ПОСТАНОВА
Іменем України
18 червня 2020 року
м. Київ
справа №826/6958/17
адміністративне провадження №К/9901/5455/19, К/9901/2035/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційною скаргою Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Хрещатик"
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.12.2018 (колегія у складі суддів Аліменка В.О., Безименної Н.В., Кучми А.Ю.)
у справі № 826/6958/17
за позовом ОСОБА_1
до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Хрещатик",
третя особа - Фонд гарантування вкладів фізичних осіб,
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. 29.05.2017 ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з адміністративним позовом до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення ліквідації публічного акціонерного товариства "КБ "Хрещатик" Костенка Ігоря Івановича (далі - відповідач), третя особа: Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, в якому просив про:
- визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не включення рахунку позивача до переліку рахунків, за якими вкладники ПАТ "КБ "Хрещатик" мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;
- зобов`язання відповідача внести зміни та доповнення до переліку рахунків, за якими вкладники ПАТ "КБ "Хрещатик" мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів ФГВФО, стосовно включення рахунку позивача до цього переліку з метою виплати гарантованої суми відшкодування у розмірі 200000 грн.
2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.07.2018 у задоволенні позову відмовлено.
3. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.12.2018 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.07.2018 скасовано, прийнято нове, яким позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено; визнано протиправною бездіяльність Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Хрещатик" щодо не включення рахунку ОСОБА_1 до переліку рахунків, за якими вкладники ПАТ "КБ "Хрещатик" мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб; зобов`язано Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ КБ "Хрещатик" подати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію про вкладника ОСОБА_1, який має право на відшкодування коштів за вкладом (на підставі додаткового договору №1до договору №152D-644571 від 04.04.2016) в ПАТ КБ "Хрещатик" в сумі 200 000,00 грн.
4. 15.01.2019 та 26.02.2019 до Верховного Суду надійшли касаційні скарги Відповідача на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.12.2018. Скаржник просив скасувати оскаржуване рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції .
5. Ухвалами Верховного Суду від 23.01.2019 та 04.03.2019 відкриті касаційні провадження. Ухвалою Верховного Суду касаційні провадження були об`єднані в одне. Також Відповідач заявляв клопотання про зупинення виконання оскаржуваного рішення, однак ухвалою Верховного Суду від 23.01.2019 було відмовлено в задоволенні такого клопотання.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 09.12.2015 між ПАТ "КБ "Хрещатик" та ОСОБА_2 укладено договір №153D-664571 банківського вкладу "Різдвяний сніг" в національній валюті із щомісячною сплатою процентів в сумі 1.000.000 грн.
7. 04.04.2016 між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 укладено договір відступлення права вимоги та договір відступлення права вимоги №3 відповідно до умов якого вкладником відступлено позивачу грошові кошти в сумі 200 000 грн.
8. 04.04.2016 між ПАТ "КБ "Хрещатик" та ОСОБА_1 укладено додатковий договір №1 до договору №152D-644571, відповідно до умов якого банком прийнято грошові кошти позивача на вкладний рахунок № НОМЕР_1 .
9. Постановою Правління Національного банку України від 05.04.2016 №234 "Про віднесення ПАТ "Комерційний банк "Хрещатик" до категорії неплатоспроможних" віднесено ПАТ "Комерційний банк "Хрещатик" до категорії неплатоспроможних банків.
10. 05.04.2016 виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення №463 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Комерційний банк "Хрещатик" зі строком на один місяць по 04.05.2016 включно, та призначено уповноважену особу Фонду Костенка І .І.
11. 21.04.2016 рішенням №560 продовжено строки тимчасової адміністрації до 04.06.2016.
12. Відповідно до рішення Правління Національного банку України від 02.06.2016 №46-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Комерційний банк "Хрещатик" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 03.06.2016 №913 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Комерційний банк "Хрещатик" та делегування повноважень ліквідатору банку", згідно з яким розпочато процедуру ліквідації ПАТ "Комерційний банк "Хрещатик" з відшкодуванням з боку Фонду коштів за вкладами фізичних осіб та призначено Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Комерційний банк "Хрещатик" Костенка І.І.
13. 13.05.2016 ОСОБА_1 звернувся з заявою до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Комерційний банк "Хрещатик" Костенка І.І. про відновлення його прав на отримання гарантованої суми вкладу.
14. У відповідності до наданої суду копії відповіді Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "КБ "Хрещатик" від 23.08.2016 №41/3-12/7797 позивача повідомлено про те, що укладений між останнім та банком договір підпадає під процедуру перевірки правочинів (у тому числі договорів) вчинених (укладених) банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку, тому на нього встановлені тимчасові обмеження.
15. Позивач вважає, що внаслідок бездіяльності відповідача порушено його права, як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, що і є підставою для звернення останнього до суду.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що кошти були перераховані із рахунку вкладника на рахунок позивача 04.04.2016, тобто в період дії постанови Національного банку України від 04.04.2016 № 231/БТ "Про віднесення ПАТ "КБ "Хрещатик" до категорії проблемних", якою встановлені обмеження в частині недопущення проведення операцій за договорами.
17. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що як суб`єкт владних повноважень відповідач не довів наявність правових підстав для не включення позивача до переліку вкладників ПАТ "Комерційний банк "Хрещатик", які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, а тому вимога позивача про зобов`язання відповідача включити його до переліку таких вкладників є обґрунтованою.
18. Посилання відповідача на те, що кошти на рахунок позивача надійшли на підставі так званого "дроблення" вкладів для отримання через третю особу гарантовану суму відшкодування за рахунок Фонду, є безпідставними, оскільки зазначене не свідчить про нікчемність правочину.
19. Частиною 1 ст. 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Відповідно до ч.1 ст. 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
20. Крім укладення договору відступлення права вимоги, між позивачем, банком та первісним вкладником також укладено додатковий договір до договору банківського вкладу, яким преамбула договору банківського вкладу викладена в новій редакції, відповідно до якої позивач є вкладником банку.
21. Отже, вимоги позивача фактично ґрунтуються не на договорі про відступлення прав вимоги, а є наслідком внесення змін до основного договору, які полягали у наданні згоди банком на зміну кредитора.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
22. У касаційній скарзі відповідач наголошує, що висновки суду апеляційної інстанцій є передчасними, зробленими без повного та всебічного з`ясування обставин, що мають значення для справи та з порушенням норм матеріального і процесуального права.
23. Зазначає, що оскільки за результатами перевірки виявлено наявність ознак нікчемності у ряді договорів банківського вкладу (депозиту), що були укладені між ПАТ "КБ "Хрещатик" та фізичними особами - клієнтами банку, за результатами роботи щодо перевірки за вкладними операціями було вирішено питання про нікчемність договору банківського вкладу (депозиту), укладеного між ПАТ "КБ "Хрещатик" та позивачем, згідно до п.7 ч.3 ст.38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб Позивач втратив статус вкладника, який має право на відшкодування за рахунок Фонду.
24. Судами попередніх інстанцій не надано оцінку того, що договір між ПАТ "КБ "Хрещатик" та Позивачем укладено після отримання посадовими особами ПАТ "КБ "Хрещатик" постанови Національного банку України від 04.04.2016 №231/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Хрещатик" до категорії проблемних".
25. У своєму відзиві від 08.02.2019 Позивач покликається на правомірність рішень судів першої та апеляційної інстанції з огляду на те, що неодноразово звертався до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "КБ "Хрещатик" з проханням включити його до переліку вкладників та виплатити гарантовану суму відшкодування за рахунок Фонду. Проте, як зазначено у позові, відповідачем було надано відповідь на його звернення, згідно якої на вкладні рахунки позивача за розпорядження Уповноваженої особи Фонду накладено тимчасові обмеження, оскільки укладені договори підпадають під процедуру перевірки, а тому гарантована сума вкладу не може бути відшкодована.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
26. Суд дослідив доводи касаційної скарги, перевірив правильність застосування норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.
27. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач протиправно не включив позивача до переліку вкладників, які мають право на гарантоване державою відшкодування коштів за її банківським вкладом (депозитом) у ПАТ "КБ "Хрещатик" за рахунок Фонду.
28. Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження ФГВФО, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені, зокрема, Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
29. Частиною 1 статті 3 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
30. Відповідно до частини 1 статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми, встановленої адміністративною радою Фонду на дату прийняття такого рішення незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000,00 грн. Фонд не відшкодовує кошти: передані банку в довірче управління; за вкладом у розмірі менше 10 гривень; за вкладом, підтвердженим ощадним (депозитним) сертифікатом на пред`явника.
31. Згідно з положеннями статті 27 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
32. Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
33. Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.
34. Протягом шести днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого Уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр", "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
35. Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію формує перелік вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 цього Закону.
36. Гарантії Фонду є формою участі держави у системі гарантування вкладів фізичних осіб, передбаченої Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" для виконання Фондом відповідних зобов`язань можуть залучатися бюджетні кошти; рішення та дії Фонду чи Уповноваженої особи Фонду щодо включення вкладника до переліку осіб, яким необхідно здійснити виплату відшкодування сум вкладів за рахунок коштів Фонду, є рішеннями та діями суб`єкта владних повноважень, який реалізує делеговані державою повноваження по виведенню з ринку неплатоспроможних банків (статті 2, 25).