вересні 2018 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до відділу освіти Міжгірської районної державної адміністрації про скасування наказу про звільнення, поновлення на попередній роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.


Позов мотивовано тим, що наказом відділу освіти Міжгірської районної державної адміністрації від 28 серпня 2018 року № 328-к її звільнено з посади директора Тюшківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Міжгірської районної ради Закарпатської області (далі - Тюшківська ЗОШ) у зв`язку з реорганізацією цієї установи (згідно з пунктом 1 статті 40 КЗпП України).


Підставою звільнення у наказі зазначено: рішення Міжгірської районної ради

від 21 грудня 2017 року № 234 "Про реорганізацію Тюшківської ЗОШ І-ІІ ступенів", наказ начальника відділу освіти від 30 січня 2018 року № 18 "Про заходи щодо реорганізації Тюшківської ЗОШ І-ІІ ступенів", повідомлення від 31 січня 2018 року

01-15/107.


Проте звільнення з роботи вважає незаконним, так як у відповідача були відсутні зміни в організації виробництва і праці, оскільки реорганізація Тюшківської ЗОШ розпочалася на підставі рішення Міжгірської районної ради від 21 грудня 2017 року

234 в якому зазначено: "Реорганізувати Тюшківську ЗОШ І-ІІ ступенів Міжгірської районної ради Закарпатської області шляхом перетворення у Тюшківський навчально-виховний комплекс "загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Міжгірської районної ради Закарпатської області". Проте у вказаному рішенні не зазначено з якої на яку змінюється організаційно-правова форма юридичної особи Тюшківської ЗОШ. Також у преамбулі цього рішення міститься посилання на частину шосту статті 11 Закону України "Про загальну середню освіту", яка не була передбачена у редакції цього Закону на момент прийняття рішення, і посилання на постанову Кабінету Міністрів України від 05 квітня 1994 року № 228 "Про порядок створення, реорганізації і ліквідації навчально-виховних закладів", яка втратила чинність із 10 березня 2016 року.


Крім цього, вказувала на те, що під виглядом реорганізації відбулося лише перейменування Тюшківської ЗОШ у Тюшківський навчально-виховний комплекс "загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Міжгірської районної ради Закарпатської області (далі - Тюшківський НВК), який не передбачає скорочення штату або чисельності працівників.


До того ж відповідачем порушено вимоги статті 49-2 КЗпП України, оскільки про наступне вивільнення її персонально не пізніше ніж за два місяці попереджено не було. Також не враховано її переважне право на залишення на роботі і їй не пропонувалася інша робота, тобто усі наявні за відповідною кваліфікацією вакантні посади, що вказує на її звільнення з роботи з порушенням вимог трудового законодавства.


Посилаючись на те, що у випадку реорганізації підприємства можливість поновлення працівника на посаді продовжує існувати, і у такому випадку працівник має бути поновлений у підприємстві правонаступнику, яким є Тюшківський НВК, який є правонаступником всього майна, прав та обов`язків (у тому числі й трудових обов`язків) Тюшківської ЗОШ, у якому наявна посада директора цього закладу освіти, яка за своїм рівнем відповідальності та функціональними повноваженнями повною мірою відповідає посаді директора Тюшківської ЗОШ, тобто ці посади є рівнозначними, просила суд:

- визнати незаконним та скасувати наказ відділу освіти Міжгірської районної державної адміністрації "Про звільнення ОСОБА_1 " від 28 серпня 2018 року

328-к;

- зобов`язати відділ освіти Міжгірської районної державної адміністрації поновити ОСОБА_1 на посаді директора Тюшківського навчально-виховного комплексу "загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Міжгірської районної ради Закарпатської області;

- допустити негайне виконання рішення суду щодо поновлення ОСОБА_1 на посаді директора Тюшківського навчально-виховного комплексу "загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Міжгірської районної ради Закарпатської області;

- стягнути з відділу освіти Міжгірської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 28 серпня 2018 року до дня поновлення на роботі.


Рішенням Міжгірського районного суду Закарпатської області від 23 листопада

2018 року позов ОСОБА_1 задоволено. Скасовано наказ від 28 серпня 2018 року № 328-к про звільнення ОСОБА_1 із посади директора Тюшківської ЗОШ І-ІІ ступенів та поновлено ОСОБА_1 на посаді директора реорганізованої Тюшківської ЗОШ І-ІІ ступенів - Тюшківський НВК. Стягнуто з відділу освіти Міжгірської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 втрачений заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 32 892,24 грн без врахування загальнообов`язкових платежів; витрати на правову допомогу у розмірі 3 000,00 грн. Рішення суду в частині поновлення на роботі та стягнення заробітку допущено до негайного виконання за 1 місяць у сумі 10 640,40 грн (без урахування загальнообов`язкових платежів). Вирішено питання про розподіл судових витрат.


Рішення мотивовано тим, що звільнення позивача з роботи проведено відповідачем із порушенням вимог трудового законодавства, а тому позивача необхідно поновити на роботі та стягнути з відповідача на її користь середній заробіток за час вимушеного прогулу.


Постановою Закарпатського апеляційного суду від 01 квітня 2019 року апеляційну скаргу відділу освіти Міжгірської районної державної адміністрації задоволено.

У задоволенні апеляційної скарги ОСОБА_1 відмовлено. Рішення Міжгірського районного суду Закарпатської області від 23 листопада 2018 року скасовано. У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.


Апеляційний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції виходив із того, що звільнення позивача з роботи відповідачем проведено відповідно до вимог трудового законодавства. Проходити конкурсний відбір на посаду директора ОСОБА_1 відмовилася, тому на посаду директора призначено ОСОБА_3, яка оголошена переможцем цього конкурсу, а отже, посада директора не є вільною.


Короткий зміст та узагальнюючі доводи касаційної скарги, позиції інших учасників справи


У травні 2019 року представник ОСОБА_1 - ОСОБА_2 подав до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Міжгірського районного суду Закарпатської області

від 23 листопада 2018 року та постанову Закарпатського апеляційного суду

від 01 квітня 2019 року, в якій просить скасувати постанову апеляційного суду та змінити рішення суду першої інстанції в резолютивній частині, а саме вказати: "Скасувати наказ від 28 серпня 2018 року № 328-к про звільнення ОСОБА_1 із посади директора Тюшківської ЗОШ І-ІІ ступенів та поновити ОСОБА_1 на посаді директора реорганізованої Тюшківської ЗОШ І-ІІ ступенів з 28 серпня 2018 року", обґрунтовуючи свої вимоги неправильним застосуванням судами норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.


Касаційна скарга мотивована тим, що ухвалюючи рішення про реорганізацію Тюшківської ЗОШ Міжгірська районна рада, як підставу для його прийняття, вказано нормативно-правовий акт, який втратив чинність та положення Закону України "Про загальну середню освіту", які не передбачені у редакції цього Закону, чинної на момент прийняття вказаного рішення. Крім того, на підставі рішення Міжгірської районної ради від 21 грудня 2017 року № 234 Тюшківська ЗОШ мала бути реорганізована шляхом перетворення у Тюшківський навчально-виховний комплекс, а не ліквідована шляхом "об`єднання". До того ж, звільнення працівника на підставі пункту 1 статті 40 КЗпП України у зв`язку з реорганізацією Тюшківської ЗОШ шляхом перетворення можливе лише у разі реального скорочення у цьому навчальному закладі чисельності або штату працівників, проте таке звільнення не відбулося, а навпаки збільшилося. Також відсутність у резолютивній частині рішення дати, з якої заявник повинна бути поновлена на роботі порушує права ОСОБА_1 на зарахування до її трудового стажу часу вимушеного прогулу, спричиненого незаконним звільненням.


Станом на час розгляду вказаної справи у Верховному Суді від інших учасників справи не надходило відзивів на касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 .


Позиція Верховного Суду


Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.


Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише у межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.


Згідно з положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.


Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін, оскільки їх ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.


Встановлені судами обставини


ОСОБА_1 працювала на посаді директора Тюшківської ЗОШ І-ІІ ступенів.


Наказом начальника відділу освіти Міжгірської районної державної адміністрації

від 28 серпня 2018 № 328-к ОСОБА_1 звільнено з посади директора Тюшківської ЗОШ І-ІІ ступенів Міжгірської районної ради Закарпатської області у зв`язку з реорганізацією цієї установи (згідно з пунктом 1 статті 40 КЗпП України) з 28 серпня 2018 року.


Підставою звільнення у наказі зазначено: рішення Міжгірської районної ради

від 21 грудня 2017 року № 234 "Про реорганізацію Тюшківської ЗОШ І-ІІ ступенів", наказ начальника відділу освіти від 30 січня 2018 року № 18 "Про заходи щодо реорганізації Тюшківської ЗОШ І-ІІ ступенів", повідомлення від 31 січня 2018 року

01-15/107.


У пункті 1.1 статуту Тюшківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Міжгірської районної ради Закарпатської області, затвердженого рішенням Міжгірської районної ради Закарпатської області від 21 грудня 2017 року № 234, зазначено, що Тюшківський НВК заснований на базі Тюшківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Міжгірської районної ради Закарпатської області.


Згідно з указаним статутом Тюшківський НВК утворений у результаті реорганізації шляхом перетворення Тюшківської ЗОШ І-ІІ ступенів Міжгірської районної ради Закарпатської області. Цей навчальний заклад належить до комунальної форми власності. Засновником навчально-виховного комплексу є Міжгірська районна рада, а підпорядкований цей комплекс відділу освіти Міжгірської РДА. Тюшківський НВК є юридичною особою.


Відповідно до пункту 1.9 статуту навчально-виховний заклад складається з двох підрозділів - дошкільного та загальноосвітнього закладу І-ІІ ступенів. І ступінь - початкова школа (1-4 класи - термін навчання 4 роки). ІІ ступінь - основна школа (5-9 класи - термін навчання 5 років).



................
Перейти до повного тексту